1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Millaisia pommeja nämä uudet TDI autot ovat!? *Tästä keskustellaan ja pitkää*

Keskustelu osiossa 'Liikenne', aloittaja Xenonit, 13/6/07.

Viestiketjun tila:
Ei auki vastauksille.
  1. Xenonit Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    10014
    Tykkäykset:
    140
    Puhelinmalli:
    1520 &Totaalisen Saunalahti.
    Nyt on pakko avautua!
    Tästä keskustelusta tulee pitkä ja kivinen. Saas nähdä koska kirjoitus päätyy jollekin muulle palstalle kuin matkapuhelinosiot =)

    Kävipä näin!
    Kun dieselautosta levahtaa turboahdin moottoritienopeudessa, voi tilanne muodostua katastrofiksi.
    Kone saa imusarjaan öljyä ja täten alkaa käymään öljyllä ja moottorin sammuttaminen ei enään onnistu virta-avaimesta.
    Omakohtaisia kokemuksia viikon takaa!
    Auto alkaa tottelee "yläkerran herraa" ja sinulta on ohjakset viety.
    Auto ei käy diiselillä vaan öljyllä jota koneessa riittää jonkin aikaa.
    Tehot moninkertaistuu ja virta-avaimesta autoa siis ei saa sammumaan.
    Jos kyseessä olisi automaattivaihteinen auto niin koneesi olisi mennyttä.
    Se sammuu vain ja ainostaan sitten kun koneen kaikki öljyt on poltettu tai kone on leikannut kiinni.
    Minun tapauksessa ymmärsin laittaa ykkösen silmään ja painaa jarrua joten "tuhehdutin" auton väkisin sammuksiin.
    Oletetaan että kyseessä olisi ollut automaattivaihteinen!
    Kyseinen toimenpide ei olisi täten onnistunut.
    Olisi siis pitänyt valita kahdesta.
    Ajaa niin kauan että öljy loppuu tai kone leikkaa kiinni.
    Jos olisin jatkanut ajoa olisin vaarantanut muut tiellä liikkujat mahdottoman savuverhon sisään ja riski siihen että auto syyttyy tuleen on suuri.

    Ainoa oikea tapa olisi siis laittaa auto vapaalle ja kömpiä ulos.
    Antaisi koneen ottaa ylikierroksia ja leikata kaikessa savussa kiinni.

    Mitenhän vanhukset reagoi vastaavassa tilanteessa, entä naiset?

    Valmistajat eivät puhu mitään tälläisestä "tappajaominaisuudesta".
    Luulisi autoihin kyettävän rakentaa vaikka "pakko sammutusjärjestelmä" jossa öljynhavaittua imusarjaan ruiskutetaan esim hiilidioksidia yms..

    Takaan ja alleviivaan että tästä puhutaan ja pitkään koska nythän TDI-autot ovat niin pop ja joka tuutista toitotetaan niiden seksikkyyttä.

    P.S. toivotaan ettette joudu vastaavan eteen...
     
  2. tonttu

    tonttu Supermoderaattori

    Liittynyt:
    2/4/04
    Viestit:
    15142
    Tykkäykset:
    3468
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Näin kerran vastaavan paikallisliikenteen bussissa, palokunta tuli paikalle 8 minuutissa, kone huusi täysiä tuon koko ajan ja oli todella kuuma.
    Syöttöpumppu ilmeisesti iskettiin lekalla paskaksi ja näin kone saatiin sammumaan.
     
  3. Xenonit Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    10014
    Tykkäykset:
    140
    Puhelinmalli:
    1520 &Totaalisen Saunalahti.
    Juuri näin kertoi eräs busseja työkseen huoltava kaverinikin.
    Maksimi kierrokset dösässä 2500rpm/min ja tuossa tilanteessa kierrokset menevät yli 9000rpm/min!
    Eräässä kuorma-autossa antautu kytkin kun yritettiin väkisin sammuttaa.
    Ei onnistuttu ja vauhtipyörä lähti irti. Se kun lähtee 9000-kierroksessa irti se tappaa kuin ohjus :(
     
  4. John Cooper

    John Cooper Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    4/11/02
    Viestit:
    2425
    Tykkäykset:
    0
    Kerrohan nyt Tötterö mikä tämä uusi TDI-auto oli? Merkki, malli, vuosimalli ja kilsoja mittarissa?
     
  5. vtormane

    vtormane Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    4439
    Tykkäykset:
    0
    Postin jakeluautoissa oli ainakin ennen(kun noita ohjastin) päävirtakatkaisin konepellin alla. Tommonen on suht helppo asennuttaa autoon kuin autoon.
     
  6. tonttu

    tonttu Supermoderaattori

    Liittynyt:
    2/4/04
    Viestit:
    15142
    Tykkäykset:
    3468
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Eipä sillä ole yhtään merkitystä pumpun mahdollisesti ollessa mekaaninen tai syötön jatkuessa aloitusviestin esimerkin mukaisesti.
     
  7. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Ja mitä iloa siitä on tässä tapaukessa? jos laturia miettiin niin ehkä haittaa, riippuen missä välissä tuo on.


    Ilma sieltä pitäisi saada loppuun. sammutin voisi vähän hillitä.
     
  8. vtormane

    vtormane Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    4439
    Tykkäykset:
    0
    Se on ihan akun vieressä. Aivan, empä ole kyllä ikinä kokeillut että sammuuko auto kun akun kaapelin nykäisee irti.
     
