1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Mediapuhelin ja Sonit myyvät käytettyjä puhelimia uutena

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Nist, 18/11/04.

1. Nist Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    E90 ja Elisa, retroiluun 3310
    Yllätyin ja järkytyin, kun luin hinta-foorumilta, että jollekin toisellekin oli käynyt samoin kuin minulle. Onko meitä siis kenties useampia?

Ostin maaliskuussa 2002 Nokian 6610:n Kaivokadun Mediapuhelimesta, Helsingistä. Kun tulin kotiin ja pistin puhelimen laturiin, ihmettelin, miksi se latautui niin nopeasti (sitä ennen olin ihmetellyt, miksei näytön päällä ollut suojamuovia, niinkuin yleensä uusissa puhelimissa on), sitten ihmettelin, miksi puhelimen osoitekirjassa oli talletettuna numero, joka oli minulle entuudestaan tuntematon, ja sitten huomasin, että puhelimella oli puhuttu yli kolmekymmentä minuuttia ja pelattu pelejäkin...

Eli minulle uutena myyty puhelin olikin käytetty.

Nostin haloon. sain vaihdettua puhelimeni todella käyttämättömään, mutta liikkeestä vakuuttivat minulle, että kyseessä oli täysin uskomaton tapaus "tällästä ei siis koskaan voi /ole voinut tapahtua koskaan ennen milloinkaan aiemmin".

Nyt kuitenkin luin täältä, että ON tapahtunut. Onko meitä Mediapuhelimen höynäytettyjä kenties useampiakin?

edit: Otsikkoa muutettu. ks. ketju alla

2. nimezis

nimezis

Tykkäykset:
    8
    Puhelinmalli:
    Galaxy S6
    Kävin pari kertaa Turun Mediapuhelimessa niin yleistunnelma oli: "kuin yläasteen koulussa" - omituinen haju nurkasta missä porukka surffaile netissa huomamatta asiakkaita, sit joku pelle kysyi minulta sävyyn: "...mitä ukko kaipaa" ja rupesi valehtelemaan puhelimen spekseista väittäen että "...kyllä tässä on sitä... ja tätä" - toisin siinä ei ollut mitään sellaista (EDGE , s-posti) mistä kyselin. Tullut mieleen että kun sulla on netti älä vi.....un surfaille turhaan! Katso edes Nokian sivuilta spekseja ja yrittä olla valehtelematta asiakkalle (jolla oli 10-kännykkää silloin kun et o vielä syntynyt). No toisin sanoen se että puhelimella soitettu, pelattu ,varsin tavanomaista näissä liikessä etenkin Linnankadun TeleRingistä huomasin samaa ilmiö nyt se muten suljettiin, veikan että ylämainituista syyistä myös. Toisesta DNA:n liikestä (entinen Eurofantti) taas nuorekas kokematon myyjä/harjoitelijä epäröimatta avasi pakkauksen ja rupesi soitamaan ja näyttämään mulle peleja vaikkei pyytänyt avata mitään että sellaista ajatonta toiminta. Ja TeleRingistä mulle oli myyty S-45 jossa oli jo ladattu akku ja rasvaita sormenjälkejä, niin kuin joku kaivanut nenästä ja se jääi siihen.

3. Nist Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nyt tuli sitten todistettua, ettei se Mediapuhelinkaan ole ainoa, joka myy "tyhmille blondeille" käytettyjä puhelimia uutena. Posti toi tänään Sonitilta "uuden" E330:n. Vanhasta vahingosta viisastuneena tutkin puhelinta tarkkaan, ja yllätys yllätys: puheluiden kestoihin mennessäni huomasin, että puhelimella oli puhuttu yli kolmetoista minuuttia. Puhelinnumeroissa oli tallennettuna parikymmentä minulle tuntematonta puhelinnumeroa, mm. joku "ACN asiakaspalvelu", "Ovikoodi"... Näytön päällä ei myöskään ollut mitään suojamuoveja, mutta muuten olivat ovelasti osanneet pakata puhelimen niin, että näytti täysin uudelta, kuin pakasta vedetyltä.

Soitin vihaisen puhelun Sonittiin ja sain kuulla että minulle oli myyty - ihan tarkoituksella - esittelykappale. Sanoin hemmolle, et kannattaiskos ilmoittaa asiakkaalle, että tulossa on tällänen kokeilukappale, jota on jo hypistelty... Höpön höpön. tuo puhelin on tullut heille asiakaspalautuksena, sen takia siinä oli ne puhelinnumerotkin. Vai käyttävätkö Sonitin myyjät (DNA:n liittymäthän ovat heidän päätuotteensa) ACN:n liittymiä? Lupasi vaihtaa puhelimeni uuteen, mutten suostunut lähettämään sitä takaisin ja odottelemaan taas päiväkausia uutta puhelinta paluupostissa. Niinpä ehdotin, että voisin mennä johonkin Sonitin liikkeeseen vaihtamaan puhelimen ihan oikeaan uuteen. Tämä onnistuisi, joten huomenna menen vaihtamaan.

