1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Miten käy kytky-puhelimen takuulle kun se myydään?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Kames, 9/1/09.

1. Kames

Kames

Tykkäykset:
    0
    Eli olen laittamassa myyntiin HTC Touch Diamondin.

Puhelin on Saunalahden kytky ja ollut vaimollani käytössä vain n. 6kk. Miten tuolle takuulle siis käy jos/ kun laite vaihtaa omistajaa? Jos uusi omistaja joutuu viemään puhelimen huoltoon ja takuutodistuksessa lukee vielä edellisen omistajan nimi, niin mites silloin?

2. Noma

Noma Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    25
    Puhelinmalli:
    Nexus 5
    Takuu on laite-, ei omistajakohtainen.

3. Qwertyi

Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

Tykkäykset:
    4688
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Takuukuitissa voi lukea vaikka Paavo Pesusieni. Pääasia että kuitti löytyy.

4. Kames

Kames

Tykkäykset:
    0
    Jep!

5. eralumi Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    30
    Ainut muutos on sitten ongelmatapauksissa. Eli jos myyt luurin, oli se sitten kytkyllinen tai kytkytön, niin myyjäliikkeen vastuu loppuu siihen.

Jos ostat kaupasta x puhelimen ja saat nimettömän kuitin, niin hankalahan myyjän on todistaa, että et ole alkuperäinen ostaja.

Kytkyluureissa myyjä, eli operaattori, näkee suoraan kenelle henkilölle luuri on "myyty", ja on velvollinen takuuasiat hoitamaan hänen kanssaan. Uusi omistaja ei taas ole missään sopimussuhteessa operaattoriin eikä näinollen operaattorin tarvitse tehdä mitään takuuasioihin liittyvää.

Itselläni kävi niin, että olin ostanut kytkyluurin käytettynä ja siihen tuli vika jota huolto ei saanut korjattua. Vaadin myyjältä uutta puhelinta ja saunalahti kieltäytyi kaikesta vastuusta. Ja niillä oli siihen oikeus. Itse piti asia sitten hoitaa maahantuojan kanssa.

6. Noma

Noma Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    25
    Puhelinmalli:
    Nexus 5
    Kyllä käsittääkseni operaattorin takuuvastuu jatkuu edelleen, vaikka omistaja onkin vaihtunut. Aamulehdessä oli taannoin kysymys Gigantin laajennetusta takuusta, että jatkuuko se, jos tuotteen myy takuuaikana uudelle omistajalle. Gigantista oli sanottu tälle henkilölle, että takuu raukeaa, kun kuitissa nimetty henkilö ei enää omista tuotetta. Kuluttajaneuvoja oli kuitenkin sitä mieltä, että takuut ja lisäturvat yms. ostetaan aina tuotteelle, ei henkilölle.

7. eralumi Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    30
    En laajennetusta takuusta tiedä, mutta itse kuluttajaneuvojan kanssa keskustelin ja asia todellakin oli, että ei myyjällä ollut enää mitään vastuuta/velvollisuuksia takuuasioista kun laite on myyty käytettynä eteenpäin. Sama kanta oli myös täällä porukalla kun asiasta kirjoittelin.
    Kävihän tuo mun juttu myös kuluttajariitalautakunnassakin eikä sieltäkään tuota nimenomaista asiaa kommentoitu mitenkään.
    Nuo paikalliset kuluttajaneuvojat voivat puhua itse mitä sattuu, niihin ei kannata luottaa. Luulen, että nuo lisämaksulliset takuut on eri asia kuin normaalit valmistajan myöntämät takuut.

8. kimmo Vieras

Siis sitä mieltä, että laitteen takuu loppuu ensimmäiseen ostajaan?

9. MGM

MGM Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    3141
    Puhelinmalli:
    OnePlus 3
    Ei varmaan sitä tarkoittanut, vaan, että myyjän vastuu loppuu siihen. Sen jälkeen varmaan suoraan valmistajan kanssa hoidetaan takuuasiat, mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan. Kaiketi nyt luulisi huollon kautta kuitenkin hoituvan lähes kaikki asiat, paitsi puhelimen vaihto ei varmaan ihan niin yksinkertaisesti.

