1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nettikauppa toimi lainvastaisesti...

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Anonymous, 21/9/04.

  1. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Tämän päivän hesarissa sivulla A5 oli kuluttajaviraston tiedottaja Laura Salmen hyvä juttu kuluttajan oikeuksista ,kun ostetaan nettikaupasta.Toivottavasti joku ystävällinen foorumilainen skannais jutun tänne kaikille luettavaksi.Pika esimerkkinä se,että jos tuotteesta puuttuu esim suomenkielinen käyttöohje,niin tuote on silloin viallinen ja voi vaatia hinnanalennusta.Nettikauppiaiden fraasi,että tuotetta ei saa avata,vaan pitää lähettää avaamattomana takaisin kaupan purkua halutessa,ei pidä paikkaansa.Tuotteen saa avata ja kokeilla,mutta ei ottaa käyttöön.Eli jos joku viitsisi laittaa sen hesarin tekstin tänne,niin hyvän jutun kuluttajan oikeuksista tulisi kaikkien tietoon...
     
  2. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Pätee toki kivijalkamyymälöihinkin. Suomenkielisen ohjekirjan puuttuminen voi olla myös riittävä peruste kaupan purun vaatimiseksi.

    Mutta olisi minustakin kiva lukea tuo juttu.
     
  3. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Jutussa kylläkin puhuttiin nettikaupan kautta ostetusta digikamerasta,mutta samat säännöt koskevat myös muita tuotteita,kuten matkapuhelimia.
     
  4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Erätukku on ilmeisen persoonallinen nettikauppa, mm. news ryhmissä on kerrottu että toimituksiin lisätää yli kympin toimitus kuluja , joita ei mainita välttämättä sivuilla, samoin on tullut asennuskuluja joissain tapauksissa (GPS softa), vaikka asiasta ei mainita mitään. Toimitus ym ehtoja ei mainita missään, ilmeisesti ei myöskään olla halukkaita yleisia velvoitteita täyttämään. No tuollaistahan sattuu, mutta kun kyseisesti ongelmista on useaan otteeseen huomautettu ja ilmeisesti lisäilevät vieläkin noita missään mainitsemattomia toimitusehtoja.

    Olettaen tietenkin että että Suomalainen nettikauppa.
    Tässä on itseäni joskus askarruttanut, kun suomenkielinen käyttöohjeen puuttumien tulkitaan automaattisesti virheeksi, asiaa ei oikein voi kirtää ilmoittamalla että suomenkielinen ohje puuttuu (koska se on pakollinen), mutta puutteen virhettä voi sovitella hinanalennuksella, mutta jos ostaa sen takia edullisen tuotteen että siitä puuttuu somenkielinen käyttöohje, niin voiko ohjeen puutteen takia vaatia jälkeen päin hinanalennusta? no myyjä voi toki ehdottaa kaupanpurkua,
     
  5. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Riippuu varmasti paljon siitä, missä vaiheessa ohjekirjan puuttuminen käy ilmi ja mitä asiasta on sovittu. Eiköhän myyjä ja ostaja pääse sopimukseen esim. ohjekirjan toimittamisesta jälkikäteen, jos kaupan ehdot täyttävät muuten molempien vaatimuksia; tuskin "yhteisestä sopimuksesta" saa valitusoikeutta myöhempää hetkeä varten. Tällaisessa tapauksessa kun on jotain tavallisesta poikkeavaa sovittu, niin kannattaa tietenkin tehdä kirjallinen kauppasopimus, tai jos mahdollista niin kirjoittaa kuittiin erityisehdot.

    Kokonaan eri tilanne luonnollisesti, kun asiakas vaihtaa 3310 puhelimensa uudempaan ja menee uuden 9500 commarin kanssa kotiin, toteaa ettei suomenkielistä ohjetta ole mukana -> varmasti pätevä syy palata takaisin liikkeeseen joko hinnanalennuksen tai kaupan purun merkeissä, ellei muunlaiseen sopimukseen pääse kauppiaan kanssa.

    Epäselväksi itselleni jää, onko tällaisessa tilanteessa liikkeen lisäksi vielä toimitettava tuo suomenkielinen opaskirja, voiko se kieltäytyä hinnanalennuksesta toimittamalla opaskirjan heti kun sen puuttuminen on havaittu? Mikä on myös opaskirjan "arvo" esim. matkapuhelinkaupassa kokonaishinnasta?
     
  6. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Ohjekirjan puuttumista ei aina vaan huomaa. Soneran tukusta tuli aikoinaan ostettua 3kpl Samsung A-800 ja niissä ei ollu suomenkielistä ohjekirjaa. Sit ku paketeissa on sinetti jossa lukee et elä osta tuotetta jos sinetti on rikki ni eihän sitä voinu tarkastaa.

