1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Mitä hittoa!? - ihan pihalla

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja aos06, 23/10/06.

1. aos06

Tykkäykset:
    0
    Olen nyt uutta kännykkää hankkimassa - nykyinen kun on ollut käytössä jo lähemmäs 5 vuotta, luotettava Nokialainen.
    Nyt sitten huomasin että kännykät ovat muuttuneet valtavasti tuosta ajasta - olen ihan pihalla noiden softien ja kytkypuhelimien kanssa!

Ensinnäkin, tällä foorumilla oli keskustelua Motorolan V3 -puhelimesta. Kirjoittaja puhui kuitenkin koko ajan Vodafonen V3 -puhelimesta. Miksi? Eikös tuo Vodafone ole operaattori eikä valmistaja ?? Siis luokitellaanko puhelimet nykyään operaattorin eikä valmistajan mukaan? Minun Nokia on aina ollut Nokia eikä mikään Elisan tai Soneran puhelin.
    Toiseksi mitä Vodafone edes Suomessa tekee? En ole koskaan muuten törmännyt...

Sitten tuosta softasta, eli toimiiko puhelimet nykyään niin että netistä ladataan softa tai päivitys? Ja kielipaketit? Hitto, vanha Nokia toimi sellaisenaan kun otti ulos paketista ja laittoi lataukseen!

Mitenkäs sitten jos ulkomailta ostaa puhelimen, mitä ihmeen operaattorilukituksia ja maakohtaisrajoituksia on olemassa? Eikö se puhelin ole sama vaikka Saksassa kuin Suomessa? Sama hardware siis??
    Jos osta puhelimen ulkomailta, enkö voi laittaa sinne vanhaa Elisan sim-korttia ja se toimii kuin vanha kännykkä?

Olkaa ystävällisiä ja selventäkää vähän yo. kohtia.

2. kimmo Vieras

Itse lähtisin kuitenkin siitä, että koittaisin ensin selvittää itselleni mitä uudelta luurilta haluan.
    Puhelin on puhelin, paitsi jos kytkyluurin ostat, niin sitten se voi olla esim. "sonerapuhelin", eli et muuta simmiä sinne voi tunkea.
    Osoitteessa http://www.puhelinvertailu.com/ voit tehdä näppärästi erilaisia hakutoimintoja ja katsoa mitä ominaisuuksia missäkin luurissa on.
    Ensin katsot lompakkoosi ja päätät mitä luuri saa maksaa, sen jälkeen sitten alat ihmetellä ominaisuuksia.

3. aos06

Tykkäykset:
    0
    En välttämättä halua mitään uudelta puhelimelta - yritän tässä vain selvittää yleisesti matkapuhelinten nykyominaisuuksia itselleni.

Jos joku ystävällinen vastaisi yo. kohtiin yksi kerrallaan selvästi, olisin todella kiitollinen.

4. Kreivi S

Kreivi S Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    60
    Unohda se Vodafone alkuunsa.

Nokian uusimmat mallit voi päivittää verkon kautta, mutta tuon toimivuus on vielä hieman auki. Päivittäminen onnistuu myös jälleenmyyjien kautta. Jos ostat puhelimen Suomesta sinun ei tarvitse murehtia kielipaketeista tai maakohtaisista lukoista. Kauppaan vaan, niissä tulee usein ohjekirjat mukana.

Kimmon antama linkki on hyvä apu uuden luurin valinnassa.

5. Eki79

Eki79 Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    84
    Puhelinmalli:
    Galaxy S6 (SM-G920F)
    Vodafone V3:lla tarkoitetaan Motorolan V3-puhelinta, johon Vodafone on ympännyt oman softaversionsa ja merkit puhelimen kuoreen. Käytännössä sitä on siis käytettävä Vodafonen-kortilla, mutta tuollaiset operaattorilukot on poistettavissa.

Uudetkin puhelimet toimii niin että paketista ulos ja latauksen kautta käyttöön. Puhelimissa on kuitenkin sen verran toimintoja, joissa on bugeja, niin niihin kehitetään (valmistajat kehittää) uusia softaversioita jonka voi sitten useimpiin päivittää netistä. Huollossa päivittävät sitten jos ei ite netin kautta onnistu.

