1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Motorola RIZR - Samsungin liukukansimallien tappaja?

Keskustelu osiossa 'Motorola ja Lenovo', aloittaja Legend82, 15/8/06.

1. Legend82

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Samsung Wave S8500
    Mun suosikkikännykkätyyppi on nykyisin liukukansikännykkä. Siitä lähtien kun ostin Samsungin D500 -kännykän, olen ollut ihastunut sen ergonomiaan. Normaalimalleissa ärsyttää se, että kaikki näppäimet ovat aina näkyvillä (ja samalla kännykän koko on iso), ja simpukkamalleissa taas ärsyttää se, että "simpukan" avautuessa puhelimesta tulee "liian pitkä". Nämä liukukansimallit ovat loistava kompromissi näiden kahden väliltä.

Eivät kuitenkaan kaikki valmistajat osaa tehdä ergonomisia liukukansimalleja. Olen koittanut muutamaa Nokian liukakansimallia, enkä yhtään pitänyt niiden "tunnosta". Ne eivät tuntuneet yhtä käteensopivilta ja jämäköiltä kuin Samsungin mallit.

Nyt olisi puolen vuoden sisään aika ostaa uusi kännykkä, ja olin jo hetken päätymässä suoraan Samsungiin kunnes luin näistä Motorolan malleista. Kyseisestä merkistä mulla ei ole mitään kokemusta; tiedän vain, että RAZR:ia pidetään erittäin coolina luurina. Pidän kyllä Motorolan filosofiasta siinä mielessä, että se keskittyy muotoiluun eikä vain ahtamaan ominaisuuksia kännykkään, millä suurin osa porukasta ei tee yhtään mitään. Kuitenkin sen vähän jonka olen lukenut, niin sen perusteella tuntuu, että Motorolan käyttälogiikka ei kuitenkaan ole aivan kohdallaan vielä, jos vertaa muihin malleihin.

Vielä vähän aikaa sitten ykkösvaihtoehtoni oli joku näistä luureista:
    http://www.samsung.com/fi/products/mobilephone/gsm/sgh_z400.asp
    http://www.samsung.com/fi/products/mobilephone/gsm/sgh_e900.asp

Kuitenkin lukemani perusteella Samsingista ei olla enää innostuttu sen verran kuin mitä siitä oltiin innostuneita D500/D600 -aikakaudella. Ehkä Samsung on liiaksi lähtenyt Nokian viitoittamalle tielle, ja koittaa vain valmistaa samaa mallia päivittäen vain ominaisuusmäärää.

Entäpä sitten Motorola RIZR? No kieltämättä nyt kun olen tietoinen siitä, niin se on ykkösvaihtoehtoni. Luuri näyttää erittäin tyylikkäältä, joskin ehkä hieman leveältä (ehkä optinen harha). Ja kun kyse on liukukansimallista, niin totta kai se saa huomioni. Kuitenkin ehkä se, että tämä on Motorolan ensiaskel liukukansimallimaailmaan saa mut pelkäämään "lastentauteja" ja toisaalta mä en tiedä onko Motorolan käyttölogiikka sitten minkälainen Samsungin erinomaiseen käyttölogiikkaan verrattuna.

Jos Motorola RIZR on sellainen kuin toivon sen olevan: ominaisuuksiltaan kohtalaisen perusluuri, joka on suunniteltu hyvin ja joka sopii tyylitietoisille ja nuorekkaille ihmisille... niin mä tulen ostamaan sen. Mutta jos esimerkiksi käyttölogiikassa on puutteita, tai Motorola ei ole pystynyt tekemään tarpeeksi ergonomista liukansimallia, niin pakko kai se on edelleen pitäytyä Samsungissa.

2. memasa

memasa

Tykkäykset:
    0
    Suosittelen, että marssit johonkin liikkeeseen testimään vaikka RAZRin käyttistä, perustan luulisi kuitenkin kummassakin puhelimessa olevan suht sama.

Ainahan se uusi käyttis totuttelua vaatii -- itse pidän kyllä. Suomea Motorolat ei osaa "pätkääkään"!

