1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Maksanko liikaa?

Keskustelu osiossa 'BenQ ja Siemens', aloittaja Wille, 26/3/03.

  1. Wille

    Liittynyt:
    10/12/02
    Viestit:
    21
    Tykkäykset:
    0
    maksoin s55:sta ilman kameraa muinoin 445€. Silloin myyjä lupasi myydä minulle kameran(sitten kun sellainen saapuu)puhelimeen "alle 50€".
    nyt kun kamera oli "saapunut" Sain ilmoituksen että saan sen 80€. Hetken inistyäni,myyjä lupasi sen sisäänosto hintaan 62€. Maksanko kamerasta siis liikaa? Onko 62€ sisäänosto hinta?vai käynkö hakemassa kamerani muualta??? Toivottavasti joku osaa auttaa???
     
  2. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Jos myyjä on luvannut sen viidelläkympillä ja tuo lupaus on kuulunut tuohon kauppan ehtoon kun ostit sen pelkän koneen. niin kyllä sen pitää se myydä viidelläkympillä vaikka maksaisi satasen sisään.

    Sisäänostohinta on tietyllä tavalla mielenkiintoinen käsite, pääsääntöisestihän ko hinnalla myynti on tappiollista, mutta voi olla myös joskus kannattavaakin.
     
  3. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Hintoja voi itsekin vertailla käymällä kyselemässä muissakin liikkeissä mihin hintaan kameran niistä saisi hommattua. Harvempi sitä sinulle varmaan alkaa sis.ost.hinnalla myymään. Jos joku muu haluaa sen sinulle myydä edullisemmin, osta se sieltä mutta jos tämä on edullisin tarjous niin osta tästä liikkeestä - jos hinta vain omasta mielestäsi on "sopiva".

    On tietysti tyhmää myyjältä luvata myydä tuotetta johonkin hintaan ennen kuin tietää 100% varmasti sen hinnan. Joku tietysti kiukuttelisi tiskillä että on nyt sitten myytävä sillä alle 50€ hinnalla joka on luvattu aiemmin, jää varmaan sitten myyjästä itsestään kiinni onko sanansa mittainen mies vaikka tulisikin haukanneeksi vähän paskaa. Onhan kate kai jo puhelimen oston yhteydessä saatu jos kameraa on luvattu samaan yhteyteen tappiolla.
     
  4. Esa Isopahkala

    Esa Isopahkala Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    7633
    Tykkäykset:
    1332
    Puhelinmalli:
    Nexus 5x, Lumia 1020
    62 e vastaa suunnilleen erillisen kameran sisäänostohintaa, mutta totta kai myyjän pitäisi myydä kamera sinulle alle 50 e, koska niin on luvannut.
     
  5. mobiilisti Vieras

    Kaikki yli 50e on liikaa. Sulle ei kuulu se onko myyjä tyhmä vai ei, luvattu mikä luvattu ja se pitää.
    Olisi hyvä saada kaikki lupaukset aina kirjallisesti mutta suusanallinenkin lupaus on pitävä. Periaatteessa voisit vaatia kaupan purkua mikäli myyjä ei suostu sovitun kaupan loppuosaan. Mutta se onkin sitten jo toinen juttu...
     
  6. Tee

    Liittynyt:
    12/9/02
    Viestit:
    822
    Tykkäykset:
    1
    Jos oikein hankalaksi haluat heittäytyä tuon myyjän kanssa, niin ota yhteyttä kuluttajasuojaan. Sinulla on oikeus saada tuo kamera sopimuksen mukaiseen hintaan, eli alle 50 euroon.
     
  7. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    4932
    Tykkäykset:
    19
    Kyllähän tuossa ensin kannattaa keskustella myyjän kanssa ja muistuttaa aikaisemmasta sopimuksesta. Ei aina tarvitse olla ensimmäisenä juoksemassa kuluttajaneuvojan toimistoon...
     
  8. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Sopimuksen osoittaminen toteen vain voi olla pienoinen ongelma joten käytännössä jäänee myyjän omantunnon varaan.
     
  9. JPJ Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    3292
    Tykkäykset:
    0
    Jep. Mitään sopimusta (lukuunottamatta suullista) ei ole tehty joten näin pitkälle ei kannata valittaa. voisithan ottaa yhteyttä vaikka liikkeen pomolle ja kysästä asiaa uudelleen.
     