    No asiakkaat tuli valittelee ja yhteys soneraan joka toimitti noin kahden viikon päästä ohjekirjat, nopeemminkin ois voinu toimia mut toimittivat kuminkin eikä minkäännnäkösistä hinnanalennuksista tarvinu ees keskustella.
     
  7. anjupi

    Liittynyt:
    9/10/02
    Viestit:
    131
    Tykkäykset:
    0
    ...Kommenttini kävi tarpeettomaksi...
     
  8. puh Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    3685
    Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
     
  9. Eki79

    Eki79 Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    22/3/04
    Viestit:
    2060
    Tykkäykset:
    84
    Puhelinmalli:
    Galaxy S6 (SM-G920F)
    Mielenkiintosta... pitääkin varmaan napata toi artikkeli talteen jos vaikka sattuu ja tapahtuu tulevaisuudessa.
     
  10. mik-ko

    mik-ko Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    5/11/02
    Viestit:
    2870
    Tykkäykset:
    4
    Missähän kokeilun ja käytön oton raja menee? Lähetät kauppaan takasin tuotteen ja kerrot että et ollut tyytyväinen tuotteeseen ja käytit hyväksesi 14pv palautusoikeutta. Sieltä sitten ilmoitetaan, että olet ottanut tuotteen käyttöön vaikka olet vaan mielestäsi kokeillut sitä, jotenka tuotetta ei voi enää palauttaa. Jos ostan puhelimen niin kyllä minä sitä "kokeilisin" niin, että pitäisin päivän ajan sitä käytössä, jolloin lähettelisin sillä muutamia viestejä ja vastailisin puheluihin.
     
  11. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Myyjän tehtävä on osoittaa kantansa.
    Terveellä maalaisjärjellä pärjää, eli jos kokeilee niin ettei tuotteeseen jää käytönjäkiä on tilanne varsin selkeä. Jos tuote on pakattu tjm. sellaista että kokeilusta jää aina jälkiä , niin se on myyjän ongelma. Jos tuotteessa on esim virhe ja sen takia kokeilussa jää käytönjälkiä on se mielestäni myö myyjän ongelma.
    Jos kokeilussa jää kokeilijan huolimattomuutta tai ohjeinvastaisesta käytöstä johtuviä jälkiä on se ostajan ongelma.

    Jos esim kameralla on kuvattu yhdet häät ja ristiäiset, niin tuksin silloin on kyse pelkästä kokeilusta joka vastaa sitä mitä myymälässä voi tehdä. Tai matkapuhelinta on _käytety_ viikko.

    Elektronisissa laitteissa saattaa olla sisäisiä laskureita josta käyttöön otot saattavat paljastua.

    Palautus oikeuksia on käytetty väärin, esim videokameroiden osalta.
     
  12. arivi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/7/02
    Viestit:
    7875
    Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Vaihtelee huomattavasti käytäntö eri myyjillä, joten asia on mielestäni hyvä sopia aina erikseen, kun eivät kerran vaivaudu kaikki laittamaan sivuilleen asiasta selvempää ohjetta. Toiset kaupat eivä edes vastaa tiedusteluihin kokeilun määrästä, ne kannattaa sivuuttaa kauppoja tehdessä ilman muuta.
    Mielestäni Puhelinkioskin ohje esim. on jo aika hyvä: "Palautusmahdollisuuden säilyttävä kokeilu tarkoittaa käytännössä sitä, että puhelimella ei ole puhuttu noin 10 minuuttia enempää eikä puhelimessa tai varusteissa ole käytön jälkiä."

    Itse tuossa uutisessa ei ollut sinällään mitään uuttaa, mitä ei tälläkin foorumilla olisi jo käsitelty. Toisaalta kuitenkin hyvä, että välillä aina julkisesti asiasta mainitaan.
     
  13. Ranki

    Liittynyt:
    25/6/02
    Viestit:
    358
    Tykkäykset:
    2
    ???

    Myöskin yleisesti luultu tieto jos nettikaupalla on noutopiste niin noudetuilla ostoilla ei olisi palautusoikeutta.

    Espoon kuluttajaneuvoja/kuluttaja-asiamiehen kanta oli seuraava:

    Jos yrityksen pääasiallinen myynti/markkinointi tapahtuu internetissä, on myös noudetuilla tuotteilla 14 pv:n vaihto ja palautusoikeus.

    aika monen nettikaupan toimitusehdoissa mainitaan "palautusoikeus ei koske yrityksiä eikä noudettuja tuotteita"
     
  14. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Re: ???

