1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

moka uuden kännykän lataamisessa...help

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja heddy, 14/9/05.

  1. heddy

    Liittynyt:
    19/10/04
    Viestit:
    50
    Tykkäykset:
    0
    ostin tänään uuden kännyn ja laitoin sen lataukseen. eli ajattelin suosituksen mukaan pitää sitä latauksessa 12-16t (tai siis en tiedä mikä se oikea suositus on mutta pitkä lataus kuitenkin). mutta...huomasin jossain kohtaa että puhelin oli irti laturista, eli että lataus oli keskeytynyt. laitoin heti takaisin lataukseen.
    haittaako tämä nyt jotenkin akun toimintaan?? onko akkuni pilalla??

    niin ja kyseessä siemens cx70
     
  2. vtormane

    vtormane Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    4439
    Tykkäykset:
    0
    Ei se nyt niin tarkkaa ole ja 5-6h max. riittää hyvin 1. latauskerraksi.
     
  3. Guest Vieras

    Jotkut valmistajat ilmoittavat ohjekirjassaan: "ensimmäiseen lataukseen riittää se, että akku on täynnä. Puhelinta voi käyttää ensilatauksen aikana"

    Eli ei nuo nykyiset akut sen kummemmin tuosta välitä, vanhoilla akkutyypeillä tuo oli tärkeämpää
     
  4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Teoriaa akuista on paljon ja käytännön merkitys riippuu monesta.
    Yleistäen asialla ei ole mitään väliä, jos pitää nyrkkiäsääntöä että lataa akut täyteen kun lataa ja sitten käyttää mitä käyttää on tilanne hyvällä mallilla.

    Käytännössä käyttö mukavuuden kannalta on parasta että lataa akkua kun siihen on mahdollisuus, jos on mahdollisuus ladata täyteen niin antaa mennä, mutta jos käyttö vaatii niin ensisijaisesti käytön mukaan.

    Jos sattuu tietämään oman laitteen parhaan mahdollisen lataustavan niin sitä noudattamalla saa ehkä akulle vähän elinikää lisää, mutta siitä johtuvaa tressiä vastaan minusta turhaa, eli ajattelee itseäsi, alä akkua.

    Akkuja on hyvin erinlaisia, jotka on suunniteltu erinaliseen lataus systeemiin, valmistajat pyrkivat suunnittelemaan laturinsa tuotteen mukaan.
    Matkapulimissä käytetään nykyään Lithium ion / Lithium ion polymer akkuja, joista jotkut sanovat että latauskerrat ratkaisee, muisti-ilmiö ei ole ongelma, uutena akut eivät välttämättä ole parhaimmillaan ja jos lataus elektroniikka on kunnossa niin ei huolto, käytännössä elinikää hoivaamalla voi saadan pidemmäksi kuin aina lataamalla, mutta aina lataamalla on yleensä akku aina täynnä ja mahdollinen muutamankuukaden eliniän pidentaminen ei vastaa tressiä.


    En tunne kysisen mallin mahdollisia oikkuja.
     
  5. halojaa

    Liittynyt:
    3/5/04
    Viestit:
    306
    Tykkäykset:
    0
    Tuskinpa se akku pilalle on mennyt. Sellaisen käsityksen olen saanut että nykyisillä litium-ioni -akuilla latausajoilla ei ole niin väliä. Eli akkua voi ladata aina silloin kun sille on tarvetta, aivan kuten sovelias kirjoitti.

    Itse lataan akkua juuri näin, eli silloin kun on tarvetta. Omalla kohdallani akkua on mahdollista ladata vaikka joka päivä jos siltä tuntuu ja pitää akun varaus joka päivä yli 90%:ssa. Ja käytössä on SE K750i.

    Ohjekirjassa mainittiin että akku kestää n. 100 uudelleenlatausta, jonka jälkeen akun varausominaisuudet heikkenevät ja voi olla aika hankkia uusi akku. Vaikea sanoa onko asia näin. Jos pitää akkua latauksessa vaikkapa joka yö, se on periaatteessa aina lähes täynnä, riippuen käytöstä. Toinen vaihtoehto olisi ladata akku täyteen ja käyttää puhelinta niin kauan että akku tyhjenee ja puhelin sammuu, jonka jälkeen uudelleenlataus. Tämä ei kuitenkaan aina ole mahdollista.

    Oma periaate on se, kun varaustila laskee alle 50%:in niin lataan akun yön aikana täyteen.
     
  6. Panda Vieras

    100? Sata?!? Ehkä kuitenkin paljon enemmän sentään...
     
  7. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    He, ~kolmekuukautta?
    No kyllä ne akut yleenän pidempään kestää (kuten sanoit) ehkä vuoden pari , tahdilla kerran vuorokaudessa, + autolaturissa useammin

    Jotkut harrastaa kerran viikossa latailua, heillä se akku varmaan kuolee vanhuuttaa, ei käytöstä, tiedä sitten kumpi parempi :)
     
  8. Sonic Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    2118
    Tykkäykset:
    1
    Sovelias: Lataatko puhelintasi joka päivä? Kyllä sata latauskertaa on enemmän kuin 3 kuukautta. Jos ajatellaan, että peruspuhelimen oletettu valmiusaika on noin 4-7 päivää niin tuosta tulee helposti vuosi, ennenkuin akku alkaa heikentymään. Ja sitäpaitsi akkujen takuut ovat 6 kuukautta.
     
