1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Niistä kuiteista takuuhuollossa..

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja AndK0, 22/4/03.

1. AndK0

Tykkäykset:
    0
    Yritin tänään viedä kännykkääni huoltoon pariinkin liikkeeseen koska siiinä ei toimi värinä oikein. En jaksanut ruveta hakemaan kuittia koska olin kuullut foorumilla puhuttavan, että se kuitti ei aivan pakollinen ole. Kuitenkaan kolmeen liikkeeseen ei suostuttu ottamaan puhelintani koska kuittia ei ollut esittää. Yritin kysellä, että eivätkös ne huollon pojat näe koneeltaan, että kyseisessä luurissa on takuuta, mutta ei selittelyt auttaneet. Yritin myös selittää, että tämä T300:han tuli myyntiin vasta marraskuussa, että en ole voinut omistaa vielä yli vuotta tätä luuria.. Puhelin jäi korjaamatta, joten tarinan opetus: Kannattaa ottaa kuitti mukaan jos aikoo saada puhelimen takuuhuoltoon vaikka täällä foorumilla usein toisin väitetäänkin.. Mikään näistä liikkeistä ei ollut se liike, mistä luurini on ostettu, joten tämäkin saattoi vaikuttaa asiaan.

2. Tanjuzka

Tanjuzka Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    10
    Puhelinmalli:
    Iphone 5S
    Jos se liike olisi ollut se mistä olet sen ostanut, niin he olisivat nähneet se koneeltaan ja täten voineet tulostaa kuitin..

Kyllä se kuitti on hyvä olla mukana ..

3. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    19
    Kaikissa paikoissa ei onnistu kuitin tulostus, vaikka laite olisikin ostettu kyseisestä paikasta. Esimerkiksi itse työskentelen firmassa, jossa tätä mahdollisuutta ei ole. Joudumme kirjoittamaan lisäriville kuittiin myyntitilanteessa imei-koodin, mutta sitä ei saa enää jälkeenpäin mistään rekisteristä tulostettua..

4. lumitykki

Tykkäykset:
    0
    Lainaus kuluttajaviraston sivuilta:

"Jos ostokuitti on hukkunut, peliä ei ole menetetty: liike ei voi kieltäytyä hyvittämästä virhettä vain sen perusteella, ettei asiakkaalla ole enää kuittia tallella."

Itse jouduin vetoamaan tuohon lauseeseen kun vaihdoin Xbox peliä liikkeessä X. Levyssä oli valmistusvirhe ja kuitin olin onnistunut hukkaamaan. Aluksi minulle sanottiin, että vaihto ei onnistu ilman kuittia, mutta edellä mainitun lainauksen esittäminen muutti asian välittömästi.

Xbox peli on tietysti hieman eri asia kuin matkapuhelin mutta samat käytännöt koskevat myös niitä.

Silti kuitti kannattaa säilyttää aina koska se helpottaa tilannetta huomattavasti jos tuotteelle sattuu jotain. Nykyään kuitit ovat vain todella huonoja. Jos niitä säilyttää esimerkiksi lompakossa, niin varmaan jo viikon kuluttua ne ovat lähes kelvottomia.

5. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Yleisesti kuitti pitäisi olla mukana/tallessa koska helpottaa kaikkien hommaa mutta eihän se aivan pakollinen ole. Ericsonista näkee valmistusajan tyyppikilvestä. Jos siellä on esim. merkintä 01w12 tarkoittaa se että puhelin on valmistettu vuonna 2001 viikolla 12. Jos valmistuksesta on alle vuosi niin minun jären mukaan takuu on voimassa...

6. Thelmi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    No ei paha.. Huomasin, että oma R600:n on ostettu alle 3 viikkoa valmistuksesta. Siis tuore puhelin tehtaalta suoraan liikkeeseen. Kuitti tosiaan kannattaa pitää mukana, sillä aina on allekirjoittaneelta pyydetty kuitin näyttöä, mutta kuitit on aina tallessa.

