1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

ME45 + GPRS + sammuminen

Keskustelu osiossa 'Datatuotteet', aloittaja Baddis, 20/4/03.

1. Baddis

Tykkäykset:
    0
    OK, tästä aiheesta on aikaisemminkin puhuttu, mutta vastaukset on jääny aika vähiin. Siemensit sammuilee ahkerassa nettikäytössä ja mun ME45 on alkanu sammuilemaan viime aikoina yhä enemmän. Puhelin sammuu lähes saman tien, kun se joutuu liian "tiukille" datan siirrossa, tässä tapauksessa n. 5 kt/s. Jouduin hankkimaan netti rajoitusohjelman, joka rajoittaa esim. selaimen käyttämän kaistan 3 kt/s. Nyt ei sammuile, mut maksan silti niistä yli kahdesta kilosta, jotka jää käyttämättä.

Eli sama uusiks. Puhelin sammuu, kun se joutuu siirtämään vähänkin enemmän dataa kerrallaan. Aikaisemmin tämä oli satunnaista (pari kertaa viikossa), mutta nykyään sammuu melkein heti jos lataa 5 kt/s. Jos latailee 4 kt/s, kestää ehkä tunnin tai pari ja sit sammuu. Tuntuu, että lämmöllä ei olis vaikutusta, kun välillä puhelin on ihan viileä juuri kun on sammunut. Puhelin ostettu viime syksynä, voisko akku olla jo sökö (laturi/sarjakaapeli yhdistelmä)?

Joku puhui, että service menun muokkaaminen auttaisi asiaa, mutta en itse ainakaan huomannut eri asetuksilla olevan asian kanssa mitään tekemistä. Onko kellään mitään tietoa, mistä johtuu ja onko mitään tehtävissä?

2. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    19
    Onhan tietysti mahdollista, että akku on vioittunut. Minä en tuohon ongelmaan törmännyt käyttäessäni Dna+sarjaporttikaapeli+ME45-yhdistelmää. Ja nopeutta ei tarvinnut rajoittaa, sillä siitä piti Dna huolen.. Loppuaikoina vähän reilu kuukausi sitten, latausnopeus oli huimat 1-2,5 kt/s kellonajasta riippumatta.. Omassa ME45:ssäni on softaversio 24. Kannattaa käyttää puhelin huollossa, mutta ei kannata sanoa, että käytät ilmeisesti itse tehtyä laturi/kaapeliviritelmää..

3. Flyer Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Lämpötila mitataan lähettimen sisältä ja kuori lämpenee vasta pitkän käytön seurauksena. Mikäli puhelin havaitsee lämpötilan nousevan liian korkeaksi, niin virtojen sammuttaminen on looginen temppu suojella lähetintä.
    Mitä muuten kentän voimakkuusmittari näyttää?

4. Baddis

Tykkäykset:
    0
    3-5 parrua, yleensä 4 (juuri nytkin). Asun aika paksuseinäisessä talossa ja puhelimen asentoa kun vaihtaa saa yleensä 4 palkin kuuluvuuden. Välillä on täydet kentät. Mutta, jos se sammuminen johtuu lämmöstä, miksi se ei uutena tehnyt tätä juuri koskaan? On tähän ongelmaan helppo vaikuttaa rajoittamalla kaista 3 kt/s, sillloin ei sammuile. Mut olis kiva saada käyttää täydellä höngällä...

5. Flyer Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Syitä on tietysti monia, mutta jos muutaman heittäisi:

-Lähettimen hyötysuhde hiekkenee ikääntyessään->lisää lämmön kehitystä

-Lämmön johtuminen heikkenee rakenteiden eläessä (puhelin väätyilee tai saa kolhuja)

-Mittaus logiikassa voi olla vikaa ts valvontapiiri ei saa oikeaa tietoa lämpötilasta ja pistää varmuuden vuoksi systeemin pimeäksi.

-Yleensä puhelin pistää lähettimen pienimmälle teholle vasta sitten kun kenttäpalkit on tukevasti maksimissaan. Silloin lämmönkehitys on luonnollisesti minimissään ja ainakaan sen vuoksi ei tule ongelmia.

Jos pystyt kokeilemaan jollain toisella luurilla niin ainakin saat selville että onko vika omassa luurissa. Onko markkinoilla muuten yhtään GPRS-puhelinta missä olisi reilu metallirunko, mikä jäähdyttäisi samalla lähetinmurikkaa? Ainakin Nokia ja SE käyttivät muinoin valettua metallirunkoa mihin sitten piirilevy pultattiin kiinni. Nokian viimeinen metallirunkoinen taisi olla 1611/1631 ja Ericssonilla 888.

6. hanhiemo

Tykkäykset:
    0
    Oma M50 on myös käynyt sammuilemaan useammin kuin ennen. Uutena yhteys kesti aina vähintään 4 päivää putkeen päällä mutta nyt jo 24h yhteys tekee tiukkaa. Itse olen tullut siihen lopputulokseen että tämä johtuu akusta joka on ihan kaput. Projektin alla onkin saada tietokoneen 5V linjasta parin diodin kautta sopiva latausjännite akun napoihin. Vielä on vaan sopivan resistanssin etsiminen hakusessa että puhelinta saisi huijattua luulemaan että siinä on kiinni täysi akku.

7. Flyer Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Mikäli tarkoitat että virittelisit pelkän vastuksen virransyöttöön jännitteen alentamiseksi, niin voin sanoa ettei onnistu. Tarvitset väliin regulaattorin joka hoitaa jännitteen alentamisen ja vakavoinnin.

8. hanhiemo

Tykkäykset:
    0
    Ei vaan diodilla olisi tarkoitus tiputtaa jännite sopivaksi. Tällä hetkellä on regulla tehty lataus suoraan datapiuhaan mutta ideana olisi saada akku pois koko systeemistä.

9. LzR

Tykkäykset:
    0
    Minulla tosiaan auttoi S45:n kanssa sammumisongelmaan tuon Service Menun poistaminen, eli sen yhden SIM-kortille tallennetun "koodin" hävittäminen.
    Sen jälkeen puhelin ei ole sammunut kertaakaan (paitsi akun loppuessa :)), harmittaa että tuli aikanaan tuo Service Menu edes "laitettua" tuohon, siitä kun ei mitään varsinaista hyötyä ollut.

10. Baddis

Tykkäykset:
    0
    Miten sen service menun sitten saa pois täydellisesti? Sehän kuitenkin jää puhelimeen, mutta se ei vain ole näkyvissä. Näin ainakin silloin, jos sen poistaa samalla tavalla kuin puhelinnumeron...

11. LzR

Tykkäykset:
    0
    Ei minun ainakaan tarvinnut tehdä muuta kuin poistaa se numero sim-kortilta ja ongelma hävisi, en sitten tiedä saako sitä kokonaan pois puhelimesta mitenkään.

Jaa tämä viestiketju