1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Lypsämisen etiikka

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Muke, 30/11/05.

  1. Muke

    Liittynyt:
    21/12/04
    Viestit:
    178
    Tykkäykset:
    0
    Operaattorien lypsämisestä on keskusteltu foorumilla monissa ketjuissa ja monesti OT:na. Vaikka operaattorit ovat järkeistäneet tarjouksiaan lypsymahdollisuuksien huippuajoista, vaikuttaa lypsäminen herättävän yhä kärkeviä kommentteja varsinkin vastaan.

    Jotkut vaikuttavat pitävän lypsäjiä matkapuhelunalan syöpänä, joka syö operaattorien pussista muille kalliit hinnat. Kuluttajathan ei voi tarjouksista päättää. Minä tarkastelen asiaa siltä pohjalta, että on täysin operaattorin vastuulla, millaisia tarjouksia antavat. Ei ole asiakkaan ongelma miettiä, että jos käytän tämän tarjouksen hyväksi, saako tarjoaja liikaa kuluja suhteessa saavuttaneensa hyötyyn. Pitää muistaa, että ihmiset, jotka päättävät näistä tarjouksista, tekevät sitä työkseen.

    Yritykset tekevät tahallaan tarjouksia, joista voivat jäädä tappiolle. Tämä luonnollisesti siksi, että uskovat tuotteensa olevan niin hyvä, että tarjouksen perässä ollut asiakas jatkaa asiakkuttaan myös tuottavilla hinnoilla. Gsm-operaattoreissa ei nykytilanteessa ole mielestäni niin suuria eroja, että tällainen markkinointi on kovin perusteltua. Olen varmasti väärässä, koska alan ammattilaiset käyttävät näitä tappiollisia tarjouksia.

    Kannatan lypsämistä. Logiikkani mukaan kun operaattoreita kylliksi lypsettäisiin, ehkä joku firman sisällä tajuaisi avaustarjouspolitiikan olevan huono ja asiakaita pyrittäisiin hankkimaan satsaamalla itse tuotteeseen ja itse tuotteen mainontaan. Kylkiäistarjouksethan ja niiden mainostaminen tulee lopulta aina ennemin tai myöhemmin jonkun asiakkaan maksettavaksi. Niihin poltettu raha ei hyödytä keskivertoasiakasta.

    Optimaali tilanne mielestäni olisi, kun avaustarjouksia ei olisi millään operaattorilla. Päinvastoin, liittymän avaamisesta pitäisi maksaa, koska onhan siitä myös operaattorille kuluja. Maksaessaan avauksesta asiakaskin pysyisi paremmin ilman sitoutumissopimuksia. Hinnat olisi operaattorien kustannusten mukaisia, verkonsisäiset puhelut voisivat olla huomattavan edullisia ja muihin verkkoihin terminointimaksujen mukaan. Tietysti sopivalla katteella. Operaattori ei ottaisi turpaan, toimisi asiakas millaisella profiililla tahansa ja asiakas saisi edulliset hinnat.
    Noh, tälläinen liittymä on mahdoton, koska ihmiset haluavat yksinkertaisia tasahintoja ja ovat tottuneet avausten ilmaisuuteen ja runsaisiin etuihin.
     
  2. O.J. Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9496
    Tykkäykset:
    108
    Molemmista liittymistäni piti maksaa aikoinaan avausmaksut, enkä pitänyt sitä ongelmana.

    Btw, kuinka paljon SIM-kortti kustantaa operaattorille? Eihän nekään puissa kasva. Entäpä arvio liittymän avauskuluista?
     
  3. Harald Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    4/8/03
    Viestit:
    1319
    Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    HTC / Elisa
    Nykyään avausmaksua ei asiakas ymmärrä. Kuluttajanmarkkinat ovat sen tehneet, että puhelimia ja liittymiä tarjoavan kauppiaan olisi tarjottava liittymän avaus, mahdollinen kotisoitto, pitkäksi aikaa kk-maksut ja puheajat sekä toppatakit kaupan päälle. Ja puheluiden tulee olla halpoja. Mieluiten ilmaisia.
     
