1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Mikä Androidissa kiinnostaa Symbiania enemmän?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja jacce, 30/4/12.

1. jacce

jacce Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    6
    Puhelinmalli:
    Samsung
    En ole kokeillut androidia vaikka monet täällä kehuukin sitä. Mutta mihin verraten..?
    Mulla on nyt käytössä E7 ja E72 sympparit ja ihan tyytyväinen, skulaa mailit,puhelut,viestit,suomalaiset nettiradiot,nettiselain,ja muokattavat softat.Ja akku kestää ihan hyvin vaikka käyttääkin. Mitä muuta sitten tarvii, vai pitääkö vaan ihmisille tehdä pakottava tarve johonkin turhaan. yhteisöpalveluja en käytä enkä osallistu niihin. Ja jos ne on AINOA etu tai + symppariin niin antaa olla.
    Mikä siinä androidissa on sitten parempaa? kiinnostais tietää jos vaikka olis jotain parempaa tiedossa ni, vois vaikka hankkia koklattavaks sellasen.
    En oikeen snaijaa mitä muuta etua antaa androidi tällaselle yli nelikybäselle hemmolle.

2. Axefield

Axefield Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    2179
    Puhelinmalli:
    6S
    Osta tuolta myyntipalstalta joku käytetty Android-lippulaiva, esimerkiksi htc Sensation tai Samsung Galaxy S II. Ei varmaankaan vie montaa tuntia tajuta eroa ja sitä mikä siinä kiinnostaa. Kannattaa ehdottomasti kokeilla, koska lopulta nämäkin ovat puhtaasti makuasioita.

3. Dotzki

Dotzki Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    679
    Puhelinmalli:
    iPhone 6
    Androidista löytyy oikea nettiselain. Isompi sovellusvalikoima.

4. jacce

jacce Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    6
    Puhelinmalli:
    Samsung
    Mutta miten nii isompi sovellusvalikoima.Mitä ihminen oikeesti tarvii luuriinsa muuta kuin nuo mitä mä edellä mainitsin. ainakin tohon E7 oon saanu sen lintupelinkin pelattavaks ja ilmaseks sieltä kaupan sivuilta.
    Ei mua kiinnosta jotkut sosiaaliset mediajutut, joten aika vähään jää vissiin androidin tarjonta, koska sympparin kaupastakin ei jurikaan paljoa kiinnostavaa ladattavaa löytyny.
    sinänsä tekniikka kyllä kiinnosta ihan vitusti, ja on kaikenlaista vempainta tullut hankittua,mut jos sillä ei tee mitään ni mitä järkee sitä on ees ostaa..?
    eli mitä tekee jollain esim, kaloriataulukolla tms jns.
    joissa useinkaan ei softat päivity ym.

1 henkilö tykkää tästä
  5. jviirret Vieras

Jos sinä et jotakin tarvi niin ei se sitä tarkoita etteikö joku muu tarvis. itse olen androidin myötä löytänyt uuden harrastuksenkin, geokätköilyn. Ainakin siihen androidi tarjoaa paljon monipuolisemman ja edullisemman sovellusvalikoiman. Myös tietokoneen kans synkkaava kalenteri on must.

6. Uitto

Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Xperia Z5 Compact
    Itselläni oli ennen E90 kommari. Silläkin hoitu kaikki sähköpostit ja iltalehden luku ihan ok. Myös kalenterin sai synkkaan google kalenterin kanssa erillisen nettipalvelun kautta.

Näppiksellistä puhelinta tarvitsin, koska kirjottelen paljon sähköposteja. Vaihtoehtoja tähän ei ollut paljoa ja olin jo kyllästynyt nokialla muutamaan asiaan. Lisäksi E7 ei ollut vielä silloin tullut markkinoillekaan kun ostin HTC Desire Z. Olin jo aiemmin ollut kiinnostunut HTC:n qwerty puhelimista, kuten touch prot, mutta android-version myötä se oli pakko saada.