3. Legend82

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Samsung Wave S8500
    Niin, kyllähän kun on lueskellut noita Motorolien arvosteluja, niin eipä niitä juuri muusta kiitellä kuin innovatiivisesta ulkonäöstä. Käyttis taitaa ollakin Motorolien akilleen kantapää, ja ilmeisesti näihin uusiin malleihin tulee se sama käyttis, joka on ollut Motorolissa jo vuosia. Kyllä taisin liian varhain nostaa RIZR:iä ykkösvaihtoehdokseni. Kyllä mä taidan suosiolla valinnan tehdä Samsung E900:n ja D900:n välillä. Vaikka mulle tyylikkyys ja coolius ovat hyvin tärkeitä kännykässä, niin mielummin käytän vähän askeettisempaa kännykkää kuin kännykkää, jonka käyttäminen on hieman vaivalloista.

4. memasa

memasa

Tykkäykset:
    0
    Vaivalloiseks en kyllä itse menisi toimintaa kuvailemaan, muuten en varmaan omistaisi tämän valmistajan luuria.

5. memasa

memasa

Tykkäykset:
    0
  6. Legend82

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Samsung Wave S8500
    Jep, tiesinkin tuon, että Samsung on mennyt vähän matkimaan LG:n "suklaa" luuria. Itseänikin kieltämättä epäilyttää vähän tuo kosketusnäppäi,-homma, kun monesta tuntuu, että esim. Samsung teki suurin mokan laittaessaan sellainen luuriinsa. Tosin, osahan on tuosta juuri tykännyt ja osan mielestä se vaatii vain totuttelua. No LG:tähän mä en ota, koska se korkeintaan voittaa ulkonäössä...

Pitää sitten vain miettiä, että onko se tuleva D900 sitten sen yli 400 euron arvoinen. Jos siinä ei ole mitään muuta parempaa kuin E900 kuin 3MP:n kamera, niin en näe mitään järkeä ostaa D900:aa.

7. vtormane

vtormane Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Jees, tuli tommonen Rizr Z3 ostettua kun halvalla sai. Ensivaikutelma oli kulttuurishokki. Motorola kun on aika uusi merkki minulle. Mutta nyt kun olen oppinut käyttämään niin en vaihtaisi enää pois. Puhelin on yksinkertaisesti sanottuna upea kaikinpuolin.
    Listataan nyt vähän plussia ja miinuksia:

Plussat:
    Ulkonäkö ja tuntuma käteen aivan mahtava. Luurin pinta semmosta kumimaista, tämä ei kyllä tipu vahingossa handysta. Läppä on paras mitä olen kokeillut, voisin väittää että parempi kuin sampoissa. Puhelin ei myöskään nitise eikä natise ollenkaan. Viimeistely huippuluokkaa.
    Näyttö hyvä. Kamera mielestäni hyvä myös. Pari kuvaa: http://koti.mbnet.fi/~vtormane/Rizrkuvia/
    Valikko on hyvä, mukavasti saa pikanäppäimiä.

Miinukset:
    Valikon jotkut osat on vähän hitaita. Esim. sähköpostien luku on aika hidasta. Toivottavasti päivitykset korjaa tämän. Muuta negatiivistä luurista en ole vielä keksinyt.

Kaikenkaikkiaan parasta luurissa on hieno ulkonäkö, tuntuma kouraan, hyvä näyttö ja kamera. Ja se läppä tietysti.

8. Legend82

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Samsung Wave S8500
    Haluaisin tietää mitä mieltä olet kyseisen luurin käyttölogiikasta (jos olet aiemmin käyttänyt esim. Samsungia, niin vertaisitko siihen vaikka). Nimittäin todella yleinen moite mikä Motorola aina kohtaa on muita merkkejä onnettomampi käyttälogiikka (OS). Tietenkin yksi mahdollinen ongelma tässä luurissa on myös se, että sehän on kieltämättä ominaisuuksiltaan aika yksinkertaistettu malli (onhan Motorola tainnut itsekin sen todeta, että tässä haettiin coolia perusluuria eikä Nokian ja Samsungin 3G yms. monitoimiluurien tappajaa).

