1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Mystinen juttu

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Bird, 7/12/02.

1. Bird Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Tuli tossa kymmenen minuuttia sitten puhelu: joku tuntematon vaasalainen jätkä soitteli, että olin lähettänyt hälle viestiä (ihan jotain "mitäs jätkä, eipä oo sustakaan vähään aikaan kuulunut").. Numero, josta oli lähetetty oli tuon toisen RL:n liittymän, joka on ollut koko päivän kiinni, puhelu tuli sitten soitonsiirrolla ykkösliittymääni. Mitään viestiä en siis ollut lähettänyt, että mitenkäs tämä on mahdollista? Voiko numero jotenkin muuttua vääräksi lähetyksessä eli joku muu on lähettänyt viestin tälle mulle soittaneelle vaasalaiselle tyypille vai mitä on tapahtunut? Vai onko netissä olemassa joku paikka, missä voi itse pistää minkä tahansa numeron lähettäjäksi ja viestin todellinen lähettäjä olisi sitten pistänyt vahingossa tuon meikäläisen numeron siihen? Kohtalaisen äimän käkenä sitä on, kun joku outo tyyppi väittää minun lähettäneen viestin, mutta kyllähän tämä jätkä sitten lopulta uskoi, etten ole mitään lähettänyt ja yhdessä ihmeteltiin asiaa.

2. JPJ Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Oisko joku päässy sun liittymääs käsiksi? Tai sitten jätkä oli joku sun tuttus joka pelleili vaan? Joku järjellinen selitys täytyy löytyä..

3. Jace

Jace Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    N95, iPhone 5, V3, 7610, 8850...
    Ainakin aikoinaan telellä oli se joku tekstariohjelma tietokoneelle. Siihen pystyi itse määrittämään lähettäjän numeron. Ihan minkä vain..

4. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Noita hämäriä juttuja on teleliikenteessä sattunut jo niin paljon ettei mikään enää hämmästytä mua...

5. Bird Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Ei varmasti ole voinut päästä liittymääni käsiksi, ainakaan fyysisesti. Ja jos olisi joku tuttu joka pelleilisi, niin varmaankin väittäisi mun lähettäneen viestin ykkösliittymästä, tota toisen RL:n liittymän numeroa edes taida juuri kukaan muu kuin tyttöystävä tietää ja se on myös salainen numero.

EDIT: Ja lisätään vielä, että sekään ei ole mahdollista, että tämä vaasalainen heppu olisi erehtynyt numerosta, koska hän soitti suoraan siihen numeroon, joka viestissä näkyi lähettäjänä. Hän myös vielä pyynnöstäni erikseen sanoi numeron, josta viesti oli tullut ja se todellakin oli omani.

6. puh Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    On mahdollista lähettää tekstiviesti jossa lähettäjän numeroksi tulee itse valittu numero. Omalta koneelta pitäisi löytyä Soneran softa jonka avulla voi kyseisiä viestejä lähettää, vaatii modeemin ja puhelinlinjan. En tiedä jakaako Sonera kyseistä softaa vielä mutta jos joku sen haluaa niin voin yrittää kaivaa koneelta.

7. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Järjestelmiä on useita mistä voi lähettää SMS viestin itse määreitetystä "numerosta".
    Osassa ei voi laittaa + merkkiä lähettäjän numeron eteen, mikä pakjastaa heti asiantilan.
    Toinen mikä kannattaa tarkistaa on mistä viestikeskuksesta viesti on tullut (harvemmin RLn numerosta "lehetetyt" viestit tulee Sonerankeskuksesta)

8. Mini

Tykkäykset:
    0
    Kaikki on mahdollista kun on tekniikasta kyse. Esimerkiksi sama liittymä numero voi mennä vahingossa kaksi kertaa HLR rekisteriin, tosin eri IMSI:llä. Mutta tämähän pitäisi olla teknillisesti mahdotonta sillä IMSI personoi liittymä numeron siten ettei sitä voi uudestaan pistää verkkoon ilman että se on sieltä ensin poistettu. Tämä ilmiö on nähty ja kun operaattorin valvomoon tämän ilmoitaa niin sieltä kuuluu vain "öööööööö, tämä on mahdotonta". Mutta nähty on joten kaikki on mahdollista kun on tekniikasta kyse, sillä ihminen sen keksii ja meissähän niitä virheitä on vaikka muille jakaa!

