1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Mitä tehdä SonyEricssonin ja toimimattoman puhelimen kanssa

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja psxgamer, 7/2/08.

1. psxgamer

Tykkäykset:
    16
    Ostin Saunalahdelta kytkynä SonyEricssonin Z610i -mallisen puhelimen tuossa lokakuussa. Jossain vaiheessa huomasin, että tekstiviestit saapuvat minulle milloin sattuu ja kaverit eivät saa aina soitettua minulle vaan saavat tylyn "puhelimeen ei juuri nyt saada yhteyttä" viestin. Sitten huomasin, että tätä esiintyy lähes varmasti aina aamuisin, sillä laittaessani viestin tai soittaessani jonnekkin saatoin saada samalla sekunnilla itsekkin monta viestiä puhelimeeni. Teoriani on siis, että puhelimen ollessa pitkään käyttämättä se menettää yhteydensä verkkoon ja saa sen takaisin kun otan itse yhteyden verkkoon. Palkit ovat täynnä aina.

Puhelin kävi kahdesti huollossa ja toisella kerralla mukana tuli SonyEricssonin puhelinnumero. Ongelmat jatkuivat, soitin numeroon ja sieltä luvattiin uusi puhelin. Laitoin puhelimen huoltoon ja viime maantaina (4.2.08) sain IMEI-koodinkin perusteella uuden puhelimen.

Jossa on täysin sama ongelma!!!

Eli nyt alkaa ratkeamaan pää enkä tiedä enää mitä tehdä. Tilasin MMS/WAP ja muut asetukset eilen Elisan sivuilta ja mietinkin voisivatko ne aiheuttaa tällaista? Puhelimen asetuksista on valittu vain GSM verkko, ei 3G:tä sekä halutuksi palveuksi "vain piirikytkin" ei "paketti ja piirikytkin", eli vissiin tiedonsiirrot ovat poissa päältä. En usko, että Elisankaan asetukset voivat kusta noin pahasti, sillä joskus mielestäni en niitä laittanut huollon jälkeen (puhelin on aina nollattu) ja ongelma esiintyi silti.

Mitä helvettiä tässä on enää tehtävissä? Soitanko SonyEricssonin numeroon taas vai kuluttaja-asiamiehelle! Heitänkö tylysty puhelimen roskiin ja puhun paskaa SE:n puhelimista loppuikäni?!

Alkuperäinen, jo 22.10.2007 tekemäni ketju aiheesta.

2. hiphei Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinnumerot, kuluttaja-asiamies eivätkä foormukirjoitukset puhelinta korjaa. Jos huolto ei saa sitä toimivaksi, niin voit hakea esittää esim. kaupan purkua, hyvitystä tai tuotteen vaihtamista toisenmalliseen.

3. kimmo Vieras

Ja kun olet kerta käyttänyt luuriasi jo kaksi kertaa huollossa ja saanut kerran uuden puhelimen, niin seuraava peliliike mielestäni olisi kokeilla jonkun toisen operaattorin korttia. Näin ainakin itse tekisin, ennen kuin haukkuisin koko sonyerkin tuotannon.
    Jos/kun tällä hetkellä luuri elisa-verkossa, niin ehkäpä denan prepaid, tahi televinlantialta vastaava.
    Jos vielä senkin jälkeen vastaavaa tapahtuu, niin sitten yhteys sonierkkiin ja nyrkkiä pöytään takoen vaatimaan kaupan purkua, (itse toki vaatisin sitä myyjältä, mutta se on toinen juttu).

4. psxgamer

Tykkäykset:
    16
    Kaipa se olisi niin tehtävä. Meinasin jo samantien soittaa, mutta vähän mietin, että ottavatko enää tosissaan koko hommaa.

Olin joskus Elisaankin yhteydessä tästä asiasta. En kuitenkaan usko, että kyseessä on Elisan vika, sillä edelliset puhelimeni (SonyEricsson T610, Nokia 6267, ja huollon aikana saatu Elisan Vodafone-puhelin) eivät KERTAAKAAN kärsineet tästä ongelmasta. Ja samalla SIM-kortilla siis... Tästä syystä pidän operaattoria aika varmuudella tähän syyttömänä enkä kehtaa muulla kortilla edes kokeilla, toinen SIM-kortti mikä minulla on on Saunalahden.

Kaupan purkua tai kokonaan uutta vastaavaa mallia saatan vaatia nyt sitten tilalle, mutta en järin usko aspan tähän suostuvan. Jos soitan Saunalahdelle kaupan purkua vaatimaan niin varmasti ohjaavat sain soittamaan SE:lle tai viemään puhelimen huoltoon...

