1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Lumia 820, 1020, 925 tai IPhone 5S tai joku Samsung

Keskustelu osiossa 'Minkä puhelimen ostaisin?', aloittaja Pedari, 9/2/14.

1. Pedari

Tykkäykset:
    10
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 720
    En tiedä onko tämä väärässä paikassa, mutta kyseessä on kuitenkin kriteerit jolla olen miettinyt uuden puhelimen hankintaa ja siihen kysyisin apua. Olen yrittänyt selvittää mikä olisi hyvä puhelin omaan tarpeeseen, mutta soppa on niin sekava että en pääse mihinkään tolkkuun että mikä olis hyvä. Olen miettinyt vakavammin Lumia 820, Lumia 1020, Lumia 925, Iphone 5S ja joku Samsungkin voi mennä, mutta niistä ei ole mitään kokemusta. Laitan tähän muutaman kriteerin;

1. Puhelin pitää olla helppokäyttöinen ja tehokas, mitään pelikonetta en kaipaa ollenkaan (en pelaa koskaan). 2. 2. Nettiselailun pitää hoitua helposti ja sujuvasti.
    3. Puhelin ei saa olla iso, eli kokoluokka max. 75x130mm.
    4. Käyttöjärjestelmän pitää olla helppo ja varmatoiminen.
    5. Akunkeston pitää olla hyvä, joka yö ei jaksa laitailla.
    6. Kohtuu hyvä kamera.
    7. Hintaluokka 300-500€.

Tällä hetkellä minulla on Lumia 720 ja se on ollut erittäin hyvä, mutta kun siitä hajosi näyttö, niin sitä ei enää kannataa korjauttaa, koska se maksaa saman kun uusi vastaava puhelin. Toki ostin näytön varaosana ja vaihdoin sen itse, mutta se ei toiminutkaan uudella näytöllä kunnolla kun näytön kaapeli olikin jo uutena halki ja SCF-huolto josta sen ostin, ei suostu antamaan uutta takuuosaa tilalle vaikka varaosa oli jo uutena rikki, eli vika on päivän selvä...asia on kyllä vielä selvityksen alla Nokialla.

2. Infra

Infra Vuoden foorumilainen 2014 sekä VIP

Tykkäykset:
    6608
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaista
    Jatka lumialla. Joko 925 tai 1020

3. Tune Vieras

Pysy Lumiassa 925 tai 1020). 500€lla et saa iPhone 5s (käytettynä kylläkin hyvällä tuurilla)

4. Mithrandir

Mithrandir Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    570
    Puhelinmalli:
    Paratiisin kielletty omena
    Ei varmaan kohtuullisella käytöllä mitään noista tarvitse ladata joka yö, mutta itse en halua lähteä uuteen päivään niin, että akkua olisi 37% jäljellä. Suosittelen siis Lumia 925.

Jos hieman pystyt nostamaan tuota hintarajaa niin iPhonen 5s voisi olla vaihtoehto. Tai jos koet ettet tarvitse sormenjälkitunnistinta niin jopa 5c.

5. pume

pume Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    1881
    Puhelinmalli:
    Vaihtuupi kohtuu usein
    Just eilen möin oman iPhone5s:n 500€:lla ja ostin sen lähes samaan rahaan. Huuto.netissä aika useinkin "hyvään" hintaan noita saatavilla jo. Mutta pysyisin ehkä Lumiassa, kun edellinenkin luuri kerran Lumia oli ja käyttöjä siihen tyytyväinen. L1020.

6. Tune Vieras

Voishan tohon listaan lisätä vielä Sony xperia Z1 compactin.

emerik tykkää tästä.
  7. Pedari

Tykkäykset:
    10
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 720
    Kiitos näin nopeista kommenteista, lisää vaan tulemaan.

