1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Muuttuva maailma

Keskustelu osiossa 'Asian vierestä', aloittaja Tissot, 1/8/09.

1. Tissot

Tykkäykset:
    5
    Mukava kun perinteet jatkuvat. Meidän lasten päiväkodissa lapset leikkivät sitä tyyliin "kuka pelkää jäämiestä" eiköhän sekin ole jo kielletty Kimin vuoksi.

2. kimmo Vieras

Pyydä tyttöystävä käymään luonani, testaan onko sopiva sinulle.
    PS vois toki "kehua" kämpänkin..yksiö, kaksio, neliöt, kerrostalo, jne.

[/quote]
    Kuvittelis että kesäloman voisi paremminkin käyttää?

Hienosti sanottu, meillä voidaan puhua vieläkin neekeristä, kun tarkoitetaan tummempi-ihoista toveria.

3. Noma

Noma Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    25
    Puhelinmalli:
    Nexus 5
    Tuo on niitä hauskoja sanoja, joita asianomaiset itse käyttävät toisistaan, mutta valkoiset eivät saisi sanoa.

4. gringo80

Tykkäykset:
    0
    tummaihoiset käyttäessä neekeri-sanaa siinä on neutraali merkitys kun taas valkoihoisen käyttäessä saattaa olla voimakkaan negatiivinenken lataus. siksi ehkä parempi käyttää neutraalimpia ilmaisua.

maaseudulla paljon puhutaan vielä neekereistä, kaupungeissa hienotunteisemmin vältetään ja puhutaan neutraalimmin.

ehkä olen ihan väärässä mutta näin itse ajattelen.

5. veikko

veikko VIPpi

Tykkäykset:
    2637
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+
    Tuokin lienee tullut meille Amerikan maalta, jossa neekeristä on tullut ensin musta ja sitten afrikkalaisamerikkalainen. Kun meillä ei ole samanlaista orja-isäntä -vastakkainasettelua rotujen välillä ollut koskaan, niin minusta tuohon ei sinänsä pitäisi olla mitään tarvetta. On vaan omaksuttu - mahdollisesti jenkkisarjojen perusteella - samantyylinen ajattelumalli. Sama se tietysti minulle, jos kerran sana neekeri loukkaa ihmisiä, niin ei sitä kannata käyttää, mutta näin suomalaisessa yhteiskunnassa sanan loukkaava merkitys pitäisi olla niin mitätön, ettei siitä kenenkään tulisi suuttua vaikka sitä käyttäisikin.

Niin, tietysti jos sitä käyttää loukkaavassa merkityksessä, niin sitten asia on toinen. Mutta samalla lailla minusta on väärin, jos valkoista kutsutaan valkoisesti loukkaavassa merkityksessä.

6. ilaril Vieras

Minulle opetettiin koulussa ensimmäisellä luokalla (-87) että 'neekeri'. Oli liitutaulun yläpuolella aakkoset ja jokaisesen kirjaimen kohdalla oli kuva jostain joka alkoi ko. kirjaimella. N:n kohdalla oli musta nainen. No, itse käytän neekeriä ja mustaa, ja aivan ilman tarkoitusta loukata.
    Silti se sai hymyilemään kun kuuli vielä leikittävän ikivanhaa leikkiä sen oikealla nimellä. Sen kersan vanhempia tekisi mieli kiittää, sillä leikki on kuitenkin leikki ja nykyisin kaikki tuntuu olevan aivan ylikorostettua vähemmistöjen kohdalla. No, ehkä minä olen sitten kovin jäänne mennestä (lähestyvä syntymäpäivä saa sellaisen olon aikaan ;)

7. veikko

veikko VIPpi

Tykkäykset:
    2637
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+
    Samaa mieltä olen, vaikka tietysti joku tuosta moittisi että juuri noin opetetaan suhtautumaan vähemmistöihin epäluuloisesti. Epäilemättä joku tuosta valittaa jossain vaiheessa ja vanhemmat joutuvat siitä käräjille.

Kuule, on täällä meitä 50-luvulla syntyneitä reliikkejäkin...

8. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Noinhan se nimenomaan on: käyttötarkoitus, sanoja, sananpainot yms. ratkaisee. Ja tietysti loppupeleissä se miten kohde asian käsittää. Jos tummaihoinen/set eivät pidä, että heitä kutsutaan ko. nimellä, niin onko sitä pakko vasiten ja uhmatakseen sitten käyttää?
    Tässä asiassa, jos missä on myös sukupolvilla eroja: isävainaani käytti neekeri-sanaa ja hän kummasteli myös, miksei sitä saisi käyttää. Itselleni ei oikein tulisi mieleenkään kutsua jotakuta kadulla neekeriksi. Väittäisin, että minua nuoremmat vielä vähemmän. Heillä on usealla jo luokkatovereinakin etc. tummaihoisia.

