1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Matkapuhelin ja datasiirto ulkomailla - Ohjeita!

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Qwertyi, 24/10/11.

1. Qwertyi

Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

Tykkäykset:
    4728
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Onko tiedossa ulkomaanmatka. Mikäli käytössäsi on kinteähintainen datapaketti, niin tuo hinnoitteluhan ei sitten kata tiedonsiirtoa ulkomailla. Miten sitten estää ettei dataa liiku GMS / 3G verkossa ja aiheuta suuria yllätyslaskuja. Tähän on muutama keino:

Mene operaattorisi omille hallintasivuille ja kirjaudu sisään. Liittymänhallinnassa kytke päälle Dataroaming esto. Tämä estää tiedonsiirron matkapuhelinverkossa kun puhelin kirjautuu jonkin muun operaattorin verkkoon. Kun tämä esto on päällä, et voi siirtää dataa esim. akuutissa tarpeessa. Palvelun saa päälle myös soittamalla asiakaspalveluun ja sitä kautta pyytää palvelun päälle.

Toinen keino on muokata puhelimen internet yhteysosoitteet toimimattomiksi. Ne voi myös kokonaan poistaa. Yhteysosoitteen muokkaamiseen riittänee muutaman merkin lisääminen asetuksiin. Esim. Saunalahdella oikea yhteysosoite on internet.saunalahti. Muokkaa osoitetta vaikka muotoon 1internet.saunalahti ja näin ollen ei puhelin ei yhdistä dataverkkoon koska yhteysosoite on väärin. Yhteysasetuksien sijainnin ja muokkaamiseen tarvittavat tiedot löytyvät matkapuhelimesi käyttöohjeista.

Nuo edellä mainitut tavat eivät estä datasiirtoa WLAN-verkoissa. Jos esim. hotellista tai nettikahvilasta löytyy avoin WLAN-verkko voi sähköpostit ja muun surffailun hoitaa sitä kautta.

2. tonttu

tonttu Supermoderaattori

Tykkäykset:
    3467
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    internet.saunalahti siis.

3. Qwertyi

Tykkäykset:
    4728
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Juurikin näin. Asia korjattu.

4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Estää monesti monensovellukse datasiirtoa, ei välttämättä estä kokoanaan ulkomaan datasiirtoa ja ei siis ole tae laskuttomuudesta.

Käyttäjä ei voi välttämättä muokata kaikkia yhteysosoiteita, ei vaikuta verkonoletus yheytyeen, eikä suoraan itse määrittäviin yhteyksiin

5. mtjj

Tykkäykset:
    0
    Tässä muutama huomio, jota voin suositella itse:

Joissakin tapauksissa voi tulla vastaan tilanne, et WLAN olisi muuten tyrkyllä avoimena, selaimen avaamnien ohjaa sivulle, jossa kysytään luottokortin numeroa.

*** AVOIN WLAN ON LÄHES AINA SALAAMATON, *** eli jos www-sivu ei muuten ole suojattu (https://) tietoa välitetään sellaisenaan, ja radioliikenne on helposti kaapattavissa tukiaseman kantoalueella.

Olin itse hiljattain Thaimaassa, ja kentällä oli tyrkyllä pre-Paid SIM kortteja eri palvelutarjoajilta. 200Baht (~ 5 €) riitti 2 vk noin 6 puheluun ja netissä surffaamiseen. Internet asetukset olivat valmiiksi SIM kortilla, josta puhelin (android) kaivoi ne käyttöön, joten käyttö oli lähes tuskatonta. Hämmennystä aiheutti vain muutama Thain kielellä saatu mainostekstiviesti.

Voin suositella.

6. Phekko

Tykkäykset:
    7
    Asiaan liittyen: Onko kenelläkään kokemuksia MiFi-laitteista ulkomailla? Onko joku "ylitse muiden" helppoudessa, akunkestossa, nopeudessa...?

Esim TW-LTE/4G-nimistä laitetta olen Verkkokaupasta katsellut, parhaan ymmärrykseni mukaan aikalailla kaikki taajuudet ainakin olisi tuettuna https://www.telewell.fi/fi/tuote/3g...w-lte4g-wlan-tukiasema-saatavilla-toukokuussa

En ajatellut läppäriä matkaan mukaan ottaa jos ei ole pakko, vain iPadin, joten jos esim uuden liittymän konfigurointi vaatii läppäriä, se olisi hyvä tieto.

Jos olen tapani mukaan mennyt kyselemään typeriä ihan väärään topicciin, pyydän kovasti anteeksi.