  9. Peppokani Vieras

    Tyhmä kysymys väliin:
    Eli jos haluan omaan katiskaani törkeästi lisää tehoa, lurautan hiukan öljyä diisselin sekaan?
    Juma, mähän lähden esi perjantaina näyttämään hopeata jokaikiselle teiniautolle, mitä Jyväskylästä löytyy!
     
  10. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Ennen vanhaan oli ihan mekaaninen vipu jolla diselikone sammutettiin ja mekaaniset syöttöpumpu, jolloin moottori ei tarvinnut sähköä kuin startimoottoriin. samoin jos laturi hajosi, niin se ei haitannut menoa, toisin kuin bensakoneilla joissa sytytys söi sähköä.

    Myöhemmin tuo mekaaninen sammutus korvattiin solenoidilla, jos se yleensä kai toteutettiin niin että jousi veti "hanatkiinni" .

    Nyky koneet on niin sähköisiä että hiipuvat sähkönpuutteeseen, paitsi ketjun esimerkissä missä polttoainetta tulee sähköstä riippumatta.
     
  11. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Ei kyse välttämättä tehosta, vaan kierroksista.

    Vanhanajan diesel viritys toki on, yksinkertaisesti vain lisätä syöttöä säätö ruuvvista. nykyisin se (ja vähän muuta) tehdään vaihtamalla chippiä
     
  12. Xenonit Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    10014
    Tykkäykset:
    140
    Puhelinmalli:
    1520 &Totaalisen Saunalahti.
    Mietittiin tuossa että mitäköhän poliisit sanoisivat jos antais mennä sen minkä auto lopuksi kulkis (siis tuossa tilanteessa)
    Sanois vaan, että menin niin paniikkiin ja jarrut lämpesivät(kiehuivat) etteivät pysäyttäneet autoani ja six takia meikä nyt ajelee lahtea kohden savut perässä 200markkaa.. :D

    Lieventävä asianhaara, vaikka kuskina ei oliskaan haarapääsky?

    Mummolle kun tuo käy niin se on liikenteessä "savuava ohjus"..

    "Aja hiljaa isi nyt vain, niin sitten illalla leikitään...."
    Voi kumpa elämä olisi noin yksinkertaista!
     
  13. tonttu

    tonttu Supermoderaattori

    Liittynyt:
    2/4/04
    Viestit:
    15142
    Tykkäykset:
    3468
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Niinhän juuri mainitsinkin viestini lopussa...
     
  14. Xenonit Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    10014
    Tykkäykset:
    140
    Puhelinmalli:
    1520 &Totaalisen Saunalahti.
    Akun voi huitasta pellin alta menemään, kuten laturinkin.
    Sitä "pommia" kun ei sähköt eikä polttoaine pidä käynnissä!

    Se käy vain ja ainostaan syystä että saa happea ja öljyä.
    Dieselin puristus on niin valtava että kierrokset saatuaan se polttaa lähes mitä vain, kunnes esim. laakerit, männät, kansi, kansipahvi, venttiilit yms antautuvat
     
  15. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Sori, en tiedä mitä lainauksessa ja viestissä sekoilin :)
     
  16. Juppe Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    2416
    Tykkäykset:
    0
    Mikäs nykyaikainen auto se sun td ooppeli oli...
     
  17. Kreivi S

    Kreivi S Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/6/04
    Viestit:
    9003
    Tykkäykset:
    60
    Muistaakseni Tötteröllä oli Volvo S60, mutta sehän ei tarkoita mitään.
     
  18. Peppokani Vieras

    Sehän oli pentsuunikoneella. Minuakin kiinnostaisi tietää auton merkki ja malli ja vuosimalli. Ettei kye ole vaan tästä nettiautossa myynnissä olevasta Vectrasta, jolla ollaan ajettu jotain yli 200tkm ja sekin tekniikanvaihdolla?
     
  19. Xenonit Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    10014
    Tykkäykset:
    140
    Puhelinmalli:
    1520 &Totaalisen Saunalahti.
    HEH!

    Juppe nyt suuta pienemmälle!
    Täällä on vissiin muitakin lukijoita kuin me kaksi.
    Lipsahti tuo I-merkintä kuten mulla aina.
    Mä en ole oppinut tuntemaan kuin dieselit, TDI:t ja SDI,GDI yms.
    Mulle turbo+diesel on aina TDI, jostain syystä..

    Siis kyseessä ei ollut TDI, mut sillähän ei ole väliä.
    Bemarissani kävi ihan samoin ja kyseessä on sentään 2003 530TDI ja varmasti muuten onkin IIIII.. Oikein Common rail! :D
     
  20. Xenonit Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    10014
    Tykkäykset:
    140
    Puhelinmalli:
    1520 &Totaalisen Saunalahti.
    Peppokani joo, mut merkki ei tällä erään kerro mitään muuta kuin salamia!

    Vw konsernin autossa käynyt ihan samalla lailla. Eli sopia toivoo ettei motarinopeuksissa ole kovia kierroksia ja/tai jos on niin kerkee tiputtaa rundit ennenkuin öljy saa otteen koneesta.
    Tyhjäkäyntiähän tuo ei helposti käy, mutta harvoinhan sitä tyhjäkäynnillä etiäpäin mennään =)
     
Viestiketjun tila:
Ei auki vastauksille.

Jaa tämä viestiketju