  10. Wille

    Liittynyt:
    10/12/02
    Viestit:
    21
    Tykkäykset:
    0
    mukanani oli 2 henkilöä jotka luultavasti voivat tivata että 50€ se on luvattu. Täytyypä käydä ainakin yrittämässä!:) Kiitos neuvoista!
     
  11. MJ

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    220
    Tykkäykset:
    0
    Jos ehdotat kaupan perumista, myyjä myy varmasti 50:llä. Koska se on kaupan kannalta kannattavampaa, kuin myydä se sinun käyttämäsi puhelin roimalla alennuksella teemalla "Tää on ollut meillä esittelykoneena, mut saat kyllä täyden takuun... :) "
     
  12. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Heh, taidatte pitää minua jo täysin kuluttajanvastaisena tyyppinä mutta ei tuossa taida kaupanpurkuun vaadittavat puitteet täyttyä. Kauppaa voidaan vaatia purkamaan niissä tapauksissa ettei tuotteessa ole suomenkielistä käyttöohjetta, tuote ei ole sitä mitä sen voi olettaa olevan (matkapuhelimella pystyy soittamaan), kaupan on tehnyt alle 15 vuotias jolla ei ole itsemääräämisoikeutta rahoistaan tai sitten jos tuotteessa olevaa virhettä ei kyetä korjaamaan tai tuotetta vaihtamaan. Lähinnä noista tuo "tuote ei ole sitä mitä sen voi olettaa olevan" tulisi mieleen, että myyjän lupailema "kokonaispaketti" ei kata kaikkia niitä asioita mistä on puhuttu, mutta luulen että todistustaakka tässä olisi kuluttajalla että joutuisi näyttämään toteen myyjän puheet yksiselitteisesti.

    Uskon kuitenkin että reilusti kysymällä myyjältä että "muistatkos kun tehtiin kauppoja niin lupasit että saan ostaa tähän kameran alle 50€ hintaan" saadaan paras tulos aikaiseksi. Jollakin kuluttaja-asiamiehellä (tai muulla vastaavalla) uhkaaminen on lähinnä naurettava vaihtoehto.
     
  13. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    4932
    Tykkäykset:
    19
    Olen täysin samaa mieltä Jussin kanssa. Fiksusti käyttäytymällä saa helpommin paremman tuloksen aikaiseksi, kuin myyjää kuluttaja-asiamiehellä tai muulla vastaavalla uhkailemalla. Varsinkin, kun lupauksen toteen näyttäminen on vaikeaa.
     
  14. Aero

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    2960
    Tykkäykset:
    0
    Mikäli hän ei paperille kirjoittanut lupausta, niin on aika vaikea saada sitä siihen hintaan. Itse kyllä jos jotain asiakkaalle lupaan niin sen toteutan, mutta on myyjän ongelma kun synnyttää ns. "huonoja asiakassuhteita". 62e on kyllä melko lähellä sisäänostohintaa, mutta myyjällä on varaa myydä se 50e ehdottomasti kun katetta kertyi tuosta itse puhelimesta jo ihan riittävästi.
     
  15. mobiilisti Vieras

    Mikä saa sinut kuvittelemaan, että myyjän tausta olisi jotenkin paremmin turvattu sopimusasioissa. Näinhän se ei nimenomaan ole. Kuluttaja toimii usein hyväuskoisesti ja naivisti luottaen myyjäliikkeeseen. Kun ja jos "sekaannus" syntyy, eikä sitä saada neuvotellen ratkaistua, niin KULUTTAJANSUOJALAKI toimii kuluttajan suojana. Muuten oltaisiin tilanteessa, jossa varakas myyjäliike pompottaa riiteleviä asiakaitaan mielinmäärin uhkaillen oikeustoimilla jne. Kuluttajan suojalla taataan tasavertainen ja oikeudellinen kohtelu asiakkaille ottaen huomioon, että myyjäliike tekee työtään ammattimaisesti takanaan koulutukset, ammattitaito, järjestäytyminen jne.

    Aika ei taaskaan riitä kunnon vastaukseen mutta ehkä tuosta kuitenkin selvisi oleellinen.
     
  16. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Suullinen sopimus on sitova, ja kun kuluttaja kertoi hänellä olevan pari todistajaa on tilanne varsin selkeä, ymmärsin myös että myyjä myönsi lupauksensa mutta yrittää saada kuitenkin enemmän hintaa. Nykyinen kuluttajan suoja ja todistusvelvollisuus on suorastaan myyjää epäoikeudenmukaisesti kohteleva, eli kuluttaja voi väittää melkein mitä vain ja liikkeen puolen täytyy osoittaa oma oikeassa olonsa jotenkin.

