1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Markkinarakoa uudelle operaattorille?

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja JREwing, 17/7/14.

  1. JREwing

    Liittynyt:
    28/6/13
    Viestit:
    10
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Lumia 920
    Suomessa operaattorialan kilpailu on aika köyhää siinä mielessä, että pääpiirteittäin ainakin mobiililiittymäpuolella kaikilla on samanlaiset tuotteet ja melkeinpä hinnatkin. Erilaisilla kampanjoilla yritetään pärjätä hintakilpailuissa muita vastaan ja arvattavasti katteet ovat melko olemattomat. Kilpailukeinona on siis vain ja ainoastaan hinta. Jos kaikilla on samat tuotteet, niin miksi asiakas katsoisi muuta kuin hintaa?

    Kyse on kuitenkin palvelutuotteista, joten tuolla saralla luulisi, että muitakin kilpailukeinoja olisi.

    Mielestäni tarvetta olisi premium-luokan operaattorille, jonka kilpailukeinoina olisi jotain muuta. Ihan ensin tulisi mieleen, että kaikista muutoksista voisi poistaa palvelumaksut ym. pikkukulut, paperilasku olisi mahdollista saada veloituksetta, asiakaspalvelu olisi ripeää ja ensiluokkaista. Lisäksi kiinteät hinnat, eikä mitään kampanjoita, mitä pitää uusia tietyin ajoin. Luulisi tälläiselle oikeasti erilaiselle ja erottuvalle operaattorille olevan tilausta.
     
  2. Kaljamaha

    Kaljamaha Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    28/3/07
    Viestit:
    7575
    Tykkäykset:
    1172
    Puhelinmalli:
    Honor 7
    Onko siellä päässä mennyt ohi, koska ennen tarjouksia (Kolumbus aikoihin aja ennen) oli juurikin operaattorien toiminta tuollaista, mitä mainitset "premium-luokan" operaattoreiksi.
     
  3. akselic

    akselic TicTac - vain yksi puhelin!

    Liittynyt:
    13/11/11
    Viestit:
    5752
    Tykkäykset:
    4443
    Puhelinmalli:
    OnePlus3
    Tää operaattorien muutosinto ja toiminta on ja tulee varmaan vielä pitkään olemaan suosikkilistoilla kun puhutaan kuluttajien ärsytyksen tai toivomusten kohteista. Tosiasiahan on kuitenkin että matkapuhelinten aikakaudella Suomessakin on yksi jos toinen operaattori yrittänyt ja ovat joko kaatuneet tai sitten ostettu ja sulautettu osaksi nykyisiä "isoa kolmea". Operaattoreillakin on kustannuksia ja on sinänsä toissijaista kuinka oikeaksi kohtelun ja laskujen suuruuden itse kokee - palveluntarjoaja päättää miten paljon sitä katetta haluaa ja jos asiakkailla ei ole liiemmin valinnanvaraa, on selvää mihin suuntaan hinnasto kehittyy.

    Uutena operaattorina aloittaminen vaatisi varsin mittavia investointeja, koska ei sitä voi vain ajatella että "käytänpä tuosta Soneran verkkoa" ja aloittaa liiketoimintaa. Samoin kunnollinen asiakaspalvelu vaatii henkilökuntaa, joka ei myöskään tule ilmaiseksi ja kaikista pikkukuluista luopuminen olisi pakko sitten lisätä palvelupakettien hintaan eli joka tapauksessa asiakkaiden maksettaviksi. Nykytilanteessa kuulostaa lähinnä hullulta että joku ottaisi niin ison riskin, että alkaisi tämmöistä infrastruktuuria rakentamaan nollasta toivoen, että asiakkaat karkaavat nykyoperaattoreilta. Ainoa toivo olisi siinä, että joku nykyisistä päättäisi muuttaa toimintatapojaan mutta olen senkin suhteen aika skeptinen...

    Lyhyt versio: toivossa on hyvä elää
     
  4. JREwing

    Liittynyt:
    28/6/13
    Viestit:
    10
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Lumia 920
    Joo sellaistahan se ennen oli ja nyt tuolle voisi jälleen kysyntää olla, kun operaattorit ovat menneet niin homogeenisiksi.
     
