1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

mites takuu toimii, jos kuitti menee hukkaan!?

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja lazzo, 17/3/05.

  1. lazzo

    lazzo

    Liittynyt:
    10/11/02
    Viestit:
    414
    Tykkäykset:
    14
    Puhelinmalli:
    Tiuhaan vaihtuva mallisto
    mites nokian puhelimien takuu toimii, jos ei ole esittää kuittia eli kuitti on kadonnut. toimiikos tehdastakuu vai onko puhelin enää ollenkaa takuun alaisena?? kiitokset kaikille vastanneille etukäteen. terv. lazzo
     
  2. Crockett Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    17/11/03
    Viestit:
    2115
    Tykkäykset:
    159
    Puhelinmalli:
    Nexus 6P
    Jotenkin noitten liikkeitten pitäisi pystyä tarkistamaan se, oliskohan ollut IMEI:n tai jonkun muun sarjanumeron kautta. Se tehdastakuu pitäis olla se 12kk vaikka sitä kuittia ei sit löytyiskään.
     
  3. muokkedee Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    5615
    Tykkäykset:
    1
    Niin riippuu vähän, tollasissa tapauksissa se on yleensä tehtaalta lähdöstä 15 kk. Ostopaikka puhelimelle kuitenkin on syytä aina pystyä osottamaan jollakin tapaa (joidenkin liikkeitten tietokannoista löytyy kuittikopio tarvittaessa, rahaa vastaan ainakin saa).
     
  4. Hedgehog

    Hedgehog Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    15/10/04
    Viestit:
    4006
    Tykkäykset:
    38
    Puhelinmalli:
    S7 Edge, iPhone6
    Ite menin kysymään yhdestä puhelinkaupasta että paljonko tälläsen vian korjauttaminen maksaisi, (noin kk vanha SE K500i) kauppias sano että takuu kattaa vian. Lähetti sen siitä ilman pidempiä puheita suoraan huoltoon. Ei kysyny kuittia ei mitään, se viittais siihen että kyllä ne takuu tiedot jostain löytyy. Puhelin oli ostettu Puhelinkioskista.
     
  5. jarkkoo Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    2221
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    SGS @ Saunalahti
    Ja eikös toi ollu niin että jos oikein mennään pilkkua viilaten niin rahaa tuosta kuittikopion kaivamisesta ei saa pyytää?

    Tämmöinen hatara muistikuva on, varmaksi en mene vannomaan. Viisaammat oikaiskoon :)
     
  6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Miksei saisi? jos asiakas pyytää kuittikopion, niin kai siitä nyt hinan saa pyytää.
    TOinen on tilanne jossa asiakas ei kuittikopiota halua.
     
  7. jarkkoo Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    2221
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    SGS @ Saunalahti
    On vaan semmoinen muistikuva että jos mennään pykälien ja sääntöjen mukaan pilkulleen niin kuitti(kopio) pitäisi saada myyjältä ilmatteeks myöhemminkin. Mut todellakin, voin olla väärässäkin.
     
  8. tonttu

    tonttu Supermoderaattori

    Liittynyt:
    2/4/04
    Viestit:
    15136
    Tykkäykset:
    3462
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Ylipäätänsä koko kuittia ei edes ole pakko antaa.

    Jos asiakas pyytää myyjältä lisäpalvelua, on myyjällä oikeus vaatia siitä korvaus, harva myyjä vaatii jälkikäteen ruikutetusta kuittikopiosta mitään korvausta, ihan hyvä niin, mutta todellakin, myyjällä ei ole mitään lakisääteistä pakkoa antaa kuittia asiakkaalle missään tilanteessa.
     
  9. jarkkoo Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    2221
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    SGS @ Saunalahti
    Tuohon en kyllä usko ettei kuittia ole pakko antaa. Eihän siinä ole mitään järkeä.

    Kuittikopion kohdalla olen sitten varmaan väärässä. Kaipa tuokin selviäisi kun kaivelisi.

    edit: Oikeassa muuten olit, eipä tartte kuittia antaa, siis lain mukaan. Aika outoa. No, aina oppii uutta :)

    Täältä löytyy tietoa lisää.
     
  10. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Jos nokian puhelimeen ei oo kuittia tallessa katotaan me takuu tehtaaltalähdöstä mikä on 15kk ja sen mukaan toimitaan.

    Kuitenkin jos vikaa on tarvikkeessa(akku, laturi, hf jne) tarvii aina kuitin, jos akku rikki eikä kuittia ei vaihto onnistu.
     
  11. tonttu

    tonttu Supermoderaattori

    Liittynyt:
    2/4/04
    Viestit:
    15136
    Tykkäykset:
    3462
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
  12. jarkkoo Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    2221
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    SGS @ Saunalahti
  13. tonttu

    tonttu Supermoderaattori

    Liittynyt:
    2/4/04
    Viestit:
    15136
    Tykkäykset:
    3462
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Oikeastaan kun mietin tarkemmin, multa ei ole koskaan kysytty edes kuittia puhelinta huoltoon tai päivitykseen vietäessä, kerran eläissäni olen joutunut yhden puhelimen huollosta jopa maksamaankin, väittivät olevan vesivahingon aikaansaava vika.
     
