Mielipiteitä Applesta firmana

Infra

Vuoden foorumilainen 2014/2018
Supermoderaattori
Palaute - 100%
66   0   0
Reaktiopisteet
17048
Puhelinmalli
P4
Outoa on, että jotain yksittäistä valmistajaa ollaan pakottamassa avaamaan myös.
Miksi tällä yhdellä valmistajalla se pitää olla suljettu?
Mulle on myöskin epäselvää mihin perinteisiä pankkeja edes tarvitaan tulevaisuudessa. Osaatko selittää? It-yhtiöt pystyvät tekemään kaiken tehokkaammin.
Pystyy jos haluaa sijoittaa valtava summan järjestelmään joka hoitaa tilitykset, tapahtumien reitityksen, korttien hallinnan yms järjestelmät mitä vaaditaan korttitietojen käsittelyyn, maksujen tilittämiseen kauppiaalle (kauppiaan tunnistaminen liiketunnuksen pohjalta, tilitietojen hallinta). Kuulostaa ehkä yksinkertaiselta mutta ei kuitenkaan todellisuudessa sitä ole. Lisäksi pitää hankkia lisenssit jokaiselle maanosalle erikseen kaikille mahdollisille korteille. Kilpailu on tällä hetkellä jo niin kovaa että vaatii todella paljon rahaa että pystyy kilpailemaan. Pankeilla acquirereilla (nets, pankit jne) nämä ovat olleet käytössä jo niin pitkää että sinne on todella vaikea lähteä mukaan.

karkka

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
13   0   0
Reaktiopisteet
107
Pankit voivat tarjota palvelujaan luottokortilla, appsilla, tai vaikka jossain valmistajan puhelimessa mikä haluaa heille avata NFC:n.
Outoa on, että jotain yksittäistä valmistajaa ollaan pakottamassa avaamaan myös.

Mulle on myöskin epäselvää mihin perinteisiä pankkeja edes tarvitaan tulevaisuudessa. Osaatko selittää? It-yhtiöt pystyvät tekemään kaiken tehokkaammin.
Juuri näin. Ei minkään pankin ole pakko tarjota omia palveluitaan Apple Paylla.

jca

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
585
Puhelinmalli
iPhone 11 Pro
Miksi tällä yhdellä valmistajalla se pitää olla suljettu?

Pystyy jos haluaa sijoittaa valtava summan järjestelmään joka hoitaa tilitykset, tapahtumien reitityksen, korttien hallinnan yms järjestelmät mitä vaaditaan korttitietojen käsittelyyn, maksujen tilittämiseen kauppiaalle (kauppiaan tunnistaminen liiketunnuksen pohjalta, tilitietojen hallinta). Kuulostaa ehkä yksinkertaiselta mutta ei kuitenkaan todellisuudessa sitä ole. Lisäksi pitää hankkia lisenssit jokaiselle maanosalle erikseen kaikille mahdollisille korteille. Kilpailu on tällä hetkellä jo niin kovaa että vaatii todella paljon rahaa että pystyy kilpailemaan. Pankeilla acquirereilla (nets, pankit jne) nämä ovat olleet käytössä jo niin pitkää että sinne on todella vaikea lähteä mukaan.
Pankkien infra on antiikkista. Kun pankkipalveluita avataan niin en näe kuin yhden kehityssuunnan. Kauanko Apple tarvitsee esim. Goldman Sachsia partnerinaan luottokortissa? Apple opettelee homman ja kaikki tulee pian talon sisältä. Pankeilla ei ole mitään dataa asiakkaistaan, it-jäteillä on kaikki data mikä johtaa valtaviin tehokkuusetuihin luottopäätöksissä. Luultavasti it-jätti voi laina paljon pienemmillä marginaaleilla.

Eikö Apple ole perustellut tuota avaamattomuutta mm. tietoturvasyillä. Itse en näe miksi pankkien pitäisi päästä vapaamatkustamaan muiden kehitystyöllä.

karkka

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
13   0   0
Reaktiopisteet
107
Miksi pankin pitäisi joutua maksamaan siitä että voivat käyttää brändättyä standardia?
Senkun brändäävät oman standardin ja ottavat siitä omat rojaltit. Eiköhän pankeilla ole tarvittaessa riittävästi resursseja jos eivät halua maksaa provikkaa valmiista toteutuksesta.

