1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

"Mullon Nokia, mee kotiis Erkkis kans"-asenteista

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja BoxCarRacer182, 15/5/03.

1. BoxCarRacer182

Tykkäykset:
    1
    Minua on vaivannut jo pitkään tuo ihmeellinen pakko omistaa Nokia yläaste/lukioikäisissä ihmisissä. Itse sain ensimmäisen puhelimeni muistaakseni 8-luokalla, ja puhelin oli Ericssonin T18. Sen jälkeen taskua on kuluttanut T28, ja tällähetkellä T65. Pieniä ajanjaksoja taskussa on myös vilahtanut T10, T20 ja R520. Olen nyt lukion ensimmäisellä, ja vasta nyt olen saanut olla suhteellisen "rauhassa" puhelimeni kanssa. Yläasteella porukat ei oikein arvostanut Ericssonia, ja ylistivät Nokiaa kuin toista Jumalaa. Syyt olivat seuraavia: "Noku näis o enemmän ominaisuuxii!" Sitten kun selittelin puolituntia Erkin saloista ja ominaisuuksista, ja Nokia bugeista, kaverini katsoi minua vähän aikaa ja sanoi: "Se o silti iha paska, ei tommost kukaa osta. Tää Nokia on sentään Suomes tehty(eivätkä muuten ole, eikä toverini sitäkään uskonut), ja kaikkee, oon ainaki isänmaallinen. Niijatoi Sveduhalkos on sitäpaitsi ihan ruma."

Tämmöistä palautetta ala-, ja yläasteikäiset lapset ja nuoret saavat osakseen, jos sattuvat omistamaan ei-suomalaisen viestimen. Jotenkin tuntuu, että tässä on yksi syy entisen Ericssonin, ja nykyisen SE:n rämpimiseen. Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa. Tämä on mielestäni jonkinmoista puhelinrasismia, joka syöpyy lapsena mieleen, ja pysyy siellä nuoruuteen ja aikuisuuten saakka.
    Tähän yksi syy saattaa olla suomalaisten vuolas isänmaallisuus. Mielestäni SE:n markkinointiosasto hakkaa päätään suomalaisee, kiviseinään. En usko, että vaikka he tekisivät kuinka hyvän, kuinka halvan, ja kuinka hienon puhelimen tahansa, ei nuoret ja lapset haluaisi sitä omakseen. Toivottavaa olisi ns. "pokemon-ilmiö", joka saisi kaikki Suomen ja maailman lapset ja nuoret haalimaan itselleen SE:tä. Tämän toteuttaminen tosin kaatuu jo alkuun tuotteen ominaisuuksiin: Matkapuhelin on kallis, ja useat ottavat mielummin varman ja "luotettavan"(nokian), kun kokeilisivat jotain uutta ja muka-epävarmaa(SE)

Maailman olisi aika muuttua.

2. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Tämähän vain osoittaa, että Nokian markkinointiosasto ja Suomen lehdistö yhteistyössä ovat tehneet erinomaista jälkeä Nokian tuotteiden myynnin edistämisessä.

Sittemmin lehdistöstä on alkanut kuulua kriittisiäkin kommentteja Nokian toimintavoista liittyen esim. takuuasioihin tai saman mallin myyntiin eri kuorilla. Mutta se on jo myöhäistä, sillä usean vuoden Nokian jatkuva kritiikitön ylistäminen ja kehuminen sekä kilpailijoiden mollaaminen on saanut aikaan hyvin pysyvän asenteen suomalaisissa kuluttajissa, eikä sitä niin vain enää murreta.

Nykymallilla Suomi tulee pysymään muille matkapuhelinvalmistajille lähinnä koekenttänä miten murtaa Nokian ylivalta brändin ja segmentoinnin suhteen (tietyissä tuoteryhmissä). Kokonaisvaltainen muutos vaatisi jonkin todellisen killerimallin muilta valmistajilta tai Nokian todella pahan epäonnistumisen tuotesuunnittelussa ja/tai asiakaspalvelussa (takuuasiat yms.).

3. nhk_ Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Tuo ensimmäinen kirjoitus pitää myös paikkansa monen vanhemman kohdalla. Siihen kun on totuttu, että on Nokia, niin silloin on Nokia eikä muuksi vaihdu. Monilla kuitenkin oli ensimmäisen "kannettavat" Nokiaa ja myöhemmin kun sitä on vielä ylistetty merkkinä, niin se on syöpynyt jo selkärankaan.

Edelleen ja yhä olen kuitenkin sitä mieltä, että se on aivan sama mikä siinä kuoren etureunassa lukee. Pääasia on se, että kuluttaja on hyödykkeeseensä tyytyväinen. Tässä siirtyy vaan niin paljon vastuuta sille ostajalle, että moniko alkaa testaamaan ja etsimään itselleen sitä oikeaa, ja moniko on valmis ottamaan hyllystä sen joka vaikuttaa tutuimman oloiselta ominaisuuksia ajattelematta. Vastuu valinnasta on loppupelissä kuluttajalla.

