1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

MyWay Navigator + 6110 tuhlaa karttaruutuja

Keskustelu osiossa 'GPS-paikannus', aloittaja jaemtti, 27/11/07.

  1. jaemtti

    Liittynyt:
    27/11/07
    Viestit:
    8
    Tykkäykset:
    0
    Onko kukaan muu huomannut, että joidenkin uusimpien puhelimien (ainakin tuo 6110) kanssa MyWay Navigator haaskaa karttaruutuja?

    Itsekään en asiaa muutoin olisi älynnyt ihmetellä mutta kun kävin Oululaisessa valtuutetussa Tracker myyntipisteessä niin myyjä rupesi kyselemään, että miten on karttaruudut 6110:n kanssa riittäneet, on kuulemma tullut palautetta.

    Noh, minulla on sikäli helppo seurata tilannetta, että jahtikaverillani on samainen softa N73 puhelimessa, seuraamme samaa koiraa, liikumme samalla autolla ja kumpikaan ei käytä softaa muuhun kuin koiran seuraamiseen. Yhtään karttaa emme poistaneet ja tällä hetkellä tilanne on se, että minulla on kulunut 450 ruutua ja jahtikaverilla alle 200.

    Kauppiaan mukaan homma on Trackerilla tiedossa mutta vikaa ei kuulemma ole. Nyt kiinnostaisikin tietää onko muilla vastaavia kokemuksia - olisi ainakin vähän sitten pohjaa kun rupeaa Trackerilta asiasta kyselemään.
     
  2. hlohi

    Liittynyt:
    24/6/06
    Viestit:
    70
    Tykkäykset:
    0
    Ladattavissa olevien karttaruutujen määrä vähenee, kun karttapyyntö välittyy palvelimelle. Mikäli lataus keskeytyy, tai esimerkiksi toinen karttataso vaihdetaan ennen kuin kaikki kartat ovat latautuneet, on mahdollista, että ladattavissa oleva karttamäärä pienenee palvelimelta, vaikkei kartta kokonaisuudessaan lataudukaan puhelimeen. Latausjono näkyy vihreinä pisteinä kartanlatausjonossa.

    Olisiko siinä selitys?
     
  3. jaemtti

    Liittynyt:
    27/11/07
    Viestit:
    8
    Tykkäykset:
    0
    Täh, tuohan kuulostaa täysin älyttömältä. Eli onko todellakin näin, että jos liikun huonossa kentässä ja masiina yrittää ladata karttaa niin aina kuluu yksi ruutu jos lataus vain alkaa riippumatta siitä, että saanko koskaan sitä ruutua puhellimelleni? Eikös tuo pitäisi olla niin että kapula kuittaa palvelimelle kun lähetys on onnellisesti päätöksessään ja vasta sitten vähennetään ruutua saldosta??? Itse teen työkseni softahommia teollisuuden ohjauksiin ja kyllä ainakin siellä puolella tällaiset jutut on itsestään selviä.

    Kenenkäs vastuulle tämä nyt oikein kuuluu? Eihän kukaan hyväksyisi sitäkään että jos tilaa rautakaupasta 10 kpl 3 metrin lankkua ja saakin vain 3 kpl 3m ja 7 kpl 1metrin lankkua vaikka on maksanut kaikista kymmenestä.

    Eli pitäiskö tässä nyt reklamoida Trackerille vai jättääkö homma kuluttaja-asiamiehelle, vai miten se menee?
     
  4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Riippuu vähä mitä tehdään ja mihin pyritään.

    Parempi vertaus, tilaat 10 elokuvaa, mutta kotsot vain kolme.

    Eli jos ostat, (lähetät palvelimelle pyynnön), mutta et lataa, niin tilanne ei ole aivan selkeä, Jos tilaat, maksat, mutta myyjä ei kuitenkaan anna sinun ladata tilaamasi tuotetta on vika ilmanmuuta myyjän.

    Kuluttaja-asiamiestä asia tuskin kiinnostaa.
    Viestistäni huolimatta, reklamoisin Trackerille, jos ohjelma "laskuttaa" useita kertoja samoista karttaruuduista, tai jos laskutetaan mielivaltaisesti tarpeettomista ruuduista. myös jos ohjelmassa muita ei toivottuja ominaisuuksia niin palautetta sinne.
     
  5. jaemtti

    Liittynyt:
    27/11/07
    Viestit:
    8
    Tykkäykset:
    0

    Jep, näin on. Eli jos tarkoitus on maksimoida saavutetut rahalliset tuotot niin tämä nykyinen toimintatapa on varsin ymmärrettävä.

    Minusta tilanne on aivan selkeä. Jos itse keskeytän latauksen voidaan katsoa että olen tehnyt silti ostopäätöksen ja minun tulee maksaa ostokseni - OK. Mutta jos sitä keskeytyspyyntöä tai pättymisilmoitusta ei näy eikä kuulu niin kyllä silloin tulee olettaa että lataus ei ole onnistunut. Jos tällaisesta haluaa laskuttaa niin osoitehan on sitten operaattorille tai puhelinvalmistajalle, koska yhteydet ei pelaa.

    Tuo elokuvavertaus ei osu todellakaan ollenkaan. Jos MyWay lataa karttaa niin sitä silloin todellakin tarvitaan. Mites sitten jos seisoo hirvipassissa muutaman tunnin alueella jossa on huono kenttä? Masiina löytää verkon vähän väliä ja yrittää ladata paikan kartan mutta ennen ruudun valmistumista kenttä katoaa mutta saldosta palaa ruutuja koko ajan. Eli siinä voi helposti mennä esim 50 ruutua silti ja kartta jää saamatta.

