1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Mobiilimaksaminen ja varoitus siitä

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja lasselusse, 12/11/15.

1. lasselusse

Tykkäykset:
    4
    Puhelinmalli:
    android cell
    Mikä Mobiilimaksu?

eli siis tiivistäen että jos selailet nettiä puhelimella tai mokkulalla niin yhdellä klikkauksella voi operaattorilaskuun tulla laskua jostain palvelusta.

minun mielestä menee touhu menee liian helposti vain nettiä selailemalla. pitäisi olla jokin varmistuskoodi tai tekstiviesti vähintään.

ja se varoitus: ei kannata klikkailla mitään epämääräisiä sivuja, mainoksia tai palveluja. voi operaattorilaskuun tulla paha yllätys. myöskään puhelinnumeroa ei kannata anniskella milleen omituisille sivuille.

valituksia asiasta (tosin eri maksujärjestelmä mutta samantyylinen)
    Hämärät verkko-ostot laskulla - Palsta

irritus tykkää tästä.
  2. cinse

cinse Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    4550
    Puhelinmalli:
    onhan noita
    Esto on kova sana siihen liittymän, eikä siinä. Luulis normaalin järjen sanovan ettei mitään outoja kuvia ja linkkejä klikkailla.

3. 7.7"kk Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    26
    Puhelinmalli:
    GT-P6800
    Luulisi normaalin järjen sanovan, että tuollainen mobiilimaksu olisi lailla kielletty!

irritus tykkää tästä.
  4. irritus

irritus Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    202
    Puhelinmalli:
    Nokia 6630, 700, N-Gage, Siemens M35
    Näin on, mutta onko jälleen käynyt niin, että ensin julkistetaan ongelma ja estot seuraavat vasta perässä? Miksi ihmeessä mobiliimaksut ovat automaattisesti liittymissä päällä? Tässä on jälleen haitallinen palvelu, joka pitäisi kytkeä liittymään vasta asiakkaan nimenomaisesta pyynnöstä.

Kun tilaat Veppi-liittymän Dna:n www-sivuilta, mitään estoja ei ole valittavissa. Myöskään jälkikäteen Minun palveluissani estoja ei voi kytkeä. Onko todellakin ainoa tapa hoitaa asia soittaa asiakaspalveluun? Silloinhan mobiilimaksuinfo.fi väittämä liittymänhaltija voi halutessaan myös vaivattomasti estää Mobiilimaksun käytön liittymästään ei pidä paikkansa.

Lisäys: Soitin Dna:n asiakaspalveluun ja saamieni tietojen mukaan dna Veppi-liittymillä ei voi käyttää mobiilimaksua. Dna:lla se on käytössä vain puhe- ja prepaid-liittymissä.

Tieto dna Veppi-liittymistä itsessään on huojentava, mutta toisaalta tämä paljasti lisää virheitä mobiilimaksuinfo.fi-sivustosta. Siellä väitetään myös Kunhan sinulla on käytössäsi mobiili-internetillä varustettu liittymä, niin voit käyttää Mobiilimaksua aivan samoin kuin voit ilman erillistä aktivointia soittaa puhelimellasi maksullisiin palvelunumeroihin tai käyttää maksullisia tekstiviestipalveluita.

Telen Netti-liittymissä minulla on käytössä laaja palvelupuheluesto ja laaja palveluviestiesto. Ymmärtääkseni Telellä nämä estävät myös mobiilimaksut?

Jos mobiilimaksut on toteutettu samalla tavalla kuin tekstiviestimaksut, niitä voi vilistä laskulle ilman, että yhtään mitään olisi klikattu.

Outo kuva on myös voitu piilottaa mainoksen sisään, myös näkymättömiin. Mainoksiahan taas näkyy aivan tukitavallisilla sivustoilla, kuten Matkapuhelinfoorumi, Iltalehti, Ilta≈Sanomat, Helsingin Sanomat, Hufvudstadsbladet, Etelä-Uusimaa, Uusi Suomi, Uutisvuoksi, Verkkouutiset, Kansan Uutiset, Kauppalehti, Taloussanomat, Nelonen, …

Jotta voisi olla varma, ettei mitään outoa näy, täytyy internet-yhteys irtisanoa.

Järkevämpää kyllä olisi, että operaattorit tarjoaisivat turvallisia palveluita, eikä mitään mobiilimaksuroskaa.

Toisin sanoen: internet on viestintäväline, ei maksuväline.

Lisäys: huijausmaksuja tuntuu liikkuvan jo kaikkien operaattoreiden laskuilla: dna, Saunalahti, Sonera, Tele Finland.

