1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Meneekö liittymänvaihto kohdallani lain mukaan?

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja TharDen, 7/8/03.

  1. TharDen

    Liittynyt:
    4/3/03
    Viestit:
    134
    Tykkäykset:
    0
    Vaihdoin liittymän dna:sta saunalahteen 27.7 saunalahden nettisivujen kautta.
    Välittömästi kännykkään tuli viesti jonka kautta tilaus vahvistettiin.

    Odottelin uutta sim-korttia muutaman päivän turhaan...
    5.8. tuli saunalahdelta tekstiviesti, jossa kerrottiin minuutin tarkkuudella koska numeroni siirtyy saunalahti-liittymään ja milloin minun pitää vaihtaa uusi sim-kortti. Päiväksi kerrottiin 15.8!!! Sim-korttia minulla ei edelleenkään ollut.

    Tänään, 7.8 saapui uusi sim-kortti.

    Kun tuossa laskeskelin, niin liittymänvaihto kohdallani kestää 19 päivää (15 työpäivää)! Eikös siinä uudessa laissa puhuttu jotain viidestä (5) päivästä? Vai onko muillakin vaihto näin vaikeaa...
    Tekisi kyllä mieli ottaa yhteyttä johonkin viranomaisiin.
     
  2. liekki

    Liittynyt:
    31/7/03
    Viestit:
    517
    Tykkäykset:
    0
  3. lemon Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    1475
    Tykkäykset:
    0
    Käsittääkseni liittymän olisi pitänyt toimia 1. tai viimeistään 4. tätä kuuta. En tiedä kumpi nyt tässä viivyttelee Saunis vai dna. Molemmat ovat ilmoittaneet ruuhkaa asiakaspalvelussa. Saunalahdella foorumin mukaan ajoittain jopa 5 kertainen määrä avattavia liittymiä päivittäin kuin normaalisti.

    Tuosta viiveestä voinet kait antaa tiedoksi Viestintävirastolle. Kuitenkaan heti eivät pysty tekemään mitään.
     
  4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Todennäköisesti 5.8 on liittymäsi hyväksytty ja siitä tehty numeron siirron tilaus, eli ajan lasku alkaa tuosta, ja operaattori on sopinut kanssasi siirronajankohdaksi 15.8:tta (tosin yksi puolisesti) niin ei mitään valittamista. Ja selkeästi ainoa kuluttajaa koskeva aikaraja on tuo 10minuutin katkos operaattoin vaihtuessa.

    Ja miksi tämä on siirron ajankohta on niin suuri ongelma? jompi kumpi liittymä toimii jokatapuksessa. Sen ymmärrän jos katkos nousee pitkäksi niin aiheuttaa harmia tai jos on oikeasti painavia syitä sovittaa siirtoajankohta sopivaan päivään, mutta tällöin voit operaattorin kanssa neuvotella jostain myöhäisestä ajasta joka sopii kaikille. (huomioitava että operaatiossa on aika monta tahoa)

    Operaattorit jotka toimittavat SIM kortit postitse on syytäkin varata vähän pelivaraa siihen että asiakas kerkiää korttinsa hakea.
     
  5. RTT

    Liittynyt:
    7/8/03
    Viestit:
    22
    Tykkäykset:
    4
    Kun alunperin ilmoitettiin että viidessä päivässä tapahtuu niin silloin sen pitäisi tapahtua siinä ajassa.txt-tv:ssä oli just juttua että dna sonera ja saunalahti(muistaakseni) ovat saanneet selvityspyynnön että miksi ei asia hoidu viidessä päivässä.Kyllä siitä kannattaa ilmoittaa koska operaattorit ovat siitä vastuussa.
     
  6. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Koska kyseessä on netin kautta tehty(itse valitsi tämän keinon) liittymän vaihto niin tottakai kestää kauemmin ja se on oikein ymmärrettävää/hyväksyttävää. Jos tahtoo ton homman onnistuvan nopeesti ei pidä netin kautta tehdä vaan mennä johonkin liikkeeseen paikan päälle.

    Ja mikä ihmisissä on vikana ku kaikilla on niin vi... kiire tehdä ja saada kaikki. Stressi ja kuolema siitä vaan seuraa jos hätäilee.
     