Tämä ihan varoituksen sanaksi kaikille!

Plussaa netti-Sonitille voisin sanoa sen, että he sentään myönsivät myyneensä tahallaan käytetyn kappaleen minulle.. Toisin kuin mediapuhelin, jossa sönkötettiin vain sitä miten koskaan ikinä milloinkaan ei ole tapahtunut tälläistä...

4. Fujitsu

Tykkäykset:
    0
    Nyt tuli sonitille turpaan....!! :/( Ihmekään, että myyvän luureja niin halvalla :)

5. RR

Tykkäykset:
    0
    Mediapuhelin... paras kiertää kaukaa, ja näköjään muutkin dna-kaupat. Käytetty puhelin uutena, eipä voi keljumpaa temppua tehdä. Hyvä ettei sentään rikkinäinen käytetty känny uutena.

Mäkitorppa ja Päämies, ne on siinä ja ehkä Puhelinkioski jos verkkokaupat lasketaan.

6. Hapa

Tykkäykset:
    0
    Eipä ole mediapuhelimesta pahaa sanottavaa. Palvelu on ollut tosi asiallista ja hyvää Tampereen Koskikeskuksen myymälässä. Sikäli väärin yleistää Mediapuhelimen toimintatapoja.

Sen sijaan Tamperelainen Expert liike myi 6250:n minulle uutena, joka olikin kuitenkin käytetty. Puhelulaskurit ym. oli nollattu, mutta näytön suojamuovi puuttui ja pakettiin oli kirjoitettu kuulakärkikynällä "ostettu (jokin päivämäärä)", joka oli tussilla yliviivattu. Mitään käytön jälkiä puhelimessa ei kuitenkaan ollut, joten en vaivautunut valittamaan ko. asiasta.

Toisaalta ymmärrän myös myyjän näkökulman. Mitä tehdä asiakaspalautuksena tullella kännykällä? Pitäisikö myyjän ottaa takkiin asiakkaan (usein) "temppuilusta" ja myydä palautuspuhelimet alennetulla hinnalla? Onhan tuotteella kuitenkin normaali takuu, joka alkaa ostopäivästä, joten jos puhelin on uuden näköinen, voi sen mielestäni myydä uutena. Tästä olisi kuitenkin kohteliasta sanoa asiakkaalle, että myytävää yksilöä on koekäytetty.

7. puh Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Tottakai näin pitäisi toimia. Yksi hyvä tapa on Puhelinkioskilla, joka on myynyt täälläkin huutokaupassa asiakaspalautuksia.

8. Nist Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    En ole ihan samaa mieltä kanssasi. Käytetty kännykkä on käytetty kännykkä. Asiakkaan on oikeus tietää, että hänelle on myyty käytetty laite ja itseasiassa asiakkaalta täytyy tiedustella, haluaako hän edes ostaa käytetyn koneen. Tällöin myös hänellä ei ole mitään velvollisuutta maksaa puhelimesta samaa hintaa kuin täysin uudesta. Kaikki muu toiminta on myyjän puolelta epärehellistä kuluttajan harhauttamista. Sillä on toinenkin termi: PETOS.

Onneksi on myös liikkeitä, joilla asiakaspalautuksina tulleet tuotteet myydään automaattisesti edullisemmin (vrt. Hobby Hall).

Minä en jätä tätä tähän. Otan yhteyttä ketjun johtoon ja tarvittaessa olen valmis kailottamaan vaikka telkkarin Kuningaskuluttaja-ohjelmassa tämän liikkeen toiminnasta.

9. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    No etköhän ammu nyt vähän yli? väität siis että kaupasta ostaessasi tuotteen , esim lippalakin, syylistyy myyjä petokseeen jos sitä joku asiakas on kokeillut päähänsä? herätys.

10. Juho80

Juho80

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    IPhone 4 + Sonera
    Hip hei mikä vertaus =)

11. Jussi

Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Toki puhelinta on voinut aikaisempi asiakas räpeltää liikkeessä ja esim. poistaa suojamuovit tai vaikka kokeilumielessäkin tallentaa jonkun numeron muistiin, ei olisi ensimmäinen kerta. On sitten aivan eri asia, jos uutena myyty puhelin on puhuttu ja muistista löytyy vaikka viestejä useiden päivien ajalta.