  4. espenleka

    espenleka Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    10/12/04
    Viestit:
    3304
    Tykkäykset:
    0
    Sinä tietysti moraalisiin syihin vedoten maksaisit sen 10 euron avausmaksun mieluummin kuin ottaisit ilmaisen liittymänavauksen ja ehkä kaupantekijäisiksi vielä jotain muutakin? :)
     
  5. sipuli

    Liittynyt:
    28/8/04
    Viestit:
    572
    Tykkäykset:
    5
    koskahan markkinoille tulee "reilun kaupan liittymiä" jotka on hinnoiteltu niin että tuottajat saavat palveluistaan sellaisen hinnan, jolla voi kohtuullisesti elää kyseisessä maassa?

    Ettei operaattoreiden tarvitse koko ajan ruikuttaa siitä että eivät saa kohtuullista hintaa tuotteistaan?
     
  6. DaCheap1

    DaCheap1 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    15/1/04
    Viestit:
    1972
    Tykkäykset:
    0
    Kun halpaoperaattorit katoavat, niin tämä on ehkä mahdollista. :/
     
  7. aimo Vieras

    Hieman off topic, mutta eihän muita olekaan tällä hetkellä kuin halpaoperaattoreita. Ainakin siitä lähtien kuin Elisa lanseerasi Oivan iltaedulla ja Sonera Neton sunnuntaiedulla.
     
  8. sipuli

    Liittynyt:
    28/8/04
    Viestit:
    572
    Tykkäykset:
    5
    Lisätään pieni annos ironiaa ja pilkettä silmäkulmaan... Ettei kukaan luule että tosissani odottaisin...
     
  9. apache

    apache Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    22/4/03
    Viestit:
    7461
    Tykkäykset:
    507
    voisi olla parempi että operaattorit ottaisivat liittymistä/palveluista kytkentämaksut kokonaan pois

    kukaan ei niitä suostu maksamaan, odottavat vain että tulee tarjous jotta sen saa maksutta

    "niin, tässä on kytkentämaksu 8,21 eur"
    "jaa, no en ota sitten. odotan mieluummin viikkotolkulla jotta saan sen ilmaiseksi"

    taikka

    "niin tässä on kytkentämaksu 8,21 eur"
    "jaa, no enpä ota sitten. otan ennemmin elämä on-operaattorin, siellä saa maksutta"
     
  10. greggman

    Liittynyt:
    9/6/05
    Viestit:
    147
    Tykkäykset:
    0
    Voisi olla parempi, jos operaattorit yhteistuumin laatisivat listan tällaisista lypsyasiakkaista, jotka esimerkiksi vaihtavat operaattoria vain saadakseen takaisin tullessaan jonkun palvelun ilman kytkentämaksua. Listan laatimisen jälkeen voitaisiin sitten yhdessä pitää huoli siitä, ettei liittymää saa auki millään operaattorilla muutamaan kuukauteen.

    Toimisi samalla periaattella kun nykyisin määräaikaisten sopimusten hyväksikäyttäjien jättäminen sopimusten ulkopuolelle. Eli kun muutaman kerran on 12kk sopimuksen tehnyt ja 14 päivän aikana peruuttanut, niin sitten ei jatkossa kyseistä etua voikaan solmia esimerkiksi puoleen vuoteen.
     
  11. Panda Vieras

    Itse maksoin juuri Elämä On-operaattorille 2,90e liittymänavausmaksun, ettätuota...
     
  12. SV-3310 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    3/7/03
    Viestit:
    2316
    Tykkäykset:
    19
    Tämä idea sopii sitten nykyiseen lainsäädäntöön?

    Samalla logiikalla Prisman kassalla todettaisiin ettei olutkoria myydäkään kun vasta toissapäivänä asiakas osti korillisen Citymarketista ja sellainen kulutus on epäterveellistä.
     
  13. greggman

    Liittynyt:
    9/6/05
    Viestit:
    147
    Tykkäykset:
    0
    No siinä olet oikeassa, että suomalaiseen hoivayhteiskuntaan tuo ei sovi, koska eihän asiakas voi tietää, että 12kk määräaikainen sopimus kestää vuoden eikä sitä voi kuukauden päästä irtisanoa ilman seuraamuksia.