  7. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Lähteenä siis oijottu HSn juttu.
    Jos luette asiasta kertovat jutut niin selvitystä on haettu ensisajaisesti siihen miksi katkos on ollut yli tuon 10minuuttia, ja enimmäkseen ongelmaa on ollut yhdellä noista operaattoreista.
    Myös selvitellään miksei yksi operaattori ole ollenkaan mukana numeron siirettävyydessä.

    Tuo TXT juttu puhutaan viidestä päivästä missä siirto pitää onnistua, sellaista ei edelleenkään ole missään määrätty.

    Viidessä TYÖPÄIVÄSSÄ pitää luovuttavan operaattorin luovuttaa numero tilauksesta jollei toisin ole sovittu.

    Edelleenkin aikaa lähdetään laskeen siitä koska siirtotilataan luovuttavalta operaattorilta ei siitä koska sinä täytät sopimuksen.

    Edelleen aika voidaan sopia myöhäisemmäksi.

    Toki viestintä virasto voi alkaa antaa uusia ohjeita jos se katsoo parhaaksi.

    Ei kai nyt kukaan kuvittele että olisi edes järkevää tehdä siirto netistä ja postinkautta toimitettavassa liittymässä alle viikossa? Siinä on niin monta tekijää lisää mitkä voi mennä mönkään ja hienoa kun SIM postissa ja itse Ruotsissa ja operaattori vaihtuu....
     
  8. andor

    Liittynyt:
    6/8/03
    Viestit:
    3
    Tykkäykset:
    0
    Mitkähän ne nettitilausta viivyttävät tekijät ovat..? Nettitilaus pitäisi Saunalahden kohdalla olla niitä nopeimpia vaihtoehtoja. Liittymää tarjoavia liikkeitä kun ei oikein ole...
     
  9. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Viivyttäviä tekijöitä on esim. posti jne. Löytyyhän noita liikkeitäkin jonkin verran: http://www.saunalahti.com/gsm/jamyt.php
     
  10. Masteri Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    2/8/03
    Viestit:
    4574
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iphone4 16GB Black
    Iltalehdessä oli jotain, että suurimmat ongelmat ovat Dna:lla(tämän päivän iltis).
     
  11. consul

    Liittynyt:
    23/6/03
    Viestit:
    128
    Tykkäykset:
    0
    Näin äkkiä ajateltuna tulisi mieleen, että taitaa olla dnalla suurimmat määrät vaihtajia tulossa taloon ja sen takia on pitkät jonot.
     
  12. jonnibal

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    48
    Tykkäykset:
    0
    Sisäpiirin huhut kertovat, että dna:n kehut uusista asiakasmääristä olisivat lievästi sanoen vahvasti liioteltuja. Kaipa tuokin markkinointikeinona menee, että markkinointipäällikkö kehuu joka paikassa, kuinka nyt taivaalta sataa mannaa. Jossain väitettiin jopa, että alkupäivinä dna menetti 500 asiakasta päivässä..

    Mutta huhut ovat toki huhuja ja niitähän aina riittää. Odotellaan virallisia tuloksia.
     
  13. Masteri Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    2/8/03
    Viestit:
    4574
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iphone4 16GB Black
    Osavuosikatsaksien yhteydessä saa tietoa firmoilta, saas nähdä kuinka käy...
     
  14. consult

    Liittynyt:
    27/5/03
    Viestit:
    68
    Tykkäykset:
    0
    Juuri näin. Kyseessä on tuo 10 minuutin aikaraja, jota tämä Vivi:n selvityspyyntö koskee. Ei viiden päivän siirtoaika, joka on operaattoreiden välissä.

    Liittymän avaukseen kuuluu yleensä muutakin toimintaa, kuin vain se itse avaus. Yleensä operaattorit mm. selvittää asiakkaan luottokelpoisuuden jne. ennenkuin liittymä siirretään avaukseen.

    Itse "avaus" eli niinsanottu provisiointi aiheuttaa ilmeisesti joillakin operaattoreilla ongelmia. Näihin ongelmiin syynä on usein laskutusjärjestelmä, jonka kautta tuo provisiointi yleensä tehdään, jotta verkkoon ei mene mitään sellaista liittymää, jota ei laskutettaisi.
     