Android kiinnosti osin erilaisuutensa takia (en todellakaan halua ipuhelinta) ja osin siksi, että ajattelin symbianin ajan olevan jo ohi. Saumaton google yhteistyö myös kiinnosti.

Puhelimien toimintojen ja ominaisuuksien kesken ei nykyään ole mitään eroa. Voisin luetella sinulle hyviä ominaisuuksia, mutta varmasti kaikki saat myös E7:kaankin. Sovellusvalikoima androidiin on valtava, jopa liiankin iso. Siksi foorumeilla on ketjuja hyviksi koetuista ohjelmista.

Olen myös rootannut puhelimeni. Tämä tuo valtavan muokkausmahdollisuuden erilaisten käyttiksien muodossa jo ennestään hyvin muokattavaan vakioon verrattuna. Toki androidilla pärjää vakionakin hyvin. Ja riippuen puhelinvalmistajasta siinä saattaa olla hyvinkin paljon lisäohjelmia jo vakiona ja puhelinta ei tarvitse räplätä ellei halua. Haluan korostaa tätä, koska monet hehkuttavat androidin muokattavuutta ja voi jäädä kuva että se ei vakiona ole riittävä.

Olikohan muuta mielessä.. yhteenvetona voisi sanoa, että jos mun vanha sotaratsu E90 olisi ottanut vielä virtaa vastaan, saattaisin vieläkin käyttää sitä. Loppuen lopuksi puhelin on vain puhumista/txt varten. Minulla myös sähköposti melko iso osa. Loppu iltalehti ja foorumit on viihdekäyttöä. Tämä on jokaisen oma asia pohtia mitä puhelimellaan tekee. Minulle android on ollut loistava ja olen saanut muokattua tämän haluamakseni ulkoasultaan ja toiminnoiltaan. Seuraava puhelimeni tulee myös olemaan 90% android.

Ps. Tämäkin viesti kirjoitettu puhelimella, mutta kai sen tapatalkin nokiaankin saa...

7. Dotzki

Dotzki Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    679
    Puhelinmalli:
    iPhone 6
    Ite kirjoitan myöskin lähes kaikki viestit puhelimella. Tapatalkkia en ole koskaan käyttänyt.

8. nysvääjä Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    34
    Itselläni on satunnaisessa käytössä yksi symppari ja päivittäisessä käytössä Androidi ja eilisestä lähtien WP7. Omassa käytössäni Symbianin suurin puute on kykenemättömyys aitoon wifi-jakoon. Android-tabini ei saa yhdistettyä joikuspotin luomaan ad-hoc verkkoon joten koska käytän ominaisuutta usein niin android tai WP on ainoat vaihtoehdot (ios on lähinnä huono vitsi joten sen voi ohittaa säälinsekaisella hymähdyksellä).

Ja kyllähän rootatun Androidin vapaus on jotain sellaista minkä takia voi ihan hyvin sietää vähän vähemmän täydellistä vieritystä jne pikkuvikoja joihin etenkin ios ja jossain määrin myös WP-porukka aina tarttuu. On ihan oikea file manager, voi liittää peliohjaimia vaikka langattomasti jos siltä tuntuu ja muokata järjestelmän ulkonäön täysin mieleisekseen. Ja widgetit ovat parhautta. Yhdellä silmäyksellä näen uutisotsikot, sään, jalkapallouutiset maailmalta, saapuneiden mailien otsikot, kalenterin jne jne. Muissa systeemeissä pitäisi avata monta eri appia samat tiedot saadakseen.

Symbian on ihan ok käyttis, mutta jotenkin sitä on jo tottunut paljon enempään. Jos Nokian 808:ssa olisi mahdollisuus tetheröidä androidin ymmärtämässä muodossa niin ostaisin sen heti laukaisussa järjestelmän (ja näytön) muista puutteista huolimatta. Nyt kun ei ole (eikä Nokian Lumiat osaa tetheröidä vieläkään) niin odottelen vuoden-puolitoista kun hinnat tippuu alle puoleen ja ostan sen sitten kakkospuhelimeksi.

