1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Miten vaihdan Soneran Dna Finlandiin 04*-numeron säilyttäen?

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja lineon, 16/7/03.

  1. lineon

    Liittynyt:
    31/1/03
    Viestit:
    69
    Tykkäykset:
    0
    On kovin vähän tietoa tästä asiasta

    http://web.kuluttajavirasto.hosted-...64&site=34&tmf=7418&root_id=7418&mode=readdoc

    Ajattelin lopettaa Soneran liittymän ja liittää sen olemassa olevaan Dna Finlandin liittymään.

    Onko välttämätöntä perustaa Soneran entiselle 0400/040 -numerolle uusi Dna Finland -liittymä vai riittääkö se, että Soneran numero liitetään toisena mukaan Dna Finlandin kanssa jo olemassa olevaan 041 -numeroon?

    -------------------------------------------------------------------------------------
    Tämä ei paljoa valaissut:

    Kiitos yhteydenotostasi!

    Tämä on sähköpostijärjestelmän automaattinen vahvistus viestisi
    saapumisesta DNA:n Asiakaspalveluun. Asiakasneuvojamme käsittelee
    viestisi ja palaamme asiaan mahdollisimman pian.

    Ystävällisin terveisin

    DNA Finland Oy
    Asiakaspalvelu

    -------------------------------------------------------------------------------------
     
  2. Tonppa

    Liittynyt:
    15/11/02
    Viestit:
    695
    Tykkäykset:
    0
    Re: Miten vaihdan Soneran Dna Finlandiin 04*-numeron säilytt

    Tässä tapauksessa on välttämätöntä tehdä uusi liittymäsopimus siirrettävälle numerolle.
     
  3. Ville_A Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    1672
    Tykkäykset:
    0
    Eihän tuo edelleenkään ole mikään numeronliittämispalvelu, sitä varten täytyy pidättäytyä soitonsiirroissa.

    Eli et voi samaan liittymään ottaa 20 eri numeroa, vaan avatessasi uuden liittymän saat vanhan numeron mukaasi, vanha liittymä lopetetaan.
     
  4. lemon Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    1475
    Tykkäykset:
    0
    Ainakin tämänhetkisen tiedon mukaan nykyisen liittymän numeroa ei voida vaihtaa toisen operaattorin numeroon. Numeron siirto onnituu vain ns. liittymien uusmyynnissä. Elikäs menet johonkin dna:ta myyvään liikkeeseen ilmoitat avaavasi uuden liittymän tuolla kyseisellä numerolla. Soneran liittymää ei saa sanoa irti vaan irtisanomisen ja kyseisen byrokratian hoitaa dna asiakkaan puolesta.
     
  5. mikkvi

    Liittynyt:
    26/6/02
    Viestit:
    318
    Tykkäykset:
    0
    Saa nähän millanen härdelli tostakin syntyy.. jos asikas menee ensin irtisanomaan vanhan liittymän. Ja sit menee hakemaan uutta liittymää vanhalle numerolle. Kai pitää sit aukaista uudestaan vanhaliittymä ja vaihtaa sitten se numeronsiirron kanssa halutuksi operaattoriksi.
     
  6. smrk Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/4/03
    Viestit:
    1436
    Tykkäykset:
    42
    Käsittääkseni on puhtaasti operaattorin asia antaako se palvelun myös vanhan liittymään. Tosiasiassahan ne, jotka tätä kysyvät ovat lähinnä huolissaan puheajoista. On täysin operaattorin oma asia miten hän puhejaikojaan jakelee, eikä asia ole relevantti numeron siirtämisen kanssa yleisellä tasolla. Jokatapauksessa yhdessä liittymässä voi olla vain yksi numero, joten ei juuri ole eroa sillä siirtääkö liittymän ja lakkauttaa vanhan samalla operaattorilla olevan liittymän vai siirtäisikö numeron olemassaolevaan liittymään.
     
  7. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Tuntuu vähän kaukaa haetulta ajatukselta, ja onko edes mahdollista. Ja jos on niin kuitenkin käytännössä tehtäisiin uusi liittymä, johon sitten voidaan liittää vanhat palveluta ja edut ym. Onko se sitten vanhaanliittymään numeron siirtäminen. ja tämäkin ratkaisu tuntuu vähän oudolta eli mihin se vanha numero tungetaan, kuitenkin operaattorin etu että käytettäisiin sen omia numeroita. Ja jos jokin asiakas tämän takia häipyisi, niin varmaan saa mennäkkin.
    No tässähän sen selitit, ja näin varmaan saava operaattori joutuisi sen luvuttavalle "selittään" ja joka tapuksessa järjestelmissä näin asian joutuisi hoitaan.
     
  8. smrk Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/4/03
    Viestit:
    1436
    Tykkäykset:
    42
    Mikä on se, joka identiofioi liittymän? Käytöännön tasolla se on operaattori ja numero. Eli ne, jotka kysyvät mahdollisuutta siirtää numero olemassaolevaan liitymään käytännössä kysyvät sitä miten saada puheaika säilymään, kun vaihtaa liittymää. Tietysti on erilaisia palveluitakin. Niiden kytkemismaksuiissa luultavasti oeraattorit saattavat joustaa paremminkin.