4. Jollemi

Jollemi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaisia kapuloita
    Minkäs sille voi jos tuon ikäisiä lapsettaa vielä noin paljon (muistan kun itse olin vielä noin "isänmaallinen" yläasteella). Asenne onneksi muuttuu monella ajan kanssa, kuten itsellä.

5. mjkall

Tykkäykset:
    13
    Ilmiö on ihmeellinen. Samanlainen oli tilanne aikoinaan PC:n tullessa muussa maailmassa käyttöön, niin Suomessa vielä pari vuotta myöhässä jatkoi Commodore 64 oloaan suomalaisen nuorison bestsellerinä. Jollei kyseinen tehdas olisi mennyt konkurssiin, ei ehkä olisi havaittu kehityksen menneen tietokonepuolella eteenpäin. Matkapuhelimissa on hieman samantapainen tilanne: Tämän kotimaisen puhelinmerkin kannattajat ovat uskonnollisesti käyttäytyviä ja jos puhelimessa on ollut vaikka mitä vikoja, ne muuttuvat ominaisuuksiksi ja ostetaan silti uusi ylihintainen tilalle. Se mikä minua käytännössä jurppii eniten on tämän "kotimaisen" kännykän uskomattoman huono kuuluvuus: sanoja häviää ja äänenlaatu on kireä useasti, kun joudun työkseni puheluja ottamaan vastaan lankalinjalla. Tätä ilmiötä ei huomaa, ennen kuin kännykän vahingossa vaihtaa toisen merkkiseksi: silloin suomut putoavat silmiltä. Mutta matopelin Suomen mestaruutta tavoittelevalle ja siihen kovasti harjoittelevalla ei kai vaihtoehtoja ole?

6. muokkedee Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Re: "Mullon Nokia, mee kotiis Erkkis kans"-asentei

Kyllä paljon (miljoonia) Nokian puhelimia valmistetaan Suomessa. Riippuu pitkälti mallista.

Se, että sanotaan puhelinta rumaksi on jokaisen oma mielipide. Kyllä jokaisella valmistajalla on ainakin yksi ruma puhelin. Kaikki on katsojan silmissä erilaista kuin omissa.

Kukin saa puolestaan käyttää sitä puhelinta mitä käyttää.

7. qwerty987

Tykkäykset:
    0
    itsellä on kuvattu tilanne. käytän mielelläni SE:n tai ericssonin puhelimia koska olen niihin tottunut ja kyllä koko ajan tulee koulussa kommenttia kuinka 3510 on parempi kuin tämä nykyinen T68i:ni. kyllähän 3510:ssa on mielestäni ominaisuuksia joita T68i:täkin puuttuu mutta en ainakaan kaipaa mitään polyfonisia soittoääniä sun muuta..

8. Sonic Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Sama homma täälläkin päässä. Tosin kaverit piikittelee kaverihengessä, että "jätkä käyttää jotain siimenssiä". Tosin olen ainoa kaveripiirissä, joka käyttää jotain muuta kuin Nokiaa.

9. NusNus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Galaxy S4 Active
    Minä pääsin ericsson vihasta yli 12-vuotiaana. Silloin tajusin että muutkin merkit tekevät hyviä/parempia luureja kuin nokia.
    Minua alkoi jossain vaiheessa jurpimaan se kun aina kun ostin nokian sain samat ominaisuudet uusissa kuorissa.

Nyt kun nokian värinäyttö luurit tulivat markkinoille niin huomasin että vihdoinkin luureissa on jotain uutta. Sen takia ostin 6610. 6610 ulostulo aikoihin ei yksinkertaisesti vain ollut parempaa luuria.

10. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Ihan rauhassa on Siemensin kanssa saanut olla. (Nojoo, en olekkaan schoolkid). Vanhemmat ihmiset kyselee mikä ***** tuo on, yläasteikäiset pelkäävät minua.

11. Saukki Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Itseäkin ottaa kyseinen asenne päähän...

Kyllähän Nokia on hyvä mutta ei se merkkaa sitä että kaikki muut olis sitten huonoja...

12. nhk_ Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Äläs ny, se kun naapurin ipana sanoo, että Nokia on paras ja muut per*eestä, niin silloin se myös on näin. ;)

13. hulabaloo

Tykkäykset:
    0
    Re: "Mullon Nokia, mee kotiis Erkkis kans"-asentei

Turhaa purnaamista. Jokainen ostaa mitä ostaa. Sitäpaitsi syyllistyt itse samaan
    haukkumalla Nokiaa.