On totta että olen tottunut Lumiaan, mutta olen myös kuullut monen kertovan että noissa kalliimmissa Lumioissa on ollut paljon ongelmia, kuten L920 ja L925:ssä. Haluan sellaisen vaihtoehdon joka on kestävä myös pidemmässä juoksussa, jatkuvat huoltoreissut on ärsyttäviä vaikka kuinka menisivät takuuseen.
    Jos tuo yllä mainitsemani varaosatakuu ei toimi Nokialla, en varmasti osta enää Nokialaista vaikka minulla on aina ollut Nokialainen puhelin, siis reilusti yli 20 vuotta. Uskon kuitenkin että Nokia ei halua menettää uskollista asiakasta. :) Tähän asti Nokian takuut ovat pelanneet hyvin vaikka viimeisimmän takuukeissin kanssa olikin vähän hankalampaa kun sai olla Elopiin asti yhteydessä ennen kun alkoi tapahtua, toivottavasti nyt ei tarvi mennä yhtä ylös.

Itsekin mietin että tuo I Phone 5C voisi olla hyvä vaihtoehto myös, mutta mitenkäs tuo 5S eroaa tuosta 5C:stä, onko muuta eroa kun tuo sormenjälkitunnistin? Kuulisin mielelläni lisää eroja...jos päädyn I Phoneen, on selvää että hintatasoa joutuu varmaan vähän nostamaan, vaikka luulen että minun olisi suht helppo saada kaveriltani vähän käytetty 5S kohtuu hinnalla, hän kun tuntuu vaihtavan puhelinta kun tavan mies paitaa...

Onko niin ettei Samsunkeja kannata edes ajatella? Lapsillani on Samsungin puhelimet (Galaksy Xcover ja Gio) ja he ainakin niitä kehuu, mutta itse en ole oikein päässy niiden kanssa sinuiksi. Tosin nuo kalliimmat Samsungit edustanee parempaa rautaa kuitenkin.

Nykyinen Lumia on ollut tosi hyvä akun kestonsa suhteen, parhaimmillaan olen päässyt 6 vuorokautta samalla latauksella ja huonoimmillaankin 2,5 vuorokautta ja käytän puhelinta kohtuu aktiivisesti, koska samalla puhelimella tulee hoidettua sekä yritykseni että yksityisetkin puhelut.

8. Pedari

Tykkäykset:
    10
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 720
    Tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta, täytyykin tutustua tarkemmin...

9. Mithrandir

Tykkäykset:
    570
    Puhelinmalli:
    Matti Meikäläiset ja meidän uskollisuus johonkin noin isoon yritykseen on yksi hiirenpaska vaikka menettäisivät asiakkaan. Sama pätee pankkeihin jollei tilillä ole seitsennumeroista summaa.

Itselläni ei ole kokemusta noista sampoista, mutta mitä olen kaverien S3 ja S4-malleja päässyt räveltämään niin muovisuus on itselleni kyllä no no! Mutta mikä sopii kenellekin. =)

Eipä ip5 ja ip5s erot taida olla muussa kuin sormenjälkitunnistimessa, hieman paremmassa kamerassa ja kaiketi tehoissa. Itse en ole kylläkään vitosta omistanut vaan hyppäsin 4s -> 5s. Joku voi kertoa paremmin.

Hmmm.. Mitähän mahtaisit pitää.... Jollasta? Onhan se vielä kesken, mutta itse ainakin odotan kuoriutuuko rumasta ankanpoikasesta joutsen ja syrjäyttääkö Jolla vielä päivänä jonaina iPhonen mun käytössä. =)

10. t_makela

t_makela Puhelinaddikti

Tykkäykset:
    408
    Puhelinmalli:
    Nexus 6P+Huawei Watch
    Nokialaisia varmaan itsekkin suosittelisin, kun ole WP8:iin jo tykästynyt. Itsellä ainakin tuo 920:n toimi kuin junan vessa eikä siinä mitään häikkää ollut. Eli nuo 925 ja 1020 on hyvät vaihtoehdot.

