1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

nettikauppojen luotettavuus?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Anonymous, 19/5/04.

1. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Tuli tässä tilattua maanantaina Samsungin E100 malli ja odottelin paketin tuloa täksi päiväksi, mutta eipä tullut ja olin melko ihmeissäni aluksi. Sitten katselin tilauslomaketta, joka tuli sähköpostiini. Aluksi katsoin että kaikkihan on niinkuin pitää, ehkä niiltä loppui juuri kyseinen malli.

Tästä sitten alkoivat epäilykseni.

Tilisiirto? Mutta minähän luulin että tämä tulisi postiennakolla kun toimituskulutkin ovat 6.80. Tämän jälkeen kysyin mutsiltani tästä systeemistä, josta hänkin oli yhtä ihmeissään kuin minäkin. Miksi ei tulisi postiennakolla vaan että pitäisi maksaa ennakkoon tilille? Enhän minä niin hullu ole että pistän jonkun Lari Pajunen T:mi:n tilille rahaa ja odottelen hyväuskoisena että kännykkä tulisi. Eihän tässä ole mitään järkeä.

Sitten katselin toimitusehdot sivua ja luin vielä tarkemmin. Hieman ihmetyttää myös se että Nouto on 10.00€ kun postipaketti 16 6.80€. Mikä Noudossa sitten oikein maksaa? Kaiken lisäksi sivuilla ei ollut mitään numeroa, josta vaisi saada kiinni saatika minkäänlaista osoitetta.

Onko tämä tosiaan yleistä nykyään? Minä olen aina suosinut postiennakkotilausta, mutta tämä on jo liiankin vaarallista.. vai onko? Kuten otsikko kertoo, onko kauppaan luottaminen, vai miten minun tässä tilanteessa pitäisi toimia? Paras vastaus tulisi kaupan omistajalta, jos hän on täällä läsnä.

2. Xaeron

Xaeron Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 4S
    Kiitoksia sille hätäiselle (veppis), joka poisti sen threadin, johon kirjoitin pitkän vastauksen.

Voisi ne modet vähän katsoa, mitkä niistä vahingolla tehdyistä multithreadeista poistaa..

E: Hommaan löytyikin ihan järkevä selitys. Alkuperäisen threadin aloittaja hätiköi itse, ja poisteli viestejään paniikissa. Joten mun moka.

3. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Olen vastannut sinulle yksityisviestillä ja toivon jatkossa kohteliaampaa kielenkäyttöä. Ihan turha viljellä henkilökohtaisuuksia. Niihin puututaan foorumilla kuten olet varmasti jo huomannutkin.

4. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Joo tämä oli tosiaan täysin uutta minulle että kauppaa käydään näin, monessa paikassa. Joten teksti, mitä kirjotan ei kohdistu gsmmaailma liikkeeseen, vaan yleisesti ajateltuna mitä mieltä olen ennakkoon maksusta. Joten pyydän anteeksi gsmmaailma yritykseltä.

Juteltuani mutsini kanssa, joka tietää postijutuista enemmän kertoi hyvän perustelun tälläiselle kaupankäynnille. Mikäli postiennakkoa käytettäisiin, kauppiaat voivat joutua maksamaan uuden postimaksun, mikäli kuluttaja päättääkin olla ostamatta kyseistä tuotetta. Ja tottakai, kyllähän tuo käy pidemmän päälle kalliiksi. Mutta siltikin. Vaikka kyseessä olisi Anttila tai vastaava iso pulju ja että kauppa olisi luotettava niin en silti oikein pidä tästä systeemistä. Tällä tapaahan jokainen voi huijata. Senkus pistää liikkeen pystyyn ja väitää myyvänsä Ferrareita 5000e ja rahantuloa ei voi estää. (ehkei näin räikeästi, mutta pointtini tuli selväksi)

En tiedä, miten kuluttajansuojalaki tässä auttaa, mutta ainakin tyhmemmät kärsivät tästä pahoin, mikäli klikkailevat "väärään" kauppaan. Tätä kauppamuotoa pitäisi saada kuluttajan kannalta luotettavammaksi, jotta tietää, että rahoilleen saa vastinetta. No kai tämä pitää vaan hyväksyä ja maksaa ennakkoon.

5. paul_a Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    kuluttajavirasto.fi, asiaa internetostoksista.

kuluttajavirasto.fi, UKK verkkokaupoista

Eli voit palauttaa tuotteen jos tekee mieli, mikäli kauppias ei palauta rahaa niin eikun poliisiviranomaisen kanssa juttusille vaan - pankki varmaan tietää kuka omistaa pankkitilin.

Eli verkkokaupoista ostettaessa olet aika turvassa - toinen asia sitten yksityishenkilöltä ostaessa. Verkkokaupoissa jopa myyjä on riskialttiimpi, voithan "huvikses" kokeilla tuotetta pari viikkoa ja sitten palauttaa sen.

