1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Lopetin vastaajapalvelun

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja ebo, 19/5/03.

1. ebo Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Seurasin keskustelua operaattoreiden GSM-vastaajapalveluista ja mietin, että onkohan vastaaja monillekin kätevä? Minulle se oli kipu perseessä eli jatkuva rasite, jonka lopetin.

Vastaajassa oli ärsyttävää se, että sinne jäi jatkuvasti yhteydenottopyyntöjä sähköpostitse tai puhelimitse, jonne joku sanoo esmes heikolla englannin kielellä, että kän juu plisi kontakt me ät kevin äsäshdhdhsdagada at dhclcldleheh dot com. Tai sama puhelinnumeroiden kanssa. Noita sai sitten kuunnella yleensä 2-3+ kertaa, jotta sai tiedot ylös.

Suomenkielisten yhteydenottojen kanssa on vähän helpompaa, mutta eivät kaikki ihmiset osaa silloinkaan lausua ja tavata tietoja selvästi.

Nykyisin kun en käytä vastaajaa, saan samat tiedot sähköpsotitse tai tekstiviestillä, joista pystyy automaattisesti poimimaan tiedot talteen. Kännykän käyttäminen on nyt huomattavassti mukavampaa ja turha soittelukin epäselvien soittopyyntöjen perässä on jäänyt pois.

Pitääköhän monikin vastaajapalvelua siksi, että sen operaattorilta saa ilman, että on pohtinut miten hyvin se oikeasti edes palvelee?

t. tero

2. personal jesus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Lumia 1520, 930, 640ds, 435, SGS5mini
    :))

Minulle se on kyllä edelleen kätevä väline ja nyt tämä Radiolinjan uudistus numerontallennuksineen on selvä parannus. Tosin mulle ei juuri koskaan soiteta ulkomaan kielellä (mikä ei tietysti tulevaisuudessa ole mahdotonta), varsinkaan kuuma peruna suussa. Mutta voin hyvin nyt kuvitella tuon todellisuuden. ;)

Kaikki eivät tosiaan osaa puhua vastaajaan selvästi, tuntuu jopa siltä, että vastaajan kanssa rupattelua pelätään, mutta omat kokemukseni suomea puhuvista yhteydenottajista ovat onneksi pääosin myönteiset, sekä viestin vastaanottajana että myös jättäjänä.

3. Jollemi

Jollemi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaisia kapuloita
    Koskaan ei oo mulla vastaajaa ollu. Ehkä joskus tulevaisuudessa tulee, ehkä ei.

4. ebo Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Minulle tulleet yhteydentot olivat sellaisia, että mieluummin otan ne sähköpostilla. Siitä saa helpommin tiedot talteen. Tekstiviesti on toiminut kanssa, se kun menee ihmisille kaikkialle mukaan. Kummassakin etuna on, että viesti on helppo lukea ja hoitaa silloin, kun itselle sopii.

Eivätkä kaikki osanneet edes jättää vastaajaan selkeää viestiä, vaan oli näitä "Timppa täällä terve, olisi tärkeää asiaa, voitko soitella". Ja sitten Finderista tarkistamaan kuka helvetin Timppa ja mitäköhän asiaa sillä voisi olla.

Vaan nykyisin on aurinkoisempaa, kun moinen vanhanaikainen GSM-palvelu ei enää minua rasita.

t. tero (tekipäs hyvää avautua)

5. Zyklon

Zyklon Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Mulla taas on vastaaja mutta koskaan ei käytössä.Joskus pidin sitä mutta kun huomasin että kukaan ei siihen kumminkaan jätä viestiä niin otin pois käytöstä.Tosin kun kukaan muu kun kaverit ei minulle soita niin ehkä on parempikin että eivät jätä viestiä,kumminkin viestit olisi ollut turhaa paskan jauhamista jotka kyllä kerkeää kuulla kun soittaa takaisin.Lisäksi teksti "muista soitosiirtoja" puhelun alussa on ärsyttävä.

6. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Tästä aiheesta on ollut keskustelua aiemminkin foorumilla.

Vastaaja on vielä toistaiseksi ihan hyödyllinen palvelu. Kaikilla ei todellakaan ole sähköpostia aina käytettävissä. Tai eivät osaa käyttää sähköpostia. Sitä paitsi tietyissä ryhmissä tekstiviestiä pidetään (edelleen) epävirallisena viestintätapana, viestejä ei joko oteta vakavasti tai niihin vastaillaan kun huvittaa / jaksellaan (siis ei koskaan).

Jos selviää hyvin ilman vastaajaa, niin olen Teron kanssa samaa mieltä. Sitä ei kannata turhaan pitää päällä hermoja kuluttamasta. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin henkilö, joka ei koskaan kuuntele ääniviestejä vaikka on vastaaja käytössä. Rahaa ja aikaa menee hukkaan kaikilta.

Epäselvät vastaajaviestit ovat tietysti ongelma, mutta niistäkin pääsee eroon kun ilmoittaa viestin jättäneelle että tämän tulisi parantaa viestiensä "informaatioarvoa".

7. Blue Joker Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s
    Minultakin vastaaja löytyy, mutta haluaisin ehkä lopettaa sen ja luultavasti piakkoin lopetankin.

8. personal jesus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Lumia 1520, 930, 640ds, 435, SGS5mini
    Pääliittymässäni pidän luultavasti vielä pitkään vastaajan ja lypsy/testiliittymiin otan sellaisen vain, mikäli se on ilmainen.