    Ei kai asia luovuttavalle kuulu. Luovuttavalle oleellista on, että liittymä poistuu käytöstä tietyllä hetkellä. Se onko tämä jotenkin uusi vai vanha liittymä vastaanottajalla ei mielestäni mitenkään liikuta luovuttajaa. Kuitenkin kuten sanoin liittymällä on vain yksi numero. Kahden numeron pitäminen toisi hässäkkää ainakin siinä vaiheessa, kun käyttähä seuraavan kerran haluaa vaihtaa operaattoria.
     
  9. Ville_A Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    1672
    Tykkäykset:
    0
    Kuluttajalle näin, operaattorille ei mitenkään välttämättä, kyllä minulla ainakin löytyy asiakasnumerot, sopimusnumerot etc laskusta.
    Sitähän tuo tarkoittaa käytännössä, miksi muuten kuluttajalle olisi tärkeää säilyttää juuri vanha liittymä, ellei sen etuja haluttaisi jatkaa. Muutoinhan kuluttajalle on aivan sama, millä tunnuksella liittymä operaattorin päässä kulkee.

    Tosin tuossa kyllä tehdään ero liittymän ja numeron välille myös kuluttajan toimesta eli tuo ensimmäinen kommenttisi vesittyy.
     
  10. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Operaattorille juurkin, liittymassa on yksi numero, jos usemapia numeroita niin useampia liittymia. Joillain operaatoreilla on tavoitettavuus palveluita joissa yhdesta numerosta voi tavoitella useampaa numeroa, mutta nama ovat erikois ratkaisuja, ja kaikkia palveluita *esim. MMS* on vaikea toteuttaa. ja joka numerolle on oma liittyma, ISDN on asia erikseen mutta siellakin lisa numerot maksaa.
    Mita jarkea operaattorille olisi antaa uutta kalliimpaa numeroa vain sen takia etta joku lypsaja niin haluaa, vaikka homma hoituisi.
    Jos asiakas taloudellisesti merkittava ja jarkeva, niin asia voidaan hoitaan niin etta asiakas on tyytyvainen.
     
  11. Ville_A Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    1672
    Tykkäykset:
    0
    En kieltänytkään, etteikö operaattori voisi pitää nimenomaan puhnumeroa identifioivana tekijänä liittymälle. Mikään ei kuitenkaan estä esim jonkinlaisen oman numeroinnin käyttöä, joka tulisi nyt juuri numeron siirrettävyyden kanssa toisaalta perustelluksi, jos ei haluta "muiden numeroita" omalle listalle.

    Pointti oli lähinnä se, että kuluttaja varmasti enemmän mieltää numeron liittymäksi kuin operaattori. Operaattori _voi_ käyttää mitä tahansa omaa numerointia liittymien identifioimiseen (jolloin puhnumero on vain yksi liittymän ominaisuus, vaikka samaa ei voikaan ottaa useaan liittymään) mutta kuluttajalle näkyy vain se puhelinnumero ja laskussa operaattorin vaikutus.
    En puuttunut operaattorin puoleen tai motiiveihin vaan kuluttajan motiiveihin haluta toinen numero nimenomaan vanhaan liittymään.
     
  12. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Tarkoitin etta tilanne ei muuttuisi vaikka operaattori kayttaisi mita liittyman tunnistamiseen, eli yksi liittyma on yksi numero kaytetaan mita tahansa identifioivana tunnuksena. On tekniikoita joissa samalle simmille (en tarkoita dual simmeja) voidaan kytkea useampi numero, mutta talloinkin on siis useampi liittymma, jotka hinnoitelultaan voivat olla edullisimpaa kuin kaksi liittymaa.

    Onko kuluttajalle valia silla onko hanella yksi vai kaksi liittymaa jos han haluaa kaksi numeroa jos sen takia ei kuitenkaan mikaan muutu, operaattori voi hinnoitella tuoteensa miten haluaa (tietyin rajoituksin)

    Operaattorin kannalta jarkevyyden toin sen takia esille etta varmaan monikuluttaja haluaisi sellaisen liittyman etta kaikki tarjousedut sailyisivat ja jos uusia tulee kavis han sen vain liikkeesta ottamassa.
     
  13. Ville_A Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    1672
    Tykkäykset:
    0
    Edelleen samaa mieltä. Tarkoitin kuitenkin siis sitä, että tuo puhelinnumero liittymän identifioivana tekijänä lienee kuluttajalle mielikuvana selkeämmin se ainoa vaihtoehto kuin operaattorille. Kuluttaja tuskin ajattelee liittymää muuna kuin puhelinnumerona, kun taas operaattorille puhelinnumero on vain yksi ominaisuus liittymässä, olkoonkin että sitä käytettäisiin identifioimaan liittymää niin se itse liittymän olemassaolo ja kassavirta on suurempi asia kuin tietty puhelinnumero. Kuluttajalle taas syntynee selkeämpi assosiaatio liittymästä juuri puhelinnumerona.
     

Jaa tämä viestiketju