  5. JREwing

    Liittynyt:
    28/6/13
    Viestit:
    10
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Lumia 920
    Ihan uudelle operaattorille tuo ehkä olisikin liian kova sarka. Miksei siis joku nykyisistä lähde tuolle linjalle? Itse asiassa nyt tulikin mieleeni, että erästä kaveriani, joka työskentelee erään operaattorin aspassa, oli opastettu, että kun asiakkaaseen saadaan kontakti tilanteessa, jossa hän on siirtymässä toiselle operaattorille, ei lähdetä mukaan hintakilpailuun vastatarjouksella, vaan yritetään muilla keinoin muuttaa asiakkaan mieli ja nostaa esille muita nykyisen operaattorin vahvuuksia. Eli ehkä pientä merkkiä on ilmassa siitä, että tuo hintakilpailu olisi vähän hellittämässä.

    Ylipäätään en vain ymmärrä, että miksi tehdä samanlainen palvelutuote kuin kilpailijalla ja yrittää hinnalla kilpailla, jos kate on jo ennestään olematon.

    Miksi ei oikeasti rohkeasti uudisteta tuotteistusta ja tehdä enemmän vaikka kokonaispaketteja sisältäen kännykkäliittymät koko perheelle ja netti kotiin?
     
  6. LateX Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    12/12/03
    Viestit:
    869
    Tykkäykset:
    51
    Premium-operaattoria kun kaivataan niin miten olisi sellainen palveluoperaattori jonka liittymät toimisivat kaikissa kolmessa verkossa? Siinähän olisi melkoista premiumia? ;)

    Eli roamaisi aina parhaiten kuuluvimpaan verkkoon. Toki sellaisen saisi jo nytkin kun hommaisi jonkin ulkomaisen operaattorin kortin. Mahtaakohan muuten olla kuinka paljon sellaisia ulkomaisia operaattoreita joilla verkkovierailusopimus kaikkiin kolmeen verkkoon?
     
  7. irritus

    irritus Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    16/1/05
    Viestit:
    1598
    Tykkäykset:
    204
    Puhelinmalli:
    Nokia 6630, 700, N-Gage, Siemens M35
    Eiköhän valtaosalla verkko-operaattoreista asia ole juuri näin? Poikkeuksen tähän muodostavat ne ulkomaiset operaattorit, joissa on omistusta Suomessa toimivien operaattoreiden suunnalta (esim. Virossa Elisan omistama Elisa ja TeliaSoneran omistama EMT).

    Virtuaaliverkko-operaattoreilla verkkovierailukattavuus on heikompi. Kun heillä ei ole sitä verkkoa, johon pääsyä voi vastavuoroisesti tarjota vierailusopimuksen toiselle osapuolelle, kiinnostavuus on operaattorikumppaneiden silmissä huomattavasti heikompi kuin verkko-operaattoreiden neuvotellessa vierailusopimuksia.
     
  8. akselic

    akselic TicTac - vain yksi puhelin!

    Liittynyt:
    13/11/11
    Viestit:
    5752
    Tykkäykset:
    4443
    Puhelinmalli:
    OnePlus3
    Sonera on jo tuonut perhepaketteja vaikka pysytteleekin edelleen mobiilinetissä. Mutta on se askel ainakin johonkin suuntaan.

    Mä edelleen uskon ettei operaattorit lähde poistamaan noita minimaksuja tai parantamaan palvelun laatua yksinkertaisesti koska se maksaa. Mikromaksut poistamalla jokaisen asiakkaan laskuun pitäisi lisätä tyyliin 50snt. Ja palvelua ei saa paremmaksi muuten kuin lisäämällä ja/tai kouluttamalla henkilökuntaa - mikä tunnetusti on Suomessa varsin kallista. Härmän väki on aika hanakkaa äänestämään lompakolla. En tiedä uskoisivatko suomalaisoperaattorit asiakkaiden riittävän jos hinnat nousisi nykyisestään, koska hinnat ovat liittymätyyppien muutosten takia monille viime vuosina nousseet muutenkin.

