Täällähän käydään hyvää keskustelua eri laitteista.
Muutamia eriäviä mielipiteitä minulla kuitenkin olisi esittää tuosta N900 puhelimesta. Olen käytellyt puhelinta nyt noin kaksi viikkoa ja kokemukset ovat pääsääntöisesti hyviä.
On totta, että puhelinominaisuudet ovat laitteessa toissijaisia, mutta luulenpa laitetta ympäröivän aavistuksen turhan isot luulet puhelimen "nörttiydestä".
Tottahan se on, että laitteessa on vääntöä ja mahdollisuuksia ja ohjelmia, jotka ovat kotoisin Linuxeista, jotka pyörivät pöytäkoneissa. Omaksi helpotuksekseni huomasin kuitenkin, että N900:ta käyttääksesi sinun ei tarvitse tietää mitään Linuxista. Ohjelmia ladataan puhelimesta löytyvästä valikosta ja ohjelmat ovat pääsääntöisesti hyviä muuhun käyttöliittymään mukavasti istuvia ohjelmia. Ohjelmia on tekstinkäsittelyohjelmista X-console komentopäätteestä Tetris-peliin, mutta kaikkien asentaminen on lastenleikkiä.
Tuo kommentti puhelinkirjasta ei käsittääkseni pidä paikkaansa. Yhteystiedot -sovelluksen kun avaa, niin senkun rupeaa naputtelemaan nimeä näppiksellä niin laite karsii muut nimet sitä mukaa kun mahdollisuudet pienenevät. Jos etsin Matti Meikäläistä osoitekirjastani, voin aloittaa kirjoittamaan suku- tai etunimeä ja puhelin ehdottaa molemmilla kerroilla Matti Meikäläisen yhteystietoja. Vai ymmärsinkö väärin sen mitä tällä "ei voi hakea kuin yhdellä kirjaimella" kommentilla tarkoitettiin?
Mielestäni N900 on nimenomaan työpuhelimena N97:aa parempi. Toki se on vielä hiukan hiomaton ja voi olla että kesken sähköpostin naputtelun YouTube videon pyöriessä avonaisessa ikkunassa läpi tuleva puhelinsoitto voi hetkellisesti laittaa puhelimen pasmat sekaisin -- kyse ei kuitenkaan ole mistään vakavasta. Puhelun voi ottaa eikä sähköposti katoa minnekään. Toisin kuin mitä minulle on tapahtunut Symppari alustalla.
Samalla N900:n on helpompi laittaa vaativampia salaustietoja tarvitsevat sähköpostiosoitteet. En ole E-sarjalaisia juuri päässyt käyttämään, mutta käsittääkseni kyseessä on vähintään yhtä kustomoitava sähköpostiohjelma.
Puhelin avaa myös PDF:t, Excel taulukot, .Docit ja kaikki kuviteltavat mediaformaatit maan ja taivaan välillä. Esimerkiksi PDFien avaaminenhan ei suoralta kädeltä N97:ssa onnistu (!).
Puhelimen mainostettu moniajo on sekin oikeasti hyödyllinen juttu - ei vain nörtin märkä uni. Sinulla pystyy olemaan esimerkiksi työvuorolista, sähköpostinkirjoitusohjelma ja muu .PDF auki samanaikaisesti ja näiden ohjelmien välillä vaihteleminen on sulavaa. Tämä on juuri mitä tietokoneellakin tekisit. Sympparissa jotkut ohjelmat sulkeutuvat aina, kun ne laitetaan taka-alalle, vaikka sekin moniajoa tukee.
Mainittakoon vielä vaikka se, että myös N900 pitää sisällään parempaa verkkoteknologiaa kuin mikään kiinalainen mokkulalaite ja tämäkin postaus on lähetetty N900:ta mokkulana käyttäen. Ainoa murheenkryyni on että PC Suite ja Ovi Suite eivät ymmärrä laitetta täysin (vielä).
Lisää ajatuksiani laitteesta voi lukea esimerkiksi blogistani:
http://peakmobility.blogspot.com
Kirjoitukset ovat pääasiassa englanniksi, mutta olen esitellyt N900:n kalenteritoimintoa suomenkielellä.