Tuolla mainitsemallasi perusteellahan monet mobiilitekniikkaan liittyvien patenttien rojaltit olisivat myös kiellettyjä.

Viimeksi muokattu:

Infra

Supermoderaattori
Palaute - 100%
66   0   0
Reaktiopisteet
17048
Puhelinmalli
P4
Pankeilla ei ole mitään dataa asiakkaistaan
Pankeilla juurikin on se data kaikista asiakkaistaan joilla se kortti taskusta löytyy. Ne tiedot löytyy pankilta, ei miltään it-firmalta. Pankilta niitä tietoja kysellään huijaustapauksissa.
Eikö Apple ole perustellut tuota avaamattomuutta mm. tietoturvasyillä. Itse en näe miksi pankkien pitäisi päästä vapaamatkustamaan muiden kehitystyöllä.
Apple Pay ei tarjoa sen enempää kehitystyötä kuin esim aikaisempi Nordea Wallet. Molemmat käyttää samaa protokollaa/standardia. Jos se NFC olisi käytettävä niin Nordea voisi tuoda sen itse kehittämänsä sovelluksen myös iPhonelle, samoin kuin OP voisi tuoda Pivon. Kaikki näistä toimivat pinnan alla samalla tavalla ja tarjoavat aivan samanlaisen tietoturvan.

kaBu

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
56   0   0
Reaktiopisteet
6825
Puhelinmalli
iPhone XS
Ikuisuus kysymys varmaankin mutta miksiköhän apple ei voi tuoda jaetun näytön näkymää vai miksi sitä nyt kutsutaan iphonelle? Siis että voisi käyttää kahta ohjelmaa samaan aikaan?

Kun se about ainut mikä androidissa silloin tällöin vetää puoleensa koska katson paljon tubevideoita ja monessa se puhe tärkein mutta kuitenkin olisi kiva silloin tällöin vilkasta mitä siellä näkyy ja kuitenkin selata samalla esim foraa tms.

Kuitenkaan mistään tehoista ei todellakaan voi olla kiinni?

Roadstar

Mainokseton
Palaute - 100%
7   0   0
Reaktiopisteet
1089
Puhelinmalli
iPhone SE, S10+
Kuitenkaan mistään tehoista ei todellakaan voi olla kiinni?
Ja kun kattoo millainen nolla-affordanssin elehimmeli on mennyt läpi iPadin multitaskingista, niin käyttökokemuksen selkeyteenkään on vähän heikko vedota.

HP10

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
147
Puhelinmalli
H P10
Trumpin leväperäinen suhtautuminen faktoihin on tuskin uutta kenellekään, mutta Applen toimitusjohtajan, Tim Cookin, reaktiota – tai pikemminkin reaktion puutetta – Trumpin sanomisiin on sen sijaan ihmetelty laajasti.

Dotzki

VIP
Palaute - 100%
100   0   0
Reaktiopisteet
3408
Puhelinmalli
iPhone se
Trumpin leväperäinen suhtautuminen faktoihin on tuskin uutta kenellekään, mutta Applen toimitusjohtajan, Tim Cookin, reaktiota – tai pikemminkin reaktion puutetta – Trumpin sanomisiin on sen sijaan ihmetelty laajasti.
Pitää vähän mielistellä tyhmää presidenttiä, jos vaikka saisi erikoiskohtelua tullien suhteen.

jsalmika

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Reaktiopisteet
581
Puhelinmalli
Pikkulippulaiva
Osa lukutaitoisemmastakin kansanosasta saattaa kuvitella että Teksasiin on pykätty uusi työllistämisvaikutuksiltaan merkittävä tehdas eikä pelkästään asuinaluetta työntekijöille.

Viimeksi muokattu:

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
35   0   0
Reaktiopisteet
9237
Puhelinmalli
iPhone 11 pro max mega hyper super duper
Trumpin korjaus on varmaan yhtä tuottoisaa hommaa kuin internetin keskustelupalstoilla väärässä olevien ihmisten tietämyksen oikaisu...?

1

17702

Palaute - 100%
35   0   0
Miten muuten, asiaa hiukan sivuten, eikös Microsoft saanu sakot, vai uhkasakot koska käyttöjärjestelmässä Microsoftin oma selain ja markkinajohtaja ja diipadaapa.