12. Nist Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    En ollenkaan. Lippalakit sun muut päällysvaatteet on tarkoitettukin liikkeissä kokeiltavaksi, mutta ostaisitko sinä käytetyn partakoneen tai käytetyt kalsarit? Kännykät eivät ole lippalakkeihin verrattavia tuotteita, itse rinnastaisin ne mihin tahansa muuhun elektroniikkaan. Paketissa myydystä maksan täyden hinnan, mutta esittelykäytössä olleesta vähemmän. Herää itse pahvi.

13. Nist Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Sain puhelimeni tänään vaihdetuksi Lasipalatsin Sonitissa, muttei sekään ollut mikään neitseellinen yksilö. Olivat käyttäneet sitä ihan oikeasti esittelykappaleena, mikä kuulema "on ihan vakiintunut käytäntö muissa puhelimissa, paitsi Nokioissa" (???). Noh, nyt en jaksanut alkaa ryttyilemään, vaan päätin laatia Sonitin johdolle reklamaation ja jossen saa sieltä tyydyttävää vastausta, niin otan yhteyttä TV1:n kuningaskuluttajaan. Jotta se siitä. Mulle ei vittuilla.

14. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Taidat nisti olla aika tyhjänpäiväinen sukankuluttaja. Mulla on kerran käynyt niin,että tuli käytetty uuden tilalle,mutta sun juttuja kun lukee,niin menee jo Niilo Ylivainio tasolle.Sun sanoja lainaten herää itse pahvi.

15. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Puhelimetko eivät?
    En osta käytettyjä partakoneita enkä käytettyjä kalsareita, tosin en tiedä miten tämä liittyy puhelimiin.

Jos haluat avaamattomia paketteja niin toki sellaisia voit ostaa jos sinulle niitä myydään, ei se tarkoita että myyjä tekee petoksen jos myyjä ei sinulle sellaista myy.

Toinen asia tietenkin jos luuria on ollut käytössä, kuin että luuria on kokeiltu.

16. Draiver Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Kyllä mun mielestä esittelykappaleet on esittelykappaleita ja uudet puhelimet toimitetaan asiakkaalle avaamattomissa pakkauksissa. Vai pitääkö niitä esittelykappaleita olla 20/liike? Kun kyseinen malli poistuu myynnistä voi esittelykappaleet myydä hieman halvemmalla, tuskin tulis paljon takkiin...

Vai onko tämä kovinkin yleinen tapa, että ensin laitetaan malli esille, sitten se myydään ja tilalle laitetaan uusi mallikappale avaamattomasta paketista?

Eli tuskin ostaisit myöskään käytettyä puhelinta, kun tilausta tehdessäsi luulet saavasi uuden

17. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Mitä ihemttä kalsarit liittyy puhelimiin.

Jos käytät puhelin kuin kalsareita, niin tee kauppaa sellaisesta, niin ei tule pettymyksiä. Myymälästä ostaessa voi ja pitää tuote tarkastaa ostaessa, etä myyntinä ostaessa sen joudut toki tekmään kotona, mutta senhän tiedät jo ostaessa.

Mistä nyt puhutaan käytetyistä puhelimista vai puhelinpakeitsta jotka on avattu ja ehkä joku saattanut pistää virratpäälle? Mulle on ihan sama onko paketti aukaistu ja laitetta katsottu, pääasia että toimitus paketti on kunnossa. Jos laite on ollut käytössä ja käytöstä riippuen voin arvottaa sen erihintaiseksi.

Jos ostaa halpahallista kalsareita niin ne paketit voivat olla auki, tai ei paketteja ollenkaan, ja niitä on varmaan joku pidellyt, ehkä kymmenet.

18. Nist Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Laitoin tämmöisen viestin Sonitin johtajalle. Karpon pyydän vasta seuraavaksi asialle.

