1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Miten sinä muuttaisit puhelin/liittymä -myynti systeemiä?

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja mikkvi, 1/8/03.

  1. mikkvi

    Liittynyt:
    26/6/02
    Viestit:
    318
    Tykkäykset:
    0
    Elikkä vaikuttaa, että nykyinen operaattori rahoitteinen matkapuhelin myynti ja markkinointi ei oikein miellytä ketään.
    - agressiivinen liittymä kaupittelu
    - usein huono palvelu ja saatavuus puhelimissa, johtuen puhelin myynnin kannattamattomuudesta.
    - Puheaika tarjoukset uusille asikkaille --> pitkäaikaiset asikkaat maksavat liittymän vaihtelijoiden tarjoukset.
    yms. asioita joita on puitu täälläkin foorumilla aika paljon.


    Mitä pitäisi tehdä? Miten systeemiä pitäis muuttaa?
    Aletaanko liittymiä myimään ruotsin tapaan puhelimen kanssa?
    Vai pitäiskö jatkaa samalla tapaa..
     
  2. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Re: Miten sinä muuttaisit puhelin/liittymä -myynti systeemiä

    Siis alalla on varsin toimivia systeemeitä, ärsytys tuntuu kohdistuvan liittymiin erikoistuneisiin liikkeisiin.
    On paljon liikkeitä joissa on hyvä palvelu, laajata valikoimat tuotteita ja heti saatavilla jos niitä yleensä maassa on. Liittymiä ei tyrkytetä korkeintaa ohimenen kysytään onko liittymä asiat kunnossa. Tai saatetaan kertoa jostain palvelusta jos jutut siihen suuntaan menee.

    Kytky, puheaika ym. rosko tuntuu lähinnä hyvittavalta, itse en viitti ottaa mahdollista kytkyä jos sillä en mitään tee.
     
  3. arivi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/7/02
    Viestit:
    7875
    Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Re: Miten sinä muuttaisit puhelin/liittymä -myynti systeemiä

    Minä olisin kyllä erittäin mielissäni tästä vaihtoehdosta, jos tämä nyt on se, että operaattori maksaa luurista suurimman osan ja asiakas sitoutuu käyttämään operaattoria sovitun ajan.
     
  4. dexta Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/10/02
    Viestit:
    2482
    Tykkäykset:
    0
    Re: Miten sinä muuttaisit puhelin/liittymä -myynti systeemiä

    Sopisi minullekkin, pääsisi krääsä kaupanpäälisistä eroon...
     
  5. mikkvi

    Liittynyt:
    26/6/02
    Viestit:
    318
    Tykkäykset:
    0
    Re: Miten sinä muuttaisit puhelin/liittymä -myynti systeemiä

    Kyllä. Näin..
    Mutta tuskin sitä kukaan kieltää, että nykyinen markkinatilanne on hivenen kieroutunut.
    Koska yritykset jotka tarjoavat täydellistä palvelua ja eivät hiiskahda liittymästä mitään.
    Varmasti kärsivät hivenen siitä, että naapurissa puhelin maksaa 20e vähemmän (10e alle tukkuhinnan)
    ja antaa liittymän ottajalle kaupanpäälle tontin nurmosta*.


    * Eikös markantalo mainostanut tämmöistä kylkiäistä joskus seinäjoella.
     
  6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Re: Miten sinä muuttaisit puhelin/liittymä -myynti systeemiä

    Ei ne hiljaiset nyt aivan tuppisuita ole ja niistä monilla on varsin hyvä liittymä myynti varsinkin jos tutkitaan liittymän aukipysymista.
    Kyllä kärsivät, mutta tilanteessa on alueellisia eroja ja miten liikke on profiloitunut ja minkä kokoisella markkina-alueella ollaan.
    Jos liike yrittää nimenomaan kilpailla näitä miinuskatteellisia liikkeita vastaan ja myy sellaisten operaattorien liittymiä joilla on periaatteessa saavutettu markkina osuus, niin on aivan turha lähteä kilpaileen bulkki laitteiden hinnoilla.
    Tilanne on kuitenkin ollut saman tyylinen jo kymmenen vuotta, toki lievästi jatkuvasti kiristyen.
    Aina joku myy toisen mielestä sellaisella hinnalla mikä on "mahdoton"

    Operaattorien täytyy maksaa korvaus työstä, toki on toinen asia onko taso aivan järkevä, mutta ei yksittäinen operaattori voi lähteä omaa korvaus käytäntöä kovasti muuttaan ilman palkoa että jäisi tiskillä taka-alalle.