Sampoista varmaan kannattaa kestittyä testaamaan vain tuota GS3 4G ja GS4+ (ja Note3 jos isommat näytöt kiinnostaa). GS3 on hyvä puhelin ja sitä saa varmaankin jo uutenakin aika edulliseen hintaan. Mulla oli tuo GS3 käytössä melkein kaksi vuotta ja hyvä peli. En olisi vaihtanut siitä pois ellei se olisi kärsinyt vesivahinkoa. Vaimolla on ollut launchista saakka käytössä tuo GS4 enkä ole kuullut siitä miitään valituksia. Phablettipuolelta 500€ saa varmaan jo käytetyn Note3:n. Mulla on nyt tällä hetkellä tämä Note3 käytössä ja olen erittäin yllättynyt, että näin suuri puhelin voi olla näin helppokäyttöinen ja sopii taskuunkin hyvin.

iPhoneista tuo 5C on siis sama puhelin kuin iPhone 5, mutta takakuori on vain säästösyistä muutettu muoviksi. iPhonet on mielestäni perushyviä ja helppoja käyttää, mutta huonona puolena on pieni näyttö ja kallis hinta.

Sonylla on myös muutama mielenkiintoinen puhelin markkinoilla. Sony Z1 on hyvä, mutta omia kokemuksia siitä ei ole. Lisäksi pienemmistä luureista löytyy tuo Sony Z1 Compact, joka tarjoaa pitkästä aikaa Androidin huippuraudalla sekä pienellä fyysisellä koolla.

11. Pedari

Tykkäykset:
    10
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 720
    Jolla on ollut kiinnostava jo ihan alusta asti kun alkoivat asiakkaitaan "haalimaan", minäkin olin jonotuslistalla, mutta en kuitenkaan "uskaltanut" silloin lunastaa omaa puhelinta, koska epäilin että mahtaako se kuitenkaan olla niin hyvä kun alkuun paukuttivat ja onhan se nähty nyt kun tuli markkinoille että ei ole ollut odotusten mukainen. Jollaakin olen kyllä miettinyt, mutta jotenkin se ei vaan vakuuta...jos pystyisivät sitä parantamaan "uskottavalle" tasolle, niin ehkä sitten.

Infra tykkää tästä.
  12. Pedari

Tykkäykset:
    10
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 720
    Onko tosiaan niin että I Phone 5S ja 5C välillä ei ole muuta eroa kun takakannen materiaali, sormenjälkitunnistin ja kamera??? Tehot vaikuttaa olevan samat ja kamerakin on hyvin samaa tasoa...ja vaikka 5S kamerassa olisi muutama pikku lisähienous enempi, se ei vaikuttane tavan kuluttajan puhelinvalinnassa.
    Noiden hintaero on kuitenkin yli 100€, niin luulisi että jotain merkittävämpääkin eroa olisi.

13. telliv Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    40
    Hintahan se oleellisin ero varmaan on ;). Noilla mainitsemillasi kriteereillä suosittelisin jotain WP8 puhelinta käyttöön. Jos ei ole vielä pikkusormeaan paholaiselle antanut, eikä muitakaan kytköksiä sinne suuntaan niin kannattanee harkita sen omenan ostoa. Kameraa jos arvostaa niin sekin puoltaa jälleen tuohon WP8 suuntaan ja varsinkin semmoisia malleja missä on pureview räpsytin+optinen kuvanvakain(OIS).

14. pume

pume Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    1881
    Puhelinmalli:
    Vaihtuupi kohtuu usein
    iP5s:ssä on parempi suoritin ja isompi akku. Samaten kameran ledi on tuplana. Toi sormenjälkitunnistin vaikuttaa turhalta, mutta suosittelen kokeilemaan. On aika näppärä keksintö luurin avaamiseen ja vaikka iTunes ostosten maksamiseen.

15. t_makela

t_makela Puhelinaddikti

Tykkäykset:
    408
    Puhelinmalli:
    Nexus 6P+Huawei Watch
    Iphone 5s on siis se uusin 2013 syksyllä julkaistu iPhone ja iPhone 5c on sisuskaluiltaan vuonna 2012 syksyllä julkaistu iPhone 5. Ainoa muutos on tuo takakannen vaihtuminen metallista muoviin eli kyseessä on ihan vain "facelift". Apple yleensä haluaa pitää listoilla noita vanhempiakin iPhone-malleja ja tänä vuonne ne päättivä nimetä edellisen vuoden mallin uudestaan asiakkaita hämätäkseen.

