1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Miten toimia tässä tilanteessa..

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja watcher, 15/4/04.

1. watcher

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia 6230, Saunalahti
    Olin tilannut tuolta handyattacke.de:stä tuon P800:n .. venailin melkein 2 kuukautta kunnes peruutin sen. He vain sanoivat, että ei voi enää peruuttaa sillä puhelin on jo lähetetty sinulle. Ilmotin UPSille, että en halua pakettia ja sanoivat vaan, että pistävät paketin takasin eikä minun tarvitse maksaa mitään (kysyin tarviiko.) Tässävaiheessa puhelin siis oli jo tullut suomeen. No nyt on kuitenki tullu handyattackelta emailia, että minun pitäisi maksaa UPSin postikulut (53e)
    Tässä se email:

"...
    you have ordert at ouer homepage www.handyattacke.de a SonyEricsson P800.UPS tells us, that you dont want the order. Now you have to pay the transportcosts over 53,00?. In the e-mail is the invoice, please transfer the money in the next 7 days."

(Loistavaa englantia)

Ajattelin pyytää yhtä sakslaista tuttavaani soittamaan liikkeeseen ja kysymään asiasta ja vielä soittaa upsille ja varmistaa ettei tarvitse maksaa mitään, puhelimessahan he sanoivat ettei tarvitse maksaa.
    Miksi siis tuollainen emaili? Veloittaako UPS pk:t vaikka asiakas ei noutaisikaan pakettia?

2. Saukki Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Uskoisin että asia on näin:

UPS ei voi käsittääkseni teiltä mitään veloittaa, vaan jos paketin vastaanottaja ei tahdo vastaanottaa pakettia kaatuvat toimituskulut (+ takaisin toimituskulut) lähettäjän niskaan. Handyattacke.de joutuu tällöin maksamaan aiheutuneet toimituskulut, mutta he halaisivat että sinä maksat toimituskulut.

3. watcher

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia 6230, Saunalahti
    Eli siis minun ei tarvitse maksaa siitä mitään..?
    Pitää nyt vielä puhua tolle saksalaiselle tuttavalleni ja vaikka kysyä asiasta yhteiskuntaopinopettajalta :)

4. Saukki Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Riippuu siitäkin miten Handyattacke.de toimitusehdoissa asia on ilmaistu.
    Myöskään nuista UPS:in ehdoista en ole varma mutta uskoisin asian olevan niin kuin sen kerroin.
    Eli handyattacke.delle voit olla maksuvelvollinen.

5. watcher

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia 6230, Saunalahti
    Jaa'a toimitusehdot ovat saksaksi. En osaa saksaa.
    Pitää sanoa joo tolle tuttavalle, että soittaa sinne ja käskeä kysymään, että miten asia on

6. paul_a Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Babelfish.altavista.com osaa, eli http://www.handyattacke.de/wsmain/service/service.html sinne vaan.

Kertoo tietty että sinulla on 14 päivän oikeus purkaa kaupat, ihan niinkuin suomessakin postimyynnin kanssa. En sitten tiedä jos se että paketti oli UPS;n hallussa aiheutti ongelmia, muuten olisit voinnut lähettää sen takaisin ja sanoa että et halua.

7. jamo2001

Tykkäykset:
    0
    Mitä opimme tästä!? Kannattaako lähteä merta edemmäs kalaan!
    Eli suosi Suomalaista ja maksa muutama kymppi enemmin niin et joudu tollasiin ongelmiin!
    Saksalaisen byrokratian kanssa voi joutua vaikeuksiin!
    Maksa oppi "rahat" pois ja ota opiksesi!

t:Jamo

8. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Eiköhän päiviä aleta laskemaan siitä kun olet vastaanottanut tavaran.

9. Xaser

Xaser Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    29
    Puhelinmalli:
    1020
    hmm katsokaas että jos se on lähetetty tai sivuilla lukee että peruuttamaton niin se on ostajan syy eli ostaja maksaa

10. Guest Vieras

herää vaan kysymys et luitko noita ollenkaan ENNE tilausta?

11. Ippe-

Tykkäykset:
    0
    Enemmänkin opimme tästä, että selvitetään taustat kunnolla.
    Eli tyhmästä päästä kärsii koko ruumis (ei nyt kenellekkään henk.koht. vaan ihan yleistettynä)
    Onko tavaraa hyllyssä ja jos ei, niin milloinka tulee. Ystävällisillä maileilla on aina saanut vastauksen, eikä ole tarvinnut puhelimia venailla ja ongelmien kanssa painia.
    Ja vielä perään vielä tää vanha tuttu "just my 2 cents"

Enkä toki väitä etteikö Suomesta saisi helpomalla. Kukin tyylillään.

12. jamo2001

Tykkäykset:
    0
    AIVAN!

Ostaisitko Nokia 6600 puhelimen joka myytäisiin Saksassa 100€ ja joka kuukausi puolen vuotta sata euroa? YMMÄRTÄMÄTÖN SAATTAISI OSTAA! Kannattaa tutustua ehtoihin ennen kuin tekee tyhmyyksia!

t:Jamo

13. halcyon

halcyon Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    89
    Postimyyntiä säätelevät EU-tason lainsäädäntö.

Sinulla on 14 pv palautusoikeus, mutisivat lähettäjät mitä tahansa.

Lähettäjän kuluja sinulla ei ole velvollisuus korjata.