7. bull Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Itse olen asioinut jonkun verran huolloissa ja Nokialla olen kuitin näyttänyt ennen kuin ovat pyytäneet ja SE:llä ei ole kertaakaan kuittia pyydetty.

8. Jollemi

Jollemi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaisia kapuloita
    Nokian huolloissa ei ole vielä kuittia kertaakaan pyydetty. Kokemusta Noksun huolloista on Seinäjoelta ja Kokkolasta...

9. Omenanraato

Omenanraato Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    788
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    loimalla on tossa aurian puhelin yhtiössä nokian ja SE:n huolto ja sieltä sanottiin ku kysyin tota että: jos ei ole kuittia niin he katsovat puhelimesta valmistus päivän josta 14 (vai 15 en muista) kk:tta eteenpäin on takuuta joten kuittia EI tarvitse

10. juppelis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    9
    mahtaisikohan ne päivittää mun 6510:n ilmaiseksi, jos siinä on takuuta.. vikahan siinä on se, että ei ole suomenkieltä.

Edit: siinä nimenomaan juuri tuolla Loimaalla voisi käydä kääntymässä.

11. Omenanraato

Tykkäykset:
    788
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    en tiiä päivittääkö ne noita kieli systeemeitä takuuseen...käy kysyy

12. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Kielipaketin päivitys on takuuaikana pääsääntöisesti maksullinen.

13. juppelis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    9
    Kai siellä voisi käydä kääntymässä, eihän kysyminen mitään maksa.. Kai ne kertoo ilmaiseksi, jos mä kysyn, että onko takuuta jäljellä vaikken mitään haluaisi korjauttaakaan (utelias pitää olla, kun en ole ihan varma asiasta)?

Edit: adpterhan masensi mut heti.. täytyy sitten keksiä joku vika :)

14. Omenanraato

Tykkäykset:
    788
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    pääsääntöisesti???...mitäs ne poikkeukset on

15. juppelis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    9
    Varmaan kaveri päivittämässä tjsp.

16. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Kuittia ei tosiaankaan tarvitse olla, mutta ei se tarkoita että aina saa virheen korjattua ilman kuittia, eli kuitin voi "korvata" jollain muulla joka osoittaa että tuote on ostettu ko liikkeestä ja sellasen ajan sisällä että virhe kuuluu myyjän vastuuseen. Jos asioidaan valmistaja/maahantuojan kanssa tai heidän ko asiasoista vastaavan edutajan kanssa ja jos virhe kuuluu valmistajan vastuuseen niin osoitettava että ostettu selaisesta maasta että kuuluu suomessa olevaan vastuuseen ja ostettu sellasen ajan sisällä että vastuu on valmistajalla ko virheestä.

Kielipäivitys kuuluu myyjän/valmistajan vastuuseen jos se on virhe eli jos tuote on myyty erikilisenä kuin luvattu. Valmmistajalla ei ole kielensuhteen vastuuta jos se on ollut sen kielinen kuin pitää toimittaessa myyjälle vaikka myyjä olisi luvannut siihen esim suomenkielen.

Käytäntö esim kielieasioissa voi kyllä olla joustavampi esim silloin jos ko laitteeseen on tullut uusi versio korjaamaan ajemman version virheitä ja huolto suostuu samalla vaihtaan kielipaketin "takuuna".

17. juppelis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    9
    Eli nyt pitäisi löytää puhelimen softasta joku virhe, jotta sen voisi päivittää.. hankalaksi menee.

18. Omenanraato

Tykkäykset:
    788
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    no keksit jonkun...esim...puhelin jumittaa silloin tällöin joten uus softa ois varman poiaa...sillonhan ne laittaa suomi softan siihen

19. juppelis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    9
    Ai, eikö se mitään muuta vaadi? Tuotahan voisi käydä vaikka koittamassakin :) kieroa..

20. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Siis laittavat sen kielipaketin mikä siinä on, käuniisti pyydettäessä joissain huolloissa voivat laittaa asiakkaan haluaman kielipaketin.

Jaa tämä viestiketju