Mielipiteitä Applesta firmana

zxr

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
114
Apple Pay ei tarjoa sen enempää kehitystyötä kuin esim aikaisempi Nordea Wallet. Molemmat käyttää samaa protokollaa/standardia. Jos se NFC olisi käytettävä niin Nordea voisi tuoda sen itse kehittämänsä sovelluksen myös iPhonelle, samoin kuin OP voisi tuoda Pivon. Kaikki näistä toimivat pinnan alla samalla tavalla ja tarjoavat aivan samanlaisen tietoturvan.
Aamulla Radio Rockilla oli vieraana Mr tietoturva Mikko Hyppönen. Hän kertoi Apple Payn olevan merkittävästi turvallisempi kuin Google Payn koska Googlen palveluita käytettäessä asiakas on tuote. Näin ollen Googlelle menee kaikki tiedot tiedot mitä olutta ostat mistä kaupasta ja milloin. Apple taas tekee rahansa laitteiden ja palveluiden myynnillä.

Eli vaikka käytetään "samaa" NFC:tä ei se tarkoita että tietoturva on samalla tasolla. MobilePayn ja Pivon mahdollisista vakoiluominaisuuksista en tiedä, mutta Google Pay ainakin vuotaa kaikki tiedot mainostajille.

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
31   0   0
Reaktiopisteet
8029
Puhelinmalli
iPhone 11
Kunpa tuo Apple pay nyt joskus alkaisi toimimaan s-pankin kanssa

makke79

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
377
Puhelinmalli
iPhone 11 Pro Max
Aamulla Radio Rockilla oli vieraana Mr tietoturva Mikko Hyppönen. Hän kertoi Apple Payn olevan merkittävästi turvallisempi kuin Google Payn koska Googlen palveluita käytettäessä asiakas on tuote. Näin ollen Googlelle menee kaikki tiedot tiedot mitä olutta ostat mistä kaupasta ja milloin. Apple taas tekee rahansa laitteiden ja palveluiden myynnillä.

Eli vaikka käytetään "samaa" NFC:tä ei se tarkoita että tietoturva on samalla tasolla. MobilePayn ja Pivon mahdollisista vakoiluominaisuuksista en tiedä, mutta Google Pay ainakin vuotaa kaikki tiedot mainostajille.
Tämä se syy itsellänikin on, miksi nimenomaan käytän applea. Minä ostan tuotteen. Minä maksan tuotteesta. En minä halua maksaa siitä, että minä olen tuote, jota käytetään siitä edes hyväksi joka käänteessä myyjän tarkoitusperiin. Eli siis minä maksaisin siitä, että minua käytetään? Tämä kuitenkin on se googlen ja microsoftin toimintatapa.

Päälle vielä juuri tuo ilmiö, että minua käytetään ja minulle myydään käyvällä rahalla tietoturvaton tuote tai palvelu. Tietoturvattomuus vielä jopa johtuu siitä, että heidän bisnesideansa ydin on käyttää minua?Eli maksan rahalla tietoturvattomasta huonosta tuotteesta, jotta pääsen hyväksikäytetyksi?

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
31   0   0
Reaktiopisteet
8029
Puhelinmalli
iPhone 11
Tämä se syy itsellänikin on, miksi nimenomaan käytän applea. Minä ostan tuotteen. Minä maksan tuotteesta. En minä halua maksaa siitä, että minä olen tuote, jota käytetään siitä edes hyväksi joka käänteessä myyjän tarkoitusperiin. Eli siis minä maksaisin siitä, että minua käytetään? Tämä kuitenkin on se googlen ja microsoftin toimintatapa.

Päälle vielä juuri tuo ilmiö, että minua käytetään ja minulle myydään käyvällä rahalla tietoturvaton tuote tai palvelu. Tietoturvattomuus vielä jopa johtuu siitä, että heidän bisnesideansa ydin on käyttää minua?Eli maksan rahalla tietoturvattomasta huonosta tuotteesta, jotta pääsen hyväksikäytetyksi?
Plus ettei tarvitse pelätä, että 2v jälkeen lakkaavat ohjelmistopäivitykset tulemasta...

hakke

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
57
Puhelinmalli
Asus Zenfone 6

Tätä asiaa tullut pohdittua pidemmän aikaa. Josko sitä ottaisi ja vaihtaisi android-ekosysteemistä omenaan. Mutkun mutkun. Hienoja asioita ja lupauksia, mutta kuinka varma tästäkään voi olla, että pitävät paikkansa? Onhan näitä keissejä ollut vino pino, joissa firma x kovaan ääneen toitottaa, että asiakkaan tietoturva ja yksityisyys on numero uno, mutta sitten onkin käry käynyt. Miksi Apple poikkeaisi muusta massasta? Onko tuo pelkkää markkinointijargonia, jolla hyväuskoisia vedätetään?