9. MGM

MGM Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    3136
    Puhelinmalli:
    OnePlus 3
    Miksi tähänkin piti se iOS ja WP ottaa mukaan? Kysyttiin vain eroa Symbianiin Androidissa. iOS ja WP nyt on tietysti ihmisille, joita ei kiinnosta se säätäminen ja haluaa toimivan sulavan käyttiksen. Edelleenkään kaikkia ei kiinnosta se säätäminen. Toki iOS:ääkin voi säätää, jos haluaa.

10. Uitto

Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Xperia Z5 Compact
    Mielestäni henkilö joka on kokeillut vähän kaikkea on uskottavampi kuin henkilö joka kehuu tuotteen x maailman parhaaksi ja haukkuu kilpailijat vaikka ei omaa kokemusta. Järkevä vertailu on aina paikallaan, vaikka sitä ei kysyttykään, se selvittää miksi on päätynyt mihinkäkin tuotteeseen.

Ja miksi android tarvitsisi säätämistä? Kuten tuossa yllä sanoin, se voi olla puhelinvalmistajan toimesta hyvinkin duunattu jo valmiiksi, eikä välttämättä tarvi mitään duunausta. Toki muokkaus on mahdollista niin halutessaan.

Ps.
    En tiedä kuinka puhelimet on nykyään tehty, mutta itse vaikutuin jo ensimmäisen kerran htc:tä avatessani. Se kysyi vanhaa puhelintani ja käski laittamaan BT:n päälle. Sitten kysyi halutaanko siirtää yhteystiedot ja kalenteri merkinnät. Näin helppoa puhelimen vaihtoa en ollutkaan ennen tehnyt. Toki tämä on androidissa vielä helpompaa jos vaihtaa toiseen androidiin. Kaikki on googlen pilvessä, jopa asennetut lisäohjelmatkin tulevat automaattisesti.

11. filatelisti

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia S
    Omalta osalta androidissa (mutta myöskin iOS:ssa) miellyttää kaiken sulavuus. Pienet detaalit, kuten nopeus, toimiva selain ja hyvät ohjelmat tekevät käyttämisestä erittäin miellyttävää. Muutama viikko sitten "jouduin" käyttämään päivän verran E7:aa ja se ei nyt vaan millään ollut yhtä miellyttävä kokemus. Navigaattori (jota tosin ei googlella VIELÄKÄÄN ole Suomessa käytössä) toimi Saksan maassa erittäin hankalasti ja navin toimintakuntoon laittaminen oli aivan käsittämättömän epäloogista! Googlen kanssa homma on toiminut PAAAALJON nopeammin.

Mutta lopulta nämä pienet tekijät huomaa vasta, kun itse kokeilee androidia. Jos ei tiedä paremmasta, niin miten osaisi sitä arvostaakaan..?

Huonoin ominaisuus androidissa on valmistajien valmiiksi asentelema bloatware. HTC esimerkiksi tunkee luurin jo niin täyteen kaikkea roskaa ettei se ole enää niin mukava käyttää. Sony ainakin uusimmassaan on jättänyt omat roskansa vähemmälle ja itseasiassa antanut muutaman oikein toimivan ohjelman (niitä on tosin myös htc:llä..)

12. nysvääjä Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    34
    Joo, sori. Tämähän oli alunperin Symbian vs Android-ketju. Maintsin tosiaan sivulauseessa että WP:ssä on oikea wifi-tetheröinti toisin kuin Symbianissa ja että WP-porukka on toisinaan kärkästä kritisoimaan Androidin mahdollista tökkimistä. Iosia toki haukun aina tilaisuuden tullen koski alkuperäinen topikki sitten kukkaruukkuja tai uusimpia Xbox-pelejä. Onko tämä sitten näiden mukaan tuomista... No voihan sen niinkin kieltämättä tulkita. Mielestäni vastasin kuitenkin ihan perustellusti omien kokemusteni pohjalta ketjun aloittajan kysymykseen.