5. kimmo Vieras

Uskolla tässä kohtaa melko vähän tekemistä..itse ainakin haluaisin varmistua että ei ole vikaa simkortissa/operaattorin verkossa ja helposti se tapahtuu tuolla aiemmin mainitsemallani tavalla. Jos luuri käyttäytyy toisillakin simeillä samalla tavalla, niin sitten tiedät kohtuuvarmaksi että vika luurissa.
    PS itselläni on saunalahden liittymällä N70, puhelu voi mennä poikki kesken juttelun ilman että akku olisi loppu, tahi kentät häviäisivät kokonaan.
    Ei tätä joka kerta tapahdu, eikä ehkä edes joka kymmenes, aina silloin tällöin kuitenkin.
    On kuitenkin myös soneraverkossa oleva liittymä, jolla tuota yllämainittua ei ole ikinä tapahtunut. Itse päättelen viaksi elisaverkon ja kotini katveen sen suhteen. Korjaus tullenee sitten 3G-verkon myötä, joka tapahtunee vuonna 2075 kun kaupungeissa aletaan jo rakentaa 258G-verkkoa.

6. Legge

Legge

Tykkäykset:
    0
    Ei tässä syyllisiä tarvitse etsiä, mutta minusta vikana on melko varmasti jonkinmoinen operaattori-SIM-puhelin yhteensopimattomuus. Jos sinulla kerran on toinen SIM-kortti, niin miksi et kokeilisi. Onko luurissa muuten uusin softa?

Jos ei edelleenkään toimi, eikä myyjä suostu ongelmaa hoitamaan, voit ottaa yhteyttä kuluttajaviranomaiseen. Kun tuote ei toimi, eikä myyjä ole ongelmaa pystynyt korjaamaan, niin homman pitäisi olla pihvi.

7. psxgamer

Tykkäykset:
    16
    En oikeasti usko, että vika on operaattorissa tai SIM-kortissa kun nuo kolme puhelinta ovat toimineet täydellisesti aikaisemmin. Soitin asiasta Elisalle ja eivät osanneet sielläkään oikein mitään sanoa, mutta SIM-kortin uusiminen olisi mahdollista, tosin se maksaa ~8€ joten sama vaihtaa koko liittymä samalla.

Kokeilen nyt sitten tuolla Saunalahden kortilla tätä samaa, käskin kaverin soittaa huomen aamulla taas tätä testatakseni ja varmuuden saamiseksi.

Elisan aspassa kysyivät vielä puhelintakin, varmaan jotain listää epäsopivista puhelimistä kävivät läpi. En kyllä oikein jaksaisi uskoa epäsopivuuteen kun näitä puhelimia monilla muillakin on. Näkee sitten huomenna miten Saunalahden kortti toimii.
    Ja uusin softa on kyllä.

Nyt tarkoitat siis nimenomaan Saunalahtea, kun heidän kytkypuhelimestaan on kyse? Veikkaan, että sieltä sysätään homma SonyEricssonin puolelle ja en usko, että sielläkään ovat eri mallia minulle heti lähettämässä. Tosin soitan toki molempiin ja yritän heille jotain jäkättää. :)

8. Spaceman

Tykkäykset:
    0
    Kannattaa tosiaan kokeilla toisen operaattorin kortilla, mieluiten vieläpä jollain mikä ei käytä Elisan verkkoa. Muistan tuossa jokunen vuosi sitten kun oli Samsungin E530 malli, jossa äänenlaatu oli todella huono, mutta tätä esiintyi vain tietyillä alueilla ja tietyllä operaattorilla jossainpäin keskisuomea, joten kaikki on mahdollista.

9. psxgamer

Tykkäykset:
    16
    No nyt kokeilin sitten aamulla Saunalahden kortilla samalla tavalla ja kaveri pääsi heti läpi. Pitää kokeilla vielä huomenna sauniksen kortilla ja sunnuntaina Kolumbuksen kortilla, mutta jos Saunalahdella kokoajan toimii niin kai se on sitten Kolumbuksen SIM-kortti paskana...

Onko tuo siis teknisesti ottaen mahdollista? Verkko on toki molemmilla sama, mutta voiko SIM-kortti olla jotenkin vaurioitunut, että se menettää välillä yhteyden tai jotain?
    EDIT: Ja voi tämä olla sattumaakin, ei Kolumbuksenkaan kortti aina ollut toimimaton aamuisin, vaan joskus. Ja yhä Kolumbuksen SIM-korttihan toimi kaikissa edellisissä puhelimissa täydellisesti.

Jaa tämä viestiketju