    Näinhän se mahtaapi olla.
     
  6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    En aivan ymmärtänyt mitä tapahtuu, jos samasta ruudusta laskutetaan useaan kertaan, niin kyseessä vähintään arveluttavaa toimintaa tässä tapauksessa. Ymmärsin väärin, ja luulin että samasta ei laskuteta useita kertoja.

    Elokuvavertaus, ostat liput tiettyyn näytökseen ja oman pään teknisten esteiden takia en pääsekkään katsomaan, ja haluan kuitenkin katsoa ja tilaan uudet liput seuraavan näytökseen.

    Tässä tapauksessa tuotteen myyjän ja kehittäjän pitää ymmärtää että valittu siirtotapa ei ole teknisesti luotettava ja mielestäni missään tapauksessa epäonnistuneen siirron jälkeen uudestaan yrittäessä ei saisi olla laskutus peruste itse tuotteesta.
     
  7. jaemtti

    Liittynyt:
    27/11/07
    Viestit:
    8
    Tykkäykset:
    0
    Näin minustakin ja kun vielä ottaa huomioon systeemin oletetun käyttötarkoituksen eli luonnossa liikkumisen. Tällöinhän useasti nimenomaan liikutaan alueilla joilla kenttää on juuri ja juuri.
     
  8. hlohi

    Liittynyt:
    24/6/06
    Viestit:
    70
    Tykkäykset:
    0
    Karttayhteys on HTTP, eli TCP pohjainen. TCP taas on varkon puolelta varmistettu yhteys. Eli yhteys on kyllä varmistettu mikäli se ylipäätään on olemassa.

    Trackerille tuleva kulu kartoista- ja servereistä perustuu kuormitukseen ja toimitettuihin karttoihin. Mitä enemmän kuormaa generoidaan ja karttaruutuja lähetellään, sitä enemmän hintaa tulee kartoille. Kumpi olisi parempi. Hieman korkeampi kartan hinta vaiko nykyinen kartan hinta ja maininta käyttöohjeessa, että lasku lähtee tilauksesta?

    Mitä tulee luonnossa liikkumiseen, niin jos se lähetys ei tule perille, niin melko varmasti ei tule kyllä kuittauskaan takaisin toimitetusta paketista. Syntyy vain "turhaa" liikennettä ja jos kuittaillaan edes takaisin. Nyt systeemi on siis, kysymys tulee serverille (josta serveri tietää että yhteys toimii), lähettäessä yhteys on olemassa ja paketti lähtee. Loppu jää sitten luottamukseen että paketti kyettiin toimittamaan perille.

    Toki järjestelmiä kehitetään koko ajan eteenpäin ja tämäkin nyanssi on tiedossa. Täysin aukotonta systeemiä joka olisi kaikissa suhteissa täydellinen on mobiilimaailmaan kuitenkin mahdoton tehdä.

    Lopputulemana siis on se, että asia on tiedossa, kirjattu käyttöohjeeseen ja pidämme sen mielessä. Jos parempi malli löytyy systeemiin, niin se voidaan toteuttaa. Toistaiseksi mennään näillä mitä nyt on.

    Niille jotka eivät ole asiaan vielä tutustuneet, niin ehkä on hyvä palauttaa asian mittasuhde. Keskimäärin puhutaan kuitenkin muutamasta prosentista ruutuja, eli normikäyttäjällä (199 softa + 1000 ruutua = 228€ ) hukka voisi olla 2 euron luokkaa. Eli prosenteissa alle 1% kokonaiskulusta.

    Toivottavasti tämä auttoi
    T: Hannu Lohi
     
  9. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Nopeasti kuullostaa vähän oudolta selittykseltä, jos siis kyse ei ole jatkuvasta online saman ruudun lataamisesta, vaan siitä että sitä yhtä ruutua ladataan niin monta kertaa kun se saadaan luuriin. Joten tuntuu vähän kaukaa haetulta näillä hinnoilla että ratakisun perusteluksi kävisi serveri kuorma. Jos se on noin suuri ongelma, niin ehkä kannattaa miettiä että koko karttamateriaalin voisi ladata kerta imuroinnilla kiinteän yhteyden päästä.

    Montako tavua yksi karttaruutu on? jos meinaat että muutama kuittaus tavu olisi ylivoimaista serverille?

    Kohtuullinen ongelman jako olisi että asiakas kantaa yhteysongelman osalta vastuun GPRS yhteyden kustannuksista ja aineiston toimittaja kantaa vastuun siitä ettei laskuteta tuplista, eli samasta karttaruudusta toistuvasti.

    Eli serverin päässä ei pitäisi olla suuri liikenne määrän kasvu, jos uudellen hakumäärät ovat pieniä, yksittäisen asiakkaan kannalta sillä voisi keskuelun perusteella olla suurimerkitys.
     
  10. hlohi

    Liittynyt:
    24/6/06
    Viestit:
    70
    Tykkäykset:
    0
    Kartat menee ns. läpilaskutusperiaatteella, eli karttatoimittajille maksetaan aina kun kartta on tilattu. Eli jokainen lähetetty ruutu maksaa joka tapauksesa Trackerille. Yksi karttaruutu on noin 40 kt, GPRS ei muodosta tässä suurta kustannusta.

    Ideasi tuosta "tuplien" laskutusestosta on hyvä. Täytyypä ottaa seuraavalle karttaneuvottelukierrokselle tämä idea pöytään.
     

Jaa tämä viestiketju