Mielipiteitä Applesta firmana

amdnow

Supermoderaattori, Vuoden foorumilainen 2016/2017
Supermoderaattori
Palaute - 100%
154   0   0
Reaktiopisteet
18898
Puhelinmalli
"...mutta ei haittaa käyttöä"
Mietin seuraavaa tuon laturi homman suhteen: pakkauksessa ei tarvitse olla laturia mutta apple olisi voinut antaa jonkun koodin millä sellaisen voi tilata ilman veloitusta jos kokee sitä tarvitsevansa. Tässä saisi myös lammas pohtia tarvitseeko oikeasti ja jos tarvitsee niin sen sitten saa. Tämä myös haastaisi kuluttajan kulutustottumuksia.
Tai ainakin voinut tilata sen laturin pelkillä postimaksuilla.
Erittäin hyvä ajatus 👍🏻

WerMic

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
8   0   0
Reaktiopisteet
119
Puhelinmalli
Note10+
Vähän riippuu laseista minkä takaa maailmaa katselet.
Jos ostat ensimmäisen iPhonen niin joudut investoimaan myös laturiin erikseen. Yli 1000€ puhelin on niin ekologisesti tehty että laturista joudut pulittamaan ylimääräistä koska luonto.

Jos taas olet vihreällä nurmella ja omaat vanhoja latureita, niin tämä ei ole ongelma ennen kuin vanhat laturit tai piuhat hajoavat. Sitten joudut ostamaan laturin koska osakkeenom... Eikun luonto.

Summa summarun. Applen peruste sille että laturia ei tule boksissa ei kestä edes pienintä päivänvaloa. Rakentaisivat sitten laturinsa vaikka jostain ekomuovista mikä alkaa kasvamaan itsestään tomaatteja kun käyttötunnit tulevat täyteen. Piuhan voisi laittaa pihalle ja linnut rakentaisivat siitä ekologisen linnunpesän. Tai ottaisivat edes USB-C liitännän käyttöön puhelimissaan ja näin olisivat yhteensopivia Android maailman kanssa. Olisi vähän enemmän latureita mitkä kävisivät ristiin...

Jos Apple tosissaan haluaisi ajatella luontoa niin siirtäisivät valmistuksen pois kiinasta. Siellä ei luontoa ajatella.

Tekopyhää jeesustelua mikä on vain yksi uusi syy kahmia lisää rahaa koska puhelimien hinnat näyttävät saavuttaneen toistaiseksi lakipisteensä.

/oma mielipide.
Muuten olen samaa mieltä, mutta kyllä kaikki omistamani iPhonet ovat siirtyneet uusille omistajille latureineen. Eli vaikka taloudessa on aina välillä applen laitteita ollut, niin ei mulla yhtään laturia niihin silti löydy ylimääräisenä. 🤔 Käsittääkseni 1 puhelin tarvitsee normikäytössä vähintään myös yhden laturin, niin siksipä ihmettelen, mistä näitä ylimääräisiä latureita porukalle ilmestyy. 🤷‍♂️

kaBu

#PITOPELI ™️
Palaute - 100%
58   0   0
Reaktiopisteet
9014
Puhelinmalli
Äböl
En nyt ota kantaa suuntaan tai toiseen laturihommassa kun en ole ajatellut sitä nyt niin syvällisesti.

Mut sanon vaan sen että ei ehkä ens vuonna mut parin vuoden sisään muut seuraa perässä. Kuten kävi 3.5mm liittimen kanssa vaikka sen poistosta muut valmistajat kilpaa vittuilivat aluksi mutta tekivät sen sitten perässä kuitenkin😅

