1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Luottamus Saunalahteen mennyt

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja NPR, 22/3/04.

Viestiketjun tila:
Ei auki vastauksille.
  1. NPR Vieras

Asia alkaa olla jo vanhan puoleinen, mutta koska en ole edelleenkään saanut Saunalahdelta mitään kommenttia asiasta lukuisista soittopyynnöistä ja selvityspyynnöistä huolimatta(aikaa olen antanut), niin laitan tästä jutun tänne. Toivottavasti muut osaavat välttää ko. firmaa, koska tuo on jo törkeää käytöstä noinkin isolta firmalta.

Homma alkoi, kun minulle tuli yllättäen muutto eteen. Minulla oli silloin Saunalahden netti- sekä gsm liittymä. Kyselin spostilla Saunalahdelta netin siirrosta uuteen kämppään ja sen kustannuksista yms. mutta en saanut mitään vastausta asiaan. Kun olin jo viikon vastausta odottanut ja alkoi olla jo kiire, ilmoitin haluavani irtisanoa nettiliittymäni, jos sitä ei voi siirtää(ilmoitin myös uuden osoitteeni). Pistin myös viestiä hitaasta palvelusta reklamaatio osoitteeseen, johon ei koskaan vastattu.
    Minulle oli jo aiemmin ilmoitettu, että homma toimisi kunhan vaan ilmoittaisin tietoni ja asiakasnumeroni, jotka kaikki laitoin mukaan. Asiaan ei kuulunut vastausta, mutta koska homma oli mennyt ohjeiden mukaan, kuvittelin asian olevan sillä selvä. Maksoin 1kk irtisanomisajan.

Reilun kuukauden päästä sain kuitenkin laskun nettiyhteydestä(lasku oli mennyt väärään osoitteeseen) jota aikani ihmeteltyäni, päätin soittaa asiakaspalveluun. Asiakaspalvelussa ei tiedetty asiasta yhtään mitään ja jättivät soittopyyntöni jollekin joka nettiasioista paremmin siellä tietää. Varmistin kuitenkin irtisanomisen myös samalla, kun olin sinne yhteydessä, sekä ilmoitin toistamiseen uuden osoitteeni.
    Soittopyyntöön ei vastattu, mutta sen sijaan sain viestin kännykkääni, jossa todettiin, että minulle ei nettiyhteyttä siirretä. Mitään syytä tai selitystä ei asiasta tullut. Seuraavana päivänä tuli vastaus nyt jo n. 2 kk vanhaan spostiini. Vastauksessa oli juttua liittymien irtisanomisista ja annettiin jopa osoite mihin voi lähettää kirjallisen irtisanomisilmoituksen. Mutta mitään selvitystä asiaani siinä ei ollut.
    Laitoin nyt myös menemään kirjallisen irtisanomisilmoituksen annettuun osoitteeseen, eli olin irtisanoin nettiliittymäni 3:lla eri tapaa. Kyselin myös selvitystä asiaan, mutta koskaan ei asiasta vastausta tullut.

Kuukauden päästä Saunalahti katkaisi minun gsm liittymäni, ilman mitään syytä tai ilmoitusta etukäteen. Koska töiden takia puhelin oli minulle tärkeä, olin asiasta raivoissani. En kuitenkaan enää välittänyt asiasta ottaa yhteyttä, koska olin huomannut sen turhuuden. Sen sijaan annoin asian olla.

Loppukuusta sain yllättäen kirjeen Intrum Justitialta jossa uhattiin oikeustoimilla ja ulosotolla. Saunalahti oli toimeksiantajana. Asia käsitteli vanhaa laskua, jollaista en ollut Saunalahdelta koskaan saanut. Laskusta ei ollut tullut edes mitään muistutusta. Lisäksi tuokin uhkailu kirje oli mennyt väärään osoitteeseen. Soittelin asiasta ko. firmaan ja sain Saunalahden laskutuksesta jonkin yhteyshenkilön numeron, jolle soitin seuraavaksi.
    Sain asian selvitettyä puhelimessa ja minulle luvattiin lähettää uusi lasku asiasta. Sen sijaan nettiyhteydestä ja sen irtisanomisesta henkilö ei osannut kertoa, mutta otti soittopyyntöni ja lupasi, että minulle soitetaan asiantiimoilta. Annoin myös jo 3. kerran uuden osoitteeni. Soittoa asiantiimoilta ei kuitenkaan edelleenkään kuulunut.