Viimeksi muokattu: 20/11/15
  5. zSx Rauhaton jäsen

Tykkäykset:
    838
    Puhelinmalli:
    Huawei P9
    Tässä on kyllä taas sellainen tuote, jolle ei ole kyllä minkään maailman tilausta. Typerä ominaisuus, jota helposti hyväksikäytetään. Älypuhelimissa joutuu jo muutenkin ihan liian kanssa huolehtimaan siitä, ettei joku tee ostoksia luottokortilla tai nyt uutuutena DNA:lla operaattorilaskutuksen kautta Google Playssa.

irritus tykkää tästä.
  6. lakritsa Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    50
    Uutisointia
    Esimerkki siitä että lisämaksullisuus on ollut epäselvästi toteutettu, uutisen rivienvälissä muitakin ketjussa mainittuja ongelmia.

Lue kokonaan
    Seksisivuilla surffanneet Soneran asiakkaat saaneet yllätyslaskuja – ei viitteitä huijauksesta

7. titari

titari

Tykkäykset:
    14
    Puhelinmalli:
    iPhone 5S
    Tässä avataan kyllä oikea herkkupöytä kaikenlaisille koijareille epäselvine nappeineen. Laitetaanpa palveluestot päälle.

8. titari

titari

Tykkäykset:
    14
    Puhelinmalli:
    iPhone 5S
    Soneralle onnistui mobiilimaksamisesto kivuttomasti chatin kautta.
    Tai siis ainakin luulen niin, eston laajuutta en loppujen lopuksi osaa sanoa kun kyseessä on mobiililaajakaista.

Elisa/Saunalahdelta sen sijaan tuli viesti: "Pelkkää mobiilimaksamisen estävää estoa ei ole, vaan palvelunumero esto estää myös puhelut ja tekstiviestit palvelunumeroihin." Jonkinlaista kehittämisen tarvetta havaittavissa.

Viimeksi muokattu: 20/11/15
    Master of the Universe tykkää tästä.
  9. akselic

akselic TicTac - vain yksi puhelin!

Tykkäykset:
    4443
    Puhelinmalli:
    OnePlus3
    Mä osaan kyllä käyttää maalaisjärkeä nettiä selatessa mutta otinpa silti omaankin liittymään eston. Kyselin chatin kautta niin TF liittymissä tuon mobiilimaksun eston saa laittamalla aikuisviihde-estot päälle. Tietty jos haluaa puhelimella maksullista pokea seurata niin tuo ei paljoa auta...

Itse kävin täppäämässä nuo estot niin ei tule sitten edes vahinkoklikkausten takia mitään jälkiseuraamuksia.

10. erh4be

erh4be Superjäsen

Tykkäykset:
    2717
    Puhelinmalli:
    OnePlus 3
    Onnistuuko tuo siis oma liittymä sivuston kautta?

11. akselic

akselic TicTac - vain yksi puhelin!

Tykkäykset:
    4443
    Puhelinmalli:
    OnePlus3
    Jep

12. zige Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    1458
    Puhelinmalli:
    Jaa'a
    Joo kävin nyt itellekkin laittamassa Soneran omilla sivuilla Aikuisviihde-estot kännykkäliittymään ja samalla päivitin mobiilidata liittymiin kaikki palvelunumero-estot, etenkin kun toinen on tyttöystävän ja sen kämppiksen käytössä niin eivät sitten tilaile mun laskuun (vaikka ite maksavat sen 12,90e mulle) mitään ylimäärästä :D

13. peemvee

peemvee Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    77
    Puhelinmalli:
    640DS
    Operaattorit taidettiin yllättää housut kintussa tän mobiilimaksun kanssa, kun palvelun veturiksi on paljastumassa aikuisviihde. Ehkä lanseerauksen aika on vasta sitten, kun todellisia palveluita olisi saatavilla Turun Föli-taksia enemmän. Tarvitaanko mobiilimaksua tulevaisuudessa esimerkiksi TeliaSoneran Tech Talks -videossa esiteltyjen palveluiden laskutukseen? Video käsittelee IP Multimedia System (IMS) pohjaisia palveluita.

Liitekuva lähde: Tech Talks with TeliaSonera about future technology and networks - TeliaSonera

Ps. Pidän itseäni teknologiamyönteisenä ihmisenä, vaikken enää luokittelussa sovi edelläkävijäksi. Paheksun silti operaattoreiden tapaa tuoda palvelutuote raakileena takaovesta kertomatta IP-pohjaisesta laskutuksesta asiakkailleen etukäteen. Mielestäni se ei riitä, että viime keväänä Hesarissa on ollut juttua aiheesta.