Nukkumattii

Mainosvapaa jäsen
Palaute - 100%
74   0   0
Reaktiopisteet
520
Puhelinmalli
Riippuu päivästä
Olen tasan just samaa mieltä @amdnow kanssa. Apple naamioi tuon massin tekemisen ympäristö ja ekologisuus höttöön. On niin tasan kaksinaismoralistista selittää että jätettiin pois nää kyseiset rojut, ja samalla kuitenkin tungetaan magsafe laturia ja muuta lisähärpäkettä magnetteineen myyntiin. Siitä on ekologisuus kaukana.
Tässä vaan muuttivat vähän tapaa tehdä hilloa jättämällä sen laturin ja kuulokkeet pois. Hinta ei laitteilla noussut, mutta MagSafe tulee lahkossa myymään vähintäänkin hyvin. Ja se random tyyppi joka on niitä kuulokkeita käyttänyt, laittaa extra massit todennäköisemmin ehkä Applen taskuun ostamalla Airpodsit yms.
Ja ei siinä mitään, jos ostan itsekin jonkun 12 mallin jollakin aikaa, hankin hyvin todennäköisesti myös MagSafe laturia, koteloo yms. :D
Ärsyttää vaan kun pitää tuolleen tökerösti yrittää kaikki naamioida tohon ekologisuus höttöön. Ja varmasti ympäristöarvot ovat Cupertinossa tärkeitä, mutta tärkeintä on loppupeleissä kuitenkin maksimaalisen voiton teko. (y)

inffy

Vuoden foorumilainen 2014/2018
Supermoderaattori
Palaute - 100%
66   0   0
Reaktiopisteet
18690
Puhelinmalli
Pitopeli
Muuten olen samaa mieltä, mutta kyllä kaikki omistamani iPhonet ovat siirtyneet uusille omistajille latureineen. Eli vaikka taloudessa on aina välillä applen laitteita ollut, niin ei mulla yhtään laturia niihin silti löydy ylimääräisenä. 🤔 Käsittääkseni 1 puhelin tarvitsee normikäytössä vähintään myös yhden laturin, niin siksipä ihmettelen, mistä näitä ylimääräisiä latureita porukalle ilmestyy. 🤷‍♂️
Kyllä itse on tullut ostettua useampi laturi tässä aikojen saatossa, jotka sitten jääneet käyttöön.

Sitten kun niitä latureita on (esim juurikin usb-c pd latureita) on hommannut läppärillekin muutaman niin arsenaali on aika kattava.

jca

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
645
Puhelinmalli
iPhone 11 Pro
Vähän riippuu laseista minkä takaa maailmaa katselet.
Jos ostat ensimmäisen iPhonen niin joudut investoimaan myös laturiin erikseen. Yli 1000€ puhelin on niin ekologisesti tehty että laturista joudut pulittamaan ylimääräistä koska luonto.

Jos taas olet vihreällä nurmella ja omaat vanhoja latureita, niin tämä ei ole ongelma ennen kuin vanhat laturit tai piuhat hajoavat. Sitten joudut ostamaan laturin koska osakkeenom... Eikun luonto.

Summa summarun. Applen peruste sille että laturia ei tule boksissa ei kestä edes pienintä päivänvaloa. Rakentaisivat sitten laturinsa vaikka jostain ekomuovista mikä alkaa kasvamaan itsestään tomaatteja kun käyttötunnit tulevat täyteen. Piuhan voisi laittaa pihalle ja linnut rakentaisivat siitä ekologisen linnunpesän. Tai ottaisivat edes USB-C liitännän käyttöön puhelimissaan ja näin olisivat yhteensopivia Android maailman kanssa. Olisi vähän enemmän latureita mitkä kävisivät ristiin...

Jos Apple tosissaan haluaisi ajatella luontoa niin siirtäisivät valmistuksen pois kiinasta. Siellä ei luontoa ajatella.

Tekopyhää jeesustelua mikä on vain yksi uusi syy kahmia lisää rahaa koska puhelimien hinnat näyttävät saavuttaneen toistaiseksi lakipisteensä.

/oma mielipide.
Hyvä että laitoit oma mielipide. Siihenhän meillä jokaisella on oikeus. Sen sijaan jos esittää omia mielipiteitään faktoina niin siitä tulee ongelma.

Mielestäni tämä Applen tapa säästää luontoa, Apple tekee enemmän kuin muut. Jos siitä osakkeenomistajat merkittävästi hyötyy niin kaikki tahot varmaan seuraa perässä. Ei kait kukaan luule, että Samsung toimittaa laturin luurin mukana koska se on niin reilu firma?

jca

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
645
Puhelinmalli
iPhone 11 Pro
Jaa-a. En mä tiedä, mutta tässä taloudessa on osa luureista hajonnut tai ei ole myyty ja sitten niitä latureita on vuosien varrella jäänyt.