Meni taas jonkin verran aikaa ja sain taas laskun nettiyhteydestä, jota minulle ei ollut vieläkään edes kytketty. Koska asia jo sen verran pahasti sapetti, niin päätin kokeilla soittaa Saunalahden asiakaspalveluun. Koska Saunalahti mainostaa asiakaspalvelunsa olevan auki 7-24, niin soitin sinne illalla(olin hakenut aiemmin Soneran liittymän sen ilman mitään syytä katkaistun tilalle). Puolentoista tunnin ajan yritin saada sieltä henkilöä puhelimeen, mutta aina kun oli kulunut reilu puolituntia, niin sieltä lyötiin luuri korvaan. Kerran sieltä asiakaspalvelija jopa vastasi, mutta ei muka kuullut minun puhetta ja taas lyötiin luuri korvaan.
    Seuraavana päivänä etsin jostain käsiini Saunalahden keskuksen numeron ja soitin sinne. Sihteerikkö sieltä vastasi ja kun esitin asiani, niin lupasi yhdistää asiakaspalvelun tiimipäällikölle, mutta hän oli lounaalla. Sen takia sainkin tiimipäällikön esimiehen numeron johon yritin myös soittaa turhaan. Odottelin, että he olivat tulleet lounaalta ja soitin uudestaan, mutta tällä välin tiimipäällikölle oli tullut kurkkutulehdus, eikä voinut kanssani puhua. Sihteerikkö lupasi jättää molemmille soittopyynnön ja kuulemma tällä kertaa minulle soitettaisiin varmasti.

Soittopyyntöön ei tälläkään kertaa vastattu, ei kumpikaan henkilöistä.
    Makselin kaikki laskut pois, etten joutuisi oikeudenkäyntiin asiasta ja otin kuluttajaneuvojaan yhteyttä. Heidän neuvosta lähetin Saunalahdelle laskun, koska minulle oli aiheutunut Saunalahden takia jo yli 450e kulut. Laskun mukana laitoin myös reklamaation, jossa kerroin tarkasti kaikki tapahtumat.
    Kuluista Saunalahti korvasi n. puolet, mutta ei kommentoinut asiaa muuten, kuin sanomalla, että olin voinut saada väärää tietoa ja en ollut siksi osannut irtisanoa liittymää(eli minun oma vika, vaikka kolmella eritavalla sen irtisanoin eikä yksikään tuottanut tulosta).

Kun selvitys koko asiaan oli tuollainen ja kun korruptoituminen oli levinnyt myös esimiestasolle asti, ei ko. puljua voi suositella kenellekään. Kehtaavat vielä mainostaa telkkarissa, että suosittele Saunalahtea kaverillesi ja saa ilmaista puheaikaa tms.
    Onhan sitä helppo havitella lisää asiakkaita huijattavaksi, kun eivät edes perusasiat ole kunnossa. Jos Saunalahdella ei ole tarpeeksi henkilökuntaa asiakaspalveluun, niin ei se ole asiakkaan vika. Ja jos asiakaspalvelijat eivät osaa asiaansa ja tieto konsernin sisällä ei kulje, niin sekään ei voi olla asiakkaan vika. Silti se on aina asiakas joka siinä kaikessa kärsii ja firman on helppo ohittaa kaikki vähäkin vaikeat asiat ja suoranaiset virheet pelkällä olan kohautuksella.

Koska olin ollut Saunalahden asiakkaana jo kauan ja olin tyytyväinen heidän netti- sekä gsm liittymän tasoon, olin kokoajan valmis jatkamaan asiakassuhdetta heidän kanssaan ja sanoinkin siitä asiasta useasti. Mutta kun ei maksavat asiakkaat kelpaa ja ongelmat lakaistaan maton alle, niin olkaa ilman.

[edit:typoedit]

2. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Alkaa varmaan hintakilpailu mennä liian pitkälle. Katteet taitavat olla jo liian pienet, kun ei kyetä (kun ei ole varaa) enää edes perusasioita pitämään kunnossa. Ja taas Saunis laskee hintoja (=pienentää katteita) lisää.