    Tuota vähän ihmettelen että halutaan operaattorit tukemaan puhelimen hintaa suoraan, kuitenkin toisaalla valitetaan puheaika kampanijoiden apäoikeuden mukaisuudesta? En väitä että samat ihmiset näin tekee.

    Allekirjoittaneen mielestä tuotteet hinoitellaan sen mukaan mitä mikin maksaa, ja näin asiakas maksaa siitä mitä haluaa.

    Ja tutkimusten mukaan suomen käytäntö on ollut markkinoiden kannalta varsin hyvä.
     
  7. --- Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    1690
    Tykkäykset:
    1
    Menkää Teleringiin asioimaan, yhtään liittymää ei tuputeta(tai soneraa yleensäkkään keskimäärin missään).

    Eli ei välttämättä tarvi muuttaa mitenkään.
     
  8. Henna78

    Liittynyt:
    25/7/03
    Viestit:
    335
    Tykkäykset:
    0
    Minä saatan itse ihan mielellääni maksaa puhelimesta parikymppiä enemmän jos liikkeessä on mukava asioida. Kun asiakkaan kanssa rupatellaan ja vastaillaan kysymyksiin asiallisesti eikä puolipakolla yritetä saada liittymäasiakkaaksi niin kaupathan siinä syntyy vääjäämättä :)

    Harmi vaan että näitä positiivisesti joukosta erottuvia puhelinmyymälöitä on nykyään aika harvassa, pienellä paikkakunnalla sellainen saattaa onneksi olla.
     
  9. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    4932
    Tykkäykset:
    19
    Aloitusviestissä mainittu laitepula ja raju liittymän pakkomyynti ovat lähinnä pienten useimmiten Dna:ta mainostavien liikkeiden/ketjujen toimintatapa..

    Lehteen mainos tyyliin "3310 89 euroa" ja sitten koneita ei olekaan. Pääasia, että asiakas saadaan houkuteltua liikkeeseen. Sitten alkaakin liittymätuputus ja asiakas voi lähteä tinkaamaan naapuriliikkeestä puhelinta samaan hintaan uuden liittymänsä kanssa, "koska naapurikin myy siihen hintaan".. Erona vaan usein on, että isolla ketjulla koneita on, mutta halvalla mainostajalla niitä ei ole...
     
  10. Paladin

    Liittynyt:
    29/7/03
    Viestit:
    20
    Tykkäykset:
    0
    Onpa inhottavaa! Viimeksi tänään Uutislehti 100:ssa oli Mediapuhelimen kiinnostava vaihtotarjous vanhasta matkapuhelimesta uuteen, väliraha kohtuullinen/edullinen. Vaan viitsiikö sinne mennä jos saa ahneet tyrkyttäjät kimppuunsa kuin hyttyset suolla. Sitten jos ei ota liittymää, ei saa puhelinta, tai jos saa se saattaa olla joku viallinen edellisen asiakkaan palauttama muka-uusi-puhelin. Voiko enää luottaa muihin kuin suuriin tunnettuihin ketjuihin?
     
  11. dexta Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/10/02
    Viestit:
    2482
    Tykkäykset:
    0
    No ei sieltä nyt käytettyä saa (tai mistä sitä koskaan tietää?) Tyrkyttäjiä sen ketjun myymälöistä löytyy. Jos sinne kuitenkin menet niin yritä tehdä kaupat mahdollisimman nopeasti eläkä ala epäröimään, on myyjille merkki heikkoudesta (=tuolle saa myytyä liittymän). Liittymää aletaan vasta sitten tyrkyttää kun käytetty puhelin on mediapuhelimen hallussa joten ei ne kauppaa voi perua (ja ei voi ostajakaan).
    Kokemuksen perustuvat niihin muutamiin kertoihin joita olen ko. paikassa asioinut,
     