6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Nouto on kalliimpaa myyjälle.
    Eli myyjä hommaa ensintuotteen "myymälään" ja myy sen sieltä.

7. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Verkkokaupassa kuluttajan suoja on hyvä. Mutta ei se siinä tilanteessa mitään auta jos myyjältä loppuu rahat tai muuten ei halua noudattaa säädöksiä, jolloin toki laki on kuluttajan puolella mutta näin pitkälle menessä viivästykset ovat pitkiä ja kukaan ei maksa jos myyjällä ei ole rahaa.

Tuntemattomasta paikasta ennakkomaksulla ostaminen on jonkin tasoinen riski, tunnetuissa paikoissa riski on toki pienempi mutta sen arvioiminen on tietenkin kuluttajalle vaikeaa.

8. arivi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
  9. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Haluaisin tietää kuinka luotettava nettikauppa esimerkiksi puhelinkioski tai puhelinkontti on?

10. Fujitsu

Tykkäykset:
    0
    Luotettavia. Molemmista kokemusta.

11. Saukki Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    No voin ainakin taata että kaikki Puhelinkontista tilatut tilaukset toimitetaan. Voin myös sanoa että voit luottaa myös Puhelinkioskin luotettavuuteen, sielläkin asiat hoidetaan niinkuin kuuluu.

12. Eki79

Eki79 Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    84
    Puhelinmalli:
    Galaxy S6 (SM-G920F)
    Omakohtasia kokemuksia ei ainakaan vielä oo, mutta kaveri sai tilaamansa puhelimen Puhelinkioskista sinä päivänä kun oli ilmoitettu sen saapuvan, ja vieläpä heti aamusta...

13. arivi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Itse molempien asiakkaana voin todeta, että täysin luotettavia paikkoja molemmat. Asiakaspalvelu hyvää ja joustetaan sopivasti erityistoiveissa.

14. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Hieman vain epäilyttää tuo ennakkoon tehtävä tilisiirto, joka on tietääkseni ainut maksutapa. Ettei käy silleen että siirtää tilille rahat ja odottaa, saamatta koskaan mitään...

15. escobar

escobar Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Älä tilaa jos pelkäät.

16. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Onko sellaista nettikauppaa enään olemassakaan,mistä saa noutaa itse puhelimen ja postia ei tarvita??(Lohenette???? .Verkkokauppa.com ainakin pitäisi olla)Muutama kaverini haluaa ostaa sen uuden kommun ja mielellään noin kallista kapulaa ei postin käsiin päästäis.Kivijalkaliikkeistä saa tietenkin 950eur,mutta nettiputiikeista+800eur ja siinä olis vissi ero.Posti on vaan sellainen laitos,mihin en itsekään luottais noin kalliin kamppeen ollessa kyseessä.Ja paikkakuntahan on Helsinki/Vantaa/Espoo+lähi ympäristö.

17. jacce

jacce Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    6
    Puhelinmalli:
    Samsung
    Lohenetestä olen hakenu.
    Lintuvaarasta löytää sen.
    Hiekkatien päässä.

18. maci

Tykkäykset:
    0
    Voihan tilaaja aina pyytää toimittamaan vaikkapa DHL:llä tai muulla vastaavalla kuriiripalvelulla. Maksaa mutta silti halvempaa kuin kivijalkaliikkeessä.

19. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Arska puhuu asiaa. Ei ole pelkäämistä jos haluaa myös saada maksamansa tuotteen. Mitä kalliimpi tuote niin sen vähemmän haluaa, että tuote matkailee missä sattuu ja lopulta posti hukkaa sen. Eihän se tietysti ole nettikaupan vika jos posti sen tuotteen hukkaa, mutta minä ainakin haluaisin olla varma että kaikkien osapuolien toiminta on 100% luotettavaa. Uskon ettei posti hukkaa tavaroita, mutta haluaisin myös tietää esim. puhelinkioskin toiminnasta ja luotettavuudesta.

20. muokkedee Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Ei nettikauppiaan vika, mutta asiakkaalle nettikauppiaan on toimitettava tavara vaikka Posti sen hukkaisikin.

Mutta hei, nykyään Postilla on niin hyvät seurantajärjestelmät, että jokainen paketti on mennyt lopulta perille vaikka niitä on vähän välissä etitty :) Eli kyllä tuo Postin palvelu on ihan ok, kirjeet on eri asia, ne hukkuvat helpommin ja niitä ei tuosta vain jäljitetä.

Eiköhän se kerro jotakin, jos toimittaa noin 400-500 puhelinta kuukaudessa ja asiakkaat ovat tyytyväisiä.

Jaa tämä viestiketju