1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

matkapuhelinmyyjien osaamattomuus!

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja niskalaukaus, 24/9/02.

1. niskalaukaus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    kysyin suraavista paikoista koska t300+mca-25 tulee, ja tässä tulos.

fintelshop: "tarkoitat siis mca-20 kameraa? enpä ole kuulllutkaan tuosta t300:sta... mutta on meillä t68i:tä varastossa

mäkitorppa: "ei olla kuultu kolmesatasesta. mutta on meillä p-20 kameraa varastossa!"

päämies: "ei olla edes tilauksia tehty, joskus jouluna."

telering: "huomenna tiedetään hinta, tänään myyntinäyttely."

ainoa "positiivinen" yllätys tämä telering...

ja en nyt muista mikä se noista oli, mutta jossain rupesivat jo ehdottelemaan p800:ta

2. Jupex Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    17
    Puhelinmalli:
    Joku nokia
    Juu ei noi myyjät tiedä mistään mitään. Kouvolassa yks liike sanoi; "Ei me oteta tuota myyntiin. Toi on tollanen erikoispuhelin ei sitä kukaan osta. Tilaustavaraa on melko varmasti" Että se siitä asiakaspalvelusta.

3. yellow Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Itse en nyt noin jyrkasti sanoisi. Myyjien tiedoissa on isoja eroja ja varsinkin uutuksista alaa laheisesti seuraavat tietavat joskus enemman kuin monet myyjat, mutta mielestani monet myyjat ovat aivan riittavan ammattitaitoisia. Ihan kaikken ei jokaisesta mallista ja merkista ole tarvettakaan tietaa.

4. Hollentser

Tykkäykset:
    0
    Se on erittäin vaikeaa olla jokaiseste mallista täysin perillä kun yleensä myydään esim. monta eri eri valmistajan laitteita.
    Mutta onneksi esim. kiitos tämän foorumin, saa paljon tietoa.

Jotkut seuraa alaa enemmän, vaikka kotona.
    Onhan muillakin muuta elämää kuin työ....

5. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Minulta tultiin kysymään tuosta T300:sta viime viikolla ja ei minullakaan heti tullut mieleen koko malli ja niinpä avasin jälleen kerran matkapuhelininfon ja osasin kertoa asiakkaalle ominaisuuksista. Pidän tärkeänä, että hallitsen myynnissä olevat tuotteet ja että löydän nopeasti tietoa myös tulevista tuotteista.

6. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    19
    Itse alalla 5,5 vuotta olleena olen sitä mieltä, että kyllä suurella osalla myyjistä on riittävä tietotaso työnsä kunnolla tekemiseksi. Ei jokaista nippelitietoa välttämättä tarvitsekaan tietää, mutta jos sitä kysytään täytyy osata etsiä haluttu tieto. Itse seuraan tätä foorumia ja saan täältä tarvittavan tiedon uutuuksista yms. Kaikilla ei tähän kuitenkaan ole aikaa. Ja kun uusi malli, jossa on paljon uutta, tulee myyntiin, otan sen yleensä vähäksi aikaa käyttöön ja tutustun siihen kunnolla. Silloin myyntikin sujuu helpommin, kun ei tarvitse kahlata yhdessä asiakkaan kanssa nettisivuja lävitse ja yrittää löytää asiakkaan kysymää tietoa sieltä.

Myöskään joidenkin Aasian mallien mallimerkintöjen tietämättömyys ei mielestäni ole mikään osoitus suomalaisen myyjän tyhmyydestä/tietämättömyydessä. Tälläkin foorumilla oli joskus muinoin juttua, kuinka oululaiset matkapuhelinmyyjät olivat pihalla kuin lumiukot, kun heiltä kyseltiin 8250:n saatavuutta liikkeessään. Suurin osa oli kuitenkin tarjonnut ihan pokkana 8850:a tälle epäselvästi mumisevalle 12-14-vuotiaista pojista koostuneelle porukalle. Ja pojilla oli hauskaa...

