1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Minkäslainen puhelin on T28/29?

Keskustelu osiossa 'Sony', aloittaja Karhu ('!'), 9/3/03.

1. Karhu ('!') Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Eli nyt on Siemens A50, ja alkaa tekemään jo mieli toista.. En luultavasti kumminkaan myy tätä. Eli tekisi mieli jotain nostalgista, ja silmää miellyttää T28 sekä 29. Mitäs hyviä/huonoja puolia löytyy?

Nää miinukset tiedän, ja ei oo välii: GPRS puute, wap puute 28:ssa, pieni näyttö.

Plussia löytyy ainakin: Ulkonäkö, äänenlaatu (näin olen ymmärtäny), akun kesto, ohuus (16mm).

Eli tästä tuleepi uus T28/29 ketju! =)

Ja btw, minkäslainen toi R520 on? Missäs hinnoissa käytetyt liikkuu? :O

Olen kiitollinen kaikista asiaa koskevista vastauksista! =)

2. mjkall

Tykkäykset:
    13
    T28/T29/R520

Kaikki varsin hyviä. R520 kaikkein modernein. T29 ehkä hiukan suositeltavampi kuin T28. Paras yhdistelmä olisi tavallaan R520-ominaisuudet ja T29 ulkonäkö eli T39! Tällä virrankulutusasiat paljon paremmalla pohjalla kuin T29:ssä. Omistan sekä T39 että T29:n. T29:n suurin ero T39/R520 verrattuna on BT:n ja GPRS:n puuttuminen. Mutta ominaisuuksia pääsee hienosti vertailemaan www.esato.com -osoiteessa, jossa vertailtavan puhelimen saa rinnakkain jonkin toisen mallin kanssa.

3. Karhu ('!') Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Eikö T28/29 oo T9:iä? :O Esaton mukaan ainakaan ei ole...

4. mjkall

Tykkäykset:
    13
    T28/29

Ei olekaan, mutta itse olen hylännyt T9-toiminnot ja siirtynyt käyttämään sekä Ericssonin ylälaitaan ilmestyvää kirjainnumerovalikkoa (josta nyppii todella äkkiä kirjaimen tai numeron pitkällä painalluksella) että kylkinappia, josta saa joko toisen tai kolmannen kirjaimen suoraan. Lisäksi himotekstaajalle tai jatkettujen kirjoittajalle erillinen chatboard on pienen harjoittelun jälkeen täysin ylivoimainen. Unohdin muuten mainita: T29:n näyttö on erittäin kontrastikas ja pieni korkeus ei haittaa käytännössä lainkaan, koska on niin leveä!

5. ACDC

ACDC

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    SE Aino
    Olen joskus kuullut että kun näpyttää t29:siin jonku koodin nii saa fm radion käyttöön!! en tiedä onko sitte huijausta...

6. O.J. Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    108
    Kyllä, tapahtuu liittämällä puhelimen pohjaan HPR-11 radiopalikan.

7. MJ

Tykkäykset:
    0
    Miinuksina vois sanoa:
    - huonot näppäimet (joskus ottaa joskus ei)
    - kalenterin puute
    - laajan puhelinmuistin puute (ei saa kun 1:n numeron per nimi)
    - antenni on iso (kaikkia se ei häiritse)
    - T28:n läpänaukaisin menee helposti rikki

Hyviä puolia
    + halpa hinta
    + kestävyys (miinus t28:n läppä)
    + tyylikäs
    + lipol a-kku t28:ssa
    + T28 on aikanaan ollut kallis vehje, joten se on tehty huolella, mutta hinta on nykyään Nokian 3000 -sarjan tasoa tai alle

Yhteenvetona: Jos toiminnot riittää ja ulkonäkö miellyttää niin Why Not

8. hifi

Tykkäykset:
    0
    Itselläni T28 käytössä, suosittelen kyllä. Tosin uutena ainakin sen löytäminen taitaa vaatia työtä, kun mallin valmistus on lopetettu jo jonkin aikaa sitten. Läpän aukaisinkin on tietyllä tavalla tyylikäs, jonka takia ei tullut kakkospuhelimeksi hommattua uudempi 29:ä tai 39:ä.