    Kuitenkin suosittelen kaikille että merkataan vaikka kuittiin jos tulevia tarjouksia luvataan.
     
  17. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Olet ihan oikeassa kuluttajasuojan suhteen ja ymmärrän tuosta vähäisemmästäkin vastauksesta mitä haet. Oma pointtini ei ole mitenkään nostaa kauppiaan asemaa kuluttajan yläpuolelle, vaan nimenomaan tasavertaistaa sitä. Hyväähän tässä on se, että Willellä on kaksi todistajaa lupaukselle, mutta sana sanaa vastaan ei varmaan riittäisi todistamaan myyjän luvanneen k.o. tuotetta tuolla hinnalla. Muutenhan tässä kannattaisi alkaa aina hankintoja tehdessään käväistä ensin liikkeessä ja kipittää samantien kuluttaja-asiamiehen luo ja valehdella myyjän luvanneen tuotteet 1/3 hintaan siitä mitä ne normaalisti maksavat. Esittämäsi olettamuksen mukaan myyjällä olisi todistustaakka siitä ettei ole luvannut, muuten hän joutuu myymään tuotteet 1/3 hinnalla?

    Pointtisi on ihan hyvä ja toimisi varmasti yhteisössä joka on ehdottoman rehellinen, mutta ei oikeassa elämässä.
     
  18. mobiilisti Vieras

    Ensin puhut tasavertaistamisesta ja sitten oletkin jo varmasti myyjän puolella!
    Ehkä sullekin tekisi hyvää hieman perehtyä lakiin (ja sen soveltamiseen) ennen varmoja kannaottoja.
     
  19. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Noh noh, olen kyllä ollut osallisena moisissa tapauksissa. Tarkoitan sitä, että kuluttajasuoja on olemassa kuluttajan suojaamiseksi eikä siksi että se tarjoaa kuluttajalle "suhteettoman" aseen esim. inhoamansa yrityksen lyömiseen. Kuluttajasuojaa yritetään käyttää päivittäin väärin ja "hyötymistarkoituksiin" sen sijaan että sillä vain haluttaisiin turvata kuluttajan oikeuksia.

    En kuitenkaan kuluttajasuojaa tunne täysin ulkoa, mutta en kyllä purematta niele sitäkään että jos asiakas vain sanoo myyjän luvanneen jotain, olisi myyjä jotenkin velvollinen toteuttamaan asiakkaan sanoman tai kumoamaan sen jollakin pitävällä todisteella. Jos ihmiset yleisesti olisivat rehellisiä, ei koko kuluttajansuojaa tarvittaisi.

    Tuossa lainaamassasi kohdassa tarkoitan nimenomaan sitä, että myyjän puheet on pystyttävä edes jotenkin muutenkin pystyttävä näyttämään toteen kuin pelkästään "asiakkaan sanalla myyjän sanaa vastaan".
     
  20. mobiilisti Vieras

    Kuluttajana vai myyjänä? Jos myyjä hoitaa hommansa kunnolla niin lopputuloksena on tyytyväinen asiakas.

    Sulla on varmaa tilastoja väitteesi tueksi. Minä puolestani tiedän varmasti myyjäliikkeiden joka päivä kusettavan asiakkaitaan, mutta onneksi on kuluttajalle lain turvaama suoja. Konnat ovat konnia eikä niistä päästä eroon edes kuolemantuomiolla (Venäjä). Ja niitä konnia löytyy tiskin molemmin puolin. Paremmat ja järeämmät aseet konnankoukkuihin ovat jo ammatillisesti myyjäpuolella. Kuten totesin aiemmin: Ostajat toimivat usein hyväuskoisesti ja jopa naivisti luottaen "ammattitaitoiseen" myyjään.

    Ei riitä että tuntee sisällön vaan se pitää myöskin ymmärtää. Ja turha esittää hypoteeseja joista ei ole edes ollut puhe: jos asiakas vain sanoo...

    Sulle ei taida mennä millään jakeluun, että todistusvelvollisuutta ei asiakkaalla ole. Jokainen riitatapaus käsitellään erillisenä ja sovitellen. Eivät kaupunkien kuluttajaneuvojat mitään tyhmiä ole. Kyllä he helposti tunnistavat ammattivalittajat ja lähtökohtana on, että suojaa tarjotaan vain niille jotka sitä tarvitsevat.
     

Jaa tämä viestiketju