Tämä nyt tällaisena pohdintana, ottamatta asiaan sen kummemmin kantaa puolesta tai vastaan.

jsalmika

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
424
Puhelinmalli
Pikkulippulaiva
Ellet ole liittänyt Ääs-etukorttia tms. kanta-asiakaskorttia Apple Payhin niin sitten voit edes jossain määrin uskoa siihen ettei kulutustottumuksiasi seurata saatika käytetä louhittua tietoa kauppatavarana... Tämäkin vaan näin silmiä avaavana yleisenä pohdintana.

Viimeksi muokattu:

makke79

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
377
Puhelinmalli
iPhone 11 Pro Max
Tätä asiaa tullut pohdittua pidemmän aikaa. Josko sitä ottaisi ja vaihtaisi android-ekosysteemistä omenaan. Mutkun mutkun. Hienoja asioita ja lupauksia, mutta kuinka varma tästäkään voi olla, että pitävät paikkansa? Onhan näitä keissejä ollut vino pino, joissa firma x kovaan ääneen toitottaa, että asiakkaan tietoturva ja yksityisyys on numero uno, mutta sitten onkin käry käynyt. Miksi Apple poikkeaisi muusta massasta? Onko tuo pelkkää markkinointijargonia, jolla hyväuskoisia vedätetään?

Tämä nyt tällaisena pohdintana, ottamatta asiaan sen kummemmin kantaa puolesta tai vastaan.
Tottakai sellainen riski, jota kuvailet, on olemassa. Mutta se on riski.

Niillä kahdella muulla ”vaihtoehdolla” se ei ole edes riski, vaan täysin sinulle kerrottu asia, joka on pomminvarma. Niiden suhteen siis TIEDÄT asian aivan varmasti tapahtuvan.

Pakkaan vielä lisäksi: siinä ne vaihtoehdot sitten olikin.

Eli sitä eletään riskillä.

zxr

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
114
Tätä asiaa tullut pohdittua pidemmän aikaa. Josko sitä ottaisi ja vaihtaisi android-ekosysteemistä omenaan. Mutkun mutkun. Hienoja asioita ja lupauksia, mutta kuinka varma tästäkään voi olla, että pitävät paikkansa?
Tämä on yksi niistä asioista joita ei voi todistaa oikeaksi mutta vääräksi voi todistusaineiston löydyttyä. Kuten ei voida todistaa ettei jumalaa ole olemassa, olemassaolo sen sijaan tulee todistetuksi tuomiopäivän koittaessa. Pyhien tekstien mukaan tähän ei menee enää kauaakaan sillä "Kaikilla on rahaa yllin kyllin ja rakennetaan korkeita taloja, mutta vallalla on tapojen turmelus ja moraalittomuus, missä sotiminen ja murhatyöt lisääntyvät ja tieto uskonnosta alkaa kadota." /s

jsalmika

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
424
Puhelinmalli
Pikkulippulaiva
Käsi ylös se, joka uskoo ettei Apple tarjoa mitään vastineeksi niille välikäsille joita se jokaisesta Apple Payllä tapahtuvasta transaktiosta laskuttaa?
Ja ellet usko voit ilmaista sen tykkäämällä tästä kommentista...

Siinä mielessä Hyppönen voi toki olla oikeassa ettei Apple välttämättä itse kerää asiakasdataa vaan antaa muiden tehdä sen ja pelkästään laskuttaa siitä ilosta, ja tällä tavoin ns. pesee itse kätensä - em. hengelliseen vertaukseen viitaten - tällä ansaintalogiikallaan.

Viimeksi muokattu:

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
31   0   0
Reaktiopisteet
8029
Puhelinmalli
iPhone 11
Käsi ylös se, joka uskoo ettei Apple tarjoa mitään vastineeksi niille välikäsille joita se jokaisesta Apple Payllä tapahtuvasta transaktiosta laskuttaa?
Ja ellet usko voit ilmaista sen tykkäämällä tästä kommentista...

Siinä mielessä Hyppönen voi toki olla oikeassa ettei Apple välttämättä itse kerää asiakasdataa vaan antaa muiden tehdä sen ja pelkästään laskuttaa siitä ilosta, ja tällä tavoin ns. pesee itse kätensä - em. hengelliseen vertaukseen viitaten - tällä ansaintalogiikallaan.
Mutuna veikkaisin, ettei puhtoista tahoa olekaan. Apple tekee varmasti noin, kuten kuvailit, toiset tekee tuon näkyvämmin.

Jos seurannan haluaisi pois, palaisi lankapuhelimeen&käteiseen ja ei käyttäisi internettiä.

jca

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
422
Puhelinmalli
nope
Kyllä minä luotan tässä asiassa enemmän tietoturva-asiantuntijoihin kuin Google-fanipoikiin, jotka eivät välitä pätkääkään minne datansa päätyy. Selittää mm. kiinalaisten luurien tukemisen.

