1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Mahdollisimman riskittömän nettikaupan ABC

Keskustelu osiossa 'Ostetaan puhelimia', aloittaja Jussi, 20/4/04.

  1. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Okei, taas viime aikoina on ilmestynyt muutamia nettikaupoissa huijattuja joten tänne voisi laittaa ihan kokemattomia varten vähän tällaista nettikaupankäynnin "checklistaa". Laittakaa pikaviestinä tai sähköpostina tulemaan lisää ehdotuksia, joiden avulla voidaan varmistua kauppakumppanin luotettavuudesta. Itselläni ei juurikaan ole kokemusta koska en itse ole juurikaan tehnyt nettikauppaa enkä varsinkaan joutunut huijatuksi. Tarkoitus on tehdä ihan yleispätevää ohjeistusta eikä pelkästään puhelinkauppoihin liittyvää asiaa.

    Huolimatta kaikista varotoimista, välillä joutuu huijatuksi. Kertokaa ihmeessä mitä silloin pitää / kannattaa tehdä? Onko jotakin kuinka päästään kriminaalin jäljille tai saadaan tavara takaisin helpommin? Kerro sekin pikaviestillä tai sähköpostilla niin laitetaan tänne. Myös nimimerkkisi pääsee kunniataululle.

    Nämä voivat vaikuttaa vähän tyhmille ja simppeleille jutuille, mutta aina sitä ei kai tule ajatelleeksi jokaista asiaa.

    Näin varmistut kauppakumppanin rehellisyydestä:

    - Varmaan kannattaa aloittaa sillä, että tekee mielummin kauppaa vain tunnettujen ja hyvämaineisten kanssa.
    - Jos kauppa tapahtuu esim. jonkin palstan kautta, kannattaa toiseen osapuoleen tutustua. Monilla palstoilla on jonkinlainen palaute-systeemi käytössä jonka perusteella voi päätellä kauppakumppanista jotain sekä itse kauppakumppanin käyttäytyminen palstalla voi antaa viitteitä luottamuksesta tai epäluottamuksesta.
    - Jos mahdollista niin kannattaa tavata toinen osapuoli esim. tavaran maksun ja luovutuksen yhteydessä jolloin voi tarkastaa tuotteen oikeellisuuden.
    - Jollei tiedä tuotteista juuri mitään niin kannattaa ennen kauppojen tekoa kysyä asiantuntevamman kaverin mielipidettä.
    - Pyydä aina muutakin tietoa myyjästä kuin pelkkä sähköpostiosoite tai kännykkänumero. Jo esim lankanumero on huomattavasti vaikeampaa muuttaa.
    - Mikäli mahdollista, niin kauppasumma kannattaa maksaa osissa: esim. puolet "ennakkomaksuna" ja loput vasta kun olet päässyt tarkastamaan tuotteen ja todennut sen halutunlaiseksi. Tämä vain siksi, että jos tulet huijatuksi, menetät vain puolet kauppasummasta.
    - Älä missään tapauksessa maksa rahoja tilille etukäteen ja odota hyväuskoisena tavaran saapuvan postitse kotiisi!
    - Postiennakkoa suositaan, mutta ilman erillistä lupaa saapuneen paketin sisältöä ei voi tarkistaa ennen kuin on maksanut paketin. Lähettäjä voi kuitenkin erikseen pakettia postiin viedessään antaa ostajalle luvan avata paketin postivirkailijan valvonnassa ennen maksamista kirjoittamalla tämä lupa lisätietoja-kohtaan. Kuitenkin, toiminto on käytettävissä vain kun paketti lähetetään "postipaketti 16:na", ja maininta tästä täytyy olla näkyvissä pakettikortissa. Suosittelen pyytämään lähettäjää lisäämään tuon mahdollisuuden pakettiin. Mikäli lähettäjä kieltäytyy voi syytä vain arvailla ja itse siirtyisin toisen myyjän puheille. Paketin avaamiseen liittyy lähettäjän kannalta riski, että postivirkailija laiminlyö läsnäolovelvollisuutensa ja paketista varastetaan tavaraa ja palautetaan maksamatta.
    - Tarkista ostamasi tuote välittömästi.
    - Kokemusten mukaan myös tuotteen saavuttua on ystävällistä kuitata myyjälle tuotteen tuleminen perille, vaikka puhelinsoitolla, tekstiviestillä tai miten olettekaan pitäneet yhteyttä. Myyjänä voi vielä laittaa mukaan nimenomaisen pyynnön siitä, että ostaja kuittaa tavaran tulleen perille ja olevan kunnossa.
    - Mikäli paketissa on enemmänkin tavaraa, niin kannattaa ehdottomasti listata sekä itselleen että vastaanottajalle kaikki, mitä paketti sisältää.
    - Mikäli myyjä tarjoaa mahdollisuuden noutoon, on hyvin epätodennäköistä, että tällöin olisi huijarista kysymys.
    - Soita/lähetä tekstiviesti ja tarkista numerotiedustelusta, saatko saman osoitteen, kuin myyjä on ilmoittanut nouto-osoitteeksi. Mikäli osoitetietoja numerotiedustelusta ei löydy, kannattaa arvioida myyjän luotettavuus jollain muulla kriteerillä, mikäli mahdollista.
    - Nettisivujen löytyminen ei vielä ole tae rehellisyydestä. Sivujen perusteella pystyy kuitenkin jo vähän muodostamaan kuvaa kauppakumppanista.
    - Kuitti ja/tai erillinen takuutodistus on tae tuotteen alkuperästä.
    - Kerro hyvä vinkki!

    Jos tulee huijatuksi, niin:

    - Varmistu, että kyseessä on huijaus eikä muu sekaannus. Perusteeton syyttely koituu omaksi harmiksi.
    - Mikäli myyjä on rekisteröityneenä johonkin palveluun, niin ota heti yhteyttä palvelun ylläpitoon. Ylläpito ei hoida asiaa puolestasi mutta tieto on tarpeen jotta huijarin mahdolliset muut puuhat saadaan mahdollisimman nopeasti pytäytettyä.
    - Kaikki tieto myyjästä ylös, puhelin- ja tilinumerot tms.
    - Kysy muilta ovatko he olleet tekemisissä hepun kanssa, heiltä voi saada vinkkejä tai muita yhteystietoja
    - Rikosilmoitus.
    - Kun huijaus huomataan tapahtuneeksi, kannattaa toimia mahdollisimman nopeasti. Mitä enemmän aikaa on kulunut rikosilmoituksen ja tapahtuman välillä, sitä pienempi todennäköisyys asian selviämiseen on.
    - Maksetun postiennakon siirtyminen myyjän tilille voidaan jäädyttää, mutta vain rikosilmoituksen kanssa. Rahan siirtymisaika vastaanottajan tilille on 2-4 päivää, joten kannattaa toimia nopeasti.
    - Kerro hyvä vinkki!


    Vihjeet eivät tarkoita sitä, että jos etenet näiden mukaan niin et tule huijatuksi, vaan tarkoitus on tehdä huijaamisesta edes hieman hankalampaa ja kiinnijäämisestä todennäköisempää.



    Kunniataulu: (seuraavat henkilöt ovat siis auttaneet tämän listan edistämisessä)

    veppis
    Saukki
    Mervi Saastamoinen
    Jasmine
    Cruisse
    shadow1986
    paerikss
     
    samppa79 tykkää tästä.

Jaa tämä viestiketju