Se naurettava määrä mitä Suomessa puhelimia myydään ei paljoa merkkaa
    kun myydään satoja miljoonia puhelimia. Erkki rämpii ilman Suomalaisiakin.
    7650/3650 ja 9210/9210i on aika pelejä, niillä homma hoituu.

Maailma muuttuu, mutta ihmiset ei :)

14. Hiisty

Hiisty Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia 9500 Saunalahti
    silloin ku itse olin koulussa niin silloin kiusattiin samalla tavalla niitä joilla ei ollu farkkuja jalassa. Ja jos siitä ns. "kiusaamisesta" joku meni itkemään opettajalle niin varmasti kiusattiin enemmän. Se että nykyään haukutaan/kiusataan jos ei omista oikean merkkistä kännykkää on ihan normaalia ihmisen kehittyessä.

15. Jollemi

Jollemi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaisia kapuloita
    Totta. Itseasias kun mä sain 3110:n niin mua kiusattiin siitä kun mulla on Nokia. Tuttuja lauseita oli että "jaa sulla on kumppari, olisit ostanu edes kunnon puhelimen" "mikä h*lvetin kumppari toi on?" "polta toi kumpparis niin saat nokia" ja muuta tuollaista. Erkki oli tosi pop silloin ja Nokia oli kaikkea muuta kun suosiossa. Meni vuosi niin olikin tilanne 100% toisinpäin.

16. Omenanraato

Omenanraato Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    786
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    pakko nyt tähänkin sit on sanoo oma mielipide.
    mä oon oikeestaan 1611:n jälkeen katellu muita vaihto ehtoja (tosin erkkiä koska periaatteesta en ota ruottalaista puhelinta ja nykyään ku on SE niin ne on saakelin rumia) mutta eipä oo muilta merkeiltä löytyny mulle mieluista puhelinta paitsi nyt kun samsung julkaisi ton d700:n jonka ostan.
    kyllä mulla on monia kavereita joilla on erkki/se/motorola/siemens enkä oo koskaan kuullu niillem itään sanottavan vaikka ei ookkaan paskaa nokiaa.

edit sen verran täytyy sanoa että kun kavereille sanoin että syksyllä ostan ton niin sieltä kyl tuli ilmeisesti "leikillä" että kui tollanen paska samsung (ja se ketä sen sano niin ite ostamas motorolaa :)

17. Koukku

Tykkäykset:
    0
    Mulla on Nokia,mee kotiis Erkki-asenteesta.

Epäilen,että syy on siinä että Sony Ericsson on menettänyt RAJUSTI markkinaosuuksia ja on nyt 5.sijalla maailman suurimpien matkapuhelinvalmistajien joukossa,että Sony ja Ericsson eivät ole vieläkään osanneet valmistaa "kunnollista kokonaisuutta",joita ihmiset vaativat uudelta mallilta eli Sony Ericsson ei ole täyttänyt kaikkien ihmisten toiveita mitä he osottivat uudelta malliltaan!!.Tästä mm.:uuden Sony Ericsson T610-mallin muotoilu,joka on ehkä kulmista sopivasti pyöreä mutta,mutta ...!!.Myös ne ominaisuudet joita Nokia-puhelimissa on,niin PUUTTUU Sony Ericsson-malleissa joita ihmiset ovat halunneet uudelta malliltaan,ainoa hyvä puoli uudessa (3)-taajuus Sony Ericsson T610 GPRS-malleissa on ehkä hinta -ja ne (24)-kanavan Polyfoniset-soittoäänet,jotka taas PUUTTUVAT Nokia-malleista!!. =(

18. Blue Joker Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s
    Re: Mulla on Nokia,mee kotiis Erkki-asenteesta.

Monet pitävät paljon ks. mallin muotoilusta.

No hinta toki, mutta T610:ssa on 32-ääniset soittoäänet, kaikissa polyfonipuhelimissa on 16-kanavan soittoäänet, eroa sitten yhtäaikaa soivien äänien määrässä.
    Nokioissa suurimmassa osassa 4-ääniset, mutta 3650:ssa ja 7650:ssa 24-ääniset ja tulevassa 6220:ssa 16-ääniset.

19. Koukku

Tykkäykset:
    0
    Taisin kirjoittaa väärää informaatiota

Ype,taisin sanoa värin Sony Ericsson T610-mallin Polyfonisten -soittoäänien kanavamäärästä -eli 32 eri ääntä! =)
    ,toista on Nokia-malleissa!!. =(

20. Koukku

Tykkäykset:
    0
    Edellisestä kirjoituksesta vielä.

Perhanan näppäimistö,kun pelleilee!!.
    Kirjoitusvirheitä. =(

Jaa tämä viestiketju