1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Mistä lähtien 0800-numerot ovat muuttuneet maksullisiksi?

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja dreamy83, 29/10/03.

  1. dreamy83

    Liittynyt:
    23/7/02
    Viestit:
    210
    Tykkäykset:
    0
    Tänään kohtasin aika erikoisen asian. Käsittääkseni 0800-alkuiset palvelunumerot ovat olleet maksuttomia (korjatkaa jos olen väärässä). Soitin ADSL asiaa Elisalle, ja siinä laatikossa oli 0800-alkuinen numero. Mutta kas, puhelimessa oli automaatti joka ilmoitti puhelun hinnan! Ja tuo automaatin ilmoittama taksa oli kyllä suolainen "soitettaessa yleisimmistä matkapuhelinliittymistä", n. 29 senttiä ja risat minuutilta. Ja puhelut toki langasta maksullisia niinikään, olikohan 8,21 kerta + 1,47/min. Tuo on siis saman hintaista mitä nämä jotkut 010-, 020-, 030-numerot. Ja maksaako myös jonotus?

    Olisi ihan kiva tietää, paljonko ihmisiä tuollaisen kivan yhtenäistämisen nimissä sahataan silmiin.

    EDIT: Olen soittanut ennenkin ko. numeroon, ja en ainakaan muista, että siellä olisi mitään tollasta ollut aiemmin.
     
  2. tuutinen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    449
    Tykkäykset:
    0
    Niin.. tuo on siis joku palvelun infonumero, joka on maksuton, mutta itse palveluun soittaminen maksaa. 0800-numerot ovat maksuttomia, mutta aika ihme touhua, jos sellainen laitetaan hintatietonumeroksi itse palvelun 'eteen', josta puhelu sitten ohjautuu maksulliseen numeroon.. Väärinkäytöstä mun mielestä. Suoraan voisivat ilmoittaa sen maksullisen numeron.
     
  3. lemon Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    1475
    Tykkäykset:
    0
    Jos kerta asia on noin, niin kannattaisi antaa asia tiedoksi www.mapel.fi
     
  4. puh Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    3685
    Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Puhelu on kääntynyt 0800-numerosta johonkin elisan maksulliseen tukeen, mutta koska soitit 0800-numeroon niin puhelu ei maksa sinulle mitään. Hintatiedot ovat olleet "normaaliin" tukinumeroon soittajia varten.
     
  5. Masteri Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    2/8/03
    Viestit:
    4574
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iphone4 16GB Black
    Tämän päivän iltalehdessä oli jotain juttua Elisan maksullisista aspa numeroista...
     
  6. Xenonit Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    10014
    Tykkäykset:
    140
    Puhelinmalli:
    1520 &Totaalisen Saunalahti.
    Palvelulinjat=Viihdelinjat, näköjään..

    Ihme pelleilyä!
     
  7. puh Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    3685
    Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Postauksesi on aika arvoton jos et kerro mitä siinä sanottiin.
     
  8. smrk Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/4/03
    Viestit:
    1436
    Tykkäykset:
    42
    ´

    Se oli aika onne ton juttu, kun sanottiin että esim. 20 minuutin jonottaminen maksaa jotain 40 senttiä. Kuka tällaisesta hermostuisi? Koko homma oli ajateltu lankapuhelimesta. Kännykästä jonottaminen maksaisikin n. 5,8 euroa. ADSL:n omistajilla usein ei ole lankapuhelinta.

    Yritysnumerossa ei saa hinnassa olla muita kuin tietoliikennekuluja. Siis soiton vastaanottaja ei saa rahaa soitosta. Langasta soitettaessa vastaanottaja itseasiassa maksaa soiton vastaanotosta. Kuitenkin tilanne on eri, kun vastaanottaja kuuluu samaan teleyritykseen kuin numeron haltijakin, esim. tässä tapauksessa Elisaan. Elisa tekee selvää rahaa sillä, että ihmiset jonottavat heidän palvelunumeroon. Elisalla siis on taloudellinen intressi pidentää jonotusaikoja. Tämä ei voi olla hyväksyttävää. Pidän yritysnumeroihin jonottamisesta velottamista yleensäkin kohtuuttomana. Kuluttaja ei voi edes kännykkäliittymää vaihtamalla vaikuttaa hintaan. Jostain kumman syystä yritysnumeroiden erikoishinta tulkitaan normaaliksi hinnaksi ja sen saa jonottamisesta velottaa. Ilmeisesti lankapuhelin nähdään vielä normina.

    Itse näkisin hyvänä yleisen kiellon velottaa jonottamisesta. Tällöin firmalle tulisi kaksinkertainen intressi parantaa palvelua, koska se muuten joutuisi maksamaan jonottajien kännykkälaskut. Tämä tietysti näkyisi palvelun hinnassa, mutta on hyvä, että asiakas tietää mitä maksaa. Jos tähän ei mennä olisi jonottajan ehdottomasti saatava arvio jonotuksen kestosta.

    Pitää muistaa, että asiakastukeen soitto on yleensä osoitus siitä, että firma on jotenkin mokannut. Yritysnumeroa parempi olisi ihan reilu palvelunumero, koska siinä jonottaminen ei maksa ylimääräistä, ainoastaan normaalin MPM. Niissä vain hinta pitää mainita, eikä voi valehdella sen maksavan ppm:n tai pvm:n.

    Vai onko kännykkäliittymiä, joista yritysnumeroon soittaminen maksaa normaalin maksun? Esim. Elisa sanoo:

    "Vastaavasti soittaminen Radiolinjan, Soneran, Telian ja DNA:n matkapuhelinliittymistä 010 Yritys- ja asiakaspalvelunumeroihin maksaa 29,13 senttiä/minuutti. Hinnat sis. alv 22%."

    Ei mainintaa Saunalahdesta tai Cubiosta.
     

Jaa tämä viestiketju