  12. Simpleton

    Liittynyt:
    29/10/02
    Viestit:
    131
    Tykkäykset:
    0
    Re: Miten sinä muuttaisit puhelin/liittymä -myynti systeemiä

    Ruotsin tapainen kaupitteluhan ei onnistu meillä, koska laki ei salli subventointia. Ruotsissahan on ns. yhden kruunun puhelimia eli saat puhelimen yhdellä kruunulla, mutta sitoudut vastaavasti pitkään liittymäsopimukseen ja puhelin on operaattorilukittu. Täällä Suomessakin voisi olla "yhden euron" puhelimia samaan tapaan, mutta se vaatisi lainmuutoksen. Tiettävästi Ruotsissa tämä järjestely on vaikuttanut myönteisesti puhelinten myyntiin, mutta varjopuolena on sitoutuminen tiettyyn operaattoriin pitemmäksi aikaa.
     
  13. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Re: Miten sinä muuttaisit puhelin/liittymä -myynti systeemiä

    Niin onko se vaikuttanut kokonaisuuteen loppujen lopuksi myöteisesti.
    Varjopuolena tuossa on tosiaan sitoutuminen operattoriin ja jos haluaa vaihtaa laitetta kesken kauden on se vaikeampaa.
     
  14. Simpleton

    Liittynyt:
    29/10/02
    Viestit:
    131
    Tykkäykset:
    0
    Re: Miten sinä muuttaisit puhelin/liittymä -myynti systeemiä

    Ainakin Sony Ericsson on tiettävästi hyötynyt järjestelystä. Operaattorilukituksen purkaminen on mahdollista, mutta se maksaa "hieman" enemmän kuin yhden kruunun.
     
  15. mikkvi

    Liittynyt:
    26/6/02
    Viestit:
    318
    Tykkäykset:
    0
    Mitenkähän noi "isot" myymälät sitten tekee tulosta?
    Jos liittymä määrissä ei päästä välttämättä sen parempiin myyntilukuihin kuin pienemmissäkään. Ja kulurakenne on monesti huomattavasti raskaampi. mm. ison varaston pitäminen voi olla aika kallista.
     
  16. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Niin kuka on sanonut etteikö niillä menis liittymiä.
    Ja sillä raudallakin voi tehdä tulosta, jos ei hinnoittele pieleen.
    Ja usein suurilla myymälöillä on sellaista toimintaa mikä ei ehkä näy siinä myymälän tiskillä olevina asiakkaina.

    Ja onhan noita isojakin myymälöitä lopetettu.
     
  17. ajantawarat

    ajantawarat Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    1/1/03
    Viestit:
    6604
    Tykkäykset:
    291
    Puhelinmalli:
    Lumia , Elisa , Helsinki
    mielestäni ainoa oikea tapa olisi ettei liike saisi operaattorilta kuin pienen korvauksen ja puhelimet maksaisi ovh hinnan,josta tietenkin jokainen saisi alennusta vaikka pärstäkertoimen mukaan tai sitten ei, v******ttaa nuo kakarat pitkin kauppakeskuksen käytäviä ja julkisia tilaisuuksia jotka repivät rinnuksista "ota liittymä vanhallas ei tee mittään" "oot ihan dille jos et ota" jne,liittymämyynnissä pitäisi olla jokin toimintatapa kuten esim. PÄÄMIES tai MÄKITORPPA ketjun kaupoissa,tokihan noita nk. asiallisia on paljon muitakin,niihin ei kuulu esim. M kirjaimella alkava liikeketju. kerran seurasin tikkurilassa ko. ketjun kioskissa tilannetta kun noin 70 vuotias herra tuli ostamaan akkua omaan puhelimeensa,tämä tiskiääliö jankutti niin kauan että miehen pitää vaihtaa ensin puhelin (kaksitaajuiseksi) sitten ottaa vaikka kokeeksi DNA,tähän episodiin meni noin 1/2 tuntia ja ulospäästyään tämä vanha herra repi ne paperit ja kiroili systeemiä
     
