1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Mobiili.fi Moi-operaattorin toimitusjohtaja vastasi hintakohuun – ”Tarjonta ei vastaa kaikkien tarpeisiin”

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelinuutiset', aloittaja Uutissyöte, 4/5/16.

Viestiketjun tila:
Ei auki vastauksille.
  1. Uutissyöte

    Uutissyöte

    Liittynyt:
    28/6/15
    Viestit:
    559
    Tykkäykset:
    0
    [​IMG]

    Uusi DNA-verkossa toimiva palveluoperaattori Moi aloitti toimintansa eilen. Toimija on päätynyt omintakeiseen palvelurakenteeseen, jossa useita simmejä ja palveluita voi käyttää tarpeen mukaan yhdellä tilillä. Perustilauksen ja lisäpalveluiden hinnoittelu herätti kuitenkin vahvoja epäilyksiä Internet-kansan keskuudessa. Palautteen määrän johdosta pääsimme keskustelemaan Moin toiminnasta, hinnastosta ja pyrkimyksistä suoraan operaattorin toimitusjohtajan Petri Lahtisen kanssa.

    Eräs suuri kritiikin aihe olivat Moi-palveluiden hinnat. Tarjontaa ei nähty yksin asuvalle sopivana, datarajat koettiin mataliksi ja rajattoman datapaketin hinta korkeaksi.

    Lahtinen myöntääkin suoraan, ettei Moin lanseeraustarjonta vastaa yksin asuvan tai vain yhtä laitetta käyttävän kuluttajan tarpeisiin: ”Pääkohderyhmämme ovat usean henkilön taloudet ja useita laitteita rinnakkain käyttävät.” Nämä käyttäjäkunnat nähdään paljon suurempina kuin yhden liittymän ja laitteen taloudet. Samalla Lahtinen huomauttaa, että leijonanosa nykyisistä liittymistä kuluttaa alle kolme gigatavua dataa kuussa, jolloin Moin tarjoama 12 gigatavun peruspaketti riittäisi hyvin mukana tulevalle kolmen simmin joukolle.

    Moin perustilaukseen kuuluu siis kolme SIM-korttia, joissa on aina 100 megabitin sekuntinopeuksiin yltävät 4G LTE -liittymät, sekä 12 gigatavua dataa. Puheesta ja viesteistä taas maksetaan käytön mukaan, ellei asiakas liitä tiliinsä erillistä puhepakettia. Osa keskustelupalstojen palautteesta kohdistuikin liittymien minuuttiperusteiseen hinnoitteluun, joka koettiin vanhanaikaiseksi ja joissain tilanteissa epäreiluksi. Lahtisen mukaan erot sekuntiperusteiseen hinnoitteluun jäävät kuitenkin usein pieniksi. ”Keskimääräinen mobiilipuhelu kestää Suomessa vajaat neljä minuuttia ja silloin sekuntipohjaisen ja minuuttipohjaisen hinnoittelun ero on noin reilu 10 prosenttia”, Lahtinen selittää. Luonnollisesti pidemmissä puheluissa ero pienenee entisestään, kun taas lyhyitä puheluita soittavat häviävät Moin valitsemassa mallissa hieman enemmän.

    [​IMG]
    Moi avasi verkkokauppansa tiistaina 3. toukokuuta.


    Tilaukseen lisättävistä puhe-ja datapaketeista puhuttaessa Lahtinen ottaa esimerkiksi lentoyhtiöt. Aiemmin lentoon kuului kaikki matkatavaroista aterioihin. Nykyisin pääasiana on itse matka ja lisäpalveluita tarvitsevat voivat liittää ne erikseen matkaansa. Vastaavaa lähestymistä hakee myös Moi: käyttäjien halutaan maksavan vain resursseista, joita he todella käyttävät. Tämän vuoksi rajaton datapaketti ei kuulu oletusarvoisesti tilaukseen ja rajattomia puhepaketteja ei ole tarjolla lainkaan. Tekstiviestejä Lahtinen ei näe tulevaisuuden viestintätapana, kiitos datapohjaisten pikaviestimien, joten niistä laskutetaan aina käytön mukaan.

    Lahtisen mukaan Moilla on jo suunnitelmia pitkälle tulevaisuuteen ja niihin saattavat kuulua myös ”sinkkukäyttäjille” paremmin sopivat vaihtoehdot. ”Yksi asia kuitenkin kerrallaan”, Lahtinen toteaa. ”Ensin haluamme tarjota nykyisille pääkohderyhmille loistavan palvelun.”

    Jatka lukemista...
     
Viestiketjun tila:
Ei auki vastauksille.

Jaa tämä viestiketju