Hardware on puhelimissa kaiketi sama (lukuunottamatta amerikkaa ja aasia), mutta kielipaketti on eri. Esimerkiksi Saksasta ostetussa puhelimessa ei suomea löydy. Suomalaisen kielipaketin voi kuitenkin päivittää paikallisessa huollossa, pientä korvausta vastaan (parisen kymppiä kaiketi).

Toivottavasti autto edes pikkasen...

6. aos06

Tykkäykset:
    0
    Kiitos, kyllä selvensi asiaa!

Kysymys vielä ulkomailta hankinnasta, esim. Saksassa vaikuttaa puhelimet olevan todella paljon halvempia. Esim. tuo Motorolan V3 lähes 100 euroa halvempi kuin Suomessa.

Hardware eli puhelin itsessään pitäisi olla sama? Pystyykö tuon kielisoftan itse asentamaan? Voiko suomi-kielipaketin ladata Motorolan sivuilta vai mistä?

7. Eki79

Eki79 Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    84
    Puhelinmalli:
    Galaxy S6 (SM-G920F)
    Puhelin on sama, kielipaketti on eri.
    Softan voi itsekin päivittää, mm. DaVinci Team myy palveluita softan päivittämiseen. Siitä varmaankin joku muu osaa kertoa?

Suomi-kielipakettia ei tietääkseni pysty muuten itse lataamaan, vaan netistä päivitystä hakiessa puhelin hakee sen hetkisestä softasta vain uusimman version.
    Huollossa pystyvät päivittämään uuden kielipaketin.

8. kimmo Vieras

Ja miten minusta näyttää kummasti että olet lähinnä kiinnostunut siitä, että voitko tilata Saksasta Motorolan satasen halvemmalla kuin Suomesta.
    Helpottaa kummasti vastauksia, kun kerrotaan selvästi mitä halutaan.
    Puhelin Saksasta ketju löytyy tästä .
    Sen verta vielä ohjeena, että jos sinun tarvii kysellä operaattorilukituksista ja kielipaketeista, niin suosittelen kotimaista laitetoimittajaa. Edullinen ja luotettava toimittaja löytyy esim. tämänkin foorumin oikeasta yläreunasta keltaisella tekstillä.

9. aos06

Tykkäykset:
    0
    Toki olen kiinnostunut myös siitä.
    Mutta yleisellä tasolla halusin selvittää onko käsitykseni nykyajan uusista puhelimista oikea. Ja tätä todella tarkoitan, yleisellä tasolla.

Miksi sinun pitää tästä vetää herne nenään? Kuten alussa totesin olen/olin aivan pihalla näissä kännyasioissa ja kaipasin vastausta muutamaan kysymykseen. Nyt homma näyttää selvemmältä, kiitos vastanneiden.

10. kimmo Vieras

Mistä sinä olet tämän käsityksen saanut? Omasta mielestäni olen yrittänyt ohjata sinua asiallisesti oikeisiin paikkoihin.."puhelinvertailu.com", sen vuoksi että voisit sinne laittaa uusien puhelimien ominaisuuksia, sitä kautta selkenisi itsellesi mitä vaihtoehtoja on tarjolla. Sanoin myös, että aloita siitä, että mietit paljonko haluat rahaa sijoittaa, helpottaa valintaviidakossa melkoisesti.
    Myöskin ehdotin kotimaista toimittajaa, niin ei tarvitse murehtia kielipaketeista, myöskin takuuasiat mahdollisten ongelmien sattuessa hoituvat huomattavasti näppärämmin kotimaisen toimittajan kanssa.

Puhelin saksasta ketjun linkkasin siksi, kun olen rivien välistä lukevinani että olet jostain nettiputiikista jo katsonut puhelimen itsellesi, haluat vain täältä "varmistuksen" valinnallesi.
    Jos joku sanomiseni vielä häiritsee niin kerro toki, koitetaan yhdessä etsiä oikea sanamuoto.

nimim. ei vieläkään hernettä nenässä.

Jaa tämä viestiketju