7. Qwertyi

Tykkäykset:
    4728
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Phekkon kysymykseen ei nyt vastausta mutta jospa joku ystävällinen joka tietokoneella istuu nopeiden yhteyksien kera päivittäisi ketjun tilannetta koskien roaming-maksujen muutosta.

8. amu Moderni superaattori

Tykkäykset:
    1921
    Puhelinmalli:
    Huawei P9 Plus
    Tällainen on ollut loistovekotin ulkomailla käydessä
    http://www.huaweidevice.com/worldwide/productFeatures.do?pinfoId=3148&directoryId=5009&treeId=3619&tab=0

Ei muuta kuin paikallinen Prepaid dataliittymä sisään ja surffailemaan. Testattu toimivaksi Unkarissa, Portugalissa ja Arabiemiraateissa.
    Asetuksia pääsee säätämään esim. puhelimen selaimella, kun ottaa puhelimella ensin wlan yhteyden Mifiin.
    Ruudussa näkyy koko ajan datalaskuri, josta voi tarkistaa paljonko dataa on paketista kulunut.

9. reilureiska

reilureiska

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    ZTE Blade Vec 4G
    Olen itse ulkomailla pitänyt vain lentomodea päällä (katkaisee radioliikenteen) ja sitä kautta estänyt yllättävän suuret nettilaskut. Kun nettiä olen tarvinnut vaikka kahvilassa, niin sitten lentomode pois ja wlan käyttöön.

Minua kun ei tarvitse saada lomallani jatkuvasti kiinni puhelimella eikä minunkaan ketään muuta, niin lomakohteiden useiden wlan mestojen avulla olen saanut tarvittavat tiedot (netin kautta) riittävän nopeasti. Eri asia on sitten niillä ihmisillä joiden on pakko olla tavoitettavissa joka tunti (minuutti) ulkomailla. Wlanin kytkiessä (lentomode pois) tulee myös sitten tekstiviestit puhelimeen, joten päivittäin minuun saa kyllä yhteyden tarvittaessa.

10. Timppa_K

Timppa_K Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    142
    Puhelinmalli:
    L950XL, L920, L520, SL
    gogland tykkää tästä.
  11. jehu

jehu Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    29
    Puhelinmalli:
    iPhone 5S
    Varmaan tämä on suhteellisen yleisesti tiedossa, mutta netin estäminen on useimmilla älypuhelimilla helppoa. Ainakin Android, iOS ja WP onnistuu (Jollaa ei ole, joten en tiedä mutta mutulla sanon "onnistuu"). Käytännössä täytyy etsiä asetusviidakosta tiensä mobiilidata-asetuksiin, josta netin voi sammuttaa kokonaan tai vain roamingin osalta.

Lisäksi Soneran liittymällä voi käyttää nettiä tietyissä maissa niin, että se sisältyy valittuun pakettiin. Liittymän pitää olla Sonera Sopiva (= jokin nykyvalikoiman paketeista, pelkät dataliittymät ei käy vaan tosiaan Sopiva) sekä SIM tulisi olla vuodelta 2010 tai uudempi. Maat missä toimii samaan hintaan ovat Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska, Viro, Latvia & Liettua.

Saa nähdä milloin tekevät saman peliliikkeen myös pelkkien dataliittymien osalta (Liikkuva Netti)? Samoin eu-tasolla mietitty/ehdoteltu roamingin-maksujen poisto kiinnostaa kovasti, mutta epäilen sen toteutumisessa kestävän vielä kauan, liian kauan.

12. Timppa_K

Timppa_K Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    142
    Puhelinmalli:
    L950XL, L920, L520, SL
    Kun lähtee ulkomaille ja aikoo käyttää paikallista korttia puhelimessa, kannattaa tarkistaa sähköpostin asetukset sellaisiksi, että puhelimella voi lähettää postia vieraassa verkossa = paikallisella simmillä. Esim Lissulla pitää olla smtpa.kolumbus.fi (huom smtpa) ja oikea portti+salaus lähteville. Muuten EI lähde! Tämä tarkoittaa myös sitä ettei s-posti lähde myöskään hotellien langattoman verkon kautta. Web-posti toimii aina.

13. tmm

tmm Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    77
    Puhelinmalli:
    SGS5 (työ) | Nexus 4 (priva)
    Onko vinkkiä miksi reissussa Oneplus 2 löytää hotellin suojaamattoman verkon ja kytkeytyy siihen, mutta iPhone 6s ei samaista verkkoa löydä?
    Iphone on bootattu ja samassa huoneessa yritämme verkkoja löytää.

14. Infra

Infra Vuoden foorumilainen 2014 sekä VIP

Tykkäykset:
    6622
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaista
    Joku epäyhteensopivuus

Jaa tämä viestiketju