7. niskalaukaus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    adapter on kyllä aivan oikeassa, kyllä myyjän täytyisi ainakin yrittää etsiä tietoa.

täällä susirajan takana on varmaan kaikki myyjät jollain työmarkkinatuella töissä, jolloin ei ole mitään intressiä asiakaspalvelua kohtaaan... :)

8. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Yleisesti: minulle ainakin on sattunut luvattoman usein matkapuhelinliikkeessä käydessäni tilanne, että kovin innokkaan myyjän tiedot onkin sitten loppupeleissä aika perustasoa. Epämiellyttäviä tilanteita ainakin asiakkaalle, kun huomaat tietäväsi jostain puhelimesta enemmän kuin innokas myyjä, joka kauppaa sen ominaisuuksia. Enkä nyt tarkoita mitään tulevaisuuden malleja vaan ihan myynnissä olevia perusmalleja.
    Samantyyppisiä tilanteita kyllä tulee helposti myös vaikkapa kodinkoneliikkeissä, esimerkiksi videoita ostaessa.
    Itselläni kun on tapana ottaa asioista selvää, ennenkuin menen kallista elektroniikkaa ostamaan. Silloin ei enää ihan perusasioita tarvitse myyjältä kysellä. Mutta ilmeisesti näitä "Täytys ostaa tyttärelle sellainen kännykkä, mihin saa logoja ja soittoääniä" -ostajia riittää paljon. Sellaisen myyntiin ei paljon taitoja vaadita.
    Ja kyllähän alan nopea kehitys ja kova kilpailu (liikeketjujakin tulee ja menee) saa aikaan sen, että varmasti osa myyjistä revitään "pystymetsästä".
    Tätä foorumia seuraavat myyjät tosin ovat varmasti huomattavan hyvin ajantasalla näissä asioissa.

9. Jollemi

Jollemi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaisia kapuloita

Niin otan selvää minäkin. Oon kyllä myyjille sanonu pariin kertaan että ei tarvi esitellä, tiedän jo kyllä kaiken tarpeellisen. Pari kertaa on käynyt niin myyjän kans keskustelles että myyjä on ihan hämmillään kun kerron sen kyseisen mallin ominaisuuksista. Mutta ainahan sitä oppii uutta. Kyllä mun mielestä matkapuhelin myyjät tietää sen mitä pitääkin tietää. Ainakin mitä tähän asti on tullut asioitua liikkeissä niin ei oo mitään ongelmia asiantuntemattouuden kanssa ollut...

10. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Muuten, foorumia seuraavat myyjät: Onko työnantajanne antanut luvan / kehottanut / pakottanut teitä seuraamaan tätä foorumia työaikana/vapaa-aikana? Voisi hyvin ajatella että olisi kauppiaan etu kannustaa työntekijöitään "sivistämään" itseään tällä tavalla.

11. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    -

Joo myyjissä on eroja, on tavaran jakajia ja toiset myyjiä ja hollentserin kanssa aivan samaa mieltä siitä että kun esim itselläni on myynnissä kaikki muut merkit paitsi Phillips ja Samsung+ kolme operaattoria niin aina ei voi olla ajan tasalla kaikesta vaikka ilman muuta näin pitäisi tietysti olla. Itse ainakin pyrin siihen että tiedän parhaani teen mutta aina ei ole ajan hermoilla. Ja elämää tosiaan on myös työn jälkeen. Me myyjät olemme myös ihmisiä eikö? ja meilläkin on joskus huonoja päiviä ja aina ei vaikka kuinka tekisi töitä niin sitä uusinta tietoja löydy, vaikka yritys on kova. Mutta toivottavasti sinä Siilinjärveläinen saat sen tiedon siitä puhelin mallista mahdollisimman pian, itse pyrin aina siihen kuitenkin että en toisten töitä ala kommentoimaan negatiiviseen sävyyn ainakaan millään julkisella palstalla ja joskus milloin olen kommentoinut niin kommentoinut aina omalla nimellä!

