Mielipiteitä Applesta firmana

inffy

Vuoden foorumilainen 2014/2018
Supermoderaattori
Palaute - 100%
67   0   0
Reaktiopisteet
22974
Puhelinmalli
#teampitopeli
Apple maksoi kymmeniä tai satoja miljoonia ökytoimistostaan niin nyt pitää saada vastinetta sille rahalle. Pakko osallistua inklusiiviiseen sosialisointiin ja myrkyttyä toimistokulttuurista.

Tämä siis sen sijaan. että halukkaat saisivat jatkaa työskentelyään etänä. Pitää asua Piilaaksossa järjettömiä hintoja ja vuokria maksaen, että pääsee nauttimaan toimistokulttuurista.

Toivottavasti nämä megadinosaurukset joutuvat hyväksymään tulevaisuudessa muutoksen ja työntekijöiden elämästä tehdään jatkossa vähän siedettävämpää tässäkin mielessä.
Niin ihan samanlainen setti on esim meille varmaan tällä hetkellä suunnitteilla, kun jonkinlaista hybridimallia suunnittelevat. Joten ei se pelkästään ole "ökyfirmojen" asia. Samanlaista suunnittelee mm. Google eli ei se Apple ole mitenkään yksin tämän kanssa.

jca

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
956
Puhelinmalli
iPhone 11 Pro
Niin ihan samanlainen setti on esim meille varmaan tällä hetkellä suunnitteilla, kun jonkinlaista hybridimallia suunnittelevat. Joten ei se pelkästään ole "ökyfirmojen" asia. Samanlaista suunnittelee mm. Google eli ei se Apple ole mitenkään yksin tämän kanssa.
Minä ajan työntekijän asemaa. Firmat ajavat omaansa.

inffy

Supermoderaattori
Palaute - 100%
67   0   0
Reaktiopisteet
22974
Puhelinmalli
#teampitopeli
Minä ajan työntekijän asemaa. Firmat ajavat omaansa.
Aja ihan rauhassa siitä on varmasti tuonne jenkkejen suuntaan suuri apu. Se vaan on fakta että jenkeissä on täysin eri työkulttuuri kuin meillä euroopassa, jossa etätyöt ovat varsin arkipäivää jo ennen koronaa.

Suurin osa ei varmaan edes halua olla etätöissä jos mietitään jotain Applen insinöörejä ja tuotesuunnittelijoita. On niilläkin tehtäviä joita et voi millään tehdä etänä aivan kuten meilläkin.

jca

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
956
Puhelinmalli
iPhone 11 Pro
Aiheeseen liittyen, Järviseltä varsin asiallinen kirjoitus;

MAAILMAN ARVOKKAIMPANAyhtiönä Applen on pakko kasvaa, eikä se enää uskalla ottaa riskejä. Sitten iPadin yhtiö ei ole esittänyt mitään varsinaisesti uutta. On helpompaa käyttää vahvaa asemaa vanhojen markkinoiden kaappaamiseen muilta.”

iPadin jälkeen on tainnut tulla watch ja airpodit, joista molemmista tuli iso markkina.

jca

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
956
Puhelinmalli
iPhone 11 Pro
Aja ihan rauhassa siitä on varmasti tuonne jenkkejen suuntaan suuri apu. Se vaan on fakta että jenkeissä on täysin eri työkulttuuri kuin meillä euroopassa, jossa etätyöt ovat varsin arkipäivää jo ennen koronaa.

Suurin osa ei varmaan edes halua olla etätöissä jos mietitään jotain Applen insinöörejä ja tuotesuunnittelijoita. On niilläkin tehtäviä joita et voi millään tehdä etänä aivan kuten meilläkin.
Kyllä, mutta iso osa haluaisi niin meillä kuin jenkeissä työskennellä etänä. Mm. sen takia että asuinpaikkansa voisi valita vapaasti. On täysin typerää pakottaa Suomessakin ihmiset asumaan Helsingissä jonkun syöpäisen toimistokulttuurin takia. Ymmärrän silti että kaikkia töitä ei voida etänä tehdä.

dale.jr

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
4   0   0
Reaktiopisteet
10486
Puhelinmalli
Mi max 3, P20 pro
Kyllä, mutta iso osa haluaisi niin meillä kuin jenkeissä työskennellä etänä. Mm. sen takia että asuinpaikkansa voisi valita vapaasti. On täysin typerää pakottaa Suomessakin ihmiset asumaan Helsingissä jonkun syöpäisen toimistokulttuurin takia. Ymmärrän silti että kaikkia töitä ei voida etänä tehdä.
Työnantaja päättää missä työntekijä työskentelee

