1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Näin käy kun luottaa liikaa

Keskustelu osiossa 'Ylläpito', aloittaja remedy, 19/6/05.

1. remedy

remedy Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Nimimerkki jää nyt julkaisematta toistaiseksi, olkoon tämä varoittava esimerkki muille.

Eli myin puhelimen "x:lle". Sovittiin että toimitan puhelimen postiin koska ostajalla oli kiire se saada mahd. pian. Ostaja lupasi maksaa toimituksen heti kun saa uudet nordean solo-tunnukset. Suostuin koska kyseisellä henkilöllä on pari positiivista palautetta puhelintorilla. Toimitin paketin DHL:n "Päckchen" toimituksella, pitäisi olla nopeampi/halvempi kuin postipaketti. Postissa toimitusajaksi sanottiin n. 3 päivää. Mulla ei ole aikaisempaa kokemusta tästä toimitustavasta koska yleensä olen toiminut postipakettina tavarat täältä suomeen.

Paketin olisi pitänyt saapua viime keskiviikkona/torstaina. Näin ei kuitenkaan tapahtunut. Ostajalta pitkin viikkoa kyselin maksua, ilmoitti ettei tunnukset olleet saapuneet. Nyt sitten viime perjantaina myönsi että tunnukset olivat saapuneet, mutta hän ei halua maksaa enää. Sanoi että jos paketti ei tule tiistaiksi (21.6) hän haluaa perua kaupan.

Nyt tänään hän ilmoitti että peruu kaupan, lähtee norjaan huomenna ja ei palaa sieltä ennen elokuun loppua. Yritin tavoittaa henkilöä puhelimitse, mutta hän ei halua yv:n mukaan keskustella kanssani. Ilmoitin tekeväni asiasta rikosilmoituksen, hän sanoi että teeppä vain. Ilmoitin hänelle että mulla on yhteystiedot ja kaikki yv:t tallella joten tarvittaessa voidaan kyseenalaista koko kaupan aikainen keskustelu, ja huomataan että ostaja ei ole toiminut kaupan sääntöjen mukaisesti. Tähän hän vastasi että jos nämä tulee julki, en näe puhelintani enää ikinä.

Hän tarjosi mahdollisuutta että hänen kaverinsa voi lähettää puhelimen veljeni osoitteeseen kun se saapuu. Suostuin siihen ja ilmoitin että pakettia ei saa avata koska mä en koskaan rahoja kaupasta saanut. Tähän hän ilmoitti että entäs jos hänen kaverinsa haluaa puhelimen ostaa? Luonnollisesti en suostu enää paketin avaamiseen, koska en luota ostajan puheisiin. Nyt hän pyysi uudestaan tilitietoni ja ilmoitti palaavansa asiaan...

Eli tällainen tilanne. Nimimerkkiä en paljasta koska hänellä on vielä mahdollisuus korjata tilanne. Ilmoitin että aikaa maksaa puhelin ensi viikko, tai sitten sen tulee olla avaamattomana toimitettu mun veljeni osoitteeseen.

Itse tein tässä sen virheen että luotin siihen että rahani saan, tässä tulos. Ymmärrän ostajaa siinä mielessä että puhelin ei tullut tuossa postin lupaamassa ajassa, mutta tämä ei mielestäni ole minun vikani? Vähän hankala taata noita postin toimitusaikoja kun en ole edes kyseisessä firmassa töissä.

Lisätään vielä että viime syksynä olin ostamassa samalta henkilöltä puhelinta, maksoin ja reilun puoltoista viikkoa odotin puhelinta mutta se ei koskaan saapunut. Hän kuitenkin maksoi mulle rahat takasin, jäi vain pieni ihmetys että minkä takia kauppa peruuntui ilman syytä?

Kommentoida saa vapaasti.

2. tonyyq Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Iphone
    Elämä on.

3. vtormane

vtormane Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Ensinnäkin jos on vain muutama positiivinen maininta palautteissa niin itse en ainakaan lähettäisi puhelinta henkilölle ennen kuin saan maksun puhelimesta.
    Aktiiviset kauppamiehet taas on asia erikseen. Ainakin minulta löytyy luottoa.

Eipä tossa muuta, olit vain hivenen turhan luottavainen. No, toivotaan että saat asian kuntoon. Jatkossa vain pikkusen tarkempi niin hyvä tulee.