"Olen todella pettynyt yrityksenne toimintaan. Tilasin Samsungin uutuuspuhelimen
    SHG-E330:n. Kolmen päivän kuluttua tilaukseni maksamisesta oli puhelin vihdoin
    saapunut postitoimipaikkaani. Laitoin sen laturiin ja hetken päästä kytkin sen
    päälle. ...Jolloin huomasin, että sillä oli puhuttu yli 13 minuuttia ja sen
    puhelinmuistiossa oli yli kahdenkymmenen puhelinnumeron tiedot (mm.ACN
    asiakaspalvelu). Kannessa oli myös naarmu ja ulkonäytön päällä ei ollut mitään
    suojamuoveja. Ovelasti siitä oli pyyhitty kaikki soitetut ja vastatut puhelut,
    mutta puhelun kestoja ei oltu pyyhitty, koska sehän vaatii PUK-koodin. Soitin
    heti netti-Sonitin Jaakkima Räikköselle ja hän myönsi myyneensä minulle
    "esittelykappaleen" uuden hinnalla. Ei se mikään esittelykappale voinut olla,
    jos puhelimuistiossa oli niin paljon numeroita ja tosiaan se ACN asiakaspalvelu
    siinä lisäksi. Vai käyttävätkö DNA:n liittymämyyntiä päätoimenaan pitävät
    kauppiaat ACN-liittymiä esittelykäytössä? Oikeasti se oli asiakaspalautuksena
    tullut kone.

Sain luvan mennä vaihtamaan puhelimeni Helsingin lasipalatsin Sonit-myymälään.
    jossa kävinkin tänä aamuna. Yllätykseni oli suuri, sillä jälleen ojennettiin
    neitsyytensä menettänyt puhelin! Sillä ei oltu soiteltu, mutta myyjän mukaan
    sekin oli ollut esittelykäytössä. En jaksanut alkaa vaahtoamaan enää
    myymälässä, sillä olin jo joutunut raahaamaan kaksi lastani mukanani yli 35
    kilometrin takaa puhelinta vaihtamaan, joten olin jo aika puhki. Otin puhelimen
    ja sillä siisti.

Mutta en ole tyytyväinen. Minulta meni yli kaksikymmentä euroa pelkkiin
    matkakustannuksiin, puhumattakaan menetetystä ajasta. Mielestäni on myös
    arveluttavaa vastaanottaa puhelinta, joka on ollut hypistelykäytössä. Myyjän
    mukaan se on jokapäiväistä, mutta itse olen sitä mieltä, että esittelykoneet ja
    myyntikoneet on pidettävä erillään. Ja jos esittelykoneita myydään - ne pitää
    myydä halvemmalla. Minulle ei myyty.

Mitä Te aiotte tehdä asian hyväksi? Oletteko sitä mieltä, että
    myymälöissä/nettiputiikissanne on toimittu asiallisesti? Minä en ole. Luulenpa,
    ettei kuluttaja-asiamieskään ole kanssani samaa mieltä. Itse olen valmis
    viemään tämän asian eteenpäin, jos Sonit on sitä mieltä, että tämänlainen
    kaupankäynti on kuluttajaa kunnioittavaa ja täysin arkipäivää."

19. Jussi

Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Ei, vaan asiakas saapuu liikkeeseen, ilmaisee halunsa ostaa puhelimen. Puhelinpaketti haetaan esim. takahuoneesta, asiakas alkaa räplätäkin puhelinta, testailee sitä ja myyjä esittelee, tinkaa, ei kenties saa haluamaansa alennusta tai itse puhelin ei vastaakaan odotuksia ja päättääkin jäädä miettimään ostosta. Suojamuovi tuosta on saattanut hävitä tänä aikana, peleissä saattaa olla jotain ennätyksiä ja puhelinnumero löytyy muistista. Jopa parin sekunnin puhelu saattaa olla soitettu, jos korttikin on ennättänyt lennähtää sisään. Tässä vaiheessahan tietenkin on myöhäistä alkaa kaivella esille esittelykappaletta, kun asiakas on omatoimisesti pistänyt laitteen toimintakuntoon ennenkuin myyjä ehtii edes kunnolla tiskille takaisin ja tajuta että asiakas onkin vain renkaita potkimassa eikä tekemässä kauppoja.

No, raja tietenkin kaikella, en itsekään sietäisi että luurissa on esim. käytön jälkiä tai kymmeniä minuutteja puhetta "uutena". Sen toki ymmärtää, että joku on aiemmin laitetta kokeillut liikkeessä, eihän ihmisiä voi myöskään kieltää kokeilemasta laitteita ennen ostoa vaikka erillistä testipuhelinta ei olisikaan saatavilla. Tehtiinhän vielä muutamia vuosia takaperin "alkulatauksiakin" oikein palveluna, samoin joidenkin merkkien/mallien kohdalla on ollut toiveissa että liike testaa puhelimen toiminnnan ennenkuin se myydään "uutena". ;)

20. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Sinä olet varmaan sitten niitä ihmisiä jotka ostavat kaiken mihin itse tai lapset kaupassa koskevat.

Jaa tämä viestiketju