1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

London calling

Keskustelu osiossa 'Ovi by Nokia', aloittaja jone1, 1/3/11.

1. jone1

Tykkäykset:
    0
    Tervehdys, olen huomannut olevani wanha kaiken maailman softien kanssa, joten anteeksi
    kaikki tyhmät kysymykseni :)

- Minulla on Nokia E52 ja siinä se ilmainen kartta ohjelmisto. Olen antanut
    itseni ymmärtää, että ulkomailla tämä käyttö maksaa tuhottomasti, joten kysymyksiä:

- Pitääkö minun ladata jotenkin ne kaupunkien (vai maa) kartat jo etukäteen minne olen
    menossa ja maksaako navigointi silloin ulkomailla ?
    - Saanko etukäteen merkattua ne paikat minne olen menossa (esim. hotelli) sinne karttaan ?
    - Tapahtuuko tämä karttojen päivitys/lataaminen järkevimmin pc:n kautta vai sieltä
    ovi kaupasta ?

Miten siis yleensäkin tälläisessä tapauksessa on järkevintä toimia ?

Kiitos etukäteen.

2. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Olet ymmärtänyt täysin oikein, puolittain, se voi myös olla vloituksetonta, kuten kysymyksiesi perusteella olit jäljillä

Ei tarvitse, mutta jos lataat ne tietokoneella puhelimeen valmiiksi niin voi käyttää karttoja ns Ofline tilassa (ilman datasiirtoa)

Yhteensopivaan (wim, OS X) tietokoneeseen tarvitse ohjelman millä latataat haluamasi kartat puhelimeen (kikka kakkosiakin on, mutta ei niistä).

Hätävara , jos tietokone puuttuu, on WLAN verkossa tai kotimaassa edullisemmalal datalla selailla kohdealueen karttoja puhelimella online tilassa, jolloin ohjelma latailee niitä paljon mitä katselet.

Uusimmassa OVI Kartat 3.06 versiossa on mahdollisuus suoraan ohjelmalla ladata kokoneisia karttapaloja WLAN yhteyden kautta (tuota versiota ei ehkä saa E52een en tiedä, Ovi kaupasta voi katsoa.

Ovi tunnuksilla voi maps.ovi.com web palvelussa suunnitella reittejä lisäillä suosikkeja jne. Jos samat tunnukset syötät puhelimen karta ohjelmaan voi synkrnoida nuo tiedot.

Kartat päivitetää sitä varten tehdyllä ohjelmalla (tai itse kartat ohjelmalla)

Lataa kohdealueen kartat valmiiksi, laite puhelimen asetukset kohdalleen.

Puhelimen GPS tarvitsee yhteyden avustavalle paikannuspalvelimelle, se ei paljoa siirrä dataa, mutta osa operaattoreista laskuttaa minimi hinnan. eli karkeasti GPS päälle kytkeminen maksaa euron (tai 10 senttiä, tai vitosen).

Puhelimen asetuksista (yleiset tai sovellukset) löytyy paikannus asetukset, tärkeä kohta on paikannusmeneltelmät, sieltä ota pois verkkoperustainen (voi aiheuttaa toistuvia yhteyksiä), Kustannusten kannalta tärkeä kohta paikannuspalvelin asetuksista "Paikannuspalvel. Käyttö" jos asetus Autom maattinen kotiverkossa ottaa se yhteyden vai kotiverkossa, jos automaattinen niin ottaa yhteyden myös roaming verkoissa.

Toinen paikka on itse Ovi karta ohjelmassa, sieltä internet yhteys, eli salitko sen ottaa yhteyden vai et.

Jos ihan varman päälle toimit laita puhelin Offline tilaan virtanapista. (ei toimi sitten puhelutkaan)

Jos ei avustavaa palvelinta käytössä GPS yhteyden saanti voi kestää paikalla taivas alla minuuttikaupalla, jopa toistakymmentä minuuttia, liikkuessä ei välttämättä onnistu lainkaan.

Jos olet euroopassa ja operaattori ei sikaile (yhteydet pätki), niin esiladatuilla kartoilla kartat ohjelma online tilassa (tie info hakua jne) niin kyllä muutama kympillä voi viikon navigoida. ei tuo ohjelma paljoa dataa vie, miina on niissä datayhden aloitusmaksuissa. joka voi tosiaan olla euron. kerta.