3. plehti Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Olen erittäin pahoillani havaitsemastasi ongelmasta. Ikävä kyllä, kuten varmasti ymmärrät, en pysty kommentoimaan asiaasi tarkemmin ilman asiakasnumeroasi / liittymänumeroasi.

T: Panu.

4. Jussi

Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Mistä lähtien hintojen laskeminen on ollut sama asia kuin katteiden leikkely?

5. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    No jos palvelujen ulosmyyntihinnat laskevat, kai myyjälle jäävä osuus (=kate) pakostakin pienenee?

6. NPR Vieras

Lähetin pyytämäsi tiedot yksityisviestillä.

Lähetin asiasta pitkän 3 sivuisen reklamaation laskun ohessa ja jonku se on myös täytynyt lukea, kun laskusta kerran kommentoitiin teidän vastauksessa asiaan. Mutta miksei myös reklamaatiossa olleista epäkohdista kommentoitu? Sen sijaan koko homma vain lakaistiin matonalle parilla lauseella, jotka tekivät mahdolliset oikeustoimet osaltani turhiksi, joten jouduin vain väkisin nielemään kokemani vääryyden.

7. Jussi

Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Jos tuotantokustannukset putoavat niin kate voi hyvinkin pysyä ennallaan, jopa nousta.

8. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Olen kuitenkin sitä mieltä, että 1.4. voimaantulevat hinnanpudotukset olisi saanut jättää tekemättä ja käyttää nekin rahat asiakaspalvelun ym. perusasioiden parantamiseen. Saunalahden hinnat ovat tarpeeksi alhaiset ilmankin.

9. Flyer Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Tuotantokustannuksia voi pienentää esim leikkaamalla aspan työntekijöiden määrää tai palkkaamalla "halpatyövoimaa" esim osapäiväisiä opiskelijoita. Tätäkö Jussi tarkoitat?

10. plehti Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Kiitos tiedoista. Selvitän asian.

Eiköhän nyt tutkita ensin ja vasta sitten hutkita.

11. Jussi

Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Olen täsmälleen samaa mieltä tästä asiasta, sen verran valitusta tuntuu tulevan tasaisin väliajoin esiin.
    No, kuka leikkaa mitenkin, ehkä laskeneilla yhteenliittämismaksuilla voi olla asian kanssa tekemistä, ehkä verkko-operaattorin kanssa päästään uudenlaiseen sopimukseen ja esim. vanhan asiakkaan alennusta (mistä loppuasiakkaat vielä haaveilevat) tai jokin kirjanpitoporsaanreikä mahdollistaa tappioiden esittämisen positiivisemmassa hengessä (rahaa tililtä lähtee silti saman verran).

12. jeesh Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Aika outoa, ensimmäistä kertaa kuulen jonkun olevan sitä mieltä, että hinnat olisivat voineet jäädä paikoilleen. Kyllä joku nyt taitaa valehdella...

13. plehti Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Saunalahdella on oma asiakaspalvelu ja käyttötuki vastoin kuin suurimmalla osalla operaattoreista, jotka ovat ulkoistaneet kyseiset palvelut jonkin toisen yrityksen hoidettavaksi. Niin ikään käytämme pääsääntöisesti omia työntekijöitä vuokratyövoiman sijaan.

Saunalahti on palkannut viimeisen reilun 6 kk aikana asiakaspalveluunsa yli 80 uutta työntekijää. Työntekijöilleen Saunalahti maksaa kilpailukykyistä palkkaa mikä näkyy työnhakijoiden määrässä ja työntekijöiden alhaisena vaihtuvuutena. Monille opiskelijoille asiakaspalvelutehtävät tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden rahoittaa opintonsa tarjoten samalla mahdollisuuden edetä uralla talon sisällä valmistumisen jälkeen.

Saunalahden asiakaspalvelun palvelutaso on noussut tasaisesti viimeisen puolen vuoden ajan ollen tällä hetkellä varsin kohtuullisella tasolla. Tästä saa varsin hyvän kuvan kuukausittaisesta asiakastyytyväisyystutkimuksestamme. Asiakaspalvelumme arvosana on tutkimuksessa ollut viime kuukausina 3,5 - 4,0 (asteikolla 1-5). Toki emme tyydy tähän, vaan teemme jatkuvasti töitä tilanteen parantamiseksi entisestään.