    Vaihtoehtoisesti jos näitä muutoksia yrittäisi tehdä kuluttajan perspektiivistä eli siten, että laskut pysyy saman kokoisina, se merkitsisi katteiden putoamista. Monikohan nykyoperaattoreista on valmis sille tielle?
     
    reilureiska tykkää tästä.
  9. nistop Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    5/3/13
    Viestit:
    1787
    Tykkäykset:
    614
    Puhelinmalli:
    Lumia 950
    Jos ei hinnalla lähdetä kilpailemaan ja kaikilla on suht tasapaksua valikoimaa niin silloin ainoa valtti on ehkäpä kuuluvuus ja palvelu. Verkon tulisi olla mahd. laaja ja laajentua lisää, ei saisi mennä tukkoon yms. Kaikilla on ongelmia tässä kohtaa.

    Eräs esimerkki jolla olemassa olevia liittymiä voisi parantaa olisi tarjota automaattisesti jokaiselle liittymäpaketille pääsy 4G-verkkoon oli nopeus mikä hyvänsä. Käyttökokemus olisi parempi.

    Myös asiakkaan "ylimääräinen" huomioiminen saattaisi toimia. Esim. pientä synttärilahjaa ja joululahjaa asiakkaille. Ei välttämättä mitään erikoista, mutta jokin pieni huomioiminen jättäisi positiivisen kuvan. Kuten Sonera on nyt kesää toivotellut ja lähetellyt jäätelökoodeja ihmisille. Jäi hyvä mieli kun sai helteellä hakea tuutin kioskilta.

    Myös keskittämisetuja voisi olla. Jos siitä jotenkin hyötyisi että kaikki on samalta operaattorilta niin silloin ei välttämättä kilpailijat tuntuisi niin houkuttelevilta.
     
  10. Sepex

    Liittynyt:
    29/9/11
    Viestit:
    123
    Tykkäykset:
    8
    Puhelinmalli:
    Pillux
    City-liittymä operoijalle voisi olla tilaus,,
     
  11. hpguru

    Liittynyt:
    17/4/13
    Viestit:
    52
    Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy J5 (2016)
    Miksi 4G-liittymäkäyttäjien pitäisi maksaa enemmän siitä, että myös 3G-käyttäjät saavat paremman ja tasalaatuisemman yhteyden? 4G LTE on tasalaatuisempi yhteys ja joka sellaisen tarvitsee, voi ihan hyvin maksaa siitä, siinä maksaa paremmin toimivasta datasta. Nykyisin tuntuu olevan se tärkeintä, että tulee saada parasta, mutta hinta ei saa olla nykyistä korkeampi.

    Jos oikeasti tarvitsee parempaa nopeutta, pienempiä latensseja ja vähemmän ruuhkaa, niin ei luulisi olevan paha investointi pikkusetelillä kuussa että saa haluamansa.
     
    Epotex tykkää tästä.
  12. nistop Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    5/3/13
    Viestit:
    1787
    Tykkäykset:
    614
    Puhelinmalli:
    Lumia 950
    En täysin ymmärrä kysymystäsi. Puhuin siitä että miten palvelua mielestäni voisi parantaa ja täten erottua tästä tasapaksusta joukosta hyvällä palvelulla. Tämä olisi mielestäni yksi keino.

    Muuhun en ota kantaa, jos vaikka pääsisi helpolla.

    "Hyvää illanjatkoa!" ;)
     
  13. reilureiska

    reilureiska

    Liittynyt:
    23/7/14
    Viestit:
    29
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    ZTE Blade Vec 4G
    Ihan näin maallikkona operaattoreista mitään tietämättä vaikuttaa siltä että kilpailu on jo alalla kovaa, joten tuotteet/palvelut nyt sitten väkisinkin muistuttaa kovasti toisiaan (pienet katteet) kun asiakkaiden on suht helppoa vaihtaa kilpailijalta toiselle. En siis usko että uusi operaattori saisi jalkaa ovenväliin, koska eivät kulujen takia pysty juurikaan parempaa palvelua ja tuotteita asiakkaille tarjoamaan... ja jos pystyisivät, niin todennäköisesti kilpailijat jotenkin kopioisivat saman liikeidean jolloin ollaan taas samalla viivalla.