9. ebo Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Ja silti aihe on tuore kuin mikä! ;)

Näin tietysti. Minulle vain kännykkä on pääasiassa työväline ja siviilissä käytän sitä niin vähän kuin mahdollista, joten sähköposti on itsestäänselvänä olemassa.

Tällaisia ihmisiä tunnen minäkin, mutta siinä on minusta kyse enemmän ennakkoluuloista ja ettei ole vielä tottunut / oppinut uuteen viestintämuotoon, kuin esmes koulutuksen tai yhteiskunnallisen aseman merkityksestä. Aika ajoin töissäkin olen tekemässä enemmän tai vähemmän isojen pomojen kanssa ja soittopyyntöön voi hyvinkin tulla vastaus tekstiviestillä. Se on kohtelias, huomaamaton ja nopea viestintätapa.

Juuri tuota en halunnut tehdä, joten lopetin palvelun huomattuani siitä olevan enemmän mieliharmia ja vaivaa kuin hyötyä. Tämä oikeastaan olikin pointtini, että monien ihmisten kannattaisi miettiä tarvitsevatko oikeasti vastaajaa, osaavatko käyttää sitä ja kannattaako siis palvelua olla lainkaan käytössä.

t. tero

10. muokkedee Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Kyllä vastaaja löytyy ja otin sen sillon kun siitä joutu jopa maksamaan noin 8 euroa. Eipähän siitä paljon hyötyä ole ollut, enneminkin haittaa. Yleensä viesteistä on vaikea saada selvää, mitä sinne on jätetty ja varsinkin perjantaisin joskus joku on jättänyt sinne jopa puolisen tuntia huutamista ja musiikkia.

11. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    En ole käyttänyt aikoihin, yleisin viesti oli "KLIK! tuut tuut tuut..."

12. Esa Isopahkala

Esa Isopahkala Ylläpitäjä

Tykkäykset:
    1330
    Puhelinmalli:
    Nexus 5x, Lumia 1020
    Nykyisin en yleensä pidä vastaajaa päällä, koska pystyn lähes aina vastaamaan puhelimeen. Vähäisiin vastaamattomiin pyrin sitten soittamaan. Aikaisemmin myymälässä työskennellessäni pidin aina vastaajan päällä.

13. Pakana

Tykkäykset:
    0
    Mä olen lopettanut vastaajan käyttämisen. Mä huomasin että suurinosa veisteistä oli 2 sekunnin kohina ja klik. Jos jollakulla on niin perkeleen tärkeetä asiaa niin kyllä tuo soittaa uudelleen, jos ei soita, niin ei se niin tärkeääkään ollut. Siksi en myöskään soita takaisin mikäli luurissa näkyy vastaamattomia puheluita, ellen nyt aivan erityisesti ole jotain puhelua odottanut.

14. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Ennakkoluuloista ja asenteistahan siinä kyse on. Joillakin nämä vain ovat niin syvällä, että niitä kannetaan hautaan asti. Jos tällaisten ihmisten kanssa joutuu olemaan tekemisissä, niin vastaaja on pakko olla.

Tekstiviestin "virallisuutta" vauhdittaisi kummasti esim. kunnon tuki käyntikortille viestiin liitettynä. Toisaalta tämä taas vaatisi rankkoja muutoksia tekniikan suhteen. Ehkä MMS-viestit tuovat muutoksen asiaan jossain vaiheessa.

Riippuu myös työnkuvasta tarvitseeko vastaajaa. Joissakin tilanteissa se on kätevä (esim. komennus työmaalle tai pitkä kokous). Helppo kuunnella tauoilla viestit vastaajasta (onko mahdollisesti jotakin kiireellistä asiaa) ja soitella kun itselle sopii.

15. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Samoin vastaaja on passiivi käytössä, usein tilanteet oli purettu enen kuin vastaajan purin --> jäi kuuntelematta --> jäi epähuomiossa "tärkeitäkin" viestejä saamatta.

Josku muinoin oli Telellä erinominen palvelu joka oli nimeltään Sihteeripalvelu ja hinnataa oli kohtuullinen kk maksu.
    Palvelussa vastasi oikea ihminen joka kertoi antamani viestin ja soittaja saattoi jättää viestin ko palveluun, joka NMT aikaan toimitettiin tekstihakulaitteeseen ja GSMn ja SMS viestien tultua tekstiviestinä, Viestit saattoi myös kysyä soittamalla.

16. nhk_ Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Itse olen kyllä tottunut vastaajaan niin hyvin, että en ole kyllä ihan heti valmis luovuttamaan pois. Joskus kun on noita tilanteita jolloin ei tekemälläkään voi vastata tai on puhelin parhaassa tapauksessa hyvinkin kaukana. Tosin aikojen saatossa on myös tilanne muuttunut sikälti paremmaksi, että yhä useammin sen voi pitää mukana ja jopa päällä.

Tekstiviesteistä olen kyllä ilahtunut niiden käytännöllisyyden takia. Jos ei puhelimeen vastata, niin yhä useammin se asia tulee sitten viestinä ja välttämättä siihen ei tarvitse vastata tms, vaan laittaa suoraan listalle, että mitä pitää tehdä. Sitten jos viestien kanssa menee maratoonari-asenteelle, että joutuu koko ajan laittamaan edestakaisin viestiä, niin mielummin vaikka soittaa.

Jaa tämä viestiketju