1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Saunalahti Miten käy Saunalahden?

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja gogland, 3/11/05.

  1. gogland

    gogland Mr Vip

    Liittynyt:
    16/1/05
    Viestit:
    5571
    Tykkäykset:
    2105
    Puhelinmalli:
    iphone 5S
    Mietityttää tuo Saunalahden ja Elisan sulautuminen. Mitkä liittymät poistuu käytöstä, mitkä jäävät. Luulisi että Saunalahden Lanka on ensimmäinen, joka lopetetaan. Ja mitä Elisan liittymiä mahd. lakkaa. Kuinka paljon työntekijöitä pistetään pihalle

    Ja mitä hyvää fuusiosta seuraa asiakkaille? Tulevatko esim. soitonsiirrot ilmaisiksi.
     
  2. aimo Vieras

    Miksi ihmeessä?

    Ei kai mikään Saunalahden liittymätyyppi sellaisenaan korvaa mitään Elisan liittymätyyppiä. Kolumbus on tietysti eri asia.

    Veikkaisin että suhteessa yhtä paljon kuin mitä Sonera ja DNA:kin aikovat pistää.

    Luulisi että tulisi. Lisäksi Saunalahdella voi jo nyt liittää sisärenkaaseen Elisan ja Kolumbuksen liittymiä.
     
  3. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Viitsi sitten enää paljoakaan ennustella ... mutta yksi asia kannattaa aina pitää mielessä näissä jutuissa:
    Koko homma on lähinnä tuoton lisäämiseksi, ei suinkaan asiakkaitten palvelun parantamiseksi. Se tapahtuu, mikä tuottaa eniten rahaa yhtiöön sijoittaneille, muulla sitten ei ole isomminkaan väliä.
    Ja tässäö nimenomaisessa tapauksessa, se mikä antaa lyhyimällä mahdollisella aikajänteellä suurimman tuoton ... oli se sitten yhtiön, tai sen osien, edelleenmyynti ... tai mitä muuta tahansa. Islantilainen ystävämme ei suinkaan jää makuuttamaan sijoituksiaan lähes pankkikorolla Suomeen .....
     
  4. nujumi

    nujumi

    Liittynyt:
    24/11/04
    Viestit:
    827
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 820, E71, 9300
    Vai, että miten käy Saunalahden. Oma näkemykseni on, että se jatkaa toimintaansa niinkuin ennenkin ja tämä on myös Saunalahtelaisten näkemys asiasta. Mutta ei siinä kyllä taida Saunalahtelaisten sanomiset paljoa painaa, jos Elisa päättää yhdistää sen kokonaan itseensä.
     
  5. Omenanraato

    Omenanraato Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    11/12/02
    Viestit:
    19845
    Tykkäykset:
    788
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    uskon kyl et kolumbus katoaisi nimenä ja muuttuis saunalahdeksi..sauniksel kuitenki sen vert kova "maine" tällähetkellä jo
     
  6. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Miten niin jos? Eikö Mattila sanonut selvästi Elisan hankkivan 100% Saunalahden osakkeista 2006 loppuun mennessä? Sen jälkeen alkaa synergiaetujen ulosmittaus ... esimerkkeinä vaikkapa Mäkitorppa, TPO ja mitä niitä nyt onkaan ... kertokaapa minulle edes yksi yhtiö joka Elisan omistuksessa on pysynyt itsenäisenä, tai jatkanut omana itsenään ... Hommahan menee niin, että mikä tahansa konserni pyrkii mahdollisimman suureen kustannustehokkuuteen, ja itsensä kanssa kilpailu ei ole kustannustehokasta. Kolme brandia tietää kolmea erillistä toimintayksikköä ... kolmet erilaiset mainokset, kolmea erillistä ASPAa, kolmea erilistä johtoa, jne.... ei kovinkaan kustannustehokasta. Lisäksi ainakin tällä hetkellä Saunis kyntää niin syvällä, että olivat valmiit jo osakeannilla kuittaamaan sen 11megaekeä jonka TSF:n verkon irtisanominen maksoi ... omavaraisuus jotain 16%, itsenäisenä suoritustilan partaalla ... ja kaikki uskovat Elisan rahoittavan tuollaista toimintaa kun omakin tulos on laskusuunnassa ja henkilöstön irtisanomisista puhutaan avoimesti.....
    no, autuaita ovat uskovaiset.....
     