En ole perehtynyt mistä tuossa Applen NFC jupakasta on kyse, ilmerisesti siitä ettei muut kuin Applen omat tekeleet pääse hyödyntämään NFC:tä, eli kolmansien osapuolien softat ei siihen käsiksi pääse? Mietin vain eikös tuossa ole vähän rajumpi asetelma kuin aikanaan tuossa mikkisoftan tapauksessa. Kyseessö oli kuitenkin sovellus / ohjelma jonka jokainen käyttäjä voi itse ladata ja valita mieluisensa ja en toimivat kyseisellllä käyttöjärjestelmällä.
No jos selaimista puhutaan niin eiköhän suurin syöpäläinen ja markkinadomina tällä hetkellä ole ihan jokin muu kuin safari... taitaapi olla tuo googlen chrome mikä on se nykyajan ”internet explorer”. Niin ja mikäs oletusselain noissa android kännyköissä onkaan? Vai väitätkö, että ne androidit oikeen kyselee käynnistettäessä mikä selain miellyttää, että operaa vai firefoxia? Niin ihan samalla tavoin kuin silloin muinoinkin. Eihän microsoft taistokaan siitä ollut että se olisi ollut pakotettu käyttäjille. Vaan se taisto oli siitä kun se oli esiasennettu windowsiin. Vähän niinku chrome on nykyisin määräävässä markkina-asemassa esiasennettu suurimpaan osaan maailman nykyajan laitekannasta. Ratkaisu aikoinaan oli se windowsin asennuksen yhteydessä tullut kysely selainvaihtoehdoista.

Tosin nykymaailma on erilainen muutoinkin. Ei bush jr.n myötä enää jenkkilässä ole ollut minkäänlaista vastaavaa stoppia jättiläisfirmojen perseilyille. Tämän takia selaimista ei enää kysellä.

Viimeksi moderaattorin editoima:

ilmojk

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
5
WeChat Screenshot_20191122224922.jpg

Kyllä muuten android kyselee, sekä selaimen että hakukoneen. Ja tuo lista on itseasiassa pidempi.

Viimeksi moderaattorin editoima:

Infra

Supermoderaattori
Palaute - 100%
66   0   0
Reaktiopisteet
17048
Puhelinmalli
P4
No jos selaimista puhutaan niin eiköhän suurin syöpäläinen ja markkinadomina tällä hetkellä ole ihan jokin muu kuin safari... taitaapi olla tuo googlen chrome mikä on se nykyajan ”internet explorer”. Niin ja mikäs oletusselain noissa android kännyköissä onkaan? Vai väitätkö, että ne androidit oikeen kyselee käynnistettäessä mikä selain miellyttää, että operaa vai firefoxia? Niin ihan samalla tavoin kuin silloin muinoinkin. Eihän microsoft taistokaan siitä ollut että se olisi ollut pakotettu käyttäjille. Vaan se taisto oli siitä kun se oli esiasennettu windowsiin. Vähän niinku chrome on nykyisin määräävässä markkina-asemassa esiasennettu suurimpaan osaan maailman nykyajan laitekannasta. Ratkaisu aikoinaan oli se windowsin asennuksen yhteydessä tullut kysely selainvaihtoehdoista.

Tosin nykymaailma on erilainen muutoinkin. Ei bush jr.n myötä enää jenkkilässä ole ollut minkäänlaista vastaavaa stoppia jättiläisfirmojen perseilyille. Tämän takia selaimista ei enää kysellä.
Huomaa kun joku on täysin ulapalla nykymenosta ja katsoo maailmaa omenalasien läpi. Ei siinä mitään väärää ole mutta jaksaa aina huvituttaa.

zxr

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
121
Apple Pay ei tarjoa sen enempää kehitystyötä kuin esim aikaisempi Nordea Wallet. Molemmat käyttää samaa protokollaa/standardia. Jos se NFC olisi käytettävä niin Nordea voisi tuoda sen itse kehittämänsä sovelluksen myös iPhonelle, samoin kuin OP voisi tuoda Pivon. Kaikki näistä toimivat pinnan alla samalla tavalla ja tarjoavat aivan samanlaisen tietoturvan.
Aamulla Radio Rockilla oli vieraana Mr tietoturva Mikko Hyppönen. Hän kertoi Apple Payn olevan merkittävästi turvallisempi kuin Google Payn koska Googlen palveluita käytettäessä asiakas on tuote. Näin ollen Googlelle menee kaikki tiedot tiedot mitä olutta ostat mistä kaupasta ja milloin. Apple taas tekee rahansa laitteiden ja palveluiden myynnillä.