    Samaa logiikkaa tuossa esimerkissä nyt ei ollut ollenkaan, mutta samalla logiikalla voisin esittää vaikkapa Gigantti/Musta Pörssi -esimerkin. Eli asiakas kävisi ostamassa Gigantista 50" taulutelkkarin ja maksaisi luottokortilla. Katseltuaan telkkaria neljä viikkoa asiakas palauttaisi sen, koska "se ei sopinutkaan sisustukseen". Seuraavaksi hän siirtyisi kadun toiselle puolelle Mustaan Pörssiin, ostaisi vastaavanlaisen telkkarin ja maksaisi taas luottokortilla. Katselisi sitä hetken, veisi takaisin ja marssisi Giganttiin. Ostaisi samanlaisen (uuden) telkkarin ja taas neljän viikon päästä veisi takaisin. Ja tarina jatkuisi...

    Esimerkki ontuu Mustan Pörssin kohdalta siinä, ettei ko. liikkeessä taida avokauppasopimuksia pidempiä tyytyväisyystakuita tms olla, mutta idea tullee selville. Tarkoittamani "musta lista", olisi tässä tapauksessa Gigantin ja Mustan Pörssin yhteinen lista tavaroita useamman kerran palauttaneista ja selkeästi järjestelmää hyväksikäyttävistä asiakkaista. Tokihan Gigantti yksinäänkin huomaa väärinkäyttötapaukset aikanaan, mutta alan yhteisten järjestelmien avulla nuo saataisiin kitkettyä pois nopeammin.
     
  14. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Ei liene yllätys etten kannata lypsyliittymiä, kun asiat on muutenkin niin hankalasti järjestetty... Kaikille helpoin jos ei olisi kun herrat helsingissä on päättänyt numeroitten vapauttamisesta niin ettei tiedä minne soitat milläkin hinnalla ellei ärsyttävää tarkistusruljanssia halua läpi käydä... Ei tarkistuskaan aina takaa 100% luotettavuutta.
     
  15. SV-3310 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    3/7/03
    Viestit:
    2316
    Tykkäykset:
    19
    Höpöhöpö. Lainsäädäntöviittaus koski henkilörekisterejä ja siten olutkoriesimerkki on täydellisen sopiva. Sinä ehdotit että operaattorit luovat keskitetyn rekisterin mm. asiakassuhteiden kestosta johon vastasin että ruokakaupoille sitten sama, mutta sinä aloit puhua jotain kummaa ettei asiakas voi ymmärtää että 12 kk sopimus kestää vuoden. Vaikket haluaisikaan ymmärtää ettei kaikkia asiakkuutta koskevia tietoja voi jakaa ilman asiakkaan suostumusta, niin osaatko kertoa miten tuo toimisi kun kilpailukupongeissakin on yleensä mahdollisuus estää tietojensa käyttö muuhun kuin arvontaan?
     
  16. greggman

    Liittynyt:
    9/6/05
    Viestit:
    147
    Tykkäykset:
    0
    Ymmärrän kyllä esimerkkisi henkilörekisterilain näkökulmasta ja myönnän itsekin, että nimenomaisesti tuollaiseen tarkoitukseen muodostettava operaattoreiden välinen rekisteri olisi varsin ongelmallinen. Samaan hengenvetoon täytyy kuitenkin todeta, että tuohon seurantaan soveltuva rekisteri on jo perustettu ja aktiivisessa käytössä.