Palaute - 100%
59   0   0
Reaktiopisteet
3929
Puhelinmalli
Paratiisin kielletty omena
Olen tästä hyvin paljon samaa mieltä, välillä tuntuu, että etätyö on edelleen joillekin työnantajille vähän semmoinen, että per****ikä menee kireäksi, kuin rummunkalvo, johtuuko sitten epäluottamuksesta työntekijöihin vai mistä. Itse olen jo vuosia ollut onnekkaassa asemassa, missä etätöitä on tehty. Jospa tämä tämän koronapandemian jälkeen muuttuisi vähän vapaammaksi tämä meidän kulttuuri, tällöin kaikkien ei tarvitsisi asua kehä 3:n sisäpuolella.

Toisaalta edelleen hämmästyttää, kun tulee törmättyä (tämä on esimerkki) työntekijöihin jotka uikuttaa sitä, etteivät voi tehdä etänä (niin sitä kiinteistöhuoltoa on vaikea tehdä etänä, tai ajaa sitä rekkaa etänä) ja että heidät eriarvoistetaan. Olen kaikille tämmöisille sanonut, että hei, ei muuta kuin opiskelemaan uusi ammatti ja alan vaihto. Itsestä se on kiinni.

@dale.jr samaa mieltä kanssasi, työnantaja päättä missä työntekijä työskentelee.

jca

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
956
Puhelinmalli
iPhone 11 Pro
Joo tuo on kyllä aika loistava argumentti että koska kiinteistöhuoltaja tai rekkakuski ei voi tehdä etätöitä niin kaikki muut pitää yksityisautoiluttaa konttoreihin :ROFLMAO:

Don MC

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Reaktiopisteet
274
Puhelinmalli
Aina on joku laite
Olen jo 5 vuotta tehnyt etänä duunia firmalle, joka sijaitsee 250km päässä kotoani. Koronapandemian aikana olen käynyt toimistolla ehkä kerran. Normaalistikin ehkä kerran parissa kuussa.

EDIT: Mutta myönnettäköön, että alussa oli hieman totuttautumista. Työn ja vapaa-ajan raja sumeni ja huomasin istuvani tekemässä töitä myös illalla. Hyvällä itsekurilla siitä selviää.

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
36   0   0
Reaktiopisteet
11678
Puhelinmalli
iPhone 11 pro max mega hyper super duper
Olen tästä hyvin paljon samaa mieltä, välillä tuntuu, että etätyö on edelleen joillekin työnantajille vähän semmoinen, että per****ikä menee kireäksi, kuin rummunkalvo, johtuuko sitten epäluottamuksesta työntekijöihin vai mistä. Itse olen jo vuosia ollut onnekkaassa asemassa, missä etätöitä on tehty. Jospa tämä tämän koronapandemian jälkeen muuttuisi vähän vapaammaksi tämä meidän kulttuuri, tällöin kaikkien ei tarvitsisi asua kehä 3:n sisäpuolella.

Toisaalta edelleen hämmästyttää, kun tulee törmättyä (tämä on esimerkki) työntekijöihin jotka uikuttaa sitä, etteivät voi tehdä etänä (niin sitä kiinteistöhuoltoa on vaikea tehdä etänä, tai ajaa sitä rekkaa etänä) ja että heidät eriarvoistetaan. Olen kaikille tämmöisille sanonut, että hei, ei muuta kuin opiskelemaan uusi ammatti ja alan vaihto. Itsestä se on kiinni.

@dale.jr samaa mieltä kanssasi, työnantaja päättä missä työntekijä työskentelee.
Ehkä se mieli muuttuu kun tuottavuus laskee kun työntekijät väsyvät törttöihin työmatkalla ja kollegoiden naamoihin työpaikalla…

Palaute - 100%
59   0   0
Reaktiopisteet
3929
Puhelinmalli
Paratiisin kielletty omena
Joo tuo on kyllä aika loistava argumentti että koska kiinteistöhuoltaja tai rekkakuski ei voi tehdä etätöitä niin kaikki muut pitää yksityisautoiluttaa konttoreihin :ROFLMAO:
Niin.. Tasa-arvo kun on päivän sana. 🙄

inffy

Supermoderaattori
Palaute - 100%
67   0   0
Reaktiopisteet
22974
Puhelinmalli
#teampitopeli
Top Bottom