Eli vaikka käytetään "samaa" NFC:tä ei se tarkoita että tietoturva on samalla tasolla. MobilePayn ja Pivon mahdollisista vakoiluominaisuuksista en tiedä, mutta Google Pay ainakin vuotaa kaikki tiedot mainostajille.

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
35   0   0
Reaktiopisteet
9237
Puhelinmalli
Kunpa tuo Apple pay nyt joskus alkaisi toimimaan s-pankin kanssa

1

17702

Palaute - 100%
35   0   0
Aamulla Radio Rockilla oli vieraana Mr tietoturva Mikko Hyppönen. Hän kertoi Apple Payn olevan merkittävästi turvallisempi kuin Google Payn koska Googlen palveluita käytettäessä asiakas on tuote. Näin ollen Googlelle menee kaikki tiedot tiedot mitä olutta ostat mistä kaupasta ja milloin. Apple taas tekee rahansa laitteiden ja palveluiden myynnillä.

Eli vaikka käytetään "samaa" NFC:tä ei se tarkoita että tietoturva on samalla tasolla. MobilePayn ja Pivon mahdollisista vakoiluominaisuuksista en tiedä, mutta Google Pay ainakin vuotaa kaikki tiedot mainostajille.
Tämä se syy itsellänikin on, miksi nimenomaan käytän applea. Minä ostan tuotteen. Minä maksan tuotteesta. En minä halua maksaa siitä, että minä olen tuote, jota käytetään siitä edes hyväksi joka käänteessä myyjän tarkoitusperiin. Eli siis minä maksaisin siitä, että minua käytetään? Tämä kuitenkin on se googlen ja microsoftin toimintatapa.

Päälle vielä juuri tuo ilmiö, että minua käytetään ja minulle myydään käyvällä rahalla tietoturvaton tuote tai palvelu. Tietoturvattomuus vielä jopa johtuu siitä, että heidän bisnesideansa ydin on käyttää minua?Eli maksan rahalla tietoturvattomasta huonosta tuotteesta, jotta pääsen hyväksikäytetyksi?

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
35   0   0
Reaktiopisteet
9237
Puhelinmalli
Tämä se syy itsellänikin on, miksi nimenomaan käytän applea. Minä ostan tuotteen. Minä maksan tuotteesta. En minä halua maksaa siitä, että minä olen tuote, jota käytetään siitä edes hyväksi joka käänteessä myyjän tarkoitusperiin. Eli siis minä maksaisin siitä, että minua käytetään? Tämä kuitenkin on se googlen ja microsoftin toimintatapa.

Päälle vielä juuri tuo ilmiö, että minua käytetään ja minulle myydään käyvällä rahalla tietoturvaton tuote tai palvelu. Tietoturvattomuus vielä jopa johtuu siitä, että heidän bisnesideansa ydin on käyttää minua?Eli maksan rahalla tietoturvattomasta huonosta tuotteesta, jotta pääsen hyväksikäytetyksi?
Plus ettei tarvitse pelätä, että 2v jälkeen lakkaavat ohjelmistopäivitykset tulemasta...

hakke

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
88
Puhelinmalli
Honor View 20

Tätä asiaa tullut pohdittua pidemmän aikaa. Josko sitä ottaisi ja vaihtaisi android-ekosysteemistä omenaan. Mutkun mutkun. Hienoja asioita ja lupauksia, mutta kuinka varma tästäkään voi olla, että pitävät paikkansa? Onhan näitä keissejä ollut vino pino, joissa firma x kovaan ääneen toitottaa, että asiakkaan tietoturva ja yksityisyys on numero uno, mutta sitten onkin käry käynyt. Miksi Apple poikkeaisi muusta massasta? Onko tuo pelkkää markkinointijargonia, jolla hyväuskoisia vedätetään?

Tämä nyt tällaisena pohdintana, ottamatta asiaan sen kummemmin kantaa puolesta tai vastaan.

Top Bottom