1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Missä puhelimen ominaisuudet kohtaavat käyttäjän?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja larzzon, 10/7/03.

1. larzzon

Tykkäykset:
    0
    Olen ostamassa puhelinta. Nykyinen puhelimeni on ajalta, jolloin tekstiviestien lähettäminen oli uusi ja mullistava ominaisuus. Nykyään puhelimet tuntuvat muistuttavan pikemminkin pientä multimediakeskusta, kuin puhelinta perinteisessä mielessä.

Olen yrittänyt perehtyä puhelinten ja niiden ominaisuuksien kiehtovaan maailmaan muutaman päivän ajan, mutta enemmän kuin olen päässyt selvyyteen minulle sopivasta mallista, olen hämmentynyt. Mitä nuo kaikki hienot ominaisuudet, kuten bluutuuth, java, sähköposti yms. loppujen lopuksi merkitsevät, onko niillä todellista käyttöarvoa ja toimivatko ne kunnolla, vai ovatko ominaisuudet lisätty puhelimiin puhtaasti markkinointi mielessä?

Mahdollistaako bluutuuth esimerkiksi kännykän käyttämisen kodin kauko-ohjaimena, niin, että voin ohjata esim sillä tietokonetta ja vaihtaa parhaillaan soivaa mp3:sta (tai oggia)? Pystynkö surfaamaan kotonani kännykän avulla verkossa, kun tietokoneessani on kiinteä yhteys ja emolevyssäni bluutuuthsiru?

Ovatko java-sovellukset pääosin pelejä, niin kuin olen käsittänyt, vai onko niiden joukossa myös todellisia hyötysovelluksia, joita on mahdollisuus asentaa känyykkään - esim parempia ja kustomoitavia kalentereja, selaimia ja sähköpostiohjelmia?

Onko kännyköissä ylipäänsä nykyään "käyttöjärjestelmää", jonka päälle voi asentaa "ohjelmia", vai onko edelleen tyydyttävä siihen, mitä käännykän valmistaja on laitteeseen asentanut. Tietokonelehdissä on toisinaan kovasti puhetta symbianista, mutta löytyykö sitä vielä muista kuin highEnd -kännyköistä.

Miten netin käyttö tai sähköpostinluku ylipäänsä hoituu kännykällä? Vaaditaanko siihen jokin erityinen liittymä?

Ajattelin alun pitäen kirjoittaa tästä perinteisen nyyppäkysymyksen, joita kaikki maailman foorumit tuntuvat muuten olevan täynnä, otsikolla: "mikä kännykkä olisi minulle paras? Niin en voi tehdä koska en oikein osaa sanoa, mitä puhelimelta haluan, tai paremminkin niin, että mitä minun on puhelimelta mahdollista saada.

Jotain sentään tiedän: haluan ottaa kuvia, mielellään hyvälaatuisia ja paljon, eli muistia olisi syytä olla riittävästi; haluan hyvän kalenterin; haluan helpon yhteyden tietokoneelle, jotta voin mm. siirtää kuvia; haluan lukea sähköpostini kännykältä, liitetiedostoja olisi myös mukava pystyä lähettämään. Radio voisi myös olla kiva. Moniääniset soittoäänet myös plussaa. Tottakai haluan mahdollisimman paljon, mahdollisimman vähällä rahalla :) Ensisijaisen tärkeää on kuitenkin käytettävyys, ongelmattomuus ja opiskelijan kukkarolle sopiva hinta: <~250€oohia.

Tähän mennessä eniten olen mieltynyt SE:n t68i:hin, mutta ainut ongelma siinä lienee javatuen puute, joka harmittaa siinä tapauksessa, että javasta on todellista hyötyä. SE:llä tuntuu olevan myös muita varteenotettavia malleja, kuten t300, josta kuitenkin puuttuu kalenteri? Ja sitten on siemenssin m55 ja s55 (joka on jo tyyriihkö...)

Vastauksista ja avusta enemmän kuin kiitollinen,

-lrzzn

ps. Searchia olen yrittänyt käyttää, ja muutenkin tietoa etsiä, mutta täysin metsästä tuleena suurin osa informaatiosta vain hämmentää minua.

pps. ja offTopic: Epäilen, että monien signatureissaan käyttämät kännytköiden mallit häiritsevät searchia, sillä etsittäessä esim hakusanalla "t68i", löytyy hlvtsti topikkeja, joissa hakutermi "t68i" tuntuu esiintyvän vain sigeissä..?