Liitetyt tiedostot:

• IMS.png
      IMS.png
      Tiedostokoko:
      214,8 KB
      Katseltu:
      131
    Viimeksi muokattu: 24/11/15
  14. lakritsa Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    50
    Toteutus olisi pitänyt olla asiakaslähtöinen, siis sellainen että asiakas hyväksyy. Yksinkertaisesti esim niin että ensimmäistä maksua tehdessä liittymän omistajan olisi pakko kirjautua operaattorin palveluun ja hyväksyä kyseisellä yksittäisellä liittymällä "mobiilimaksaminen", siellä voisi olla varoitusten saattelemana mahdollisuus valita "muista valinta" jonka jälkeen itse valitulla PIN koodilla voisi maksut jatkossa kuitata.

Lisäksi omistajan valitsema luottoraja/kk, musta/valkolista palveluista, SMS/email ilmoitus tapahtumista - omaan korvaan ainakin olisi ihan perus asioita tänäpäivänä tämäntyyppisissä asioissa.

15. zSx Rauhaton jäsen

Tykkäykset:
    838
    Puhelinmalli:
    Huawei P9
    Juuri näin, vähän kuin aikanaan on tehty ja vieläkin tehdään luotto- ja pankkikorttien kanssa, Verified by Visa-palvelut ja lähimaksaminen on tuotu pikkuhiljaa ja asiakasta tutustuttaen ja rauhassa pureskelemisaikaa antaen. Esim. Elisan Lompakko-palvelua on tullut kokeiltua ja se vaikuttaa ihan järkituotteelta kaikkine toiminnallisuuksineen, siinä ei voi kämmejä käydä.

Toivottavasti tämä palvelu joko lakkautetaan tai asetetaan verkkopankkikirjautumisen, PIN-koodin tms. ensimmäisen käyttökerran verifioinnin taakse. Nythän tästä tulee samanlaista kakkaa tuulettimeen kuin 9600- ja 9700-numeroista tuli 90-luvulla.

16. teekki

Tykkäykset:
    29
    Puhelinmalli:
    Oneplus 3
    Ei se maalaisjärki välttämättä kauheasti auta. Itse olen vasta 30 vuotta harrastanut tietotekniikkaa, internettiä käyttänyt aktiivisesti vuodesta 1998 ja kännykkä mulla on ollut vuodesta 1995 asti. Silti nyt pääsi käymään niin, että sain 19.99e laskun palvelusta jota en tiedä tilanneeni ja palvelun myyneellä sivustolla en edes tiedä käyneeni... :)

Watch out for Costly Mobile Ads
    Ploki: Koko kansan mobiilimaksu

Nuo kun lukee, niin on karvan verran viisaampi ja huomaa ettei asia ole ihan niin yksinkertainen kuin annetaan ymmärtää...

Viimeksi moderaattorin editoima: 25/11/15
    irritus tykkää tästä.
  17. irritus

irritus Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    202
    Puhelinmalli:
    Nokia 6630, 700, N-Gage, Siemens M35
  18. teekki

Tykkäykset:
    29
    Puhelinmalli:
    Oneplus 3
    Omalla kohdalla tämä väitetty aikuisviihteen tilaus sai kuitenkin happy end:n, eli hommahan meni niin kuin on tarkoituskin... :D

Itselleni Sonera siis hyvittää tuon veloituksen ja asian selvittelystä aiheutuneet puhelinkustannukset. Epäselväksi minulle jäi se, että miksi Sonera päätyi veloituksen hyvittämään. Tätä ei osannut aspan täti kertoa... Soneran mukaan hommassa on ollut epäselvyyttä 2.11. asti ja sitä ennen tulleet Dimocon maksut hyvitetään automaattisesti. Oma veloitukseni oli kuitenkin tehty vasta 12.11.2015.

Soneran mukaan ei ole viitteitä huijauksesta ja veloitukset ovat oikein tehty. Kuitenkin minun reklamaationi kohdalla Dimoco onnistui illalla klo 17.30 aikaan ottamaan neljässä minuutissa yhteyttä aikuisviihdettä minulle "myyneeseen" Denyrko s.r.o. nimiseen palveluntarjoajaan, sopimaan hyvityksestä ja ilmoittamaan tästä minulle sähköpostitse. Parin päivän päästä "käsittelivät" vielä asiani uudestaan ja käytiin täsmälleen sama "kirjeenvaihto" asian tiimoilta ja luvattiin taas hyvittää.