  7. Masteri Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    2/8/03
    Viestit:
    4574
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iphone4 16GB Black
    Itse veikkaisin myös Mäksän arviota. Vaikea kuitenkin sanoa.
     
  8. juppelis Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    5/9/02
    Viestit:
    5461
    Tykkäykset:
    9
    Huomennahan Elisan osakevaihtotarjous päättyy jälleen kerran. Vieläköhän sitä jatketaan vai oliko se nyt siinä, kun viranomaisetkin ovat antaneet siunauksen tuolle liitolle.
     
  9. greggman

    Liittynyt:
    9/6/05
    Viestit:
    147
    Tykkäykset:
    0
    Minkä takia kolmen brandin pitäisi tarkoittaa kolmea erillistä johtoa? Toki tuotteilla voi olla omat johtajansa, mutta ei sinne nyt toisen tai kolmannen tuoteryhmän takia tarvitse koko johtoa kaksin- tai kolminkertaistaa, varsinkin kun kaikki ovat saman alan tuotteita. Näinhän tilanne on varmaan kaikissa suurissa yrityksissä, eli ison johtajan alla on jonkin sortin asiakkuus- tai tuotejohtajat.

    Kolmen aspan välttämättömyys on vielä absurdimpi ajatus. Miksi ihmeessä kolmen eri brandin alla toimivilla liittymätuotteilla pitäisi olla omat asiakaspalvelunsa? Käsittääkseni nytkin tilanne on Elisan ja Kolumbuksen osalta niin, että aspassa on olemassa perusporukka, jonka lisäksi asiakaspalveluhenkilöstöä voidaan lisätä ja määritellä tarpeen mukaan melkeinpä lennosta ottamaan vastaan Elisa- tai Kolumbus-tuoteperheen asiakaspalvelupuheluita ja ylivuotopuhelutkin voidaan ohjata vaikka ristiin tai muualle. Liittymille tehtävät toimenpiteetkin hoituvat mitä ilmeisemmin samoilla työkaluilla. Tietysti aspoihin voi olla eri numerot, mutta eihän se tarkoita erillisiä pisteitä, koska vastaamassa olevat ihmiset voivat istua vaikka vierekkäin. Eiköhän noilla vaihderatkaisut ole kuitenkin semmosia, että näkevät mihin numeroon asiakas on soittanut ja osaavat vastata oikealla nimellä... :)

    En nyt siis ota kantaa siihen olisiko viisasta jatkaa kahdella rinnakkaisella halpisbrandilla, vaan lähinnä ihmettelin tuota ajatusta, että kolme brandia jotenkin automaagisesti johtavat kolminkertaistettuun organisaatioon.
     
  10. merzy77

    Liittynyt:
    24/6/02
    Viestit:
    824
    Tykkäykset:
    2
    Minä odottaisin, että Elisa ottaisi käyttöön Saunalahden palveluita, joits Elisalla ei ole vielä tällä hetkellä itsellän tarjolla.
     
  11. Nuutti

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    283
    Tykkäykset:
    0
    Eiköhän organisaatioita ole hetken päästä yksi, mutta brandeja edelleen 3. Järkevää voisi olla pikkuhiljaa vähentää toisen halpabrandin mainostamista, mutta antaa sen kuitenkin elää toistaiseksi rinnalla minimoiduilla kuluilla. Jossain vaiheessa voi sitten olla järkevää ensin vähintäänkin lopettaa toisen brandin uusmyynti ja mikäli asiakasmäärä tämän jälkeen vähentyy riittävästi, niin muuttaa loputkin liittymät toisen brandin alle. Tätä muutosta ei kannata kuitenkaan tehdä, jos liittymiä on todella paljon, sillä asiakkaista aina joku määrä häviää tällaisen prosessin aikana kilpailijoiden leiriin.
     
  12. Ged

    Liittynyt:
    2/11/02
    Viestit:
    138
    Tykkäykset:
    0
    "mikä tahansa konserni" pyrkii ensisijaisesti mahdollisimman suureen voittoon, ei kustannustehokkuuteen, tai ainakin pitäisi pyrkiä.

    Lisäksi esimerkiksi Toyotan ei ole mitään järkeä yhdistää Toyota- ja Lexus-brändejään. Toisekseen kolme tai kaksi brändiä voi ihan hyvin tarkoittaa vain yhtä aspaa, kuten on esim. TSF/Tele finland-tapauksessa.
     