2. muokkedee Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Aloitetaan kirje tästä.

Hyvä että perehdyt puhelimiin ennen ostoasi ja varsinkin kun tiedät mitä haluat. Kun tiedät mitä haluat, rajoittuu puhelinten marginaali pinemmäksi ja hinta pienentää sitä vielä.

Mutta puhelimiin voi asentaa aivan uusia ohjelmia, kuten IRC-ohjelman, nettiselaimen jne. Nämä kuitenkin useimmiten vaativat Symbianin, joka on esimerkiksi Nokina 3650 ja 7650 malleissa. Bluetoothin avulla voit surffailla netissä kännykällä kotikoneesi laajakaistayhteyden avulla. Tähänkin tarvitaan erillinen ohjelma joka on muistaakseni Symbian alustalle. Javalla saa puhelimeen ohjelmia ja sun muuta pelejä, mutta ne eivät vedä vertoja Symbialle. Symbian on aivan toiselta planeetalta ohjelmian määrässä ja mahdollisuuksissa kuin Java. Tai miksi noita vertaisi, kun niitä ei voi kuunnolla verrata. Siis jos haluat asennella ohjelmia joita on vapaasti käytettävissä, tulee sinun valita puhelin jossa on Symbian käyttis.

Bluetooth on lätevä. Sillä pystyy ohjailemaan muun muassa teeveetä, mikäli olet puhelimeen asentanut sellaisen ohjelman (tähänkin vaaditaan Symbian käyttis). Toistaiseksi en nimittäisi sitä kodin kauko-ohaimeksi, mutta mahdollisesti tulevaisuudessa se sellanen on. Puhelimissa olevat ominaisuudet ovat toimivia ja sähköpostia on erittäin käytännöllinen. Se ei toimii tavallisella liittymällä joko datapuheluna tai GPRS-yhteyden kautta. Mikäli sähköpostinpalveluntarjoaja tukee POP3 tai IMAP4 tiliä, onnistuu sähköpostien saanti puhelimeen. Mikäli palveluntarjoaja ei noita tue, tulee sinun hommata ilmainen sähköposti joka noita tukee (esimerkiksi www.vapaalla.org).

SE T68i on halpa ja hyvä puhelin, mutta mikäli haluat asennella ohjelmia, polyfoniset soittoäänet, surffailla puhelimella netissä, ei se tuolla onnistu. Eikä siinä tosin ole kameraakaan, mutta lisävarusteena saa. T300 on hyvä ja halpa, mutta Javaa siinä ei ole (Morphun on joka on Javan kaltainen kieli, mutta sille on enimmäkseen vain pelejä).

Tuolla hinnalla, 250 euroa, et saa sellaista puhelinta joka vastaa haluamiasi ominaisuuksia. Mieleen tulee esimmäisenä Nokia 3650, joka on hinnaltaan 400 euroa, eli aivan liian kallis varmaan sinulle ja siinäkään ei ole radio. Eli sinun on jostakin joustettava: joko lisäät rahaa budjettiin tai karsit tarvitsemiasi ominaisuuksia.

PS. Nopeasti kirjoitettu, joten älkää vittuilko kaikista pilkkuvirheistä, asiavirheet toki saa korjata.

3. larzzon

Tykkäykset:
    0
    Tästä voisi päätellä, että bluetooth on jokseenkin turha ominaisuus jos puhelimessa ei ole symbiania, sillä tietokoneeseen kännykän saa liitettyä johdollakin (kuvien siirto). Ainut hyöty bt:stä lienee tässä tapauksessa langattoman handsfree -systeemin käyttö - ja se on minulle taas turha. Onko näin? Kämpän laajakaistayhteyttä ei siis pysty käyttämään, jos ei ole bt:n lisäksi myös symbiania..?

Java on siis jokseenkin yhdentekevä, jos ei pelaa? Minä en pelaa.