Saunalahden tehokkuus perustuu pitkälle automatisoituihin tietojärjestelmiin, alhaisiin jakelukustannuksiin, tehokkaaseen yksityiskohtien hallintaan (pienistä puroista tulee suuria kuluja eli säästämme kaikessa mikä ei näy asiakkaalle eikä vaikuta palveluiden laatuun) ja siihen ettemme rahoita toiminnallemme mm. mainos- ja mediatoimistojen toimintaa.

14. Erkkimerkki

Tykkäykset:
    0
    Kummallakin Suomen suurimmista operaattoreista on oma - ei ulkoistettu - asiakaspalvelu. Ihmeen paljon Saunis käyttää vuokratyövoimaa ja ihmeellisin järjestelyin: ensin palkataan vuokrafirman kautta ja sitten tehdään sopimus vasta Saunalahden kanssa.

Tietääkseni Saunalahti maksaa kilpailijoita huonompaa liksaa. Ainakin vuokratulle henkilökunnalle. Lisäksi henkilöstöedut ovat huonommat

15. Xaeron

Xaeron Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 4S
    Heh.
    No "Erkkimerkki" näytti teilaavan plehden kertomuksen aikalailla.

Kuitenkin saunikselle pointsit uuden työvoiman palkkaamisesta.

Mukava nähdä miten keskustelu jatkuu :)

16. augusti

Tykkäykset:
    0
    Arvoisa NPR Nämä ovat laatukysymyksiä, johon ei esim. ACN yllä kirveelläkään. Myös asiakaspalvelun siirto tänne matkapuhelinfoorumille on oivallinen ja edullinen veto ja saahan Saunalahden johtajisto täällä henkilökohtaisesti hoitaa tärkeät ja kiusalliset kysymykset. Mutta ole huoleti eivät tälläiset asiat enää meitä syksyllä vaivaa toki foorumi jää mutta ongelmat häipyy huisin nevaraan.

17. -jimi-

Tykkäykset:
    0
    Ilmoitit irtisanomisesta ilmeisesti sähköpostilla. Mielestäni se on riittävä kirjallinen ilmoitus liittymän lopettamisesta.

Tekisin sinuna seuraavaa:

1. Ottaisin yhteyttä kuluttajavalituslautakuntaan ja pyytäisin heitä ottamaan asian käsittelyyn.

2. Lähettäisin reklamaatiokirjeen ja kirjallisen paperilaskun Saunalahden postiosoitteeseen Linnoitustie 4 B, 02600 Espoo, jossa karhuaisin kaikkia Saunalahden laskuttamia ylimääräisiä kuluja viivästyskorkoineen. Laskuun selkeä eräpäivä lyhyellä maksuajalla.

3. Lähettäisin hyvin asiallisen sähköpostin saunalahden toimitusjohtajalle, jossa toivoisin asiaan sopimusratkaisua, ettei asiasta tarvitsisi riidellä julkisesti. Laita sähköpostiin päivämäärä, johon mennessä odotat vastausta, enintään 1-2 viikon päähän lähetyspäivästä. Liitteeksi liittäisin yksityiskohtaisen reklamaation ja selvityksen tapahtumien kulusta. (Matti.Vikkula@saunalahtigroup.com)

4. Mikäli laskua ei ole maksettu eräpäivään mennessä ja Saunalahti ei ole ottanut sinuun yhteyttä sovitellakseen asiaa, lähettäisin muistutuslaskun, samoin kirjallisesti postilla. Eräpäivä heti.

5. Mikäli Saunalahti ei vieläkään olisi maksanut, kannattanee juttu riitauttaa. Ainakin opiskelijat saavat ilmaista oikeudellista neuvontaa. Jos tunnet jonkun tutun juristin, kysele neuvoa häneltä.

Lisäksi asia kannattaa tuoda julkisuuteen. Esim Helsingin sanomien Miksi?-palsta ottaa asian varmaan käsittelyyn. Julkisuus on Saunalahdelle pahin uhka tässä kysymyksessä. Yksi käsittely Miksi palstalla voi tarkoittaa useiden satojen asiakkaiden menetystä. Tämä tarkoittaa n. 25000 € vuosittaisen kassavirran menetystä. Sellaisessa tilanteessa asiakkaalle kannattaa kiltisti pulittaa 500€ että se pysyy hiljaa.