10. eralumi Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    30
    Ei, vaan huolto pelaa kuten ennenkin ilman myyjän avustusta. Itsekin uskoin, että olisin voinut takuuasiat yms. hoitaa alkuperäisen myyjäliikkeen kanssa. Mutta ei, tuo ajatus tyrmättiin täysin kun sen täällä aikoinaan esitin ja samaa sanoi myös kuluttajaneuvoja.

11. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Olisko mahdollisesti siitä kyse että Saunalahti ei ilmeisesti ollut mitään takuuta ko. tuotteelle myöntänyt.

12. eralumi Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    30
    Ei kukaan myyjäliike, esim. elisashopit, mustapörssi tms. myönnä takuuta matkapuhelimiin vaan ne on aina valmistajan myöntämiä takuita, ainakin yleensä.
    Saunalahti on ihan samalla tavalla vastuussa myymistään tuotteista kuin muutkin liikkeet, vaikka luurit ovatkin kytkyjä.
    Tässä mun tapauksessa siis en voinut vaatia saunalahtea korvaamaan tai hyvittämään mulle uutta puhelinta rikkinäisen tilalle mitä ei saatu kuntoon.
    Normaalitsihan rikkinäisen puhelimen kohdalla on käytäntö, että huolto korjaa, jos ei saada korjattua, niin myyjältä vaaditaan korvaus/hyvitys tms. Itse en voinut tuota vaatimusta tehdä saunalahdelle vaan suoraan maahantuojalle, tässä tapauksessa brightpoint Finlandille.

13. kimmo Vieras

Saattaa olla..itse kuitenkin sitä mieltä, että näistä "säätämisistä" pitäisi päästä pikkuhiljaa eroon.
    Takuuasioissa lienee kolme mahdollisuutta, myyjä, maahantuoja, valmistaja. Ymmärtääkseni ensisijaisena pitäisi olla myyjä, jonka kanssa asioista "riidellään".
    Itselläni sellainen käsitys, että myyjän takuu ei lopu jos laite myydään toiselle..eri asia toki, jos käyttötarkoitus muuttuu vaikkapa kotikäytöstä ammattimaiseksi.
    Itselleni on tarjottu jonkun kerran mahdollisuutta jutella valmistajan kanssa takuuasioissa..valmistaja jossain koreanniemellä, myyjä kotimaassa. En ole suostunut, vaan toistaiseksi on auttanut riittävät linkitykset kulutusvirkailijan sivuille ja periksiantamattomuus.
    PS mp-operaattorit ovat yleensä oma "ryhmänsä", joilla ei mielestään ole mitään vastuuta mistään..myydä toki saa ja voitot kerätä, mutta ongelmien sattuessa viitataan kolmanteen osapuoleen.

14. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Ongelma on siinä että myyjät nykyään harvemmin takuuta myöntävät. ja taasen kuluttajakaupassa "kovennettu" vastuu on "vain" 6kk, jonka jälkeen kuluttajan osoitettava virhe (jos siis ei takuuseen vetoa).
    Esim Verkkokauppa taitaa myöntää vain vuodentakuuta, vaikka valmistajalla pidempi, tosin en varma myöntävätkö edes tuota.
    Totta,mutta huomioitava myös jos ostettu työkäyttöön niin kuluttaja suoja jutuja ei ole olutkaan, tosin se ei myönnettyyn takuuseen vaikuta.

Matkapuhelimien osalta takuuasiat ja tuotevirhevastuu asiat hoitaa yleensä kohtuudella maahantuoja/valmistaja, mutta valitettavasti tuo ei päde aivan kaikkiin.

15. kimmo Vieras

Jepjep..jos ihan oikeesti asiaa pohditaan, niin toki pitää miettiä kenen takuuseen vetoaa, jos vaikkapa viallinen luuri.
    Tästä asiasta juteltu noin sata kertaa aiemminkin, eikä tämä tällä foorumilla muuksi muutu. Kulutusvirkailijan sivuilla melko selkeät ohjeet, nyt vaan pitäisi saada myyjäliikkeet/operaattorit/muut asianosaiset ne ymmärtämään.
    Pari copypastea ko instanssin sivuilta;

"Myyjäliike on vastuussa takuusta, jollei liike ole siitä erikseen ennen kaupantekoa irtisanoutunut".
    "Myyjällä ensisijainen vastuu virheestä"
    "Myyjäliike ei voi automaattisesti käännyttää kuluttajaa asioimaan maahantuojan tai valmistajan kanssa. Myyjän on hoidettava korjaustoimet takuunantajan kanssa".
    "Takuu annetaan tuotteelle ja se pysyy voimassa, vaikka tuote vaihtaisi omistajaa. Takuuta ei siis voi rajoittaa tavaran ensimmäiseen omistajaan".