Nettisurfailu on ns. bonusominaisuus, kuten myös soittoäänet, eikä radiokaan ole välttämätön. Sähköpostiominaisuus sen sijaan on tärkeä samoin kuin kuvien ottaminen - ja kamera oli tarkoitus saada mukaan. SE:n irrallinen kamera tuntuu tekevän huomattavasti parempaa jälkeä kuin nokian kiinteät. Siemenssin m55:lla otettuja kuvia en ole nähnyt.

4. muokkedee Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Mielestäni kyllä ainakin tässä vaiheessa. Tulevaisuudessa kuitenkin tulee paljon hyödyllisiä Bluetooth laitteita, mutta ne tulevat sitten joskus jos tulevat.

Melkein näin. Javalla saa puhelimeen jotain pientä kuten sähköpostiohjelman, jonkun "netti"selaimen, mahdollisesti kalenterikin jostakin löytyy.

Sony Ericssonin irrallinen kamera tekee parempaa jälkeä, mutta se on irrallinen, joten kokemuksesta voin sanoa että se ei tule aina mukaan. Myös kun taskussa kuljetat puhelinta jossa kamera siellä päässä paikoillaan, niin yleensä se irtoaa eli ei pysy yhdessä. Mutta puhelimien kamerat eivät ole tarkoitettu valokuvaamiseen.

Nokialta on tulossa 3100 puhelin jossa on hyvät ominaisuudet ja uusi irrallinen kamera piakkoin. Uuden kameran kuvanlaadusta ei ole tietoa, mutta toivottavasti ainakin MCA-25 kameran tasoa, jota kuitenkin epäilen. T300 + MCA-25 kamera on hyvä pari, mikäli omianisuudet riittää ja akun huono kesto yms. riittää sulle. Kuitenkin noiden (T68i ja T300) näytöissä on vain 256 väriä ja resuluutio sellanen, että niiden näytöistä juuri ja juurin näkee sen kuvan jonka kameralla olet ottanut. Jos siitä selvää saa. Mutta hintakin on vain T300 + MCA-25 189 euroa, eli tuolla hinnalla ei voi oikeen parempaakaan löytyä taí edes toivoa :)

5. shadow

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    N95
    Kännykällä kuvien ottaminen on omasta mielestäni aika fiilistely homma itselläni on nokian 7650 jossa on siis kamera. Ei sitä mulla oo kovin kauaa ollut mutta oon huomannu semmosen että kuvan laatu on hyvin heikko jos vertaa sitä esim 100-200 euron digikameraan. Ja kun ostaa digikameran niin siitä ne on helppo laittaa koneelle ja muistiakin on paljon enemmän kuin puhelimissa ilman lisämuistin ostoa. Ja kun riisuu kameran noista sun vaatimuksista pois niin hinta tipahtaa jonkin verran ja puhelimen kokokin voi pienentyä (ainakin nokian 3650 ja 7650)

En yritä tässä sanoa sitä että kamerapuhelimet ovat turhia koska itsekkin ostin 7650 hyvin paljon sen kameran takia, mutta en mä oo montaakaan kuvaa laittanu tietokoneelle koska kuvan laatu on paljon huonompi kuin digikamerassa. Mutta se kamera on mukava kännyssä koska känny on aina taskussa ku taas kamera ei olisi niin tulee paikkoja jossa tulee vaan fiilis että nyt ois kiva ottaa tosta kuva ja sit ottaa kännyn käteen ja kuvaa :D kännykän ruudulla noi kuvat on hyvänäköisiä joskin pieniä mutta suhteellisen selviä.

joten mietippä että haluatko välttämättä sen kameran siihen puhelimeen vai et :D

6. blueice

Tykkäykset:
    0
    Perusteletko tuon huonon akun keston, ja edelleen voin kertoa että näyttö on 256 väriseksi varsin laadukas, hyvässä valossa otetut kuvat näkyy ihan riittävän selkeästi tuosta näytöstä. Hinta-laatu-suhteeseen monella pyrkimistä.

7. muokkedee Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Käytössäni oli T300 ja valmistaja lupaa valmiusajaksi 300 tuntia (noin 13 vuorokautta) ja puheajaksi 7 tuntia. Todellinen valmiusaika oli hyvissä kentissä 6 vuorokautta. Normaalikäytössä puhelimen akku kesti kaksi päivää ja seuraavana yönä piti laittaa tai se sammu kolmantena päivänä. Tätä sanon huonoksi akun kestoksi, koska en ole tottunut latailemaan puhelinta kuin kerran viikossa.

