1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Blogi - jamov Maailma muuttuu - vai muuttuuko ihminen?

Keskustelu osiossa 'Blogit', aloittaja jamov, 9/12/12.

1. jamov

jamov

Tykkäykset:
    16
    Puhelinmalli:
    Iphone 5
    Tekniikan harrastajana olen omistanut jos minkälaista puhelinta, android-talettia, läppäriä, mutta vaimoni ei ole kiinnostunut käyttämään teknisiä vempaimiani kuin välttämättömissä, laskujen maksussa, sähköpostissa ja joidenkin blogien lukemiseen. Kännykkä hänellä on aina kuulunut olla perus Nokialainen, ei mitään nettiä ja kosketusnäyttöä. Kesällä päätin hankkia uuden taulutietokoneen ja ajattelin ottaa perheen mukaan valitsemaan. Kauppaan mentiin avoimin mielin ja minulla mielessä ANDROID-tabletti, mutta toisin kävi. Sillä aikaa kun minä keskustelin myyjän kanssa android-vaihtoehdoista, olivat vaimo ja lapset löytäneet iPadin esittelylaitteen. Vaimoni esitti, että miksen hankkisi itselleni tällä kertaa iPadiä Androidin sijaan. Hetken jouduin nielemään, en minä kuulunut tuohon lahkoon, olinhan jo monta kertaa todennut, että Applen tuotteita en hanki. Toki en ole koskaan ollut ehdoton valintojeni suhteen, mutta kuitenkin. No, ostettiin sitten iPad2 ja sitten kotiin. Kesti hetken, että sain Applen tilin luotua ja perusasiat kuntoon, samalla näytin vaimolleni miten laite toimii. Vaimoni innostui käyttämään iPadiä ja käyttikin sitä usein ja kehui laitteen helppoutta. Itsekin huomasin, että akku kesti kauan ja kaikki oli yksinkertaisempaa ennen ja hermotkin lepäsi kun ei tarvionnut koko ajan olla jotain virittelemässä laitteeseen (mitä olin ANDROID-laittiden kanssa tehnyt mm. virransäästöohjelma). Sitten oli kaksi viikkoa mennyt ja vaimoni ja lapset olivat omineet iPadin. Totesin vaimolleni, että se on sitten sinun, vaimoni kiitti. Itse kokeilin vielä uutta ANDROID-tablettia pari viikkoa, mutta vertailin käyttöä koko ajan iPad käyttökokemuksiini ja aloin kaivata itsellenikin iPadin käytön helppoutta. Palautin ANDROID-tabletin liikkeeseen ja vaihdoin iPadiin. Olen ollut tyytyväinen.

Eikä tässä vielä kaikki. Syksyn aikana vaimoni totesi, että haluaisi uuden puhelimen - valkoisen Iphonen. En tiedä missä kohtaa Apple aivopesi hänet. Ajattelin hankkia puhelimen kytkynä ja niinpä menin operaattorin liikkeeseen ja sain todeta, että kaikki valkoiset Iphonet olivat liikkeestä loppuneet ja uusia ei kuulemma saada ennen joulua. Onneksi myyjä oli ystävällinen ja selvitti, että 60 km päässä olevassa liikkeessä on vielä yksi ja lupasi hommata puhelimen meille. Nyt on vaimolle joululahja hoidettu =). Itseni alkoi iPhone 5 kiehtoa. Eihän siinä mitään ihmeellistä ja innovatiivista ole, mutta se vain on lähes kaikessa vähintäänkin hyvä. Onneksi sain innostukseni laantumaan ja ajattelin, että hankin sitten ensi vuonna.

Odottelen yhä entisen talven Lumiaani päivitystä ja samalla olen seuraillut uusien Lumioiden tuloa. Lumia 920 kiehtoo ja kamerakin on melko hyvin pärjännyt testeissä. Mutta tällä kertaa en ajatellut hankkia ainakaan tätä puhelinta heti, ajattelin odottaa puoli vuotta ja katsoa mihin hinta asettuu. Lumia 900 hinta kun laski puolessa vuodessa lähes 250 euroa. Lumia 920 on mielestäni oikeasti vaihtoehtoa uudelle iPhonelle ja Samsung Galaxylle. Mutta miten se pärjää kovassa kilpailussa ja saa kaapattua markkinaosuutta, jää nähtäväksi.

Seuraavaksi huhutaan jo FULL HD -kännykkänäytöistä ja tulevista lippulaivamalleista mm. Galaxy 4 ja iPhone5S. Vauhti siis jatkuu pysähtymättömänä, mutta mitä puhelimeen vielä voidaan rakentaa ominaisuuksia, mitkä oikeasti käyttäjää kiehtoo. Montaa olemassa olevaa tekniikkaa ja ominaisuutta (kartat, puhetunnistus, kamera, muotoilu, näyttö jne.) voidaan toki kehittää ja tehdä käyttäjäystävällisemmäksi, mutta tulevaisuus on varmasti ohjelmistossa ja ohjelmissa. Työ, tuttavat, ystävät ja perhe tulee erottaa/koota yhteen ja luoda yhä innovatiivisempia ominaisuuksia tälle saralle. Käyttöjärjestelmän tulee olla yhä inhimillisempi, jonka käyttöä ei tarvitse opetella ja käyttö aiheuta harmaita hiuksia. Kaiken tulee olla helppo, mukavaa ja innostavaa. Kaikessa on olta tavallinen ihminen käyttäjänä edellä muuta, kun ominaisuuksia kehitetään.

Nyt eletään muutoksen aikaa, maailma muuttuu - vai muuttuuko ihminen?

karppa62 tykkää tästä.

Jaa tämä viestiketju