Isäni oli muuten myös sitä mieltä, etteivät somalit ole neekereitä. Mikä mielestäni todistaa sen, että hän ajatteli asiaa asiapohjalta, rotuopillisesti. Päinvastoin kuin ehkä moni nykyään.

Menikö sulla vuosikymmen ihan oikein? ;) Minä olin ekalla luokalla joskus 80-luvun alussa, enkä kyllä tuollaista muista. No, voihan se olla, ettei ole vaan jäänyt mieleen.

Näitkö, oliko leikissä mukana tummaihoinen? Jos oli, mennee jo kiusaamisen puolelle ;)

9. eralumi Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    30
    Itse jos joskus harvoin käytän sanaa neekeri, niin käytän sitä vain ja ainoastaan negatiivisessa sävyssä.

10. veikko

veikko VIPpi

Tykkäykset:
    2637
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+
    Tuossa varmaan näkyy se sukupolvien välinen kuilu ja tottumus. Kun mustaihoisia minun lapsuudessani kutsuttiin neekereiksi ihan 'normaalisti', niin vaikka jotakuta neekeriksi kutsuisin, niin siihen sanaan ei sisälly minkäänlaista kielteistä tai positiivista tunnetta. Se on vain samanlainen nimitys kuin intiaani, savolainen tai jenkki.

11. Jollemi

Jollemi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaisia kapuloita
    Siirsin viestit tänne Päivän Positiiviset ketjusta, koska keskustelua tuntuu riittävän tarpeeksi erilliseen ketjuun.

Ja itse asiaan, niin neekeri on tummahipiäinen henkilö eikä mitään sen kummempaa meikäläiselle. Mutta oon aika hyvin siirtynyt käyttämään jo muita nimityksiä, kuten tummaihoinen, jos en tiedä kuinka muut ihmiset reagoi neekeri sanan käyttöön.

12. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    19
    Ja meidän pojan tarhassa leikitään, "kuka pelkää mustekalaa".
    Posted via Mobile Device

13. murto

murto Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Vapaa sitaatti elokuvasta Häjyt, hotellin respa: "Meillä on sääntö, huone maksetaan etukäteen. - Koskeekos se sääntö muitakin kuin mustalaisia? - Mustalaasia ja neekeriä."

Itselleni neekeri on neekeri eikä mustaihoinen tai tummahipiäinen etelänkaveri, Vaasassa on parhaillaan pienimuotoinen kohu meneillään eräästä alueesta nimeltään Neekerikylä (Negerby), joka on lähtöisin lähinnä arkkitehdin (Alvar Aalto) tumman ulkomaalin valinnasta. Nyt paikka ja katu on virallisesti Aaltopuisto, mutta edelleen kansan suussa ja käytännössä Neekerikylä.

14. Kaljamaha

Kaljamaha Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    1172
    Puhelinmalli:
    Honor 7
    Somali on somppu (sanalla on 2 merkitystä) ja loput ovat neekereitä. Tietty löytyy vielä mulatteja ja muita vinosilmiä..

15. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Mulatti = vinosilmä? Just.
    Ja oliko "vinosilmä"kin mielestäsi samanlainen "neutraali" sana kuin neekeri? Vai oliko mikään edellämainituista mielestäsi neutraali ilmaisu?

16. arivi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    "Kuka pelkää mustaa miestä!"

Eikös tuo nykyohjeistuksella oikeaoppisesti ketään loukkaamatta kuulu huutaa: "Kuka pelkää etnistä vähemmistöä" ;)

17. Ewert Oktan

Ewert Oktan Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    113
    Vai: "Ketä pelkää etnistä vähemmistöä"?

Keväällä yksi päivä tajusin erään tutun henkilön olevan neekeri. En ollut ajatellut asiaa koskaan, se vain tuli yhtäkkiä päähän sillä hetkellä. Hän puhuu äidinkielenään suomea ja on erittäin miellyttävä persoona.

18. eralumi Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    30
    Väri ei sitten paljastanut tätä aikaisemmin? :)

19. Ewert Oktan

Ewert Oktan Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    113
    Kaamosaika...

20. Charger Vieras

Kyllä itsekin tulee käytettyä sanaa neekeri, eikä tarkoitus ole mitenkään loukkaava.

Jaa tämä viestiketju