Ja ei kai missään puhelimessa ole yhdelle nimelle suoraan laitettavissa montaa numeroa, jollei puhelin tallenna omaan muistiinsa tietoja? Itselläni ainakin on hyvin riittänyt, kun kortille saa kai 30 merkin nimet, ja kun vielä toetokoneella pystyi muuttamaan nimet, niin homma pelitti hyvin.

Edit: Itselläni puhelimessa siis jotain puolet pienempi antenni kuin alkuperäinen. Täytyy myöntää että alkuperäinen on tuon kokoiseen puhelimeen aika järkyttävän kokoinen.

9. escobar

escobar Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Pitää paikkaansa.

Itse olen omistanut 2 kpl T28s:ää.
    + kuuluvuus
    + puhelimen koko
    + näppäimet
    + ulkonäkö

- käyttis on hidas (esim. kun kirjoittaa tekstiviestejä)
    - antennin koko
    - vakioakku ei kestä kovin kauan

Ja sitä mitä olen T29 käyttänyt niin voin sanoa että ainakin valikot ovat paljon nopeampia siinä, jos vertaa T28s:ään.

10. MJ

Tykkäykset:
    0
    Ei voikkaan, mutta itse pidän siitä, että henkilön kaikki yhteystiedot löytyvät saman nimen alta. Siksi käytän puhelimen omaa muistia, jos puhelimessa on ko. ominaisuus

11. wintermute

Tykkäykset:
    0
    Itselläni T28s ja olen pääosin samaa mieltä kuin edellisetkin kirjoittajat:

+ pieni koko
    + "pomminkestävä" mutta kevyt runko (teepä "vääntötesti" nokialaiselle...)
    + ulkonäkö vielä klassisen tyylikästä Ericsson-linjaa (T29 vielä upeampi)
    + riittävä toiminta-aika jopa ultraslim-akulla (litium-polymeeri)
    + tärkeimpien numeroiden äänivalinta (näppärä HF-käytössä)
    + näppärä liukukytkin sivussa (ylivoimainen äänenvoimakkuuden säätö puhelun aikana vrt. näppikseen)
    + hyvä kuuluvuus ja selkeä kuulokeääni
    + vilkkuva ledi ;) (yllättävän hyödyllinen muuten!)

- ei ennakoivaa T9-tekstinsyöttöä (siis T28:ssa), iso miinus siitä :(
    - näppäimistö pieni eikä aina kovin varmatoiminen
    - varsin hidas ohjelmisto
    - lievä oman puheäänen kaikuminen kuulokkeessa joskus

Oma puhelimeni kävi kerran takuukorjauksessa mikrofonin mykistymisen takia. Vika ei toistaiseksi (yli vuosi kulunut) onneksi ole uusiutunut. LiPol-akku on kestänyt yllättävän hyvin jo kaksi vuotta, vaikka asunnossani on heikko kenttä ja puhelinta joutuu sen takia lataamaan varsin usein (lähetin joutuu paahtamaan täydellä teholla mikä syö akkua...) Edellisten puhelimien NiMH-akut ovat poikkeuksetta uuvahtaneet reilussa vuodessa.

Nyt en ihan tarkkaan muista, mutta eikös T29:ssä ole jo T9-tekstinsyöttö? Lisäksi se taisi toimia alemmalla sisäisellä jännitteelläkin kuin T28, eli toiminta-ajat pidemmät vastaavankokoisella akulla?
    Itse olisi aikoinaan tehnyt mieli vaihtaa T29:iin, mutta oli juuri tullut hommattua T28s (uutena 495 mk!!) ja T29 oli vielä hurjissa hinnoissa silloin.

12. escobar

escobar Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Ei valitettavasti ole, vasta T39m:ssä on T9.

Kyllä, jotain sellaisia parannuksia tehtiin T29:lle.

13. EvoQ

Tykkäykset:
    0
    Miten on, onnistuisikohan T29:ään ladata tuo T9-tekstinsyöttö? Vai onko T29:ssä ja T39:ssä niin paljon eroa, ettei tuo ole mahdollista.