  18. tuutinen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    449
    Tykkäykset:
    0
    Kuten täällä on jo monet kerrat todettu, niin puhelinkauppa ei kannata, varsinkaan jos liike sattuu olemaan paikalla, jossa on paljon kilpailua. Tämä pitäisi saada ensin kuriin ja sitten alkaa tekemään jotain tuolle tyrkyttämiselle. Tämä ala syö itseään hengiltä. Jos puhelimista saisi kunnon katteet ja liittymämynti olisi tukena siinä rinnalla, niin silloin voisivat kaikki kilpailla tasaveroisesti sillä palvelun tasolla ja tuossa mielessä 'huonot liikkeet' jäisivät varmasti asiallisempien jalkoihin. Mutta tätä ennen pitäisi tietenkin liittymien hinnoittelukin saada tasaisemmaksi eri operaattoreiden välillä. Kuulostaa siis mahdottomalta tehtävältä jo omiinkin korviin koko juttu.

    Onneksi edes kerran kahdessa viikossa myymälään eksyy asiakas (useimmiten nuori nainen) joka ostaa luurinsa palvelun takia, vaikka hinta ei halvin olisikaan. Pitää juuri ja juuri uskoa alaan yllä. :) Ja tietää tehneensä ilmeisesti edes jotain oikein, kun vanha mummo tulee vielä takaisin tuomaan mansikoita kiitokseksi kärsivällisyydestä.
     
  19. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    4932
    Tykkäykset:
    19
    Kyllähän myyjän velvollisuuksiin joka ketjussa kuuluukin kysyä joka asiakkaalta, mikä liittymä tällä on. Ja vastauksen saatuaan tarjota itse myymäänsä liittymää tai mikäli on jo "oman operaattorin" liittymä, tarkistaa onko liittymätyyppi ja lisäpalvelut ajantasalla.

    Tämän tarjoamisen voi sitten tietysti tehdä monella eri tavalla.. Sen voi tehdä oikein tai väärin. "Supermyyjä" Dna-kioskissa tai kauppakeskuksen käytävällä käy päälle kuin yleinen syyttäjä ja jankuttaa suu vaahdoten oman liittymänsä ihanuutta kuuntelematta asiakkaan vastausta. Tällä tyylillä asiakkaan voi saada, hänen väsyttyä jankutukseen, ottamaan liittymän, mutta erittäin suurella varmuudella asiakas ei tule enää koskaan takaisin.. Itselläni ja työkavereillani on tapana kysyä kaikilta asiakkailta, mikä liittymä heillä on. Jos se on toisen operaattorin liittymä, kerron hänelle meidän sen hetken tarjouksesta ja jatkuvista hyvistä eduista (Etuohjelma, S-bonus jne..). Jos asiakas kieltäytyy, kerron tarjouksen voimassaoloajan ja kehoitan harkitsemaan asiaa ja annan hinnaston ja esitteitä mukaan. Sitten jatkan kaupantekoa normaalisti, enkä painosta asiakasta sen enempää.. Vielä lopuksi kehotan harkitsemaan operaattorinvaihtoa ja muistutan tarjouksesta. Tällä konstilla asiakassuhteista tulee pysyvämpiä, kun asiakas ei kerro kaverille: "Ei sinne liikkeeseen kannata mennä, kun siellä on tosi painostava asioida, kun myyjä on täysi k***pää, eikä ymmärrä selvää suomea..".
     
  20. mikkvi

    Liittynyt:
    26/6/02
    Viestit:
    318
    Tykkäykset:
    0
    Joo. Näinhän sitä suurinpiirtein itsekkin myyntitilanteessa toimin.
    Ja jos asikas vaikuttaa kiireiseltä, jätän koko liittymä kysymyksen väliin.
    Helpoiten liittymä kauppoja pääsee sujuvasti hieromaan, jos voi jutella aluksi niitä näitä..
    Ja tietysti sekin että pystyy kuuntelemaan/ saa asikkaan kertomaan oman tilanteensa ja tarpeensa.

    Mutta kyllä liikkeessä nykyisten kuvioiden takia täytyy olla suht. aktiivinen liittymä myynti.
    Mutta epäystävällinen tyrkytys kääntyy varmasti itseään vastaan pitkässä juoksussa.
     

Jaa tämä viestiketju