Kyllähän olen kuullut tästä paljon hyvää, mutta ylivoimainen enemmistö on sitä mieltä, että ei Motorola tässä ole mitään mullistavaa tehnyt esim. aiempien "vikojensa" suhteen. Itse taidan suosiolla valita Samsung Z720:n.

EDIT: Näköjään Z8 on tulossa. :D

9. vtormane

Tykkäykset:
    0
    No mielestäni motorola on parempi käyttää kuin samsung. Itse en ole ikinä tykännyt samsungin käyttölogiikasta. Nämä on varmaan makukysymyksiä, toinen on toista mieltä, jne..
    Tärkeimmät ominaisuudet:
    # GSM-taajuudet: 850/900/1800/1900
    # Näyttö: TFT, 256k väriä, resoluutio 176 x 220 pikseliä
    # Kamera: 2 mpxl (1600x1200), video (CIF), kuvausvalo
    # Soittoäänet: MP3, moniääniset
    # Muisti: 20MB sisäinen muisti, microSD-muistikorttipaikka
    # Yhteydet: GPRS, EDGE, Bluetooth (v2.0), USB (v2.0)
    # Akku: Li-Ion, valmiusaika n. 230h, puheaika n. 3h20min
    # Mitat: koko 106 x 46 x 16 mm, paino 115 g

Minulle ominaisuudet hyvät, S60 puhelimet erikseen ja tämä ei ole 3G puhelin.
    Mitä on nuo Motorolan viat, sen haluaisin kuulla? Minun mielestäni ainoa "vika" on että iTap ei ole niin hyvä kuin T9.

10. Arska9500i Vieras

Mulla on ollut muutaman päivän Z3 mustana. Jos vertaa laatua esim Nokia liukuläppäluureihin, niin tämä hakkaa joka Nokiaslider mallin 9-0. Jopa Nokia 8800n, mikä on ihan älyttömän ylihinnoiteltu onnettomine ominaisuuksineen. Puhelinvertailuun, kun laitoin Z3:N ja 8800:n, niin rupes naurattamaan hinta/laatusuhteen mukaan. Reilusti alle 300eurolla saa hyvän ja näillä näkymin parhaiten toimivan sliderin, kun taas 2,5 kertaa enemmän maksavan hatullisen paskaa olevan 8800:n.
    Itap ei ole koskaan tuottanut ongelmia Motorolien kanssa ja ennenkaikkea laadukas tunne käteen antaa tälle mallille omat pojot. Ei bugeja ja ei aiheuttanut myyntipaineita näiden käyttöpäivien jälkeen.Laadukas!! ja iso plussa valikoiden muokattavuus. Toivottavasti Nokiafanit ei menetä hehkutuksesta yöunia. Mutta ainakin allekirjoittanut on todella vittuuntunut Nokiamallistoon halvan nitisevän ja natisevan rumien paskamallistojen suhteen;)
    **Nämä on niitä makuasioita sitten**

11. vtormane

Tykkäykset:
    0
    Joo, minäkin otin oman vakituiseen käyttöön kun ei kellekään kelvannut puoli-ilmaiseksi.
    Nyt varmaan ymmärrät kun sait omasi että miksi se taannoinen vaihtokauppa sillä välirahalla ei kiinnostanut ;) Ainut että itekki haluaisin mieluummin tuon mustan :p
    Tämä on kyllä älyttömän hyvä puhelin ja kuten sanottua todella laadukkaan tuntuinen.

12. HaRaXz

Tykkäykset:
    0
    Mennyt niin hermot tuon nokian 5500 kanssa että nyt lähtee kyllä puhelin vaihtoon. Tarkoitus olisi joko tämä motorola tai sit noksun 5300. Muuten toi motorola näyttää paremmalta, mut vähän epäilyttää toi musiikinkuuntelu ja käyttöjärjestelmä. Tuohon motorolaan ei taida saada normi kuulokkeita kiinni? Minkälaiset omat kuulokkeet tuossa motorolassa on? Tuossa nokiassa olisi niin hyvä kun siihen saa omat kuulokkeet kiinni.... Onkos tuossa motorolassa ilmaantunut vielä mitään tyyppivikoja?

