1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Missä puhelimia pääsee kokeilemaan?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja heski, 14/4/06.

1. heski

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia 6131, dna
    Ainakin Verkkokauppa.comissa puhelimet on kytketty virtapistokkeeseen, joten niitä pääsee rauhassa testaamaan, mutta kovin monessa kaupassa näin ei ole. Missähän muissa kaupoissa olis kokeilumahdollisuus pk-seudulla?

2. AzizCF

Tykkäykset:
    0
    Eiköhän jokaisessa puhelinmyynti firmassa saa kokeilla kännyköitä, kunhan vain kysyy myyjältä tai esittelijältä..., mutta voihan olla ettei saa kokeiltua.

3. k Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Matkapuhelinvalmistajista Nokialle on tulossa oma puhelinliike Helsingin keskustaan lähiaikoina. Nokia Flagship Store on nimeltään. Sinne tulevat myyntiin kaikki nokian "available" -mallit ja kaikkiä pääsee räpläämään.

Tampereella olen kokeilumahdollisuuden noteeranut ainakin Markantalon myymälässä, ja ehkä myös Gigantissa. Lienee sama käytäntö myös pk-seudulla.

4. Vaepae-

Tykkäykset:
    0
    Gigantissa pääsee testaamaan

5. broot

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy s
    Ainakin kaivokadun elisashopitissa oli kokeilu mahdollisuus ainakin niille mpuhelimille mitkä ovat kytkykaupassa mahdollisuus ostaa, muista en tiedä.

6. personal jesus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Lumia 1520, 930, 640ds, 435, SGS5mini
    On siellä muitakin malleja, mutta osa ainakin on virrattomia tai dummyja.

7. Nasutin

Tykkäykset:
    2
    Jokaisessa puhelimia myyvässä liikkeessä on mahdollisuus nähdä ja kokeilla puhelimia.Ei niitä puhelimia tarvitse näkemättä ostaa.Vai tietääkö joku sellaisen liikkeen joka ei suostu näyttämään myytävänä olevaa puhelinta.
    Eikä nyt puhuta verkkokaupoista.Rohkeasti vaan ulos ja kauppaan ei ne myyjät teitä syö.

8. k Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Kyllä on sellaisiakin kokemuksia. Joskus pari vuotta takaperin oli tarkoitus ostaa uutta käyttöpuhelinta (siis vähän halvempaa) ja lähdettiinkin liikkeeseen ihmettelemään, mitä uusia Nokialaisia on markkinoille tullut.

Sanoin myyjälle siinä heti, että kyllä hyvältä näyttää mutta minua on pitkään vaivanut kun ei kaupassa saa puhelinta kokeilla ennen ostoa. Tämä vaan vastasi "no niissä kaikissa on ihan samanlaiset valikot ja muukin". Hyvä että suostui edes ottamaan puhelimen lasivitriinin takaa.
    Kauppoja ei sillä kertaa arvatenkin tullut.

Paikkana Tampereen Turtolan kauppakeskuksen Musta-Pörssi Megastore tjsp.

9. -AHVEN- Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Aika nihkeästi myyjät haluavat myyntipakkauksia avata luuria esitelläkseen.

10. k Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Yhdenkin kerran, ihan taannoin, jäi paha maku suuhun, kun kysyttyäni mahdollisuutta kokeilla erään puhelimen ominaisuuksia, etsittiin liikkeen toisesta nurkasta toinen matkapuhelinmyyjä joka kaivoi minua kiinnostaneen mallin taskustaan ja ojensi "kokeiltavaksi".

Ei siinä mitään, ajoihan se asian, mutta olisi asian voinut ammattimaisemminkin hoitaa. Ei nimittäin kaikkia innosta hypistellä käsissään puhelinta joka on pyörinyt jonkun taskussa päivätolkulla.

No eipä tullut kauppoja silläkään kertaa ;)

11. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Uusiko pitäisi olla, tuskin tarkoitat kymmenien ohikulkijoiden räpläämääkään.

Joissain isosissa myymälöissä on luureja virroissa (Gigantti jne), muuten menee varmaan paljon myymälä kohtaisesti, joissain ei ole, joissa joitain malleja, toisaalla pärstäkertoimen mukaan.

Ehkä ei ollut yllätys kummallekkaan osapuolelle.
    Totta, harvoin se kauppa on kiinni tuosta.

Yleistäen ne jotka haluavat räplätä muuten vaan ova huonoja ostamaan ja ostaessa haluavat avaamattoman paketin. (täältä luettua tulkituna)

12. Eki79

Eki79 Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    84
    Puhelinmalli:
    Galaxy S6 (SM-G920F)
    Moni varmaan menisi mielellään kauppaan noita puhelimia hypistelemään ihan vaan mielenkiinnosta, niin olishan se hyvä että liikkeissä olis puhelimia kokeiltavana ilman että tarvii myyjää hälyttää paikalle.
    Ja mielellään tietysti niin että on virtaakin...