9. Canis lupus

Canis lupus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Käsittääkseni onnistuu myös icq:sta.
    Kun määrittelee oman numeron väärin ja muuttaa sen myös tekstin loppuun.Kokeilin testata mutta icq:n msm oli juuri nyt tiltissä.

10. Charlie

Tykkäykset:
    0
    Ei liene kovin harvinaista sekään että jälleenmyyjä avaa liittymän numerolla X ja antaakin vahingossa SIM-kortin numerolla X+1. Eräälle "tutulleni" kävi kerran näin ja ehdin lähettää monta tekstiviestiä tähän väärään numeroon ja ihmeteltiin miksi ne eivät tule perille. Sitten keksittiin soittaa tästä uudesta liittymästä minulle ja huomattiin että numerohan on eri kuin se mikä oli valittu ja lukee myös sopimuksessa. Eipä tuossa muuta mutta väärää numeroa oli jo ehditty jaella joillekin ja piti tietysti lähettää heti uutta korjaustietoa perään. Harmittavaa huolimattomuutta jälleenmyyjältä.

Voihan tämänkin topikin tapauksessa olla kyse samasta asiasta. Uuden liittymän hankkinut on vain käyttänyt (tietämättään) väärää numeroa viestejä lähettäessään.

11. muokkedee Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Tuo on tuttu juttu. Silloin joskus kun otin Telian liittymän, niin sopimuksessa ja lapuissa oli eri puhelinnumero kuin kortilla. Sitä ihmeteltiin siinä vähän aikaa, mutta asiakaspalveluun soittamalla kaikki selvisi.

12. Pakana

Tykkäykset:
    0
    Eikös näissä sanualahden netistä lähetettävissä tesktiviesteissä voinut määritellä sen oman numeronsa niin etttä se oma nro näkyy siinä viestin perässä, ja jos tuon vahnikossa määrittelee väärin, niin väärä lähettäjähän siinä näkyy.

13. Bird Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Ei voinut, niissä tuli aina automaattisesti se oma liittymänumero. Ja jos Sauniksen liittymää käyttää ja saisi määritelläkin, niin aika pieleen olisi kyllä numerovalinta sitten tässä tapauksessani mennyt. ;)

14. puh Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Äidilleni kävi vähän noin, tosin myyjä oli luvannut erään määrätyn numeron ja jälkeenpäin selvisikin että numero onkin jo käytössä ja numeroksi tuli hieman erilainen. Kyseessä oli RL:n liittymä ja myyjänä oli Forumin Elisa-myymälä, hyvittivät kyllä reklamaation jälkeen ilmaisilla palveluilla.

15. Juzt Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    133
    Onhan nykyäänkin nettipalveluja joissa viesti näyttää tulevan jostain numerosta, mutta ainakin kaikissa näkemissäkin numero varmistetaan ennen kuin sitä voi käyttää. Ko. numeroon tulee siis vahvistuskoodi, jolla sen voi aktivoida.

16. hellqvist

Tykkäykset:
    22
    Ei pidä paikkaansa.

Ainakin www.telekom.de sivuilta voi lähetä viesteja ja antaa mikä tahansa numero lähettäjänä. Tosiaan lukee powered by myte@m viestin lopussa.

Myös www.t2bc.com on antanut oma numero lähettäjänä ilman mitään tarkistusta.

Kannattaa tosiaan katsoa mistä viestikeskuksesta viesti tulee.

www.1rstwap.com jos lähettää telian numeroihiin niin oma numero on lähettäjän numero ja vieläpä telian oma vviestikeskus, eli kaikki on mahdollista!

Jaa tämä viestiketju