  9. Guest Vieras

    Kyllä itse ainakin laitan joka yö lataukseen, kun suurinosa luureista ei mun käytöllä riitä sitä 4-7 päivää.
     
  10. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Käyttöluureja olen ladannut aina liki päivittäin, usein lataan useaan kertaankin, autossa, luurista riippuen myös latauksessa useitakertoja päivässä, jolloin ei toki välttämättä ns. kotilatauksia synny. Eli ajatuksena on se että lataan kun muistan/mahdollisuus, mallista riippuen luurien akut kestävät päivän tai vuorokauden vähän aktviisemmassa käytössä, toki käyttöni vaihtelee kovasti, mutta en sitä etukäteen pohdi, joten pyrin siihen että akku on mahdollisimman täysi, jotta tarpeen vaatiessa on sitä potkua. (Eli jos akkupalkeista puuttuu yksi palkki, niin laturiin kone seuraavan tilaisuuden tullen)

    Tämä on siis ollut tyyli vuosikausia, ja sinne väliin mahtuu ns. pitkä akun laitteita, mutta kyllä ns. 10h puheajan koneen saa päivässä kyykkyyn.

    Eli jos akku ei ole täynnä liikenteeseen lähdössä voi se loppua herkemmin kesken, monella luurilla ylivuorokauden lataamattoman ajan ylittäminen voi tarkoittaa jo ongelmia, osalla virta loppuu yksikertaisesti kesken kovemman päivän.

    Viikonlopput menee tosin usein perjantain jämillä.


    Toki on tuossa luureja jotka tökkään laturiin kun valittavat virran vähyyttä, sitten lepäilevät pöydällä, kunnes jälleen valittavat akusta jos joku on laturista kiskassut irti.
     
  11. jannyman Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    16/8/04
    Viestit:
    2700
    Tykkäykset:
    0
    Juu kyllä minäkin jouduin lataamaan 6230i:tä päivittäin alkuperäisellä akulla varustettuna mutta kun laitoin isomman bl-6c akun niin nyt joka toinen päivä.Ja siellä sonyerkin ohjekirjassa kyllä lukee että akun voi ladata satoja kertoja eikä sata kertaa.
     
  12. halojaa

    Liittynyt:
    3/5/04
    Viestit:
    306
    Tykkäykset:
    0
    Itse asiassa en tainnut tuota ohjekirjasta lukea vaan jostakin muualta mutta en nyt millään muista mistä...Riippuu tietysti miten tuo on laskettu. Jos käyttää puhelinta aktiivisesti tunnin, lataa akun täyteen, jälleen käyttää ja lataa niin vuorokaudessakin tulee aika monta latauskertaa.

    Voi tietysti olla että se on laskettu teoreettisten valmiusaikojen perusteella eli aina akku tyhjäksi ja sitten aivan täyteen.
     
  13. Guest Vieras

    Eikös nuo latauskerrat tarkoita aivan tyhjäksi ja siitä täyteen latauksia
     
  14. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Yleensä latauskerroilla tarkoitetaan lataus kertoja, eli akkulla on rajallinen latauskertojen määrä.

    Eri akkutyypeilla ja akkutekniikoiden "sisälläkin" on kovasti eroja riippuen siihen millaiseen käyttöön se on suunniteltu.

    Mutta autoissa käytetyt lyijyakut pitävät siitä että ne on mahdollisimman täysiä, ja eivät pidä siitä että niitä ajetaan tyjäksi. Lyijy akusitakin on olemassa erinlaisia versioita, ääripäinä ehkä varavoimakaut, joita ahrvoin puretaan ja esim trukki akut joita taasen puretaan kovasti.

    NiCD akut eivät (yleensä) pidä sellaisesta käytöstä jossa niitä ladataan jatkusvasti ja vain vähän puretaan.

    Joidenkin juttujen mukaan LiIon akku ei erityisesti ihannoi tyhjäksi ajamista, eli jotkut esittäneen sellaisia näkemyksiä että akku tyhjäksi ja vasta sen jälkeen lataus ei olisikaan parasta tuolle tyypille.

    Nykyakuille (känny), jos haluaa sitä akkuakin ajatella mutta myös käytettävyyttä, olisi varmaan sellainen nyrkkisääntö, kun lataat niin lataa täyteen, lataa tarpeeksi usein (jotta virta ei loppuisi kesken käytön)

    Mututuntumana voisi ehkä sanoa että eri mallien akkujen kestossa on eroa, LiIon akkujen lataaminen on varsin haasteellista ja kompromisseja, joten heittelyt voisi varmaan pistää myös latausjärjestelmän piikkiin. Edelleen Mutuna niissä koneissa joissa on reilustu mitoitettu akku, kestää akku pidempään käyttökelpoisena, vaikka sitä latailisi tiuhaan, joka osittain tukisi sitä käsitystä että Lion akun eivät pidä tyhjäksi ajamista (niukasti akku mitoiteuissa laitteissa akun tyhjenemisiä useammin)

    Lion akun ominaisuuksiin kuuluu se että viileässä (pakkanen) akun kyky luovuttaa virtaa romahtaa, joten hiihtoretkillä laite mahdollisimman lämpöiseen. NiCD akku on tuossa suhteessa merkittävästi parempia, NiMH taitaa asettua tuohon välimaastoon.

    Lion akku ei ole isoilla virroilla hyvä, josta syystä esim akkuporakoineissa käytetään usein NiCD akkuja, NiMh sijoittuu tässäkkin välimaastoon.
     

Jaa tämä viestiketju