    Kun uutta operaattoria (investointia) laitetaan pystyyn, niin rahoitus pitää saada jostain. Ja jotta pankit vakuuttuvat liikeideasta, niin pitää osata se hyvin myös esittää ja jos eivät vakuutu niin sitten kerätä kenties yksityisiltä (sadoilta) sijoittajilta eikä sekään ole varmasti helppoa kun varmaan moni sijoittaja kysyy että miksi tämä uusi menestyisi paremmin kuin pitkään alalla toimineet vanhat operaattorit. Ja kaikki tietysti odottavat että voittoa alkaa tulemaan lähivuosina. Jos ei voittoa tule niin kuitenkin pankin lainan korot juoksevat... ja siitä se ahdinko voi sitten helposti alkaa jos asiakkaat eivät innostu lähivuosina uudesta tulokkaasta kun kulut ovat selvästi suurempia kuin tulot. Jotain selvää täkyä pitää asiakkaiden kokea saavansa (joka kuukausi?) mitä eivät perinteisiltä operaattoreilta saa tai muuten pysyvät tutuissa ja luotettavavien operaattorien asiakkaina.

    Ainut keino ehkä olisi jos uusi operaattori ottaisi selvää että mille pienelle osa-alueelle olisi todella kysyntää ja keskittyisi siihen. En kyllä nyt millään keksi että mitä se voisi olla. En siis usko että perinteisenä massiivisena palvelevana operaattorina voittoa syntyy kun väkisin ekana vuotena on paljon kuluja ja opittavaa järjestelmän optimoisisesta esim. automaatiot hoitaa pitkälle työt jolloin vähän henkilökuntaa (tietotaito ja investointi sen mukaan).

    Muistaako kukaan academica operaattoria? Välillä heidän mainoksia näki myös hesarissa.

    http://www.taloussanomat.fi/tietoli...ttori-senttikilpailuun-emme-lahde/20095032/12

    http://www.tivi.fi/kaikki_uutiset/t...ca+pantiin+lihoiksi/a853559?s=r&wtm=-05112012
     
  14. Mash1 Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    16/2/11
    Viestit:
    1442
    Tykkäykset:
    133
    Puhelinmalli:
    HTC One Silver
    Kuluttajat ovat itse ajaneet itsensä tähän tilanteeseen. On menty tarjousten perässä kukasta kukkaan ja poljettu hintoja alemmas ja alemmas.

    Siinä vaiheessa kun kuluttajat on valmiita maksamaan enemmän voi tilanne muuttua.
     
  15. pmv

    Liittynyt:
    28/9/06
    Viestit:
    14
    Tykkäykset:
    1
    Tässä muutama premium ominaisuutta, jotka ainakin minua houkuttelisi asiakkaaksi:

    Puhepakettiin oikeasti kuuluu kaikki puhelut.

    Nythän kaikilla operaattoreilla jotuu maksamaan erikseen puheluista yritysliittymiin. Ja näitä on kohta joka ikisellä firmalla, kun operaattorit näitä kilvan kauppaavat mm. ilmaisilla firman sisäisillä puheluilla.

    Järkevänhintainen datan käyttö ulkomailla

    Ainakin brittioperaattoreilla on tällaisia toimintoja, joten miksei voisi olla suomessakin. Eli maksaisi esim. 1€/24h netin käyttö ulkomailla. Voisihan tuossa joku datakatto olla, ettei nyt tolkuttomia latailla. Kuitenkin sellainen, että liittymällä oikeasti voisi ulkomailla toimia hyvin - latailla kartat, käyttää reittioppaita ja lukea nähtävyyksistä/ravintoloista jne.

