1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Miksi QWERTY-näppäimistö?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja memasa, 28/11/06.

1. memasa

memasa

Tykkäykset:
    0
    Juolahtipa tuossa yhtäkkiä mieleen, että miksi kyseiseen näppäinasetteluun ollaan jumiuduttu myös matkapuhelimissa, joissa on täysimittainen näppäimistö? Eikö olisi parempi, jos markkinoille tuotaisiin edes muutama malli, jossa käytettäisiin Dvorak- tai DAS-näppäimistöä? Missä viipyvät puhelimet, joissa näppäinasettelu olisi täysin käyttäjän konfiguroitavissa (ts. kirjaimet heijastuisivat blankon näppäimistön läpi kulloistenkin asetusten mukaisesti)?

P.S. Kukahan tälläkin idealla tienaa... ;)

2. hiphei Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Uskotko todellakin, että noilla muutamalla mallilla olisi niin suuri kysyntä, että pääsisivät edes omilleen??

3. Kreivi S

Kreivi S Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    60
    Olisikohan ihan siksi, että se on niin vakiintunut standardi? E61:sellä kirjoittelee sujuvasti ilman erityistä keskittymistä sen verta hyvin on alitajunnassa näppäinasettelu.

4. memasa

memasa

Tykkäykset:
    0
    Niinno, kannattavuudesta en puhunut mitään. Ohimenevä ajatus vain, ei sen kummempaa. Standardit ovat standardeja -- kai se sitten tarkoittaa sitä, ettei ulkopuolella ole mitään. ;)

5. memasa

memasa

Tykkäykset:
    0
    Tässä voisi olla Benefonille uusi markkinarako. :D Good williä jakoon...

6. Kreivi S

Kreivi S Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    60
    Liike-elämä ei ihan noin ruusuista ole, mutta siitä vaan yrittämään se on kapitalistisen kansantalouden hienous.

7. memasa

memasa

Tykkäykset:
    0
    Sen verran olen kouluja minäkin käynyt, että tämän tiedän.

Ilmeisesti oon vaan lukenut liikaa filosofiaa ja leijun tällä hetkellä jossain vähemmän konkreettisissa sfääreissä, joissa on täysin oikein ja kohtuullista kysyä esimerkiksi: "Olenko minä kivi, vai kivi minä, ja mitä v*ttua se tarkoittaa?" Tärkeintä ei ole vastaus, vaan kysymys itsessään. Ja kaikki tämä selvinpäin... :)

8. quagmire

Tykkäykset:
    0
    Olen itsekin miettinyt tätä - miksi todellakin qwerty-näppäimistö? Minulla oli kesällä viikon verran käytössä N61 ja voi luoja miten ärsyttävä qwerty-näppiksellä oli kirjoittaa. Osaan kirjoittaa 10-sormijärjestelmällä vaikka silmät kiinni, mutta puhelimessa pidän tuota qwerty-näppistä vaan äärimmäisen epäkäytännöllisenä. Voitteko kertoa mikä tuossa on se juttu? Nopeammat viestit? Öö, tuskinpa vaan. Jos voisinkin kirjoittaa marginaalisesti nopeammin esim. kuukauden harjoittelun jälkeen, mitä sitten? Tykkään siitä, että voin tarvittaessa kirjoittaa viestit nopeasti vaikka yhdellä kädellä ja qwerty on siihen tarkoitukseen epäkäytännöllinen. Kaksikätisestikin pidän normaalia kännykkänäppistä ja ennakoivaa tekstinsyöttöä todella kätevänä ratkaisuna qwertyyn verrattuna. Täältä siis iso "ei kiitos" qwertylle.

9. eralumi Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    30
    Ehkä meissä ihmisissä saattaa olla eroja? Jos et itse satu siitä pitämään, ja et kirjoita yhtään nopeammin qwerty-näppiksellä niin miksi sitten se ei sopisi muille? Itse en enää aio ottaa luuria ilman qwertyä. Itse ainakin kirjoitan sata kertaa nopeammin qwertyllä, kuin numeronäppäimillä. Tosin näppäimistön täytyy olla kuitenkin hyvä, S-E:n keinukytkinqwerty tuntui todella hankalalta ja epäkäytännölliseltä. No, siihenkin ehkä tottuu...

10. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    a, i, t, n, e, s ja l takia Das sopii paremmin suomalaisille mutta kansamme on liian pieni tuohon touhuun, jossain Japanissa se olisi kyllä järjestyny heti. Muistakaa aina kun suomalaisia ei ajatella, meitä on niin vähän, ettei se kannata. Japanissa esim. on kolmasosan pienemmällä alueella yli 20 kertaa enemmän asukkaita. Meillä tuommosia puhelimia ei ole yksinkertasesti kovin monella. Mitään tilastoa nyt ei ole käytössä muutenkaan. en nyt siis väitä et ois Japanissakaan, mutta siihen maahan on hyvä verrata. Keksipä sitten mitä vaan, ostajia ja sitä populaa löytyy paljon enemmän. Sillä ajatuksella. Varsinkin pitää laskea Suomessakin se määrä joka haluaa edes vaihtavan näppäimistöä, on yks tai kaks jostain taas Startrek paita päällä. Se on suuryritykselle aivan sama, ostaako sellanen vai ei koko vekotinta. Lisäksi moni haluaa kirjoitella muullakin kielellä kuin Suomi. Ei soveltus sittekään.

http://mairas.net/projects/nappaimisto.php

Sieltä lisää juttua jos haluatte vaihtaa johonkin. Kännyköihin en ole ajatellu vaihtavan.

Jaa tämä viestiketju