Infra

Vuoden foorumilainen 2014/2018
Supermoderaattori
Palaute - 100%
65   0   0
Reaktiopisteet
14959
Puhelinmalli
iPhone 11 Pro & Pixel 4 XL

En ole Hyppösen haastattelua kuullut, niin paha sitä on sen enempää kommentoida. Mutta se että Google pääsisi jotenkin kaupan kassaohjelmistoon sisälle ja näkemään mitä ostat kuulostaa kyllä vähän höpöhöpöltä. Kyllä, Google (kuten Apple) saa maksuista seuraavat tiedot: lokaation, kaupan, summan ja virtuaalisen korttinumeron tokenin joka menee Googlelle ja sieltä pankille. Mutta se että kauppias välittäisi ostosten tiedot Googlelle tai Applelle kuulostaa siltä että jotain on nyt ymmärretty väärin.

Kaupan kassaohjelmistolla ei ole mitään tekemistä Google Pay/Apple Pay:n kanssa eikä maksupäätteelle myöskään välity mitään tietoja itse ostosten sisällöstä, joten ei ne kyllä välity Googlellekaan. Edes oikea korttinumero ei liiku puhelimen tai maksupäätteen välillä, eikä se myöskään välity Googlelle (tai Applelle).

JoeBlack

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
129   0   0
Reaktiopisteet
1835
Puhelinmalli
Vaihtuu
Tämä on yksi niistä asioista joita ei voi todistaa oikeaksi mutta vääräksi voi todistusaineiston löydyttyä. Kuten ei voida todistaa ettei jumalaa ole olemassa, olemassaolo sen sijaan tulee todistetuksi tuomiopäivän koittaessa. Pyhien tekstien mukaan tähän ei menee enää kauaakaan sillä "Kaikilla on rahaa yllin kyllin ja rakennetaan korkeita taloja, mutta vallalla on tapojen turmelus ja moraalittomuus, missä sotiminen ja murhatyöt lisääntyvät ja tieto uskonnosta alkaa kadota." /s
Sikses hauskaa, että omenaketjussa puhutaan myös uskonnosta ja pyhistä teksteistä. 🤣 sopii isoon kuvaan.

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
31   0   0
Reaktiopisteet
8029
Puhelinmalli
iPhone 11
Tarkoittaa sitä, että pitää olla vähän urpå, mikäli fanittaa sokeasti mitä tahansa teknomerkkiä.
Tuollaisia tämä foorumi ei kaipaa, Ilmiannoin juuri sinut ylläpidolle...

🤣🤣🤣🤣🤣🤣

No joo, sokea fanatismi on aiheesta riippumatta aika huono juttu. Eipä täysin turvallista käyttistä taida ollakaan, Applesta jäänyt sellainen vaikutelma, että jos samaa puuhaavat kuin google niin osaavat kätkeä tekemisensä paremmin...

JoeBlack

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
129   0   0
Reaktiopisteet
1835
Puhelinmalli
Vaihtuu
No joo, sokea fanatismi on aiheesta riippumatta aika huono juttu.
Aamen tälle. Voidaan yleistää about kaikkeen ruokavalioista, autojen kautta lätkäjoukkueisiin ja kaikkiin siltä väliltä.
Eikä sillä ettei vastaavia fanipoikia löydy Anteroista kuin ompuistakin. Takuulla löytyy.

el_maco

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
215
Applen ja Googlen välillä on sellainen ero, että ensin mainitun ei ainakaan tarvitsisi pitää käyttäjiensä yksityisiä tietoja kauppatavarana. Heillä on muitakin tulonlähteitä. Sen sijaan Googlen liiketoiminnan ydintä on käyttäjistä kerätyn datan kaupallistaminen. Toisin sanoen olisi odotusarvon vastaista jos kävisi ilmi, että esim ostoshistoriaa ei jollain tavalla hyödynnettäisi kaupallisesti.

Jos Apple jäisi kiinni arveluttavista käytännöistä, se olisi vähintäänkin riski heidän liiketoiminnalleen. Voisi siten kuvitella, että kannustin välttää ainakin pahimpia väärinkäytöksiä olisi suurempi Cupertinossa. Toki varmaksi on mahdoton sanoa mitä kulissien takana tapahtuu, mutta itse ainakin luotan enemmän omenaan yksityisyysasioissa mainitusta syystä johtuen.

Viimeksi muokattu:

jca

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
422
Puhelinmalli
nope
Itse en uskalla esim. Google Photosia käyttää. Google pidättää oikeuden käyttää kuvia parhaaksi katsomallaan tavalla!

Pasi_1

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
2   0   0
Reaktiopisteet
758
Puhelinmalli
Mate 20 Pro
Itse en uskalla esim. Google Photosia käyttää. Google pidättää oikeuden käyttää kuvia parhaaksi katsomallaan tavalla!
Itse en kyllä tallenna kumpaankaan mitään sellaisia kuvia millä olis jotain väliä. Jos ne niitä kuvia haluaa käyttää niin siitä vaan. Pääasia et kuvat on tallessa ja pystyy katsomaan monella laitteella tarvittaessa.

Top Bottom