1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Mäkitorpan vaihtotakuu?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja vtormane, 3/8/02.

  1. vtormane

    vtormane Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    4439
    Tykkäykset:
    0
    Olin ostamassa T29 puhelinta mäkitorpasta. Luvattiin vaihtotakuu 14 vrk.
    Okei, kysyin että mihin ne vaihtaa jos tämä sattuukin olemaan rikki. Sanottiin että todennäköisesti johonkin nokialaiseen kun näitä ericssoneja liikkuu niin vähän. Sanoin että en halua nokialaista. Ehdotin vielä testiaikaa 1-2 vrk. jonka aikana ilmenneen vian sattuessa saisin rahani takaisin. Ei käy kuulemma, rahaa ei mäkitorpasta saa takaisin!

    Nyt tulikin mieleen että eikö Suomen lainsäädännössä ole pykäliä että minkätahansa liikkeestä ostetun tuotteen saa palauttaa takaisin jos on tyytymätön tuotteeseen? Vai koskeeko tämä vain uusia tuotteita?

    Olisi mukava kuulla mitä mielipiteitä muilla foorumin käyttäjillä on näistä palautusasioista.

    Vielä tuli mieleen että ainakin kaikki muut liikkeet joista olen kännyköitä ostanut ovat kyllä ne mukisematta takaisin ottaneet vikojen ilmetessä...
     
  2. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Se palautusoikeus koskee vain posti-, netti- ja puhelinmyyntiä. Ja myös ovelta ovelle suoramyyntiä.

    Joten voit unohtaa palautusvaatimukset tuolta osin. Tosin kauppiaan tulee vaihtaa tuote vastaavaan, alentaa hintaa tai purkaa kauppa mikäli tuote ei toimi odotetulla tavalla (lue: on viallinen).

    En oikein ymmärtänyt huoltasi asiaan liittyen? Oletko ostamassa käytettyä puhelinta kun touhotat tuon vaihto-oikeuden puolesta ja pelkäät saavasi nokialaisen tilalle?
     
  3. vtormane

    vtormane Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    4439
    Tykkäykset:
    0
    Joo, sori kysymys oli vähän puutteellinen. Kyse on nimeenomaan käytetystä tuotteesta. Olen juuri etsimässä tuota mallia ja ei huvittas saada muunlaista puhelinta tilalle jos tuo osoittautuisi vialliseksi.

    Kyllä minun mielestäni tuotteen kun tuotteen saa viedä kauppaan takaisin (kuluttajasuojalaki) jopa 6kk. tuotteen ostamisesta. Eikös tämä aika pidentynyt tämän vuoden alusta?
     
  4. pertti666

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    88
    Tykkäykset:
    0
    ..tuo on näin myyjänkin näkökulmasta vähän kaksipiippuinen asia tuo käytetyn "kalikan" takuu...itse annamme myös vähän laitteesta riippuen tuon 14vrk tai kuukauden takuun ei-tehdastakuun-alaisille laitteille...
    ja jos nyt käy niin että laite olisikin rikki (kuten 66,6 % esim nokia 3210-vaihdokeista on), eikä mulla ole sillä hetkellä mitään vastaavaa hyllyssä mihin vaihtaa, eikä asiakas hyväksy ostamansa laitteen huoltoon lähettämistä, niin kyllähän sitä lopulta täytyy taalat palauttaa asiakkaalle, ihan vain näin asiakaspalvelun nimissä...ja luulisi nyt että mäkitorppakin maanlaajuisena (ja kai saksassakin) ketjuna välittäisi asiakkaistaan tällä tavalla...
     
  5. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    4932
    Tykkäykset:
    19
    Firmoissa, joissa itse olen työskennellyt, on jokaisessa ollut linjana antaa käytetylle kahden viikon tai yhden kuukauden takuu. Yleensä on vaihdettu sitten vastaavaan tai annettu rahat takaisin, jos ei ole mitään vastaavaa. Ja jos asiakas on esim. seuraavana päivänä tullut ja sanonut ettei kone toimi, on siitä yleensä palautettu rahat.