18. Henna78

Tykkäykset:
    0
    Tänään päivällä ainakin kun soittelin asiakkaani puolesta luotonvalvonnan puolelle sieltä vastattiin n. viiden minuutin odottelun jälkeen. Tilanne aspassa saattaa toki olla tukkoisempi.

Ihmisten 'sisäänoton' vuokratyövoimana ymmärtänee jos ajattelee asiaa siltä kannalta jos itse olisi hankkimassa työvoimaa. Näin yritys voi kokeilla työntekijöitä ja laittaa vaihtoon ne jotka eivät tehtävään kunnolla sovi. Oikean työsopimuksen voi sitten solmia niiden kanssa jotka haluaa pitää. En tiedä toimiiko saunalahti näin mutta riskittömämmältä vaihtoehdolta tuntuisi näin yrittäjän näkökulmasta.

Puheluhintojen jatkuva lasku.. tuntuu vähän sille että kaikkien (ei vain yksittäisten operaattoreiden) tulosta lasketaan alas hurjaa vauhtia. Tämä aiheuttanee näitä lieveilmiöitä kuten aspan heikentymistä kaikilla. Mielestäni ei järkevää kun ajattelee asiaa pidemmällä tähtäimellä. Kuitenkin saunalahden pienemmät asiakkaidenhankintakustannukset (oletan näin) voi kattaa tämän jatkuvan hintalaskun heidän kohdallaan. Muut jäävätkin sitten nuolemaan näppejään jos eivät pysty reagoimaan nopeasti ja jos ole paljoa millä pelata. Jonkun operaattorin tästä on jossain vaiheessa lähdettävä tai karsittava toimintojaan kun vyötä joudutaan kiristämään.

Kun hinnoittelee tuotteen liian alas, on sen hintaa enää myöhemmin hyvin vaikea nostaa. Ja onhan näitä, jotka haluavat maksaa palvelusta.

Tämä on nyt tätä tämmöistä, illan kauhuleffanjälkeistä operaattori pohdintaa :)

19. ._./ukka

Tykkäykset:
    0
    Jos haluaa kunnon palvelua ja on valmis siitä maksamaan niin onhan siihenkin markkinoilla vaihtoehto. Sonera. Hyvin on pelannut vuodesta -95 ja aina aspaan pääsee muutamassa kymmenessä sekunnissa. Tärkeää mielestäni jos tulee joskus äkillinen tarve saada liittymä suljettua. Tämmöinen tilanne voi tulla eteen jos esim. kadottaa puhelimen.

,_,/ukka

20. jacce

jacce Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    6
    Puhelinmalli:
    Samsung
    ""**Joopa joo, meillekin tuli väärät laskut tässä tällä viikolla adsl:ästä. Oltii just pari viikkoa sitten maksettu kausimaksut liittymästä yli 70e kaikkinensa.ja sitten loppuviikolla tipahti 161 euron lasku samaisesta liittymästä ja siinä oli laskutettu 3x adsl liittymää kausien maksuja! Soitin sinne ja ne sanoi että on ite yrittäneet jotenki korjailla siellä ku on tullu uusia työntekijöitä.Jokainen ku hoitelee asiaa vähän eri aikaan ni tulee tollasia juttuja ilmeisesti.Meillä kun sulkeutuu tämä sopimus 5.5 2004.Se lupasi lähettää uuden laskun ja poisti sieltä ne muut.Jäi vain gprs+ym maksettavaksi. Yllättävä lasku oli kyllä ja vähä ihmettelin sitä mutta nyt pitäis olla korjattu,vaan saas nähdä ku loppulasku tulee.""**
    Ja vieläkin näkyy vaan oma.saunalahdessa nämä muut olemattomat liittymät samassa osoitteessa. Taitaa kanssa käydä ohuesti meille. Mutta jos niin käy en enää koskaan vilkaise saunikseen päin. Muuten ollut palvelut toimivia mutta jos tämäkin menee samalle tasolle kuin dna:n gsm laskutusten kanssa, niin siirryn samantien takaisin sinne mistä tulinkin ja maksan vaikka enemmään ettei tarvi maksaa "vieläkin enemmän" saunikselle.
    (Edit: kopioitu alkuosan teksti asian vierestä palstalta)

Viestiketjun tila:
Ei auki vastauksille.

Jaa tämä viestiketju