  15. Pakana

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    551
    Tykkäykset:
    0
    Mediat ovat tuoneet tuota 5 työpäivän rajaa vähän turhan voimakkaasti esille, sillä kuluttajan kannaltahan tuolla 5pv:llä ei ole mitään merkitystä. Se 5 päivää on se aika joka luovuttavalla operaattorila on aikaa reagoida uuden operaattorin pyyntöön numerosta. Sitähän ei mikään laki määrää kauanko uusi operaattori saa kupata ennen kuin lähettää pyynnön luovuttavalla operaatorille.

    Mikä operaattori ei muuten ole siirtosysteemissä mukana ollenkaan?
     
  16. Masteri Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    2/8/03
    Viestit:
    4574
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iphone4 16GB Black
    Globetel ei ole toistaiseksi mukana, neuvottelut käynnissä. Laki koskee kaikkia, heillä varmaan tultava mukaan numeronsiirrettävyyteen tai saattaa toiminta loppua kokonaan, jolleivat tee asialle jotain ts. mukaan on lähdettävä.
     
  17. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Yhden suuren tekijän osalta tiedottamisen ei tarvitse olla niin tarkkaa.
    Kaksi suurta "joutuvat" tiedottaa oikein ja kaiken sellaisen jolla on vaikutusta firman tilaan.
    Yksi palveluoperaattori joutuu myös kertomaan tilanteesta oikein ja oleelliset asiat, kuten tänään on mm kertonut huomattavasta asiakashankinnasta. Mikä ainakin näin maalikkona ajatellen on varsin hyvä peruste ruuhkaisuuteen. Ja tiettävästi niillakin, tilanne huomioon ottaen, on hoidettu homma kohtuudella ja ainakin paremmin kuin eräällä toisella toimijalla.
    Numeronsiirto tuonut Saunalahdelle 12 000 asiakasta
     
  18. consult

    Liittynyt:
    27/5/03
    Viestit:
    68
    Tykkäykset:
    0
    Näitä ilmoituksia on kiva seurata, miten kehittyvät ja kuka "parkaisee" ensimmäisenä. Jokohan saadaan Suomeen vuodenlopulla yli 100% penetraatio?

    Nyt on liikkeellä varmaan myös paljon näitä "pöytälaatikkoliittymiä", joilla haetaan taas toiselta operaattorilta puheajat ja kylkijäiset pois.

    Eihän tuossa Sauniksen ilmoituksessakaan sanota nettolukuja, vaan se, että on tullut 12000 uutta GSM -tilausta. Ei puhuta siitä montako on samana aikana lähtenyt toisille operaattoreille.
     
  19. Ville Korhonen

    Liittynyt:
    16/8/02
    Viestit:
    346
    Tykkäykset:
    0
     
  20. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Niin nettolukua monet operaatorit eivät paljoa ilmoittele. Ja otsikointi vähän harhaanjohtava, koska ainakin jutun mukaan muutamatuhat vähemmän oli numeronsiirtoja.
    Tosin uskon kuitenkin että reilusti plussalla ovat.
    Jokatapuksessa määristä puhuttaessa jos kummallakin suurella operaattorilla asiakasvaihtuvuus pysyy normaalina ja jos iso-osa lähtijöistä pitää numeronsa niin lähteviä numeroita tulee tuhansia viikossa, kuitenkin alkukesän hiljaisen vaituvuuden takia ja nyt olleiden kamppanojoiden takia niin luvut ovat varmasti suurempia.
    Joku esitti arviota että DNAlta lähtenyt 500 asiakasta päivässä. Nyt niillä kuitenkin muistaakseni 700 000 asiakasta, siitä 15%prosentin vaihtuvuudella pitää lähteäkin vilkkaina päivinä satoja.
    Edit:
    Mitä lainauksella haluat kertoa?
    Tämä on ainoa kohta missä puhutaan asiakkaasta, eli siis tuo lainaus oli viestintäviraston nettisivuilta, Laista, säädöksistä ja viestintävirston ohjeista en ole löytänyt mainintaan asiakkaasta tuossa yhteydessä.
    Samoin viestintä viraston ohjeista (tai laista) löytyy selkeästi kerrottuna mistä aika aloitetaan laskemaan, niissä myös kerrottu mikä tuo viisipäivää on.
    Nuo kohdat olen jonnekkin copy/pastennut.
     

Jaa tämä viestiketju