256 väriseksi näyttö voi olla hyvä, mutta nyt ei ollut siitä kyse. Mutta 256 värinen näyttö ei riitä valokuiven katselemiseen näytöltä kunnolla. Onhan 2 värinen näyttö kaksi väriseksi näytöksi hyvä, mutta eihän silläkään selvää valokuvista saa.

8. Hiisty

Hiisty Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia 9500 Saunalahti
    tässä kohti tais mennä bluetooth ja Infrapuna sekasin.

9. muokkedee Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Olet oikeassa. Siis infrapunalla on mahdollista ohjata tietenkin telkkaria, mutta se ohjelma joka täytyy asentaa niin on Symbian alustalle muistaakseni kuitenkin.

10. Esa Vuolas

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 4S
    Ja kannattaa myöskin muistaa, että noista ohjelmista on usein tarjolla vain kokeilu versioita, jotka toimivat yleensä vajaan kuukauden ajan, jonka jälkeen joutuu niistä maksamaan jos ne haluaa toimimaan. Yleensä hinta näillä symbian sovelluksilla liikkuu siinä parin kympin paikkeilla.

11. larzzon

Tykkäykset:
    0
    shadow1986
    Sanottakoon, että kännykameran on tarkoitus tulla juuri fiilistelykameraksi. Onkelma nimittäin on siinä, että tuota kamerakameraa ei harrastuksesta huolimatta tule otettua mukaan kaikkialle, varsinkaan illanviettoihin, ja varsinkin muisteloita varten tilanne on tärkein. Kuka sitä jaksaisi jostain perhealbumista taidekuvia katsella, eivät ole kovin ikimuistoisia ;)

muokkedee
    Ei kuvia olisi tarkoitus kännykän näytöltä tihrustella, vaan tietokoneen kautta internetiin ne oli ajatus siirtää, asianomaisten häpeää hivelemään. Mitä muuten tulee kännykän näytön värien määrään, niin 256:n värin luulisi olevan riittävästi. 640*480 kokoisesta kuvasta ei tietokoneen näytöltä nopealla silmäyksellä edes huomaa, jos se on pakattu 256 väriseksi - mustavalkokuvasta varsinkaan :)

btw. Missä kännykässä sitten olisi paras kamera? Olen käsittänyt, että tuo SE:n systeemi ainakin hakkaisi kaikki nokialaiset..?

Sitten vielä sellaista, että tuossa t68i lienee muihin kännyköihin verrattuna suhteellisen paljon muistia? ...että useammankin kuvan saa otettua. Itse en äkkiseltään löytänyt yhdenäkään valmistajan sivuilta kännykkä mallien muistin määrää. Onko eri mallien välillä suuria eroja, ja mistä malleista löytyy muistia eniten (ja tässä minun hintaluokassa alle 300€oohia).

Ja bluutuutilleko ei kukaan keksi mitään järkevää käyttöä lukuunottamatta langatonta käsivapautta? Entäs java -tuelle?

12. Hiisty

Hiisty Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia 9500 Saunalahti
    omat mielipiteeni:

1. bluutooth on erittäin kätevä jos esim. haluaa vaivattomasti synkronoida osoitekirjan ja kalenterin tietokoneen kanssa. Tai käyttää puhelinta esim. laptopin modeemina (tällöin hyöty on infrapunaan verratuna se että puhelin voi olla vaikka taskussa ja silti saa bluetooth yhteyden tietokoneenseen)

2. java tuki on mukava lisä mutta en itse ole törmännyt yhteenkään to die for java sovellukseen. Lähinnä javaa käytetään peleihin?

13. Ewert Oktan

Ewert Oktan Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    113
    Yleisesti myynnissä olevista malleista ns. "parhaat" kamerat ovat: SE (T300 tai T68) + MCA-25 ja Nokia 3650.
    Kuvien laatua voi vertailla vaikkapa täällä: http://www.matkapuhelininfo.com/forum/viewtopic.php?t=10772

Esim. langatonta tiedonsiirtoa muiden laitteiden (matkapuhelin, pöytäkone, kannettava) kanssa.

Jaa tämä viestiketju