  14. Valderrama

    Liittynyt:
    20/4/04
    Viestit:
    69
    Tykkäykset:
    0
    "Kauppias ei voi vaatia, että ostajalla pitää olla kuitti tallella, jos tämä haluaa valittaa tavaran virheestä." Sama linkki.
     
  15. muokkedee Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    5615
    Tykkäykset:
    1
    Valittaa toki voi ilman kuittia, mutta on eri asia johtaako se mihinkään ilman kuittia.

    Varastettuja puhelimia/tarvikkeita yritetään kovasti kaupitella nykyään, niin tuo alkuperäistodiste on hyvä pyytää.
     
  16. jaska915

    jaska915 Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/3/04
    Viestit:
    2023
    Tykkäykset:
    89
    Puhelinmalli:
    Z5C
    Eikait sen kuitin tallessa pitäminen nyt niin vaikeaa voi olla? Puhutaan kuitenkin satojen eurojen laitteista...
     
  17. Valderrama

    Liittynyt:
    20/4/04
    Viestit:
    69
    Tykkäykset:
    0
    No ei se vaikeaa ole ja helpottaa tietysti tilannetta. Mutta kuluttajansuojalaki ei jätä tulkinnanvaraa. Myyjän virhevastuu ei ole kuitista kiinni.
     
  18. lazzo

    lazzo

    Liittynyt:
    10/11/02
    Viestit:
    414
    Tykkäykset:
    14
    Puhelinmalli:
    Tiuhaan vaihtuva mallisto
    takuu

    joo. laitoin tän kysymyksen kun vielä eilen kiinnostuin eräästä nokian kapulasta, mistä oli hukkunut laatikko, muistikortti, takuulappu, eli pelkkä puhelin ja datakaapeli löytyi. sanoin hänelle että soita tai käy siinä liikkeessä, mistä hän sanoi kapulan ostavansa, koita saada uusi takuulappu. sanoin et soittaa tänää sitten, mut mitää ei ole kuulunu...jotain johtopäätöksiä voi kyl vetää... terv. lazzo
     
  19. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Ei, mutta huoltojen ei tarvitse välittää kuitittomista takuuta kerjäävistä asiakkaista. Myökin takuuasioisssa voidaan vaatia kuittia tai jotain muuta tokumenttiä riippuen takuuehdoista.

    Mutta totta että myyjä ei voi _välttämättä_ luistaa virhevastuustaan kuitin puutteen takia, mutta kun tuollaisia puhuu niin kanattaa mainita että kuluttajan pitää jotenkin osoittaa ostopaikka ja aika. Eli takuutodistuksella ja lähettellä jne. pääsee varsin pitkälle, liikkeen muovipusilla ei paljon virkaa...

    Jos myyjä ei anna kuittia/takuutodistusta/lähetettä/tai muuta vastaavaa, niin kyllähän se tarkoittaa sitä että myyjän asema ei ole herkullinen.
     
  20. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    Mutta myyjän ja maahantuojan tarvitsee, ja huollolekkaan ei liene kannattavaa kieltäytyä asiakkaasta jos takuu (tehdastakuu) on kuitenkin voimassa. Yleensähän tuo tehdastakuu on pidempään voimassa kuin "normaalitakuu".
    Kuten tuossa linkissäkin todettiin ei tämäkään ole täysin yksiselitteinen asia. Suomi on oikea kuluttajasuojan luvattu maa, ja kuluttajan sana vs. myyjän sana tilanteessa on myyjä usein heikossa tilanteessa.
    Lisäksi koko oikeusprosessin läpivieminen on harvemmin kannattavaa, joten usein voittaja on se joka on jääräpäisempi. Myyjän tuskin kannattaa pikkutapauksissa alkaa kauheasti riitelemään vaikka oikeassa olisikin, ja asiakas monesti tyytyy kohtaloonsa vaikka oikeassa olisikin.
    Oma tapauksensa on vielä kohdistaa valitus ylempään myyntiportaaseen, tästä ei ole kokemusta mutta ainakin ostopaikan osoittaminen on aika triviaalia maahantuojalle valitettaessa eikä ostoaikaakaan tarvitse täsmällisesti voida osoittaa.
    Tarkoitat asiakas?
    Voi tosin olla että jos liike ei alunperinkään kuitteja harrasta, on viranomaisten vaatimus todisteista vähän lepsumpi, enpä tiedä. Eriasia kuka suostuu ostamaan uuden puhelimen tai muuta arvokkaampaa kuititta...
     

Jaa tämä viestiketju