4. jumipaeae

Tykkäykset:
    0
    Näin voipi käydä joskus. Sen lisäksi että tuollaisissa tilanteissa menettää puhelimen ja/tai rahat, menettää myös helposti luottamuksen muihinkin kauppakumppaneihin. No toivottavasti kaupat sujuu jatkossa paremmissa merkeissä.

5. remedy

remedy Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Tilanne nyt on vielä auki, joten katsotaan mitä tapahtuu. Tosin henkilön yv:t mulle eivät anna kovin positiivista kuvaa tulevasta.
    Tämä topic lähinnä on juurikin näitä kannanottoja varten, ja varoituksena muille kauppiaille/ostajille. Jos ei homma selviä, en näe mitään syytä enää piiloittaa kyseisen foorumilaisen nickiä. Tosin ainahan noita uusia saa tehtyä, mutta on myös nimi ja asuinpaikka tiedossa.

Sen opin että enää yksikään lähetys ei lähde multa ennenkuin rahat on tilillä.
    Foorumilla on pari kauppakumppania täysin yli muiden, ja paljon hyviä.
    Mielestäni myös oma luotettavuuteni kauppamiehänä tällä foorumilla on kunnossa. Huuto.netistä löytyy lisää palautetta samalla nickillä.

Tosin tähän tilanteeseen se nyt ei paljon auta.

Harmi vaan että "maine" menee foorumilta kauppapaikkana. Tänne mä ainakin laitan luurini ennen huuto.nettiä.

Tosin jatkossa pitää miettiä kaksi kertaa.

6. Guest Vieras

Tuohon ensimmäiseen, että miksi sielläpäässäeisaa avata pakettia ja katsoa tuotteen kunto,ja sit maksaa jos tuote on mitä olette sopineet,mikä se sitten onkaan? Mitä voit menettää, sillä tuskin sieltä se lähetys takaisin sulle tulee jos se on sellainen kuin olette sopineet.

Toiseen sen verran, että eihän se ole sen ostajankaan vika mikäli posti ei tuo sitä ajoissa perille.

Nämä on vaikeita asioita kun menitte näin sopimaan mutta toivottavasti selviää asia.Virkavaltahan tässä tapauksessa on avuton.

7. juppelis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    9
    Mielenkiintoinen kauppakumppani sulla. Miksi hän niin innokkaasti haluaa poliisien juttusille, kun oikein yllyttää sua tekemään rikosilmoituksen. Sitten vielä menee uhkailemaan, että et näe puhelinta enää ikinä (mikä kyllä pitää paikkansa tai ainakin vahvasti vaikuttaa siltä). Mukavan ailahtelevainenkin tämä tyyppi, kun ensin ei halua keskustella asiasta ja sitten yhtäkkiä haluaakin, ihme ajanpeluuta..

Itse kyllä tekisin tuosta tyypistä rikosilmoituksen ihan vaan vaikka piruuttani, kun tekee tuollaisia källejä ja heittäytyy vielä hankalaksi. Saa sen ilmoituksen sitten perua, jos puhelin tai rahat ilmestyy sulle/veljellesi. Voi myös saada tuohon tyyppiin vähän liikettä, kun komisario Palmu soittaa ja kysyy, että mikä on homman nimi.

Eikös DHL:llä ole myös seurantakoodi, että näkee missä se paketti oikeasti on.

Mitä sitten tulee noihin pankkitunnuksiin niin saahan ne pankista, jos vaan jaksaa sinne asti raahautua, mutta ei sitä aina jaksa ja samaa periaatetta voi noudattaa tuossa rikosilmoituksen tekemisessä eli http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/suomi/rikosilmlomake tuonne vaan tekemään ilmoitusta niin pääsee kaveri puhutteluun :) tai sitten nakitat veljesi hoitamaan asian..

Nämä tapaukset on näitä "tekevälle sattuu" -tapauksia. Toivottavasti ei ollut mikään kovin kallis puhelin kyseessä. Vaikka hän uhkasikin, että et näe puhelintasi, jos yhteystiedot ym. tiedot tulee julki niin käytännössä se puhelin on jo menetty (annetaan kuitenkin se pari päivää armonaikaa) joten rohkeasti vaan kaikki likaiset yksityiskohdat julkiseksi niin saa ainakin yleistä häpeää tuo kaveri :)

8. juppelis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    9
    Puhelinhan myytiin sille tyypille eikä tyypin kaverille, joten miksi kaverin pitäisi mennä tonkimaan pakettia joka ei hänelle kuulu. En mäkään mene avaamaan toisten kirjeitä (ellei ole erikseen asiasta sovittu).