16. Infra

Tykkäykset:
    6608
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaista
    5S:ssä on eri prosessori ja sen lisäksi Applen oma M8 piiri, jolla pystyy tekemään erilaisia juttuja, esim se voi hoitaa askelmittarin tehtäviä yms

17. Pedari

Tykkäykset:
    10
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 720
    No nythän niitä erojakin alkaa löytymään 5S ja 5C:n välille, eli tuo reilun 100€ hintaerokin alkaa olemaan uskottavampi...eli 5C on siis vanha 5-malli, onhan se sitten vähän huijaamista jos vanhaa 5:sta myydään pienellä faceliftillä uutena mallina.

Lumia on tuttu, mutta sitä on alkanut miettimään et kannattaako sitä aina olla saman merkin käyttäjänä vai onko järkevääkin välillä kokeilla muitakin vaihtoehtoja? Voihan se olla että jos ostan jonkun muun, huomaan pian että se oli virheliike, mutta kuitenkin vähän kyllä houkuttais kokeilla muutakin.

Kiintoisaa...tässä on selvää kahtiajakoa havaittavissa, toiset suosittelee WP8 ja toiset IPhoneja, eikö mikään muu merkki ole hyvä vaihtoehto antamiin kriteereihin?

Onko täällä enempi tietoa tuosta Jollasta et miten laadukas se käytännössä on vai onko se parasta hyljätä kun ei ole vielä riittävän valmis tuote?
    Mitenkäs nuo Samsungit, onko niistäkin parasta pysyä kaukana jos haluaa helppokäyttöistä ja varmatoimista puhelinta...jostain luin että niiden käyttö vaatii enempi "säätämistä", mitä sitten lieneekään tarkoittaa?

Toi Sony Xperiakin alkoi kiinnostaa, mutta kynnys hankkia ihan vierasta merkkiä on kyllä vähän korkeammalla.

18. Mithrandir

Tykkäykset:
    570
    Puhelinmalli:
    Ota Jolla, kokeilemallahan se selviää. Luultavasti parin päivän käytön jälkeen w*tuttaa niin ettei veri kierrä päässä, virtsa karkailee kun pitäisi kavereille esitellä ja osata kertoa jne. Mutta Jolla on kyllä siististi cool ;) kävin yksi ilta puhelinliikkeessä hakemassa tilaamaani näytön suojakalvoa. Kun esitin asiani, niin vieressä seissyt herrasmies pyysi saada nähdä ja kokeilla sitä kädessä. Samaten pyysi liikkeen myyjä, heidän liike kun ei Jollaa myynyt. Oli aika äijä fiilis. :D

PS: itseäni haluttais tosiaan tuo Nexus, syytä en tiedä, mikään muu android ei ole aiemmin kiinnostanut.. ..mutta enhän mä nyt taas tartte uutta puhelinta. =/

19. Infra

Tykkäykset:
    6608
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaista
    Lyhyestä virsi kaunis: Jos haluat toimivan ja luotettavan puhelimen osta joko WP tai iOS luuri PISTE

Androidia saa olla säätämässä ja ähkimässä että se toimii hyvin, normaalia lagaamista on jokaisella luurilla johtuen ihan Androidin huonosta arkkitehtuurista ja raskaista järjestelmärakenteesta.

Akkukesto on suurimmassa osassa normaaleja luureja heikko tai keskinkertainen.

20. timo-gk Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    196
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaisia
    Aika omituista puhetta.. Mulla android-luurit (yli 5 kpl ml. 1 ns. "kiinapaskaluuri") toimineet yhtä poikkeusta lukuunottamatta ilman tällaista legendamaista säätämistä erinomaisesti.

Ja se poikkeus oli XCover 1, mikä piti rootata jotta sai riittävästi sisäistä muistia käyttöön.

Lumia 1020:ssa on keskinkertainen jopa heikko akunkesto verrattuna androideihin.

jviirret tykkää tästä.

Jaa tämä viestiketju