Mutta kannattaa tosiaan mahdollisuuksien mukaan yrittää kokeilla kaikkia järjestemiä mieluisimman löytämiseksi. Tällä hetkellä omaksi kokoonpanokseni on muodostunut:
    -Android-tabi (valintaperusteena muokattavuus, vapaus, appsien määrä, widgetit)
    -Ykköspuhelimena WP-luuri (kokeilunhalu, käyttiksen nopeus ja osittain ulkonäkö, tetheröinti)
    -Kakkospuhelimena Symbian (pieni koko, hyvä akunkesto, vakaa alusta [ei tiettävästi kaikissa symppareissa, mutta omani ei kaatuile])

Njoo, se on kyllä käsittämätöntä. Tosin - taas kerran - jos Androidisi on rootattu, ei sen toimintaan saattaminen ole ongelma. Brutmod vaan kehiin ja homma toimii, olen käyttänyt kuukausikaupalla. Tosin Navfreen ilmainen navigaattori on monipuolisempi ja parempi ja ennen kaikkea ladattavissa offline-käyttöä varten.

13. Duel Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    89
    Mun mielestä tässä oli kaikki aika hyvin kiteytetty asiat. Tosin itse en android luuria ostaisi, mutta juuri noista edellämainituista syistä ostin iPhonen aikoinaan ja sama on edelleen käytössä.

Kuten sanottua ei sitä ymmärrä kokeilematta, en tiedä mitä toi nysvääjän piti tähän ottaa iOS mukaan ja ohimennen haukkua sitä vaikka tuskin tyyppi on sellaista koskaan omistanut saatikka kunnolla käyttänyt. tuolla toisaalla selittää iPadin sulkeutuneisuudesta ja rajoittuneisuudesta ja nyt kommentoi käyttävänsä WP7 luuria mikä on vähintään yhtä suljettu ja rajoittunut kuin iOS. Taitaa kuitenkin enemmän se valmistaja siinä nyppiä kun itse laitteet ;)

iOSissa on muuten myös wifi jako ja itseasiassa tällä hetkellä Wifi jakoa ei edes ole kaikissa WP7 luureissa vaikka niin annoitkin ymmärtää, esim parista lumiasta se puuttuu vielä toistaiseksi ja on puuttunut jo pitkään.

14. nysvääjä Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    34
    Tälle +1, tykkään, peukku ylös ja mitä kaikki niitä nyt onkaan. Ja pari hymiötä perään.

ps. olen omistanut, kaksi laitetta kerralla. Ensimmäinen ja viimeinen. Ja mitä käyttöjärjestelmiin tulee, olen valmis kokeilemaan kaikkea ainakin kerran, jopa Badaa. Ei kun helkkari, otin taas lisää käyttöjärjestelmiä mukaan. Hitto. Noh, hiljennyn tästä nyt nurkkaan häpeämään.

15. mikandroid

Tykkäykset:
    0
    Mulla mennyt viime aikainen puhelin-historia seuraavalla tavalla (vähän taustaksi tähän alkuun): Nokia 5800 -> Samsung Spica (Android) -> N97 -> Samsung Omnia 7 (WP7 Mango) -> (iPhone 3gs, joka muutaman testin jälkeen vaimolle) -> Nokia E7 -> LG Optimus 2x (Android).

Alla omia kokemuksiani:

Nokia E7:ssa oli todella hyvä näppis + karttapuoli ok. Myöskin aloitusnäyttöjen + widgettien muokattavuus alkoi olla bellen kanssa ok. Vaikka olenkin fyysisen näppiksen ystävä, niin E7/belle sai väistyä 2X/Androidin tieltä. Syyt:

Nämä osin rautaan liittyvää mutta kuitenkin
    - näytön resoluutio E7:ssa surkea
    - vaikka molemmissa on kapasitiivinen näyttö, on 2X:n käyttö kuin eri planeetalta verrattuna E7:aan (kokemusta on myös C6-01:stä työluurina ja sen käyttö vasta tuskaa onkin). Tähän uskoisin olevan syynä myös softan, ei pelkästää raudan.
    - akun kesto oli E7:ssa idlenä parempi, rasituksessa en ole huomannut eroa nykyisen luurin kanssa.