3. jone1

Tykkäykset:
    0
    Kiitos nopeasta vastauksesta. Illalla pitää alkaa suorittamaan....

Sellainen vielä, että se "paikannus", niin onko se "ilmaista" silloin, jos kartat on ladattuna puhelimeen
    tai toimiiko se ollenkaan, jos verkkoperustainen paikannus on pois päältä ?

Ja siis tuota ihan viimeista kappaletta en tainnut ymmärtää eli riittääkö vaikka parikymppiä
    viikoksi esiasennetuin kartoin myös, jos se verkkopaikannus on päällä ?

4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Verkkoperustainen paikannus on summittaista paikannusta verkon tietojen perusteella, eli voi saada summittaisen sijainnin vaikka ns GPS fixä ei olisi, tarvitsee avustavan palvelimen yhteyden.

Auto navigoinnissa ei navigointi onnistu senvarassa.

Se miksi ehdotin sen poistoa johtuu siitä että joissain puhelimissa se voi aiheuttaa useita toistuvia yhteyksiä avustavaan palvelimeen, kun ilman sitä tarvitaan yhteys vain GPSn päällekytkeytyessä (ja siinäkin vain jos edellisesti GPSn päälle olosta on jokin aika)

Wifi paikannuksessa voi aiheuttaa myös saman ilmiön.

Eli jos sinulla avustava palvelin asetuksissa laitettu vain kotiverkossa, niin GPSn (ei pitäisi) aiheuttaa yhteyksi.

Jos avustavaan palvelimeen ei oteta yhteyttä (ja sisäinen GPS käytössä) paikannus ja navigointi on mahdollista ilman datasiirtoa, ongelma on vain se että GPS paikkatiedon saaminen voi kestää pitkään .
    Eli lyhyesti kyllä, voi kokeilla asiaa vaikka kotimaassa, laittamalla paikannus estukseen niin ettei muodosta yhteyttä edes kotiverkossa, ja samoin muos itse kartat sovellukseen.
    Tai käyttää laitetta offline tilassa (puhelin ei verkossa lainkaan)

Euroopassa muutaman kympin laskulla voi puhelimella tehdä yllättävän paljn, jopa latailla karttoja satojen kilometrien edestä ja olla online.

Taikasanat on operaattorin Mt roaming hinnoittelu ja yhteyden minimiveloitus, jos jälkimmäinen suuri niin on pyrittävä pitää yhteys auki (esim selaimella), tästä aiheutuu toinen riski, eli jos yhteydet pätkii voi syntyä turhia yhteyden muodostuksia.

DNAlla (tarkista mikä tilanne tänään) roming minimilaskutus on ollut kilotavu, jolloin ei väliä kuinka usein GPS ottaa ytheyden ja siirtää sen noin 10kt. DNAn miina on ollut siinä että Mt hinta voinut vaihdella suuresti ja joissain maissa voi olla hyvinin kallis (esim Puola oli aikanaan kallista).

Muilla on taasen huomattavan suuri minimilaskutus, luokkaa satojakilotavuja, jolloin yhteyden avaaminen voi maksaa melkeimpä euron.

Jos olet rerissussa online, niin kannattaa seurata siirettyä datamäärää ja lokista katsoa kuinka paljon yhteyksiä muodostuu, ja laittaa asetuksista kysy aina, niin jonkinlainen tuntuma säilyy touhuu.

Avustamatonta GPS käytettävyyttä voi parantaa pitämällä GPS päällä (jos latausmahdollisuuskia), esim Sport tracker ohjelmalla, E52ssa on useiden tuntien, lähemmäs 10tunnin GPS virrankesto.

Markkinoilla on myös "powerpack" latureita, eli laitteita joissa on akku joilla voi ladata puhelimia, matkoilla näppäriä jos ei aina mahdollisuutta päästä perinteisen laturin nokkaan. Tuollaista valitessa kananttaa varmistaa että varmasti kykynee antamaan virtaa riittävästi microUSb lataukseen.

Jaa tämä viestiketju