    Tässä käytännössä on kuitenkin eroja eri firmoissa. Erään kilpailijan liikkeessä törmäsin mm. tilanteeseen, jossa aivan uusi puhelin oli mykkä ja sitä ei voinut ollenkaan käyttää. Asiakas oli ostanut sen lauantaina ja ottanut sunnuntaina laturista ja havainnut vian ja pannut puhelimen takaisin laatikkoon. Hän oli maanantaina ensimmäisenä asiakkaana palauttamassa laitetta. Asiakas halusi purkaa kaupan, mutta myyjäliikkeen päällikkö sanoi, ettei kauppaa pureta. Päällikkö sanoi, että asiakas saa samanlaisen laitteen tilalle ilman välirahaa, mutta jos hän haluaa vaihtaa toiseen malliin, liike hyvittää käyttämättömästä myytäessä rikkinäisestä puhelimesta maanantaiaamuna 20 euroa vähemmän kuin asiakas on siitä lauantaina juuri ennen sulkemisaikaa maksanut... Asiakas ihmetteli päätöstä, mutta myöntyi sitten kokeilemaan vielä toista yksilöä samasta mallista.

    Edit: Niin ja vielä lisäyksenä Saksan Mäkitorpasta. Sitähän ei enää ole. Se myytiin ja Mäkitorpan liikepaikoille tuli vaatekauppaketjun liikkeet.
     
  6. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    vaihto-oikeus on se ostopäivä+7 kalenteripäivää. eli käytännössä viikko ostamisen jälkeen on oikeus saada rahat takaisin.

    Ja savonlinnassa on käytetty T29 myynnissä, ja on aivan loistokunnossa, valioyksilö, etten sanoisi. Ja liikkeenä on TELE-IN
     
  7. jalmari

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    218
    Tykkäykset:
    1
    Viikon tai kuukauden takuut on ihan hölyn pölyä.

    Kuluttajavirasto:

    KULUTTAJANSUOJALAIN UUDET VIRHESÄÄNNÖKSET

    Kuluttajansuojalain virhevastuuta koskeviin säännöksiin tuli muutoksia vuoden alusta. Uutta on muun muassa se, että virheen oletetaan olleen tavarassa jo luovutushetkellä, jos siinä ilmenee virhe kuuden kuukauden kuluessa kaupanteosta. Vastuu virheestä kuuluu silloin myyjälle, eräitä poikkeuksia lukuun ottamatta. Nyt tehdyillä muutoksilla pantiin täytäntöön kulutustavaroiden kauppaa ja niihin liittyviä takuita koskeva EY-direktiivi.

    Uutta on myös se, että ostaja voi tehdä virheilmoituksen aina kahden kuukauden kuluessa siitä, kun hän havaitsi tavarassa virheen. Lisäksi muuttuivat kaupan purkua koskevat säännökset ja virheen määrittely silloin, kun käytetty tavara myydään ”sellaisena kuin se on” -ehdoin. Lakiin otettiin myös säännös siitä, mitä tietoja ostajalle pitää antaa vapaaehtoisesta takuusta.

    Nyt uudistuksena tullut kuuden kuukauden lakisääteinen virhevastuu on käsitteenä eri asia kuin takuu. Takuu-sanaa käytetään silloin, kun myyjä, maahantuoja tai valmistaja antaa vapaaehtoisesti takuun, jonka pitää antaa kuluttajalle lisäetua lain antamaan suojaan nähden. Takuunantaja vastaa tuotteen toimivuudesta takuuajan. Lakisääteisen virhevastuun kestolle ei sen sijaan ole säädetty ajallista rajoitusta.

    Takuu- ja virhevastuusäännöksiä sovelletaan kulutustavaran kauppaan silloin, kun myyjänä on yrittäjä ja ostajana kuluttaja eli yksityishenkilö, joka hankkii tavaran pääasiassa muuhun käyttöön kuin ammatin harjoittamista varten.


    Ja juttu jatkuu...