Softa:
    - selain oli E7:ssa todella surkea, Operakaan ei auttanut asiaa, jäätymisiä, koko laitteen kaatumisia tapahtui säännöllisin väliajoin. Sivujen vieritys oli yhtä tuskaa. Androidin oma selainkin on parempi mutta erikseen asennettava Dolphin ajaa vielä tuonkin ohi. Selailu Android-laitteella on todella jouhevaa ja nopeaa.
    - spostit: ei muita eroja paitsi, että sympparin exchange clientille ei jostain kumman syystä päässyt muokkaamaan alkuperäisiä viestejä, jos oli kiinni exchange palvelimessa!?
    - puhelin-ominaisuudet: ei eroja
    - sms-ominaisuudet: ei eroja
    - kamera/video-softat: ei eroja
    - kalenteri: ei eroja
    - navigointi: tässä symppari voittaa ilmaisen navigoinnin vuoksi.
    - tämä ei niin merkittävä minulle - softakaupat (en ota kantaa softien laatuun yleensä): Nokian softakauppa-sovellus jotain aivan surkeutta verrattuna Androidiin. Softien määrässä on se hyvä puoli, että Androidille löytyy heti uusi hitti-tuote tai vastaava. Myöskin pikku apuohjelmia löytyy lähes joka tarpeeseen. Symppari-puoli jää tässä varjoon.
    - laitteen roottaus: miten lienee onnistuu symbian 3 puolella ja mitä iloa tuosta olisi? Android puolella onnistuus eli jos laitevalmistajan tekemä softa ei miellytä, niin voi kokeilla jotain muuta tilalle :D

Softa-kehitys:
    - Android softa kehitysympäristön virittäminen muutaman tunnin juttu vaikka ei aikaisempaa kokemusta (= löytyy tosi hyvä ohjeet). Symppari puolella virittelin puoli päivää Nokian ohjeilla, mikä ei ole kyllä paha sekään.
    - Noviisina varsinainen softa-kehitys Androidille helppoa ja alkuun pääsee todella nopeasti. Symppari-puolta ei kannattaisi tässä yhteydessä edes mainita, olisiko tässä yksi syy siihen miksi softaa ei tunnut tulevan ;)
    - Ja tähän ketjuun liittymättä mutta kuitenkin: WP7-puolelle softakehitys yhtä helppoa kuin Androidille (ellei jopa vähän helpompaakin viritellä kehitysympäristö + päästä alkuun).

16. BorG Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    79
    Ei se Opera ole kaatunut minulle sitten Annan alkuaikoja, on itseasiassa ollut positiivinen yllätys, todella nopea kun on.

Itsellä on N8 ja Bellen kanssa Nokian hardware alkaa olemaan oikeuksissaan, tuo 808PV voi oikeasti olla jo hyvä laite (paljon nopeampi kuin N8, arvostelijoiden perusteella), sulavuutta pitäisi olla.

Kaikista tärkein asia on minulla ollut puhelimen ominaisuudet, minua ei hirveästi ole koodaminen ja säätäminen kiinnostanut, kunhan saan puhelimen oman näköiseksi ja widgetit sun muut siihen mihin haluan. Tässä Nokian kamerat, fm-lähettimet, äänenlaatu ja liitettävyys ovat olleet ratkaisevia ostopäätöksiä. Tietenkin tuo ilmainen navigaattori on mahtava myyntivaltti

Nyt tosi alkaa tuo Android kiinnostamaan enemmän ja enemmän, lähinnä siihen vaikuttaa Nokian Symbian kuoppaaminen, ja tähän epäsuorasti vaikuttava sovellusten vähyys, yllättäen on herännyt kiinnostus sovellusten maailmaan. Muuten Symbianissa voisin pysyäkkin, siihen kun näköjään ainoastaan saa ilmaisen navin, parhaat kamerat, fm-lähettimiä ja hyvän akunkesto (Androidiin verratuna ainakin parempi).

Jaa tämä viestiketju