1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokia 206

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja franssales, 21/3/13.

1. franssales

Tykkäykset:
    0
    Olen älypuhelinmiehenä pysytellyt erossa peruspuhelimista hyvän aikaa. Joskus hommasin kyllä Lumia 800:n rinnalle paidantaskupuhelimeksi tuon ns. maailman pienimmän puhelimen, Simvalley RX-80 Pico V4:n. 25 eurolla ei pahan hintainen, mutta ominaisuuksia ei ole... oikeastaan mitään. Osoitetiedotkin menee SIM-kortille. Mutta sitä vartenhan se hankittiin että joku olisi.

Yllätys olikin sitten melkoinen, kun hommasin vaimolle sopivalta näyttävän karkinpunaisen Nokia 206:n. Piti vain saada puhelin, jossa on hyvä näppis, tukeva ja katseenkestävä ja natisematon patukkarakenne ja melkein loputon akunkesto (älypuhelimiin verrattuna), mutta pakettiin tulikin myös yhtä ja toista muuta. Some, (paska) kamera ja video, sähköposti ja netti, radio ja musiikkisoitin ja sovelluksia. Maksaa yli tuplasti tuon Simvalleyn hinnan, mutta onhan se eri eläin.

Tärkeintä kaikesta on, että se toimii kuin junan vessa. Se on helvetin paljon parempi kuin vanha Symbian.

Jos siinä vielä olisi navigointi ja saisi Omat lähdöt toimimaan, vaihtaisin Lumiani siihen, nyt kun vielä tajusin miten saan allakan ja osoitteet synkkaan tietokoneen kanssa. Varapuhelimeksi jo ostinkin yhden kappaleen huuto.netistä überhalvalla.

Taitaa olla niin, että pieni on kaunista. Tai sitten vain olen vanha. Mahtaako muilta löytyä tällaisia äkillisiä valaisumisen hetkiä, jolloin tajusitte, että zen?

(Yksi hämärä yksityiskohta puhelimessa on. Monet puhuvat siitä Asha, puhelimena, mutta Nokia itse ei. Onko syynä se, että se julkaistiin yhdessä Ashan kanssa? Voiko peruspuhelimelle sitten olla näin paljon sovelluksia?)

2. jartsuli Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    355
    Sukulainen osti kans tämän.. käyttöönoton yhteydessä oli pakko lähettää joku tekstari nokialle, siitä ei päässy yli eikä ympäri, kummaa touhua.

3. tissot1

tissot1 Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    102
    Itsellä valitettavasti liikaa facebook, twitteri käyttöä ja pitää saada pääsy yliopiston palveluihin padeillä ja kännyköillä. Kalenterin pitää olla myös helppo ja synkata yliopiston kalenterin kanssa. Mielellään myös pääsy Officeen ja PDF tiedostoihin. Selaimen toimiminen on varmaan yksi tärkeimmistä. Noiden sujuva käyttö ilman päänsärkyjä tarvitsee ainakin vielä hieman kalliimman älypuhelimen.

Olen itse saanut hieman pienemmällä mittakaavalla olevan valaistumisen hetken. Pari vuotta sitten piti olla puhelimissa kaikkea tilbehööriä ja piti saada thinkeerata, ripustella niitä widgettejä ruudulle ja muokata puhelin omakseen.
    Sitten jonakin kauniina päivänä tuli vain selväksi hukkaavansa aikaansa tuon puhelimen kanssa ja halusi kompaktimman puhelimen joka vain toimii. Kyllähän niitä widgettejä ripusteli, mutta eihän niitä ihan oikeasti käyttänyt muuna kuin quick launcherina. Yleensä menin aplikaatio listaan ennemmin kun swaippasin seuraavalle ruudulle.

Tuolloin hylkäsin Androidin ja Maemon 5:n. Paljolti siirtynyt WP ja iOS puolella missä pääsen tekemään nuo mitä ylhäällä mainitsin ja siinä se sitten onkin. Tabletti+näppis yhdistelmä on pudottanut pöytäkoneen käytön lähes olemattomaksi ja puhelin on nykyään puhdas työkalu tuon Vivo tabin rinnalla.

Lumia 920 ei esim. ole paras esimerkki tästä vaan toivoisin sieltä tulevan kompaktimpi high end Lumia.

1 henkilö tykkää tästä
  4. franssales

Tykkäykset:
    0
    Olen ihan samaa mieltä, ei peruspuhelin noihin tarpeisiin ole millään tavoin järkevä. Itse olen huomannut, että puhelinta monesti ei hankita tiettyyn tarpeeseen, vaan se muokkaa käyttäjänsä tarpeita. Kun jotkut asiat eivät ole niin helppoja, sitten tehdään jotain muuta.

Kaupungilla katselen ympärilleni, en someen, enkä enää kaipaa liikkuvaa viihdekeskusta. Oikeasti on harmittanut vain kerran, kun olisi pitänyt ajastaa Elisa Viihteestä elokuva, jota en ollut huomannut kotona. Lumialla se olisi käynyt helposti, 206:lla se ei kerta kaikkiaan käy. Mutta se on pieni hinta vapaammasta hengittämisestä ja siitä, että alitajuntaa ei askarruta se, mistä löytyisi seuraava töpsöli taskussa olevalle laturille.

5. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Tuo totta.

Mutta siitä huolimatta osan niistä jutuista haluasisi kaikkiin, ja erityisesti osan sisällöstä. toiset haluaa ainakin kohtuu hyvän kännykkäkameran.
    Vähävirtaisi pitkän toimiajan älypuhelimia on aijemmin tehty, ja niitä voitaisiin edelleen tehdä ja aijempaa pienemmässä koossa. Tai no älypuhelimen OSt paisuneet mukaan luekien käyttöliittymät.

Asha mallisto yrittää tuoda peruspuhelimeen jotain älyluuri ominaisuuksia, mutta enemmänkin suunattu niille joilla ei ole älypuhelinta.

6. franssales

Tykkäykset:
    0
    Totta tuokin. Kosketusnäyttö-Ashassa on navigointi ja muutaman kympin hintakaan ei ole paha. Luulen, että nämä puhelimet löydetään lähiaikoina. Lähinnä S40:n ongelma on sovelluskannan pienuus. Elisa Viihteelle voitaisi hyvin tehdä oma sovellus.

Jaa tämä viestiketju