14. jpjk

Tykkäykset:
    2
    Onkos T29s:ssä sitä napilla aukeavaa läppää? Entäs oliko siinä T9. SE:n sivut väittävät että on, gsmarena.com väittää että on, pari muuta sivustoa ja täl foorumil väitetää että ei ole. Eli onko vaiko ei =)

Paljos T29s:stä kannattais maksaa, jos sellasen jostai löytäis? T39 ois kans kiva, mut maksaa varmaa sen yli 50e väkisin. Joku pieni kakkospuhelin ois kiva saada.

Pahoittelen vanhan topicin ylöskaivamista, mut kakkospuhelinta kaivataan =)

15. Jussi2000

Jussi2000 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Mikä milloinkin
    T29:n läppä ei ole napilla aukeava. T29:ssä ei käsittääkseni ole T9 syöttöä T29:n löytäminen voi olla aika meediosuoritus, mutta aina niitökin jostain löytyy. T39 mallissa on T9 tekstinsyöttö ja sitä et todellakaan saa 50:n tuntumaan ovat huuto.netissä pyörineet siinä 70-90 € välillä.

16. jpjk

Tykkäykset:
    2
    Mitens toi T39m T9 toimii? Olen saanut käsityksen, että hidas on. Entäs ilman sitä? Kakkos/gprs luuriks tulis, et niillä viesteillä oo niin väliä.

17. Satanta

Satanta

Tykkäykset:
    23
    Puhelinmalli:
    Jolla, Nokia E6, Nokia N900.
    Mun mielestä se on ihan hyvä. Ohjelmapuoli seiinä tahmaa sen verran, että kun kirjoittaa, varsinkin pitkisssä viesteissä, nopeaan tahtiin, niin se päivittyy näyttöön muutaman sekunnin kuluttua. Tämä on ärsyttävä toiminto, kun tekee kirjoitusvirheen, niin sitä ei voi heti korjata. Pitää vain odottaa, että kursosri tulee taas näytölle näkyviin ja sen jälkeen vasta pääsee korjaamaan typon.

Vastatakseni kysymykseesi, niin T9 toimii hyvin. Ohjelma vain on hidas.

18. jpjk

Tykkäykset:
    2
    Eli T9 ei toimi hyvin =) Johtu siihen liittyvät ongelmat mistä tahansa. Softapäivityksellä kun tuo ei kuulemma parane, niin taidampa tuota T29s katella. Saisin paril kympil sellasen, mistä on antenni lohjennu. Ostaa vaa uuden pienen antennin siihen ja vola.

19. jpjk

Tykkäykset:
    2
    Ostin sit T28s, sain kaverilta paril kympil.

Mistäs löytäis sen lyhyemmän antennin tohon? Motonetistä ei kuulemma enää saa kyseistä antennia. Biltemastakaan ei löydy. Mistäs muualta?

20. Finnvehvi

Tykkäykset:
    0
    Itse ostin tollasen t28s:n uutena vuonna 2000 syksyllä Expertiltä nykyrahassa hintaan 115 euroa (silloin 699 mk). Jos tollasen takuullisen upouuden saisi, niin voisin siitä vieläkin melkeinpä sen verran maksaa! Harmi, kun menin myymään tuon pois ja vaihdoin sen 2002 keväällä 8210:llaan, joka oli silloin muka hienompi, ja maksoikin enemmän:(

T28s on vaan ehdottomasti yksi laadukkaimmin rakennetuista puhelimista r320s, r520m, t39m ja r250 mallin ohella. Nokian zipot ei pääse samaan peltikuorillaan. Tykkäsin myös tosta läpänavauksesta napilla tosi paljon. Ainoa miinus tuossa oli hieman hidas softa, mutta puhelin on puhumista varten!

Ei paljon tee mieli näitä uusia kalliita muovipuhelimia, jotka kestää käytössä just ehkä takuuajan. Hintaa niihin kertyy ihan toisarvoisista asioista kuten kamerasta. Toisipa Sony-Ericsson markkinoille uudelleenlämmitetyn version t39m:stä, joka olisi samalla rungolla mutta parannetulla softalla ja läpän avausnapilla.

Jaa tämä viestiketju