    KUUDEN KUUKAUDEN SÄÄNTÖ MYÖS KÄYTETYN TAVARAN KAUPASSA

    Käytetyt tavarat eivät tee poikkeusta kuuden kuukauden säännössä. Myyjän vastuulla on siis esimerkiksi virhe, joka ilmenee käytetyssä autossa kuuden kuukauden aikana kaupanteosta, jos myyjä ei pysty näyttämään, että virhe on syntynyt vasta luovutuksen jälkeen. Kyse voi tietysti olla myös esimerkiksi auton tavanomaisesta kulumisesta tai ostajan vastuulla olevasta vääränlaisesta käsittelystä.

    Silloin, kun käytetty tavara myydään ”sellaisena kuin se on” -ehtoa käyttäen ja kun kauppaan samalla sovelletaan kuuden kuukauden sääntöä, ei usein voida yksiselitteisesti sanoa, onko kyseessä virhe. Kukin tapaus pitää yleensä arvioida erikseen, ottaen vian laatu ja muut seikat huomioon. Virheolettamasäännön soveltaminen tarkoittaa tässäkin, että myyjällä on yleensä näyttövelvollisuus kuuden kuukauden aikana. Toisaalta ostaja ei voi odottaa, että esimerkiksi käytetty auto olisi ”uuden veroinen”, vaan muun muassa tavanomainen kuluminen, auton ikä ja ajetut kilometrit on otettava huomioon virhearvioinnissa.

    ”Sellaisena kuin se on” -ehtoa käyttäen myyty käytetty tavara on virheellinen silloin, jos se on huonommassa kunnossa kuin ostajan oli perusteltua edellyttää, hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen. Virhekynnys on nyt voimaan tulleen lainuudistuksen mukaan alentunut niin, ettei tavaran edellytetä enää olevan ”olennaisesti” huonommassa kunnossa kuin mitä ostaja on perustellusti voinut olettaa. Kokonaan virhekynnys ei ole poistunut, vaan tavaran kunnon on edelleen poikettava ostajan perustelluista odotuksista
     
  8. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Tätä vähän ihmetelty tästä kinattu tänä vuonna täällä useasti ja aina "Ammattilaiset höpisee 1-14pv vastuu asjoista"
    14pv vaihtotakuu vaikuttaa minunmielestä sellaiseslta että saa vaihtaa tuona aikana tuotteen, toki tuo on ihan sallittua ja lisäetu, mutta ei se mihinkään vie myyjän vastuuta tuon ajan jälkeen.
    Ja jotkut ihmettelee miksei liikkeet huoli käytettyjä.
    Ainoa konsti miten myyjä voi myydä "turvallsesti" käytetyn on myydä se toimimattomana.
    Myydä käytetty 9210, mistä kuluttaja huomaa 6kk päästä vian, ja ilmoittaa siitä myyjälle kk päästä tuosta, myyjä kitisee mutta pyytää asiakkaan käymään, vika todetaan ja myyjä ei pysty todistaan että tullut myynnin jälkeen, konetta ei kannata korjata , asiakas vaatii rahattakaisin jo totee että ei ole kunnolla voinut käyttää sitä enne vian ilmenemistä, asikas hymyillen vaatii myös 500+500km matkakulut kun oli tuolta vahan kauempaa tullut....
     
  9. vtormane

    vtormane Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    4439
    Tykkäykset:
    0
    Minäkin olen ostanut ehkä arvioiden 20-30 käytettyä kännykkää paikallisista liikkeistä vuosien varrella.
    Aina on käytäntö ollut seuraava: jos huomaa vian puhelimessa 5-14 päivän sisällä(riippuen liikkeestä) saa aina rahat takaisin. Tosin joskus myyjät yrittävät vielä tyrkyttää esim. toista mallia mutta aina on kauppa purettu minun halutessani.

    Nyt oli eka kerta kun asioin mäkitorpassa ja tuo heidän taktiikkansa vähän ihmetyttää...muka vaihtotakuu, kiss my ass ...
     

Jaa tämä viestiketju