Näin suuresti äly- ja peruspuhelinten markkinaosuudet vaihtelevat ympäri maailman – eri alueilla on omat valtamerkkinsä

Uutissyöte

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
28.6.2015
Viestit
15905
Reaktiopisteet
110
Tutkimusyhtiö Counterpoint Research on julkaissut mielenkiintoiset infograafit älypuhelin- ja peruspuhelinmarkkinoista alkuvuonna 2021.

Counterpointin mukaan alkuvuonna älypuhelintoimitukset kasvoivat 20 prosentilla vuodentakaisesta 354,94 miljoonaan. Alkuvuodesta 2020 markkinoiden kehitystä painoivat koronapandemian vaikutukset.

Globaalisti Samsungin markkinaosuus kappalemääräisistä älypuhelintoimituksista oli 22 prosenttia, Applen 17 prosenttia, Xiaomin 14 prosenttia, Oppon 11 prosenttia, Vivon 10 prosenttia ja Huawein 4 prosenttia.

Mielenkiintoisia ovat kuitenkin julkaistut luvut eri maantieteellisiltä alueilta. Aasiassa suurin älypuhelinmerkki alkuvuoden toimituksissa oli Vivo ja Pohjois-Amerikassa ylivoimaisesti Apple. Muilla kolmella alueella eli Euroopassa, Latinalaisessa Amerikassa ja Lähi-idässä sekä Afrikassa suurin oli Samsung.

Eri markkina-alueilla TOP5-valmistajat vaihtelevat erittäin paljon. Samsung on melko vahva myös alueilla, joilla se ei ole suurin, mutta muuten erot ovat merkittäviä. Esimerkiksi Pohjois-Amerikka on pitkälti Applen (55 %) ja Samsungin (28 %) jakama markkina, sillä näiden yhteenlaskettu osuus oli alkuvuonna 83 prosenttia. Kolmanneksi suurin 7 prosentin osuus älypuhelintoimituksista vielä alkuvuonna Pohjois-Amerikassa LG:llä, joka on nyt lopettanut älypuhelintuotantonsa ja ajaa koko kannattamattoman liiketoiminnan alas. Atlantin takana on ainakin jossain määrin nyt markkinaa jaettavaksi LG:n poistuessa kuvioista.

Latinalaisessa Amerikassa puolestaan Motorolan markkinaosuus on poikkeuksellisen vahva: osuus oli esimerkiksi alkuvuonna 22 prosenttia. Aasia taas on suhteellisesti heikoin alue Samsungille, sillä siellä hallitsevat TOP3-kärjessä oleva kiinalaisvalmistajat Vivo, Oppo ja Xiaomi.

Älypuhelinten lisäksi Counterpoint on käsitellyt infograafilla myös peruspuhelinten markkinoita. Tämä infograafi ja poimintoja siitä löytyy alta älypuhelinaiheisen infograafin jälkeen.



Myös peruspuhelinten markkina on edelleen merkittävä, vaikka se alkuvuonna jälleen 19 prosenttia vuotta aiemmasta supistuikin.

Peruspuhelimissa Nokia-puhelinyhtiö HMD Globalin markkina-asema on verrattain vahva. Counterpointin tilastossa se sijoittui markkinakakkoseksi 16 prosentin markkinaosuudella globaalisti alkuvuonna. Markkinaykkönen itel (23 %) ja -kolmonen Tecno (12 %) kuuluvat saman yrityksen eli Transsionin alle.

Intia on tätä nykyä peruspuhelinten suurin markkina ja kattoi alkuvuonna 38 prosentista toimituksista.

Myös peruspuhelimissa maantieteelliset erot eri merkkien osuuksissa ovat suuria. HMD Globalin Nokia-peruspuhelimille vahvimpia alueita ovat Eurooppa, jossa Nokia-peruspuhelimet olivat 30 prosentin osuudella alkuvuonnakin ylivoimainen markkinajohtaja, ja Intian ulkopuolinen Aasia, jossa Nokia-peruspuhelinten markkinaosuus ylsi 32 prosenttiin.

Peruspuhelinten markkinoilla toimii myös paljon erilaisia suurelle yleisölle länsimaissa tuntemattomia brändejä, ja kokonaisuutena markkinat ovat tänä nykyä varsin hajautuneet.



Näytä uutinen Mobiili.fi:ssä
 
Top Bottom