WerMic

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
8   0   0
Reaktiopisteet
119
Puhelinmalli
Note10+
Kyllä itse on tullut ostettua useampi laturi tässä aikojen saatossa, jotka sitten jääneet käyttöön.

Sitten kun niitä latureita on (esim juurikin usb-c pd latureita) on hommannut läppärillekin muutaman niin arsenaali on aika kattava.
Samoin on itsekin tullut hankittua alkuperäisen laturin lisäksi useampia tarvike ym. latureita, mutta ei mulla silti yhtään ylimääräistä ole. Huomattavasti useampia latureita on tullut aikojen saatossa hommattua mitä puhelimia. Eli kyllä mun käsityksen mukaan latureita myydään varmasti vähintään sama määrä mitä puhelimia, tuli se sitten alunperin mukana tai ei.

WerMic

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
8   0   0
Reaktiopisteet
119
Puhelinmalli
Note10+
Jaa-a. En mä tiedä, mutta tässä taloudessa on osa luureista hajonnut tai ei ole myyty ja sitten niitä latureita on vuosien varrella jäänyt.
Eli yhtään laturia ei ole mennyt esim. hukkaan?

KaZa

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
40   0   0
Reaktiopisteet
1297
Puhelinmalli
XXX
Eli yhtään laturia ei ole mennyt esim. hukkaan?
Mulla itse asiassa ei ole koskaan hävinnyt laturia eikä myöskään niitä ylimääräisenä oikeastaan ole. Eli jos ja kun uusi iPhone tulee taloon, niin laturi täytyy ostaa.

juusteri

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
50   0   0
Reaktiopisteet
353
Puhelinmalli
Oneplus 8 Bro
Mulla ja vaimolla langattomat (Samsung) laturit yöpöydällä ja mukana tulleita latureita tarvinnut noin 5kertaa vuodessa. Sitten on kaikennäköisiä vanhoista laitteista jääneitä ja kaupasta ostettuja latureita. En edes tiedä mistä kaikesta noita tuonne laatikkoon ilmestynyt mutta noita on tuolla ainakin 5 kpl joiden lisäksi ne sampat yöpöydällä. Paras ostos ehkä ollut tuo 2 paikkainen möykky, jolla lataa 2 puhelinta oikein nätisti.

Eli mulle on aivan sama mitä siellä laatikossa on luurin lisäksi. Ehkä tämä tilanne kun tullut näiden puhelimien kanssa pelattua jo muutaman vuoden ajan. Pekka perusjamppa ostaa sen laturin sitten kylkeen sieltä myymälästä ja jos ottaa tarvike mallin niin saattaa kauppiaskin netota tilanteesta jotain.

Mettis

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
33   0   0
Reaktiopisteet
176
Puhelinmalli
iPhone 5S
Ei kait kukaan luule, että Samsung toimittaa laturin luurin mukana koska se on niin reilu firma?

Ei luulla vaan sen pitäisi olla itsestäänselvyys,että jos ostaa uuden puhelimen halpa/kallis niin laatikosta löytyy myös laturi jolla sen voi ladata, eikä tarvitse lähteä uudelle kauppareissulle ostamaan/tilaamaan laturia.

Qwertyi

Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016
Palaute - 100%
30   0   0
Reaktiopisteet
15463
Puhelinmalli
Samsung Galaxy S10e + Note 8
Miksi tuputtaa pakolla. Olisivat tehneet kaksi variaatiota. Tilaa puhelin laturilla tai ilman. Laturiton sitten hiukan halvempi. Näin ollen asiakas päättäisi mitä ostaa ja kenties edullisempi hinta saisi kuluttajan kääntymään ekologisempaan valintaan.

Mut nää on näitä. Esim. nestesaippuapullon täyttöpakkaus maksaa enemmän kuin uusi pullo pumppuineen päivineen. Ei ihan oo kirkkaimmat halogeenit päättämässä firmojen ilmastoteoista.

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
36   0   0
Reaktiopisteet
9994
Puhelinmalli
iPhone 11 pro max mega hyper super duper
Itse ostan ja myyn puhelimen ostopaketteineen ja sisältöineen. Jos jotain puuttuu, en osta.