13. samumanu Vieras

Tokihan se olisi hyvä mut pelkät "hypistelijät" eivät oo asiakkaina hyviä eikä kysymys ole talkoohommista vaan ihan bisneksestä.

Lisäks tuli mieleen et jotkut puhelimet on sinetöidyissä pakkauksissa ja jos ne ei oo kovin hyvin myyviä malleja ei hypistelytarkoitukseen kannata valjastaa puhelinta(ainakaan uutta). Mieluummin jättää sit vaikka muutaman myymättä. Muutama puhelin kun ei riitä tuomaan katetta sen vertaa et saisi sillä maksettua hypistelypuhelimen.

Jos itse joskus asiakkaan olisin puhelin kaupassa niin toki tahtoisin konetta hiukan "räplätä" mikäli se olis mulle ennestään tuntematon. Ja ei haittaa vaikka ois kuinka käytetty, kuhan pääsis ees pari minuuttia testaa.

14. kurrre

kurrre Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    129
    Puhelinmalli:
    S6 edge 64GB, iPhone 6 64GB, Lumia 1520
    Tossa on just ne muutamat ongelmat:
    Demopuhelimet ei oo ilmasia myymälälle, tämän takia tuskin ne pienimmät puljut haluaa pitää esillä 10-20kpl demopuhelimia. Sitten kun on se 10 puhelinta esillä niin aina tulee niitä jotka haluaakin nähdä jonkun sellasen puhelimen jota ei olekaan esillä ja sitten tuhistaan että onpas nihkee kauppa kun ei oteta siinä heti paikalla demoks sellasta luuria mitä tämä kyseinen asiakas just haluaa nähdä.

Jos avataan sinetöityjä paketteja jotta asiakas näkee fyysisesti puhelimen ja päättääkin olla ostamatta tämän, on avattua pakettia todella vaikea myydä seuraavalle ostajalle.

Kyse ei siis ole mistään kauppojen tahallisesta nihkeydestä asiakkaita kohtaan, vaan kyse on selkeästi maalaisjärjestä bisneksen teossa. Enkä ymmärrä miksi ei esim. myyjän/muun työntekijän puhelin kelpaisi demottavaksi jos kerran kymmenien ihmisten demoständillä räveltämät puhelimet kelpaavat ;)

EDIT: Ja vaikka esim. meillä verkkokaupassa on esillä demoständillä 48 puhelinta ja vitriinissä vielä ~20 lisää niin yllättävän usein tulee vastaan asiakkaita jotka haluaa nähdä juuri sen luurin jota ei ole demona..

15. Eki79

Eki79 Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    84
    Puhelinmalli:
    Galaxy S6 (SM-G920F)
    Joo eihän se tietenkään ilmasta oo laittaa niitä toimivia puhelimia näytille, mutta ite kun en oo ensimmäisenä uutta puhelinta ostamassa niin käyn mieluummin hypistelemässä puhelimia hyvissä ajoin ennen kun sellaisen aion ostaa... tuntumaa siis hakemassa.

Ja henk. koht. kokeilen mieluummin joko myyjän omaa, tai demona ollutta puhelinta niin huomaa senkin miten se on käytössä kulunu...

16. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Varsin ymmärettävää jos haluaa tehdä itsenäisen valistuneen päätöksen rauhallisesti pohtien, valitettavasti tuo ei tietenkään ole normaalia ja sinunkaltaiset valistuneet ihmiset ovat huono asiakasryhmä jälleenmyyjille ja monet perusteellisista tekevät ainakin jonkin asteista hintavertailuakin.

Tuollaisissa tilanteissa nousee esiin ns. oma myyjä, eli myyjä jonka kanssa asio aina alaan liittyvissä asioissa, jolloin syntyy "suhde" jossa myyjä muistaa asiakkaan ostavana ja reilusti maksavana ja myös jonkin näköinen mielikuva asiakkaan mieltymistä ja tarpeista, jolloin oikean laitteen jäljille pääsee nopeammin.

Renkaanpotkijoita ja kyselivä jahkailijoita ei kukaan myyjä jaksa, vaikka sitten silloin tällöin jotain ostaisivatkin, tai täytyisi olla todella hyvää lisähintaa maksava.

17. Aslak

Aslak

Tykkäykset:
    1
    Soveliaan yllä kuvaama tilanne on valitettavan totta (muissakin kuin matkapuhelinalan liikkeissä) Itse arvostan wanhan ajan palvelua liikkeissä. Minulle ollaan valmiita esittelemään tuote ja jos en sitä vielä sillä kertaa hankikaan niin toivotetaan tervetulleeksi uudelleen. Myöhemmin asiaa hieman "muhitelleena" ostopäätös saattaa kypsyä ja minä ainakin palaan liikkeeseen josta olen saanut hyvää palvelua. Jos olen ostamassa esim. yli 500€ puhelinta niin minulle ei ole muutaman kympin hintaerolla mitään merkitystä. Valitsen hyvän palvelun ennemmin kuin halvan hinnan. Kerron hyvästä palvelusta kavereilleni, kuin myös huonosta. Jos joskus kävisi niin etten saisi matkapuhelinliikkeessä kokeiltavaksi jotain puhelinta niin en ostaisi sieltä sitä.