Lähettäjän "lähetysehdot" ovat yksipuoleinen sopimus, jolla ei ole Suomen lain mukaan mitään voimaa. Ihan sama luetko niitä vai et.

Jätä nämä "Maksa oppirahat ja osta Suomesta" -jutut omaan arvoonsa.

Harmi, että tilaamisesta on ollut vaivaa, mutta kannattaa muistaa, että tilauksen mutkattomuus ei ole kiinni tilausmaasta vaan myyjän ammattitaidosta.

t. halcyon

PS Minua ovat kusettaneet: saksalaiset, itävaltalaiset, tanskalaiset, yhdysvaltalaiset ja honkongilaiset postimyynnissä. Pitäisikö tästä vetää johtopäätös, että kannattaa ostaa vain Suomesta? Mielestäni ei, koska ehdottomasti eniten minua ovat kusettaneet suomalaiset :)

14. Ippe-

Tykkäykset:
    0
    Ymmärrän kyllä että Ulkomaalaiset firmat haluavat kulujaan takaisin, kun ostetaan tavaraa mitä ei sitten lunastetakkaan..
    Mutta tässä tapauksessa(kaan, kuten monen muunkin saksalaisen firman kanssa) ei tainnut tulla minkäännäköistä ilmoitusta paketin lähettämisestä..
    Varsinkin 2kk odottamisen jälkeen.
    Tuo kyrsii, ja jättäisin luultavasti itsekkin maksamatta.

15. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Kannattaa miettiä asiaa myös kauppiaan näkökulmasta, jos niin syvään pohdiskeluun pystyy. Sovitteluratkaisu olisi paras.

Mitään maksuvelvollisuuttahan postimyynnissä syntyvistä kuluista ei ainakaan Suomen lainsäädännön mukaan kuluttajalla ole, mikäli hän käyttää palautusoikeuttaan. (Joku oikeusoppinut voi varmaankin valottaa tilannetta vielä enemmän.)

Kauppiaan mustalle listalle päätyminen lienee varmaa jos ei halua/pysty asiaa sopimaan. (Musta lista = tilaamisen jatkossa voi unohtaa ko. paikasta.)

16. watcher

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia 6230, Saunalahti
    Pyysin tuttavaani siinä 1kk:n odottelun jälkeen soittamaan heille ja olivat ihmetelleet, että tahdoin vielä puhelimen - sillä olihan tilauksesta jo 1kk.
    Ihmeellistä kaupankäyntiä.

Niin ja..
    mitään ilmoitusta en ollut saanut siitä, että he olivat lähettäneet sen jo. Kun koitin peruuttaa sanoivat vaan, että ei voi - lähetetty jo.

17. watcher

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia 6230, Saunalahti
    Voiko tuosta sitten joutua vaikeuksiin jos ei maksa :)?

18. Xaeron

Xaeron Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 4S
    Ei voi lain mukaan. Paitsi jos siinä toimitusehdoissa oli jotain poikkeavaa, jonka allekirjoitit lähettäessäsi tilauksen, mutta mutta..

Luulisin, että et joudu vaikeuksiin millään tavalla vaikket maksa handyattackelle pyytämiään summia, mutta voit joutua kyllä heidän veppiksen mainitsemalle ns. mustalle listalle, jolloin ei paljoa ha:sta enää puhelimia tilailla :)

19. watcher

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia 6230, Saunalahti
    Oisko sulla mitään linkkiä sivulle missä olis juttua tosta lainsäädännöstä?
    Voisin vähän päteä heille siitä, ehkä sitten luopuisivat tuosta maksupyynnöstä :)

20. halcyon

halcyon Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    89
    Ota yhteyttä näihin, niin saat faktaa:

http://www.kuluttajavirasto.fi/

http://www.ecic.ie/complaints/clearing_house/ch_4.htm#germany

http://www.hel.fi/eu-kuluttajaneuvonta/

http://www.agv.de/

ja jos et saa oikeaa henkilöä, joka ymmärtäisi asiaa, niin pyydä lakimiestä.

Itse olen saman rumban joutunut jo käymään läpi ja kun olen vedonnut EU Consumer Centeriin, Saksan AVG:hen ja Suomen kuluttajavirastoon (joiden kannan mukaan olen oikeassa), niin johan on alkanut ääni kellossa muuttua.

Parin tahon kohdalla olen tosin joutunut käyttämään lakiasiaintoimistoa, jotka ovat suoraan sanoneet, että oikeuteen mennään, jos hommaa ei korjata niin kuin laki sanoo (näissä oli kyse selvistä kusetuksista, joissa myyjä otti rahat, muttei toimittanut tavaraa ja valehteli lukuisia kertoja toimituksesta kuukausien ajan).

Omasta mielestäni MYYJÄN tulisi ensin ottaa selvää laeista, ennen kuin alkaa käyttämään kepulikonsteja, uhkailuja ja mitälie selityksiä oman liiketoiminnan kulujen kattamiseen.

Rehti kauppa on rehtiä kauppaa puolin ja toisin, eikä siihen kuulu omien kulujen lykkääminen toiselle tahallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.

Laki on kuitenkin minulle kerrotun perusteella aika selkeästi tässä ostajan puolella (ts. kuluja ei tarvitse maksaa, eikä uhkailuista välittää).

t. halcyon

PS En ole lakimies, vaan kerron sen mitä alan oppineet ovat minulle vastaavissa tilanteissa kertoneet. Kukin vastaa omista teoistaan.

Jaa tämä viestiketju