Kotona ainoa ylimääräinen laturi on langaton latausalusta ja siihenkin joutuu applen omaa töpseliä käyttämään kun alustan mukana ei tullut kuin johto...

Joten en myöskään ymmärrä tuota, että nurkat pursuaa latureista. Eiköhän tuon idea ole sama kuin saksalaisissa autoissa; hinnalla x saat vain auton ja kaikki muu myydään erikseen, jolloin saadaan käärittyä lisää tuohta...

WerMic

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
8   0   0
Reaktiopisteet
119
Puhelinmalli
Note10+
En nyt ota kantaa suuntaan tai toiseen laturihommassa kun en ole ajatellut sitä nyt niin syvällisesti.

Mut sanon vaan sen että ei ehkä ens vuonna mut parin vuoden sisään muut seuraa perässä. Kuten kävi 3.5mm liittimen kanssa vaikka sen poistosta muut valmistajat kilpaa vittuilivat aluksi mutta tekivät sen sitten perässä kuitenkin😅
Varmasti seuraavat muut perässä. Eihän näissä ympäristöasioissa oo yhtään varaa antaa tasoitusta. 😅

Megaman

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
4   0   0
Reaktiopisteet
4586
Puhelinmalli
iPhone 11 Pro
Jos joku haluaa olla tällä foorumilla yhtä ekologinen ku Apple, voi minulle postittaa yhden ylimääräiseksi jääneen laturin, jolla voin tulevaa iPhonea ladata. :D

amdnow

Supermoderaattori, Vuoden foorumilainen 2016/2017
Supermoderaattori
Palaute - 100%
154   0   0
Reaktiopisteet
18898
Puhelinmalli
"...mutta ei haittaa käyttöä"
Varmasti seuraavat muut perässä. Eihän näissä ympäristöasioissa oo yhtään varaa antaa tasoitusta. 😅
Apple teki ekologisen teon poistaessaan sen 3,5mm reiän. Siinä meinaan pelastui miljoonia syyttömiä reikiä maailmassa 😜

Don MC

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
202
Puhelinmalli
Aina on joku laite
Minäkin myyn omat käytetyt puhelimeni edelleen myyntipakkauksineen ja latureineen. Ylimääräisiä puhelinkohtaisia latureita ei siis jää. Olen kuitenkin ostanut muutaman neliporttisen 60W laturin, joilla hoituu useammankin puhelimen/tabletin lataus kerralla. Ja niiden sisältämän PD-ominaisuuden ansiosta pystyy vielä lataamaan läppäriäkin. Ja muksun Nintendo Switch tykkää kans PD-virrasta.
Näitä latureita olen ripotellut strategisiin paikkoihin ympäri kämppää. Periatteessa jokaisella perheenjäsenellä on omansa. Näin kuluu vain yksi seinäpistoke per perheenjäsen, sen sijaan että kuluisi yksi seinäpistoke per laite (jokaisella perheenjäsenellä on useampia laitteita).

WerMic

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
8   0   0
Reaktiopisteet
119
Puhelinmalli
Note10+
Itse ostan ja myyn puhelimen ostopaketteineen ja sisältöineen. Jos jotain puuttuu, en osta.

Kotona ainoa ylimääräinen laturi on langaton latausalusta ja siihenkin joutuu applen omaa töpseliä käyttämään kun alustan mukana ei tullut kuin johto...

Joten en myöskään ymmärrä tuota, että nurkat pursuaa latureista. Eiköhän tuon idea ole sama kuin saksalaisissa autoissa; hinnalla x saat vain auton ja kaikki muu myydään erikseen, jolloin saadaan käärittyä lisää tuohta...
Ymmärrän kyllä tuonkin puolen, mutta on niissä saksalaisissa autoissa ainakin toistaiseksi vielä laturi (ja muut käytön kannalta välttämättömät varusteet) kuulunut vakiovarusteisiin. ;)

Makrus

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
9   0   0
Reaktiopisteet
94
Puhelinmalli
-
Tuo tuli ihan uutena asiana mulle, että myös vanhoista iPhoneista poistettiin laturit ja kuulokkeet.
Hinta ei kuitenkaan tippunut esimerkiksi iPhone SE:ssä yhtään. Jälleenmyyjiltä sitten vaan pikaisesti ostamaan :D

Top Bottom