1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Miksi Nokialaisten infrapunaportti on puhelimen päässä?

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja 2kind, 15/1/03.

1. 2kind

Tykkäykset:
    0
    Niin, siis IrDa-"silmä" sijaitsee kuulokkeen puoleisessa päädyssä eikä pitkällä sivulla, kuten suunnilleen kaikilla muilla valmistajilla? 8000-sarja on poikkeus, mutta veikkaisin että niissä puhelimen pieni koko on (ainakin 8110:n aikoina) asettanut tällaisen fyysisen "rajoitteen".

Meinaan vaan, että on aika ääliömäistä tökätä joku metrin mittainen 6310i sojottamaan kohtisuoraan pienen pda:n kylkeen.

Miksei se voi olla siinä kyljessä niinkuin kaikissa kunnon puhelimissa?
    (Matopelin kaksinpeli ei ole mikään syy.)

2. yellow Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Oliko tama se haitta?? Itse en nae mitaan valia silla missa se on.

3. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Mutta mahdollinen syy, 8810:lla on vaikea pelata kaksinpeliä.
    Taitaa olla rakenteelisiakin syitä.
    Ja ehkä jotain loogista ajattelua käytetty, ihmiset tottuneet kukosäätimiin, ja kun puhelimen pistää osoittaan jotain kohti niin kaikki pelaa?
    Kaippa sitä joku on miettinyt.
    IRDAlla PDAn kanssa on nyt vähän... No pöydällä menee.
    Edit 8110 --> 8810

4. Bomb

Tykkäykset:
    3
    Missäs kaikissa malleissa se infra-portti on siellä päässä? Pikaotannalla tuntui kaikissa malleissa (minkä featureista findilla löytyi infra tai irda sana) olevan tuo portti puhelimen kyljessä 6310:aa lukuunottamatta. Tietenkään Nokian sivulla ei näytä ainakaan tyrkyllä olevan vanhempia malleja, joista ainakin 6150:ssahan (ja vastaavan muotoilun omaavissa) muistaakseni infra-portti oli puhelimen päädyssä, mutta näistä nykyisistä malleista siis satunnaisotannalla 6310 (ja i) oli ainut missä infra-portti näytti olevan päädyssä.

Edit: . -> ?

5. iNdo

iNdo Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    195
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Infrapuna on puhelimen päässä ainakin 7210:ssä ja 6610:ssä.

6. Bomb

Tykkäykset:
    3
    Katselinkin sitä 6610:n päätä, että siinä oli jotain, mikä erehdyttävästi näytti infra-portilta. Mutta kun featurelististä ei ctrl+f:n takaa löytyvällä findilla löytynyt mitään, kun koitti irdaa ja infraa hakea, niin tein sitten ilmeisestikin väärän olettamuksen, ettei siinä infraa ole :)

Ja nyt kun sitten rupesin oikein lukemaan tuota tekstiä, niin olivat pirulaiset laittaneet tuon tiedon seuraavanlaisessa muodossa:
    Connectivity options: IR and cable

7. PPS

Tykkäykset:
    0
    Nokian puhelimissa se IR portti voi olla päällä, pohjassa tai sivussa. Riippuu puhelimesta.
    Ei tuo IR:n paikka ole aina sama muissakaan laitteissa, vertaa Kannettavat, joissakin takana ja toisissa jommalla kummalla sivulla.
    Hauska yksityiskohta tuosta 8210:n pöytätelineestä, IR:hän on puhelimen pohjassa ja puhelin laitetaan pöytätelineeseen pystyyn, mutta IR tulee ulos pöytätelineen sivusta.

8. 2kind

Tykkäykset:
    0
    6100, 6110, 6150, 6210, 6250, 6310(i), 7110

...onhan noita.

Kuvittelisin, että IrDa:n yleisin käyttösovellus matkapuhelinympäristössä on langaton yhteys syli-/kämmenmikroon. Kyllä ainakin minulle on ollut ihan konkreettista haittaa tuosta huonosti sijoitetusta portista. Sylimikrolle ei aina/ylensä löydy kauheasti tilaa, ja kun tuo puhelin pitää panna siihen kylkeen töksöttämään...

9. --- Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Mielenkiintoiset huolenaiheet.

10. 2kind

Tykkäykset:
    0
    En kuvailisi aiheeseen liittyvää olotilaa huolestuneisuudeksi. V***ttaa ainoastaan, kun pitää panna portti just siihen kaikkein ääliömäsimpään paikkaan. Ymmärrän toki, etteivät kaikki käytä IrDa:a, joten joidenkin silmissä aihe vaikuttaa hitusen triviaalilta.

Palauttaakseni keskustelun alkuperäisille raiteilleen, tiivistän kysymystäni, jotta sen tyhmempikin besserwisser tajuaa:

MIKSI SE PORTTI ON PUHELIMEN PÄÄSSÄ?

Luulisi siihen jonkin syyn olevan.

11. kepperi

Tykkäykset:
    0
    eikö?

12. 2kind

Tykkäykset:
    0
    Toivottavasti ei.

13. --- Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Ihan hyvin tässä voisi kysyä miksi miksi Volvo B10M moottori on keskellä ja B12 takana. Jossain sen infrapunaportin on oltava ja tämäkin on ensimmäinen kerta kun minä kuulen että se on huonossa paikassa. Enemmän siitä sivussa olevasta on aikanaan valitettu (mm. 8210).

Kaikkia ei voi miellyttää.

14. yellow Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Kuka ihan oikeasti pelaa tata kaksinpelia?

15. Blue Joker Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s
    minä ainakin joskus mutten enää. silloin serkkuni kanssa.

16. Ewert Oktan

Ewert Oktan Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    113
    Nokia 5210 IR on puhelimen vasemman kyljen ala-osassa.

Yhteys saattaa "jostain syystä" pätkiä kun portti on kyljessä, esim. otat puhelimen käteen.

17. Omenanraato

Omenanraato Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    788
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    mä käytän infra porttia ja mun mielestä (huom tämä on minun mielipide) niin se on parempi olla päässä...ei olem itään syytä mulla miks just päässä mutta jos itse tekisin puhelimen niin laittaisin sen myös päähän.....mitäs haittaa siitä sitä paitsi siitä sitten on se pohjassa päässä tai sivulla tai takana tai edessä????? en vaan tajua

18. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Eikös 6210, 6310 ja 6310i -malleissa se infrapunan silmä ole aika laajakulmainen? Eli se vastaanottoalue jatkuu sinne puhelimen yläosan sivuille? Ainakin siellä on sitä "läpinäkyvää" muovia. Eli periaatteessa noita luureja pitäis pystyä käyttämään pitkittäissuunnassa läppärin kanssa (kuten esim. 8210-mallia)...?

Joku varmaan korjaa jos olen väärässä.

19. NusNus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Galaxy S4 Active
    Mniusta se on vaan hyvä että IR on puhelimen päässä. Voi pitää luuria kunnolla kädessä samalla kun IR aallot liikkuvat vastaanottajalle.

20. murto

murto Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Se on siinä, koska parempaa paikaa ei ole. Siellä päässä on eniten joutotilaa. Siksikö se on huono paikka, koska sonueeriksonilla portti on sivussa ylhäällä?

Esim. käyntikorttien vaihto on helpompaa kun ir on päässä eikä sivussa.

Jaa tämä viestiketju