Olen itse edelleenkin sitä mieltä, että antakoon myyjäliike takuuta, tahi ei, niin sen kanssa kuitenkin ensisijaisesti reklamoidaan, jos laitteessa vikaa.
    Toki mahdollista, että (vain esimerkki) SLn myymän luurin ostaja toimittaa elisashopittiin ja sitä kautta huoltoon, mutta ei kuitenkaan niin, että asiakkaan velvollisuus olisi alkaa kirjeenvaihto jonkun aasialaisen valmistajan kanssa saadakseen rma-numeron ja lähettääkseen tavaran toisella puolelle maapalloa omalla kustannuksellaan.
    Myöntäköön kuka lustaa..viallisen tavaran kohdalla otan kuitenkin ensisijaisesti yhteyttä myyjään..myyjä sopikoon asiasta tavarantoimittajansa kanssa.
    Jos sonera myy itselleni viallisen iphonen kytkynä, niin otan yhteyttä soneraan, en appleen.
    Muistin virkistykseksi vielä kerran;
    Myyjällä ensisijainen vastuu virheestä

16. MGM

MGM Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    3141
    Puhelinmalli:
    OnePlus 3
    Tämäkään lainaus ei kerro suoraan, että myyjällä on velvollisuus hoitaa takuuasia, jos omistus on siirtynyt toiselle. Kerrotaan vain, että takuu on edelleen voimassa, kuten totesin.

17. eralumi Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    30
    Totta. Omassakin puhelimessa silloin oli kyllä takuu jäljellä. Mutta myyjäliikkeellä ei ollut mitään velvollisuuksia takuuasioita hoitaa...

18. Noma

Noma Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    25
    Puhelinmalli:
    Nexus 5
    Verkkokaupan kuiteissa ainakin lukee takuu-kohdassa parhaimmillaan jopa 60kk (tämä siis minun Mirain taulu-tv:ni kanssa), ja kun se lukee Verkkokaupan itsensä kuitissa, niin kyllä itse ainakin käsitän sen niin, että tämän viiden vuoden aikana takuuasiat hoidetaan nimenomaan Verkkikseen suoraa.

19. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Verkkokaupalla on myös omaa tuontia (ja jopa omia merkkejä) mutta siitä riippumatta.
    Jos Verkkokauppa.com (sitä tarkoitin) myöntää takuun, esim mainitsemasi 60kk, niin se on verkkokauppa.com:in ongelma.
    Olen kuitenkin sitä mieltä että joidenkin tuotteiden kohdalla he toimivat toisin, eli myöntävät valmistajaa lyhyempää takuuta (saatan toki olla väärässä).

Moni liike kuitenkaan ei sitä takuuta myönnä ja kuitissa erikseen mainitsevat mahdollisesta valmistajan takuusta, tuoden esille ettei se takuu tosiaan ole myyjän.
    6kk on se kovennettu vastuuaika ja toki senkin jälkeen kannattaa myyjältä kysyä miten toimia. jotka saattavat ohjeistaa takuunmyöntäjän juttusille (esim. maahnatuojan huoltoon), siinä ei kai mitään ihmeelistä.

Mutta ketjun pointti taisi nimenomaan olla se miten TAKUUN käy.

Ketjun aloittajan kysymys sisälsi tämän osalta kaksi ongelmallista sanaa HTC ja Saunalahti. ensimmäisen osalta on niin monenlaista käytäntöä ja jälkimmäisen osalta muuten vain hmm... virhesitä vastaaminen ei ehkä ylistettävää.

20. Kailio

Kailio

Tykkäykset:
    0
    Elikkä siis jos ostan kytkypuhelimen käytettynä jossa on vielä takuuta, niin mun pitää heivata se suoraa vaikka samsungin maahantuojalle ?
    Vai voinko viedä sen kauppaan mistä puhelin alunperin on ostettu ?

Jaa tämä viestiketju