    En kuitenkaan edelleenkään näe yhteyttä tuossa olutkoriesimerkissä, sillä ostopaikan (Prisma tai Citymarket) vaihtaminen joka toinen päivä ei tuo kustannuksia kaupalle, mutta operaattoreiden välillä vaihteleminen ja tarjousten lypsäminen tuo kustannuksia operaattoreille. Voinhan nytkin Soneran asiakkaana käydä vuoropäivin ostamassa esimerkiksi matkapuhelimen lisävarusteita Elisa Shopiteista, dna-myymälöistä tai Sonera Pisteistä ilman, että siitä yhdellekään näistä toimijoista tulee menetetyn tulon lisäksi kustannuksia. Olutkoriesimerkin ymmärtäisin, jos kauppa esimerkiksi maksaisi olutkorin pullopantit asiakkaan puolesta (tms) sillä oletuksella, että asiakas pysyy asiakkaana ja palauttaa korit saman ketjun liikkeeseen, mutta palauttaisikin kilpailijalle. Mutta näin ei ole.

    Eikä minulla ole mitään sitäkään vastaan, että ruokakaupoissa tai muuallakin otettaisiin käyttöön vastaavat järjestelmät lypsäjien estämiseksi, muttei kuitenkaan kuvaamaasi tilannetta varten, vaan enemmänkin operaattorilypsämistä vastaaviin tilanteisiin. Esimerkkinä vaikkapa 1snt litran maitotölkit, joita saa ilman muita ostoksia korkeintaan kaksi kappaletta mukaansa ilmaiseksi. Tai yksittäistavarana ostettavat tuotteet, kuten sipulit, irtokarkit jne, joita saa pienissä erissä niin ikään ilmaiseksi. Minulla ei olisi mitään tällaisten väärinkäytösten estämistä vastaan, mutta onneksi nämä ovat operaattorilypsämiseen nähden todella paljon harvinaisempia.
     
  17. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    Minkä takia kaupat yleensä pitävät tarjouksia joilla ei tee voittoa, tai tekee persnettoa, kuin oletuksella, että asiakas pysyy asiakkaana ja tuo voittoa.

    Yhtälailla voisi perustella että tarjous mäyriksen hakijat "lypsävät" kauppaa, kun eivät osta korkeakeamman katteen tuotteita. Sisäänheittotuotteita on käytetty markkinoinninssa maailman sivu, ja sitähän nuo operaattorikylkiäisetkin ovat, asiakas "ostaa halvalla digiboxin", ja operaattori toivoo, että nyt kerran kaupoille alettuaan asiakas ostaisi myös korkeamman katteen tuotteita, vaikkapa verkon sisäisiä puheluita tai datasiirtoa.

    En nyt sano että lypsäminen mitenkään jaloa olisi, mutta en näe syytä miksi sitä pitäisi lainsäädännöllisesti kohdella eritavalla kuin mitään muutakaan sisäänheittotuotetta. "Ei, en myy teille tätä sisäänheittomäyristä, kun haitte jo eilen Gigantista heidän sisäänheittoimurin."
    "Ei, ette saa tilata tätä tarjous TM:ää, kun teille tulee jo Tuulilasi tarjoushinnalla."
    "Ei en voi antaa teille tätä kuponkitarjousta ilmaisesta kahvikupista täällä Mäkissä, kun kävitte jo Hesessä käyttämässä heidän vastaavansa"
     
  18. juppelis Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    5/9/02
    Viestit:
    5460
    Tykkäykset:
    9
    Ei tuossa lypsämisessä ole mitään pahaa. Jos joku sitä harrastaa niin siitä sitten vaan niin paljon, kuin sielu sietää. Operaattorithan tuon on kehittänyt ja ilmeisesti ovat tyytyväisiä, kun tuota vieläkin harrastavat. Ei ole kuluttajan ongelma, jos hän käyttää yrityksen tarjoamia mahdollisuuksia niin kuin parhaaksi näkee.
     
  19. Harald Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    4/8/03
    Viestit:
    1319
    Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    HTC / Elisa
    Asiakkaana toki ottaisin mieluummin ilmaisia tuotteita, mutta laatu ja palvelut maksavat aina. Ei niitä vaan tyhjästä synny. O.J.:lla oli tähän joskus joku hyvä kommentti, lainaan sen tähän jos löytyy....
     
  20. Bosse

    Liittynyt:
    9/3/04
    Viestit:
    190
    Tykkäykset:
    0
    Niinpä! Ehdottomasti! Kannatan lypsämistä! ;)
     

Jaa tämä viestiketju