    Virtuaalinen luottokortti
    Operaattorit ovat mieluusti lähteneet mukaan kännykkämaksamiseen, joten miksei laajentaisi sitä netin puolelle. Liittymään voisi lisätä virtuaalisen luottokortin haluamallaan maksurajalla. Lasku ostoista tulisi sitten puhelinlaskun yhteydessä. Jos kortin tiedot joutuvat väärin käsiin, olisi helppoa sulkea kortti ja vahinkoa tulisi muutenkin korkeintaan maksurajan verran. Turvallisempaa kuin oman varsinaisen kortin käyttö.
     
  16. Mario55

    Liittynyt:
    20/4/12
    Viestit:
    67
    Tykkäykset:
    8
    Puhelinmalli:
    iPhone 4
    Puhepakettiin oikeasti kuuluu kaikki puhelut
    Yritykset taitavat itse määritellä omat palveluhintansa. Eipä siinä operaattorit voi tehdä mitään, tai tietenkin ottaa persnettoa.

    Järkevänhintainen datan käyttö ulkomailla
    Tässä varmaankin puhut Euroopan jättiläisistä, esim. Vodafone / Orange briteissä. Helppohan näiden on tehdä omia sopimuksia, kun "omaa" verkkoa löytyy monesta maasta eikä tarvitse maksaa yhteistyö-operaattorille kalliita roaming maksuja.

    Virtuaalinen luottokortti
    Tähän en ole hirveästi tutustunut, mutta DNAlla löytyy ainakin DNA Täpäkkä https://www.dna.fi/tapakka-credit-ominaisuudet. En tiedä tarkoititko tätä mallia.
     
  17. pmv

    Liittynyt:
    28/9/06
    Viestit:
    14
    Tykkäykset:
    1
    Tarkoitin tällä noita pvm/mpm -hintaisia puheluita. Käytössä kohta lähes kaikissa virastoissakin. Saisi kuluttajavirasto tähän hommaan puuttua. Mielestäni nuo on ihan normaalihintaisia puheluita eikä maksullisia puheluita, mutta erikseen ne vain maksetaan. Tässä voisi joku näyttää mallia.
    Eipä taida näistä mikään suomessa operoida, mutta silti tuollaista datapakettia saa tännekin matkaaville.
    En ole tuohon tutustunut, mutta tuon sivun perusteellahan tuo on ihan normaali fyysinen luottokortti.

    Elisan lompakko on hyvin lähellä sitä mitä kaipailen. Sinne vain pitää etukäteen siirrellä rahaa sen sijaan, että laskutettaisiin puhelinlaskun yhteydessä. Eli ei sikäli ole kauhean kätevä käyttää, kun pitää ensin pari päivää odotella rahan siirtymistä palveluun ja sitten vasta pääsee ostoksille.
     
  18. akselic

    akselic TicTac - vain yksi puhelin!

    Liittynyt:
    13/11/11
    Viestit:
    5752
    Tykkäykset:
    4443
    Puhelinmalli:
    OnePlus3
    Siirtyy kyllä ihan suoraan ilman odottamista jos käyttää noita isompia Suomessa toimivia pankkeja. Mutta tiedän kyllä mitä tarkoitat, ei se ole mikään maailman kätevin sekään.
     
  19. LateX Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    12/12/03
    Viestit:
    869
    Tykkäykset:
    51
    Elisa EuroTraveller yrityksille:

    https://oma.elisa.fi/yrityksille/in...t/roaming-verkkovierailu/elisa-eurotraveller/
     
  20. irritus

    irritus Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    16/1/05
    Viestit:
    1598
    Tykkäykset:
    204
    Puhelinmalli:
    Nokia 6630, 700, N-Gage, Siemens M35
    010n, 020n, 029, 030n, 075, joissa n ei ole 0, ovat kaikki teleoperaattoreiden itsensä ylihinnoittelemia. Yritykset eivät voi määritellä näille numerosarjoille taksoja, ainoastaan maksaa ylihintaa esimerkiksi meripelastukseen tai toiselle edellämainittuja numeroita käyttävälle yritykselle soittaessaan.

    Numeron haltija voi vaikuttaa hinnoitteluun 0100-, 0200-, 0300-, 0600- ja 0700-numerosarjoissa.
     

Jaa tämä viestiketju