Terveisin Arto Luhanko(entinen siilinjärveläinen muuten:)

12. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Omat kokemukset on sellaset 50/50 -luokkaa. Eli suunnilleen puolet esim. kulutuselektroniikan myyjistä on asiantuntevia ja riittävästi perillä asioista. Toinen puolikas sitten onkin näitä "Hei oon vaan töissä täällä" -tyyppejä tai ulkonäön perusteella palkattuja pepsodent hymyjä.

13. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    19
    Lupaa ei ole tarvinnut kysyä, eikä kukaan ole pakottanut tai kehottanut lukemaan foorumia. Koska kassajärjestelmän takia on internet koko liikkeen aukioloajan päällä, klikkaan yleensä myös foorumin taustalle valmiiksi. Hiljaisina hetkinä voi sitten itseään sivistää. Olen katsonut, että tämän foorumin seuraaminen auttaa minua tekemään työni paremmin antamalla tietoa uutuuksista ja myynnissä olevista puhelimista.

14. niskalaukaus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Re: -

siis enhän minä sillä etteikö niitä mukavia ja paljon tietäviä ole suurin osa, eipäs aleta vetelemään herneitä. tottakai myös myyjillä saa olla huonoja päiviä, eikä niiden tarvitse kaikkea tietääkään, mutta välillä sapettaa kun tuntuu ettei myyjä itsekkään tiedä onko bingolotossa vai tiskin takana.

ei myyjien kaikkea tarvitse tietää, eihän lihakauppias välttämättä osaa tehdä joulukinkkua :)

olitkos arto muuten jo siilinjärvellä kännykkämyyjä?

15. Hollentser

Tykkäykset:
    0
    Kyllähän se täytyy myöntää et ei kaikki kyllä ole pahemmin motivoitunut. Kun tällä alalla on, täytyy myös olla palvelu altis jokaiselle. (jotakin)

16. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    -

En ollut siilinjärvellä matkapuhelinmyyjänä muutin jo monta vuotta sitten sieltä pois, mutta parikymmentä vuotta ehdin siellä asua. Tottakai muuten pitää olla motivoitunut, itse ainakin suurin piirtein joka aamu innolla töihin menen ja olen ainakin tällä hetkellä motivoitunut tähän työhön, sitten kun en ole motivoitunut niin sitten on varmaan aika vaihtaa töitä:) mutta jopolle että en vetänyt hernettä nenään, nokka on kyllä muuten tukossa flunssan takia:)

17. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Jep... Kouvola on huono markkina-alue. On pakko pitää pieniä varastoja ja välttää "erikoisuuksien" hankintaa. Pelko siitä että kallis ei myy ja tästä koituva tappio on iso. Onhan Kouvolassa eräs liike joka ei ota esim. Nokiaa myyntiiin ollenkaan huonon katteen vuoksi. Tai että kun katetta juuri ei synny ollenkaan, koska se menee tappion puolelle. Ymmärrän hyvin liikkeen suhtautumisen asiaan. Se että asiakkaalle osoitetaan ovea tai tyrmätään ostopäätös töykeästi, ei ole asiallista. Mutta jos tilaustavarana mokoma känny sitten toimitetaan niin sillä pyritään karsimaan "turhat" kyselijät pois ja poimia vain asiasta kiinnostuneet ostomielessä.

18. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    ;)

19. Ice Dee

Tykkäykset:
    0
    Juu kyllä varmasti yleisestiottaen suurinosa myyjistä tietää riittävästi myymistään malleista. Toinen juttu on sitten nämä niinsanotut "tieteilijät" eli yleensä nörtin peruskuvat jotka opettelevat ulkoa kaikenmailman nippelitietoa millä ei ole mitään käytännön merkitystä ja tulevat tieteilemään myyjälle vailla minkäänlaista ostotarkoitusta, ainoana tarkoituksena päästä osoittamaan tyhmälle myyjälle tietämättömyytensä =)

20. bruus

Tykkäykset:
    0
    Onhan meitä tyhmiä myyjiä ja sitten myös näitä Ice Deen mainitsemia nörttiä joilla ei todellakaan ole näköjään muuta tekemistä kun käydä meille tenttiä järjestämässä =)

Jaa tämä viestiketju