Virkavalta ei ole ikinä avuton, jos Remedy voi todistaa, että on paketin lähettänyt ja vaikka jollain kostilla osoittaa, että se on tullut perille. Kyllä tuo tyyppi puhutteluun joutuu ja sitten syyttäjä saa tehdä omat johtopäätökset ja tuomari nuijii lopullisen tuomion..

9. remedy

remedy Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Tämä on ihan periaatesta kiinni. Jos sovitaan että maksu tulee heti kun tunnukset saapuu niin minusta se maksu tulee sitten kanssa heti silloin kun ne tunnukset tulee? Eikä ilmoiteta jälkikäteen että enpäs maksakkaan, jään odottelemaan että milloin puhelin saapuu ja päätän sitten. Ehdot löytyy yv:llä ja niihin on vastattu myöntävästi.

Hommaa hankaloittaa se että asun itse saksassa. Onneksi kuitenkin löytyy paljon asiaa mielellään hoitavia henkilöitä mun puolesta.

Enkä mä ole ostajaa syyttämässäkään, kuten kirjoitin ymmärrän että vituttaa kun posti on hidas. Tämä ei ole meidän kummankaan vika. Kyllä nyt jokaisen aikuisen ihmisen tulisi tietää että noita toimitusaikoja ei ole kirjoitettu lakipykäliin, ja joskus ne voivat olla todella hitaita.

Mutta se on perseestä, että käydään valehtelemaan. Ja nyt varsinkin tässä tapauksessa en hyväksy enää sitä että "kaverit voi hoitaa tämän asian".

Kaverit voi hoitaa tämän asian sillä tavalla että paketin saavuttua se menee takaisin postiin ja mun broidille. Näillä "kavereilla" ei ole mun mielestä mitään oikeutta mennä avaamaan sitä pakettia.

10. jukra Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    W995i
    Tuntuu että tänne on alannut pesiytymään näitä huijareita. Pari kk sitten eräs äijä huijasi muutamaltakin foorumilaiselta rahat ja muitakin ikäviä kommentteja on alkanut näkyä.

Kannattaisiko ylläpidon jotenkin puuttua asiaan pikkuhiljaa? Toki kun kauppaa tehdään muutama paha omena aina on mutta alkaa näitä jo olla jonkin verran kun ennen ei ollut mitään vastaavaa.

11. remedy

remedy Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Dokumentti löytyy että on lähetetty.

Olen antanut ostajalle mahdollisuuden, hän vain muuttaa sääntöjä oman mielen mukaan ja tämä ei minusta ole kovin asiallista kun kauppaa käydään.

12. Guest Vieras

Kai olet säilyttänyt sen seurantatunnuksen? Sillä jos esimerkiksi ilman seurantatunnusta lähetit sen paketin niin mistä tiedät milloin se paketti on mennyt perille kun posti ei kirjeitä kirjaa mihinkään rekisteriin?

13. remedy

remedy Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Kuitti löytyy jossa lukee lähetyksen tiedot.

14. juppelis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    9
    Hitto vieköön Remedy, että olet nopea muokkaamaan noita sun viestejäsi :)

15. remedy

remedy Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Joo mun "suomi" on ihan hirveää, vieläkin virheitä joita huomaa vasta kun on lähettänyt näita viestejä.

Ja sen yhden kohdan poistin edelleen identiteetin suojaamiseksi.

Mahdollisuus on annettu.

16. juppelis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    9
    Siihen mun piti heti iskeä kiinni, mutta en viitsi kommentoida olematonta tekstiä..

17. remedy

remedy Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Jätetään nyt toistaiseksi pois. Sen verran yritän "rento" vielä olla, että annan edelleen sen mahdollisuuden hänelle.

18. Guest Vieras

Mutta tuohan todistaa että olet lähettänyt sen sopimanne paketin eikä muuta. Miksi et lähettänyt seurantakoodilla sitä pakettina niin olisit edes nähnyt missä paketti menee? nyt jos se vastapuoli sanoo ettei ole pakettia tullut niin minkäs teet?

19. escobar

escobar Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Eikun huijarin nimimerkki esiin vaan niin ei tapahdu samaa toiselle.

20. remedy

remedy Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Paketilla ei ole tracking-palvelua netissä. Lähetykselle kuitenkin löytyy koodi jonka menen selvittämään huomenna DHL:ään.

Jaa tämä viestiketju