Sama kaava on toistunut joillain muillakin, eli ensimmäiseen reklamaatioon Dimocolta vastataan mitä on tilattu ja mistä on tilattu. Jos asiakas tämän kiistää, niin sitten "ottavat yhteyttä" palveluntarjoajaan, joka on valmis hyvittämään. Ilmeisesti nämä sähköpostit ovat olleet aina identtisiä sanasta sanaan...

Itseäni ihmetyttää, että miten saivat 4:ssä minuutissa yhteyttä tähän palveluntarjoajaan, sopivat hyvityksestä ja ehtivät vielä tästä minulle ilmoittamaan. Melko nopeaa toimintaa sanoisin. Ihmetyttää myös, että miksi hyvittävät jos homma on mennyt ihan oikein... Tätä asiaa Sonera ei ole tähän päivään mennessä kommentoinut sanallakaan :)

Viimeksi muokattu: 25/11/15
  19. Wiewer

Wiewer Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    25
    Puhelinmalli:
    Samsung - Note 3
    Työkaveri oli saanut Soneralta tähän aiheeseen liittyvän laskun, hän oli puhelimitse ottanut yhteyttä Soneraan, mutta siellä ei löytynyt kiinnostusta selvittää asiaa, oli käsketty selvittämään asia Dimocon kanssa.
    Kirjoittelin työkaverille tälläisen sepustuksen ja sanoin, että pistä sähköpostina menemään Soneralle...

Hei, tiedustelisin selvennöstä laskuuni, jossa ilmenee veloitus ”sisältöpalvelusta”

Laskusta ei selviä, kuka on kyseisen palvelun tarjoaja, palvelun sisällöstä ole myöskään riittävää
    tietoa, jotta pystyisi selvittämään millaisesta palvelusta käytännössä on laskutettu.

Asiakasnumero: XXXXX
    Laskun Nro: XXXXX
    Tapahtuma-aika: XXXXX Klo: XXXXX
    Veloitus: XXXXX € Dimoco Europe

Dimoco Europe toimii palvelun laskuttajana mm. mobiili puolella, olen ymmärtänyt heidän
    sivustonsa perusteella, että maksu (jostain palvelusta) voidaan suorittaa puhelimella, yhdellä
    klikkauksella ja jollain tapaa puhelin numero välittyy heidän tietoonsa.
    Mielestäni tälläinen laskutustapa on erittäin epämääräinen ja vaikuttaa siltä, että sitä käytetään nyt
    hyväksi huijaus tarkoituksessa. Tekniikasta, kuinka tuo toimii en tiedä, mutta tuollainen
    laskutustapa saattaa olla mahdollista jopa piilottaa haitallista koodia sisältävälle sivulle.

Ei palvelun maksu saa olla niin heikosti esitetty, että asiakas ei edes huomaa ostaneensa jotain,
    ennenkuin myöhemmin näkee puhelinlaskunsa.
    Näitä epämääräisiä laskuja on nyt alkanut ilmestymään Dimoco Europe:lta monille ihmisille,
    asiasta löytyy keskustelua Sonera Klaani:sta ja Elisa Palsta:lta, eli kysymyksessä ei ole mikään
    yksittäistapaus.
    Elisan puolella hommaa on selvitelty asiakas kohtaisesti, Soneran puolella moderaattorit eivät ole
    ainakaan vielä ottaneet kantaa, eikä neuvoja kuinka toimia, joten päätin oman tapaukseni myötä
    kysyä sähköpostin välityksellä selvitystä asiaan.

Itse en tiedä mistä palvelusta olen laskun saanut, ainakaan tietoisesti en ole mitään ostanut.
    Pystyisittekö katsomaan näiden tietojen perusteella, miltä sivustolta tuo väitetty ostotapahtuma on
    tehty, mistä sisältöpalvelusta olen maksanut, sekä onko tämän ”kulutushyödykkeen” myynti ollut
    lain puitteissa hyväksyttyä toimintaa.

Toivottavasti asia selviäisi, koska en halua nähdä tälläisiä yllätyksiä tulevissa laskuissani.
    Jo etukäteen, vaivannäöstänne kiittäen- XXXXX

Soneralta vastattiin sähköpostiin. "Ottakaa yhteyttä Dimocoon"

Että tälläistä palvelua tarjoaa Sonera.

20. olkitu

olkitu Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    34
    Puhelinmalli:
    S6 128GB
    Sonera on luvannut hyvittää ennen 2.11 kaikki mobiilimaksamiseen liityen Dimocoon automaattisesti laskuksessa. Ilmeisesti voi olla viivettä tietenkin, laskutusjärjestelmät eivät taivu...

Tagit:

Jaa tämä viestiketju