  13. Mokamies

    Liittynyt:
    30/12/03
    Viestit:
    973
    Tykkäykset:
    0
    Soneralla ja Tele Finlandilla on erilliset asiakaspalvelunsa.
     
  14. Ged

    Liittynyt:
    2/11/02
    Viestit:
    138
    Tykkäykset:
    0
    OK, mun moka. Jostain luin että koko Tele Finlandilla on 8 työntekijää yhteensä ja oletin että tohon määrään ei _voi_ mahtua ASPAan mutta näköjään mahtuu.
     
  15. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Mahdollisimman suuri kustannustehokkuus = mahdollisimman suuri voitto. Nykyisin (kvartaalitalous) lähes ainoa keino nostaa voittoa on pienentää kustannuksia (etenkin telealalla) . HYvänä esimerkkinä ovat juuri teleuhtiöt, kustannuksia karsitaan miltei karsimalla välttämättömiäkin henkilöstöresusseja pihalle.... näin on myöskin kertonut Elisa konserni tekevänsä. Ja Plehteä siteeratakseni: Saunalahti säilyy itsenäisenä = Saunalahdella on oma jonto jne.... merkitsee tuostakin synergiaedusta luopumista jos näin tapahtuu......

    Lisäys: Mahdollisimman suuri kustannustehokkuus merkitsee mahdollisimman pienillä kustannuksilla tuotteen (tms) tuottamista. Kuten tuossa edellä jo sanoin, niin telealalla tällä hetkellä oikeastaan ainoa keino tuottaa voittoa .... hintoja kun on näet ainakin toistaiseksi paha mennä nostamaan.... hintojen/kilpailun vaikutus näkyy jokaisen teleoperaattorin q3 tuloksissa. Ja jokainen on juuri tuon kilpailun/asiakashankinnnan kalleuden perään itkenyt. Eli se siitä itsensä kansa kilpailusta ... se osa kilpailustahan on helpoimmin karsittavissa.
     
  16. Ged

    Liittynyt:
    2/11/02
    Viestit:
    138
    Tykkäykset:
    0
    No tämähän ei tietenkään pidä paikkaansa. Ainakaan yhtään pidemmällä aikavälillä, muutenhan koko tuotekehitystoiminta ajettaisiin alas kaikista firmoista.


    Elikkä sinun "vinkkisi" Soneralle olisi toisen brandin eli Telen sulauttaminen Soneraan ja soneran liittymien hintojen laskeminen telen tasolle. Ja tämä nostaisi soneran voittoa..?
     
  17. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Käytin sanaa "mahdollisimman"...ja tasan varmasti tuotekehitys on oikeastaan kaikilla teleoperaattoreilla ajettu niin alas kuin mahdollista, nähtävästi parilla suurimmalla lähes olemattomiin. Käytännössä niiden tuotekehitystä taitaa nykyään tehdä vain markkinointi.....
     
  18. Ged

    Liittynyt:
    2/11/02
    Viestit:
    138
    Tykkäykset:
    0
    No eikös tuotekehityksen pidäkin olla "niin alhaalla" kuin mahdollista tai "niin ylhäällä" kuin mahdollista eli siinä kohdassa missä sen katsotaan kaikki ympäristötekijät huomioiden olevan viisasta olla? Jos kilpailu on mennyt överiksi niin sitten pitää karsia.

    Toisekseen siis selvyyden vuoksi kysyn että oletko sitä mieltä että Soneran olisi taloudellisesta kannattavaa lakkauttaa toinen brändinsä ja harmonisoida hinnat?
     
  19. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Pitkässä juoksussa varmaan noin olisikin ... pelkään kuitenkin opraattorien valitsevan jossain välissä mielestään sen helpomman tavan ... eli alkavan karsia ensin "ilmaispalveluja" ja sitten niitä vähimmin tuottavia.... ja sitä menoa koko halpabrändin halvimpaa päätä... ongelmanahan on ainoastaa se, että asiakkaitten on liian helppo vaihtaa toimittajaa (operaattoria). Toisaalta liikkuvia asiakkaitahan pyritään sitomaan pitkäaikaisilla sopimuksilla (Sonera) jollainen (12kk) on ymmärtääkseni tulossa Elisallekin Sauniksen kautta. Jatkossa kytkykauppakin sitoo asiakkaita.....
     
  20. aimo Vieras

    No nyt ymmärrän miksi Tele Finlandin asiakaspalvelusta valitetaan ;)

    Elisalla on jo Etuilta.
     

Jaa tämä viestiketju