    Suomessa on vain yksi Kuluttaja-asiamies.
    Kunnallisten neuvoiejin kantoihin kannattaa suhtautua kriittisesti, mutta tässätapauksessa on varmaan vähän perää.
    Oman tulkintani olisi hivenen erinlainen, joka siis aivan mutuilua.
    Mutta jos myynti ja markkinointi on tapahtunut etänä, esim netistä niin kyseessä voisi olla ilmanmuuta etämyynti vaikka nouto tapahtuisi myyjän tiloista.

    Jos osto ja ostopäätös on tapahtunut myymälässä ja asiakkaalla on ollut mahdollisuus normaaliin myymälä tutustumiseen ostopäätöstä tehdessä niin eikä silloin noudateta katukaupan sääntöjä.
     
  15. muokkedee Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    5615
    Tykkäykset:
    1
    Re: ???

    Miksi näin on, koska noutaessa asiakkaalla on mahdollisuus koittaa tuotetta samanlailla kuin ostaessa myymälästä. Jos ei mielytä, jättää kaupan siihen. Eli noutaessa asiakkaalla on samat mahdollisuudet kuin ostaessa myymälästä.
     
  16. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Re: ???

    Tulkintani on että ratkaisevaa on miten myynti on tapahtunut, jos se on tehty etä/kotimyyntinä niin sen mukaan toimitaan.

    Palautus oikeus on myös kotimyynnissä, vaikka asiakkaalla olisi kuinka mahdollisuus räpeltää tuotetta enen ostopäätöstä.

    Noutomyynnissä on tehty päätös jossain muualla kuin myymälässä.
     
  17. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Re: ???

    Aivan.

    Jos asiakas menee myymälään itse, katsotaan hänen olevan liikkeellä vapaaehtoisesti ostotarkoituksessa, varautuneen tilanteeseen ja oletetaan hänen toimivan kyseisessä tilanteessa vastuullisesti (tuotteen kokeilu, tietojen kysely). Mikäli asiakas ei jotain asiaa kyseisessä tilanteessa tarkasta/kysy eikä myyjä asiaa tarkoituksellisesti jätä mainitsematta jää tappio asiakkaalle.

    Kotimyynnissä asiakas ei ole tilanteeseen välttämättä varautunut tai olosuhteet suotuisat ja ostopäätös tehtävä usein heti, joten siitä palautusoikeus.

    Nettimyynti noudolla on tietysti rajatilanne, sillä asiakkaalla on periaatteessa mahdollisuus tutustua tuotteeseen noutohetkellä ja hän on sen rauhassa netistä valinnut. Mutta kuten sanottua, niin vallitseva tulkinta menee käsitykseni mukaan tällä hetkellä myyntitavan (nettimyynti=etämyynti) mukaan.
     
  18. arivi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/7/02
    Viestit:
    7875
    Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Tämähän on tietenkin myös niitä sovittavia asioita, ja usko, että molempia osapuolia tyydyttävään ratkaisuun päästään kaikissa tapauksissa. Ymmärtääkö asiaa kysyä, onkin jo toinen juttu.

    Tuli mieleen visio, jossa asiakan on noutamassa puhelinta ja ilmoitetaan, ettei palautusmahdollisuutta ole. Siinä tapauksessa asiakas pyytää myyjää toimittamaan puhelimen liikkeen ulkopuolelle, jossa luovutus tapahtuu. Myös muita tapoja tulee mieleen, mutta jätetään ne toiseen kertaan... ;)
     
  19. jacce

    jacce Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    4/2/04
    Viestit:
    1583
    Tykkäykset:
    6
    Puhelinmalli:
    Samsung
    Ostin sittarista snadin pöytäradion ja myyjän kanssa sitä hypistelin pitkään. Mutta siitä mallikappaleesta ei kuulunut oikein kanavia kunnolla ja vähän epäilin sitä.
    Myyjä sanoi että palautusoikeus on kyllä. Joten ostin sellaisen sitten. Kuuluu kyllä hyvin muualla. Joten pidän sen.
    Tavallisessa kaupassakin on palautusoikeus tuollaisiin tavaroihin yleensä. Ainakin isommissa ketjuissa, vaikkei oliskaan vikaa ym. Ja olis voinu kokeilla kaupassa?
     
  20. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Tuotteen täytyy toimia sillä tavalla, mitä kuluttajalla on oletettavissa. Jos "radio" ei vastaanota lähetystä kunnolla, on siinä jokin perustavaa laatua oleva vika. Eli jos tuote ei toimi kuten sen voi selkeästi odottaa toimivan, niin sen voi toki viedä takaisin.
     

Jaa tämä viestiketju