Nyt menee hieman OT:n puolelle mutta tositarinana voin kertoa eräästä matkapuhelinliikkeestä yhdessä pienessä nimeltä mainitsemattomattomassa Etelä-Suomalaisessa kaupungissa (Vantaa) Palvelu oli usein luokatonta ja asiakasta kohdeltiin välttämättömänä pahana. Seuraus meidän firmassamme oli se, että matkapuhelinten hankinnoista vastaavat päättivät ettei em. liikkeestä hankita meille enää mitään. Nähtävästi muutkin huomasivat saman ja em. liike on kuihtunut vuosien varrella miltei olemattomaksi.

Eli lopuksi minun mielipiteeni: Kännyköiden kokeiltavaksi antaminen on peruspalvelua, jos siihen ei liike pysty venymään niin äänestän jaloillani paremman palvelun puolesta.

Ps: Eihän autojakaan osteta (yleensä) koeajamatta?

18. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Pesukoneita, kylmätorneja, moottorisahoja, porakoneita jne. ei myöskään kokailla, ei videoita, kahvinkeittimiä, tiskikoneita jne, ym kevyempää kodinkoneta kokeilla, ellei nyt sitten satu oleen hyllylle viritelty käyttövalmiiksia.... (tosin en ole kuullut että pyykkejä/astioita olisi jossain liikkeessä pesty enen ostopäätöstä)

Jostain syystä televisioita monesti katsellaan enen ostopäätöstä, tosin kaupoissa ei kuitenkaan kuvanlaadusta saa juuri minkään laista kuvaa -> liki turhaa hommaa.

(sori oli pakko :)

19. kimmo Vieras

Kannattaa siinä kohtaa miettiä onko oikealla alalla, jos ei viitsi/jaksa myymänsä laitteen ominaisuuksia mahdolliselle ostajalle esittää. Lisähintaa kivijalkakaupoissa on ymmärtääkseni, ainakin jos verrataan nettikauppoihin. Eiköhän tuolla lisähinnalla ole juuri tarkoitus kattaa myyjän palkat, liiketilan vuokrat, renkaan potkijoiden aiheuttamat siivouskulut yms. Miten se sitten käytännössä onnistuu, onkin jo toinen juttu. Mitä itse olen täällä päin (esim. Hamina) noita kauppoja katsellut, niin melko rauhassa on myyjät saaneet keskenään rupatella, eikä ole asiakkaita ollut vaivoiksi asti, vaikka nyt kuulema menee kytkyliittymiä siihen tahtiin, ettei myydä ehdi.

Itse kuitenkin olen toistaiseksi ostanut kaikki puhelimeni ilman kummempaa fyysistä tuntumaa laitteeseen, eli verkkokaupoista pelkkien teknisten tietojen/hinnan perusteella, mutta ehkäpä juuri siksi en ole ikinä mihinkään toistaiseksi omistamaani puhelimeen ollut täysin tyytyväinen.
    Ja vaikka tajuan miten mahdoton "vaatimukseni" on, niin mielestäni nämä puhelimet pitäisi saada koeajaksi kotiin testiin. Viikon käytön jälkeen vasta huomaat, että sopiiko se 5tuhatta mummoa maksava 8800 tyyliisi, vai kestäisköhän kuitenkin erkin r250 paremmin menossa mukana.
    Kuten sanoin, ymmärrän koekäytön ongelman, koska kaikki ei tietty johtaisi kauppoihin, eikä sitten kukaan halua ostaa täydellä hinnalla puhelinta mitä joku olisi esim. viikon käyttänyt. Tällä hetkellä kuitenkin ollaan siinä tilanteessa, että melko kalliita vekottimia ostellaan ilman suurempaa käsitystä mitä saadaan, eikä sekään ole mielestäni hyvä. Markkinat tietty kiittelee, kun ostaja etsiskelee itselleen sopivaa puhelinta ja vaihtelee luuria muutaman kuukauden välein.

20. Aslak

Aslak

Tykkäykset:
    1
    Totta joka sana. Kallein hankinta (nainen) on yleensä sentään sellainen jota pääsee kokeilemaan ennen lopullisen hankintapäätöksen tekemistä! ;) No pointtini kirjoituksessa oli se, että liike pääsee pienellä panostuksella kiinni hyvään palveluun. Jos haluaisin liikkeessä hypistellä jotain puhelinta niin en toki odottaisi että se minulle paketista revitään ja mallista riippuen dummykin saattaisi olla riittävä (esim. 9300i näppäimistötuntuman kokeileminen)

Jaa tämä viestiketju