13. Arska9500i Vieras

Makuasioista ei voi kiistellä. Otat 5300:n ja Z3:n handuun yhtäaikaa ja tunnustelet ensin paskamateriaaliNokiaa ja sitten laatuZetakolmosta.Musan kuuntelu Moton omilla kuulokkeilla on ihan ok. Ainakin itse tykästyin tuohon Zetakolmoseen sen verran, että laitoin saksanmaalta tilaukseen tuon hintahtavanpunaisen värin mustan zetakolmosen kaveriksi;)

14. Legend82

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Samsung Wave S8500
    Niin, eihän tämä valinta helppoa ole. Toisaalta Motorolan luurit ovat maailmankuuluja designistaan ja siitä, että niihin oikeasti käytetään kunnon materiaalia (alumiinia) eikä muovia kuten Nokialla tai Samsungilla.

Toisaalta, sanoivatpa täällä foorumissa olijat mitä vain, niin siitä faktasta ei pääse mihinkään, että Motorola edelleen saa yleensä moitteita vanhahtavasti käyttöjärjestelmästään ja siitä, että ominaisuudet eivät ole ihan Nokian/Samsungin tasolla. Oma Samsuning D500 nikottelee jo siihen malliin, että uusi luuri olisi saatava, ja muuten polttelisi kovasti ostaa Moton RAZR Maxx V6 (tai hieno KRAZR jos sitä saisi mustana), mutta Moto vaan ei ole sisuksiltaan ihan muiden tasolla.

Sun pitää käydä testaamassa noita luureja. Kuten huomaat, niin täälläkin on porukkaa joiden mielestä Moton käyttis on itse asiassa loistava ja että Moton sisuksetkin ovat hyvät. Se vaan on kiistämätön fakta, että minä henk. koht. en ole lukenut ainuttakaan moitteen sanaa Nokian tai Samsungin käyttiksistä (tai no Samsungin käyttiksestä ehkä jotain pientä narinaa... itse kyllä olen tykännyt paljon D500:n käyttiksestä) ja toisaalta olen lukenut tusinoittain Moton arvosteluja (aina RIZR:stä ja RAZR Maxx:sta alkaen), joissa tuodaan esille juuri tätä, että Motot ovat designiltaan ja fyysiseltä laadultaan ensiluokkaisia, mutta käyttikseltään ja ominaisuuksiltaan keskinkertaisia (tai korkeintaan hieman parempia). Jos näin ei olisi, niin minulla olisi Moto jo.

Tässä kun olen etsinyt muilta luureja itselleni, niin ei tosin niiltäkään tahdo löytyä sopivaa. Nokian 7390 naarmuuntuu kuulemma helposti, Nokian tuleva N76 on akkukestoltaan keskinkertainen (ja Moton design on parempi kieltämättä), Samsung D900:ssa ei ole 3G:tä ja se on muovinen (niin kuin on sen 3G-malli Z720). Olen kyllä kuullut, että Moton seuraavaan mallistoon tulisi nyt sitten uusi päivitetty käyttis.

15. vtormane

Tykkäykset:
    0
    ^
    Minusta moton käyttis on erinomainen. Mutta turha kait näistä on kiistellä, jos ei kokeile niin ei voi tietää.

16. Xaeron

Xaeron Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 4S
  17. HaRaXz

Tykkäykset:
    0
    Tänään kävin hypistelemässä luureja. Taidan kuitenkin odottaa sen aikaa että nokia saa tuon 6110 markkinoille. Se vaikuttaa tällähetkellä minulle ehkä sopivimmalta puhelimelta.

18. Legend82

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Samsung Wave S8500
    Eli Motorolako ei viehättänyt sua sitten?

19. HaRaXz

Tykkäykset:
    0
    Jotenkin en vaan innostunut tosta motorolasta. Siintä puutui se jokin :) Lisäksi tossa nokiassa kiinnostaa GPS ominaisuudet.... Tuli tossa tieto että parisen kuukauden päästä pitäisi lähteä ulkomaille niin tuo gps voi tulla ihan tarpeeseen.

20. MrSnoopy

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Sigussa näät, liittymät: saunalahti, tele finland ja sonera
    toi z8 on kyl aika business... melkein pakko ostos...

Jaa tämä viestiketju